quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:53 schreef ondersoeker het volgende:[..]
Denk je dat al die experts er weining van snappen ?
En worden er weleens testen gedaan die 6 uur duren ?
En ja als je afvalt zonder dat je teveel vermogen verliest ga je beter bergop.
Kijk maar na Ullrich als hij te zwaar is. Dan gaat zijn tijdrit nog well (Watt), maar het klimmen niet meer (Watt/kg).
Indurain is ook een mooi voorbeeld. Hij had een gigantisch vermogen en toen hij fors afviel reed hij ook goed omhoog en kon hij de tour 5 keer winnen.
Je kan het trouwens zelf testen door hier
http://80.237.184.53/data/navi/index.html te kijken tijdens de etappes. Zie de snelheid, wattage, hardslag van een paar renners.
Nee, maar al deze statistieken zijn, voor mij althans, een klein onderdeel van het daadwerkelijke totaalpakket wat een renner tot presteren aanzet. De vergelijkingen die je maakt met Ullrich vind ik ook niet helemaal juist: Ullrich is in de winter gewoon te zwaar en komt in de Tour doorgaans pas op ideaal gewicht, terwijl ik me voor kan stellen dat iemand als Posthuma voor hij de Tour ingaat al op zijn ideale gewicht zit (of er niet ver vanaf). Als je Ethiopers en Kenianen krachttraining laat doen worden het ook niet opeens toppers op de 100 meter sprint. Als dat allemaal zo gemakkelijk was, dan hadden we wel meer van het soort switches gezien, maar als je het gaat bekijken is het eigenlijk amper iemand gelukt om van klimmer beter te leren tijdrijden, of andersom. Jalabert is van sprinter klassieke renner geworden, Basso is (met doping?) door extreme training een betere tijdrijder geworden, maar als je kijkt wie het allemaal niet gelukt is, zo uit het hoofd:
McGee wilde van tijdrijder ronderenner worden-> totaal mislukt
Simoni wilde zijn tijdrit verbeteren->mislukt
Cunego wilde zijn tijdrit verbeteren->alleen maar slechter geworden, en bovendien ook minder gaan klimmen (of zit daar doping achter)
Millar wilde naast goede tijdrijder tourwinnaar worden-> zelfs met doping totaal mislukt
Rogers wil van tijdrijder ronderenner worden-> amper progressie
Boogerd dacht na '98 een goede ronderenner te willen worden en focuste zich op het verbeteren van zijn tijdrit-> resultaat tijdrit niets beter
Hincapie zou ronderenner worden na het stoppen van Armstrong, is lichter dan ooit-> complete deceptie met een mislukte tijdrit en tientallen minuten verlies in de eerste bergetappe
Dit zijn dan alleen nog enkele renners uit de afgelopen jaren.
Zoals ik al in de voorbeelden uit de vorige post aangaf zijn er genoeg voorbeelden van renners met goede testresultaten die er niks van bakken en omgekeerd...