Dit is dus een feit ... (eigenlijk geld het wel voor alle opmerkingen als de discussie maar lang genoeg is .. maar dat terzijde)quote:As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one.
Geen idee, maar als ik je wijs op het verkeerd gespelde "aandiend", word ik voor spellingsnazi uitgemaakt en is Godwin's Law weer eens bewezen.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 22:45 schreef Bosbeetle het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
[..]
Ohja en hoelang duurt het voordat iemand mij met een nazi vergelijkt
De derde, en zelfs vierde generatie zijn juist de personen die er het meest mee bezig zijn op dit moment. Nooit waren er zoveel films en boeken over WOII als nu.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:22 schreef splendor het volgende:
Ik zag vandaag weer ergens het algemene gezeik over palestina en de joden en toen dacht ik... zodra alle mensen die de 2e wereld oorlog bewust hebben meegemaakt dood zijn, en ook de mensen die zo iemand hebben gekend, dan denk ik dat er heel veel minder wordt gepraat over de 2e wereld oorlog en alles wat daar mee te maken heeft, simpel weg om het feit dat het niemand meer aanspreekt.Tenminste niet zoveel als dat nu het geval is.
Zo wordt Napoleon bijvoorbeeld ook nog maar zelden gebruikt om argumenten in discussies kracht bij te zetten.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:22 schreef splendor het volgende:
Ik zag vandaag weer ergens het algemene gezeik over palestina en de joden en toen dacht ik... zodra alle mensen die de 2e wereld oorlog bewust hebben meegemaakt dood zijn, en ook de mensen die zo iemand hebben gekend, dan denk ik dat er heel veel minder wordt gepraat over de 2e wereld oorlog en alles wat daar mee te maken heeft, simpel weg om het feit dat het niemand meer aanspreekt.Tenminste niet zoveel als dat nu het geval is.
Zijn er ook niet gewoon meer films in het algemeen en zo?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:23 schreef _The_General_ het volgende:
De derde, en zelfs vierde generatie zijn juist de personen die er het meest mee bezig zijn op dit moment. Nooit waren er zoveel films en boeken over WOII als nu.
Natuurlijk, maar op WOII gebied ook steeds meer documentaires, tentoonstellingen, herdenkingen, musea, mensen die onderzoek naar het verleden van familie.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:24 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Zijn er ook niet gewoon meer films in het algemeen en zo?![]()
Hitler is voor veel mensen de personificatie van het kwaad. Als je daarnaar refereert, heb je iemand met het slechtst denkbare vergeleken. Dan is de discussie afgelopen en heb je per definitie verloren. Al is het alleen al omdat je een totaal gebrek aan respect hebt getoond voor je discussiepartner.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 22:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Waarom grijpen mensen naar Hitler ? En dit is dus klaarblijkelijk het meest ernstige 'kwaad' in de huidige maatschappij.
Ik vind dat niet een geheel terechte vergelijking. De begrippen grammar-nazi en spelling-nazi zijn m.i. al wel los te zien van de oorspronkelijke nazi's, zoals ik een vandaal ook niet direct betitel als een der Vandalen.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 22:49 schreef Duvel het volgende:
[..]
Geen idee, maar als ik je wijs op het verkeerd gespelde "aandiend", word ik voor spellingsnazi uitgemaakt en is Godwin's Law weer eens bewezen.
Maar die werkt wel! Want je moet mensen eens over de zeik zien gaan als je zegt dat Hitler vegetariër was. Sommge vegetariërs zullen alles in het werk stellen om aan te tonen dat, ook al beschouwde hij zichzelf wellicht zo, hij soms wel vlees at en het dus niet was. En altijd met het idee zo een smet van hun opvatting te hebben weggepoetst.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:27 schreef SlaadjeBla het volgende:
In het Nederlands is er een drogredenvariant: Reductio ad Hitlerum. Zie: Wikipedia
Inderdaad. En daarom is het ook onzinnig om iets als 'slecht' te kwalificeren, enkel omdat Hitler dat ook deed/daar een voorstander van was.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar die werkt wel! Want je moet mensen eens over de zeik zien gaan als je zegt dat Hitler vegetariër was. Sommge vegetariërs zullen alles in het werk stellen om aan te tonen dat, ook al beschouwde hij zichzelf wellicht zo, hij soms wel vlees at en het dus niet was. En altijd met het idee zo een smet van hun opvatting te hebben weggepoetst.
Of hetzelfde dat Hitler Christen was. Hij beschouwde zichzelf (in publiek) wel zo en was als Katholiek opgevoed. In ieder geval was hij tamelijk religieus. Dat zit veel mensen (vaak Christenen) toch niet lekker. Terwijl het au fond in zijn geval beide keren tamelijk irrelevant is.
Dat hij een moeder had maakt moeders ook niet slecht. En dat hij naar de WC ging betekent ook niet dat wij maar beter niet kunnen gaan om op Hitler te lijken. Maar ja...
Is dat juist niet een van de meest enge dingen aan Hitler en zijn helpers? Dat het allemaal redelijk normale mensen waren. Veel mensen kunnen bijvoorbeeld niet bevatten dat Hitler zo'n honden en kinderen gek was.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:38 schreef Iblis het volgende:
Maar die werkt wel! Want je moet mensen eens over de zeik zien gaan als je zegt dat Hitler vegetariër was. Sommge vegetariërs zullen alles in het werk stellen om aan te tonen dat, ook al beschouwde hij zichzelf wellicht zo, hij soms wel vlees at en het dus niet was. En altijd met het idee zo een smet van hun opvatting te hebben weggepoetst.
Normaal in de dagelijkse omgang dan.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:53 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Is dat juist niet een van de meest enge dingen aan Hitler en zijn helpers? Dat het allemaal redelijk normale mensen waren. Veel mensen kunnen bijvoorbeeld niet bevatten dat Hitler zo'n honden en kinderen gek was.
Toch niet helemaal. Want Godwin's law hangt nauw samen met de gedachte dat alles wat Hitler gedaan zou hebben van demonische aard was. En dat is (uiteraard) beslist niet zo.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:59 schreef _The_General_ het volgende:
Dat bedoel ik, correcte, vriendelijke mensen. Gek op muziek, kunst, cultuur etc. Charmant tegen vrouwen, goed met kinderen.
Veel mensen vinden dat een eng idee.. Misschien omdat ze zelf niet weten wat ze in die tijd gedaan zouden hebben ?
anyway, we dwalen af
Ik denk dat mensen dat eng vinden, omdat ze dan beseffen dat ze zelf ook wel eens zo zouden kunnen zijn, of worden. Een vriend van me weigert principieel bijvoorbeeld Der Untergang te kijken, omdat hij niet wil zien (lees: de realiteit) dat Hitler ook goede kanten had, gewoon een mens als jij en ik was, en geen 24/7 monster dat elke seconde om bloed schreeuwt.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 23:59 schreef _The_General_ het volgende:
Dat bedoel ik, correcte, vriendelijke mensen. Gek op muziek, kunst, cultuur etc. Charmant tegen vrouwen, goed met kinderen.
Veel mensen vinden dat een eng idee.. Misschien omdat ze zelf niet weten wat ze in die tijd gedaan zouden hebben ?
anyway, we dwalen af
Komt misschien omdat de linkse dingen die Hitler wilde (die je hier aanhaalt iig) juist dingen zijn die iedereen wel zou willen (althans, velen). De rechtse dingen (jodenvervolging als zeer extreem rechtse voorbeeld) zijn juist dingen die (bijna) niemand zou willen. En juist die dingen zijn het bekendst als zijnde Hitlers daden.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 00:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch niet helemaal. Want Godwin's law hangt nauw samen met de gedachte dat alles wat Hitler gedaan zou hebben van demonische aard was. En dat is (uiteraard) beslist niet zo.
Lees Toland's 'Einde van een mythe' maar eens. Beslist geen on-sympathieke Hitler die daar tevoorschijn komt.
Wat me overigens wel opvalt, is dat de reductio ad Hitlerium vaker door Links dan door Rechts gebruikt wordt. Terwijl Hitler toch ook een aantal standpunten had die nu eerder links genoemd worden, zoals het beperken van vivisectie, filters op de schoorstenen van chemische fabrieken, het uitkeren van oudedagsvoorzieningen en vakanties voor iedereen van het volk.
Ik denk dat het komt omdat mensen de behoefte hebben aan een aarts-slechterik, een demon. En Hitler is daar de perfecte invulling van. Alles wat dat beeld verstoort is natuurlijk niet gewenst.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 11:12 schreef Devolution het volgende:
[..]
Komt misschien omdat de linkse dingen die Hitler wilde (die je hier aanhaalt iig) juist dingen zijn die iedereen wel zou willen (althans, velen). De rechtse dingen (jodenvervolging als zeer extreem rechtse voorbeeld) zijn juist dingen die (bijna) niemand zou willen. En juist die dingen zijn het bekendst als zijnde Hitlers daden.
Die hele Geschichte met Hitler is natuurlijk een geweldig verhaal. De relatie met zijn vader, de dood van zijn moeder, zijn jeugdjaren, niet toegelaten tot de kunstacademie, zwerver in Wenen, de jaren als frontsoldaat, de opkomst van de Partij, tegen álle verwachtingen in de overwinning, economische opbloei en vooruitgang, Verlosser van het Duitse volk, Und ihr hat dóch gesiegt, , als Gröfatz Frankrijk veroverd, daarna bijna heel Europa, verraad, verscheidene meer dan wonderbaarlijke reddingen bij aanslagen, verraad uit eigen kring, en als slotscéne zelfmoord in een bunker diep onder het kapotgebombardeerde Berlijn.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 11:00 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat de vergelijking met Hitler zo aanspreekt omdat Hitler en de gebeurtenissen om Hitler veel weg hebben van een Griekse tragedie (Nibelungen noodlot).
Wat veel mensen vergeten is dat Hitler, zeker voor het uitbreken van WO 2 een van de meest geliefde leiders was. Gesterkt door de successen in de eerste oorlogsjaren bleven het grootste deel van de Duitsers geloven dan hij een soort Messias was, die Duitsland ging redden.
En aan het einde van de oorlog was hij ongetwijfeld de meest gehate leider.
Figuren als Stalin, Mao tze toeng of Pol Pot zijn nooit geliefd geweest, alleen maar gehaat, alleen maar angst voor deze figuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |