abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 7 juli 2006 @ 22:45:01 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_39620333
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
quote:
As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one.
Dit is dus een feit ... (eigenlijk geld het wel voor alle opmerkingen als de discussie maar lang genoeg is .. maar dat terzijde)

Waarom grijpen mensen naar Hitler ? En dit is dus klaarblijkelijk het meest ernstige 'kwaad' in de huidige maatschappij. Men zal niet zo snel iemand vergelijken met napoleon bijvoorbeeld. Wat zou er moeten gebeuren om hitler van deze plek af te krijgen. Of indien zich geen nieuwe kandidaat aandiend zou dit altijd hitler blijven of zal er een generatie komen die die vergelijking niet meer maakt .

Ohja en hoelang duurt het voordat iemand mij met een nazi vergelijkt
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 7 juli 2006 @ 22:49:14 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39620445
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 22:45 schreef Bosbeetle het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
[..]
Ohja en hoelang duurt het voordat iemand mij met een nazi vergelijkt
Geen idee, maar als ik je wijs op het verkeerd gespelde "aandiend", word ik voor spellingsnazi uitgemaakt en is Godwin's Law weer eens bewezen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 7 juli 2006 @ 23:00:42 #3
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_39620761
hehe grappig.. zullen we het testen op fok?
En hoe voelt u zich nu?
pi_39621405
Ik zag vandaag weer ergens het algemene gezeik over palestina en de joden en toen dacht ik... zodra alle mensen die de 2e wereld oorlog bewust hebben meegemaakt dood zijn, en ook de mensen die zo iemand hebben gekend, dan denk ik dat er heel veel minder wordt gepraat over de 2e wereld oorlog en alles wat daar mee te maken heeft, simpel weg om het feit dat het niemand meer aanspreekt. Tenminste niet zoveel als dat nu het geval is.
-
pi_39621429
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:22 schreef splendor het volgende:
Ik zag vandaag weer ergens het algemene gezeik over palestina en de joden en toen dacht ik... zodra alle mensen die de 2e wereld oorlog bewust hebben meegemaakt dood zijn, en ook de mensen die zo iemand hebben gekend, dan denk ik dat er heel veel minder wordt gepraat over de 2e wereld oorlog en alles wat daar mee te maken heeft, simpel weg om het feit dat het niemand meer aanspreekt. Tenminste niet zoveel als dat nu het geval is.
De derde, en zelfs vierde generatie zijn juist de personen die er het meest mee bezig zijn op dit moment. Nooit waren er zoveel films en boeken over WOII als nu.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 23:24:43 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_39621460
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:22 schreef splendor het volgende:
Zo wordt Napoleon bijvoorbeeld ook nog maar zelden gebruikt om argumenten in discussies kracht bij te zetten.

Maar waarschijnlijk hebben we tegen die tijd wel weer een nieuwe zondebok waaraan we voortdurend de huidige situatie kunnen spiegelen.

Wat denken jullie trouwens dat Hitler van Internet gevonden had?
The End Times are wild
  vrijdag 7 juli 2006 @ 23:24:56 #7
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_39621466
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:23 schreef _The_General_ het volgende:
De derde, en zelfs vierde generatie zijn juist de personen die er het meest mee bezig zijn op dit moment. Nooit waren er zoveel films en boeken over WOII als nu.
Zijn er ook niet gewoon meer films in het algemeen en zo?
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_39621506
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:24 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Zijn er ook niet gewoon meer films in het algemeen en zo?
Natuurlijk, maar op WOII gebied ook steeds meer documentaires, tentoonstellingen, herdenkingen, musea, mensen die onderzoek naar het verleden van familie.
pi_39621546
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 22:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Waarom grijpen mensen naar Hitler ? En dit is dus klaarblijkelijk het meest ernstige 'kwaad' in de huidige maatschappij.
Hitler is voor veel mensen de personificatie van het kwaad. Als je daarnaar refereert, heb je iemand met het slechtst denkbare vergeleken. Dan is de discussie afgelopen en heb je per definitie verloren. Al is het alleen al omdat je een totaal gebrek aan respect hebt getoond voor je discussiepartner.

In het Nederlands is er een drogredenvariant: Reductio ad Hitlerum. Zie: Wikipedia
  vrijdag 7 juli 2006 @ 23:28:10 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39621591
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 22:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Geen idee, maar als ik je wijs op het verkeerd gespelde "aandiend", word ik voor spellingsnazi uitgemaakt en is Godwin's Law weer eens bewezen.
Ik vind dat niet een geheel terechte vergelijking. De begrippen grammar-nazi en spelling-nazi zijn m.i. al wel los te zien van de oorspronkelijke nazi's, zoals ik een vandaal ook niet direct betitel als een der Vandalen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 23:38:40 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_39621978
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:27 schreef SlaadjeBla het volgende:
In het Nederlands is er een drogredenvariant: Reductio ad Hitlerum. Zie: Wikipedia
Maar die werkt wel! Want je moet mensen eens over de zeik zien gaan als je zegt dat Hitler vegetariër was. Sommge vegetariërs zullen alles in het werk stellen om aan te tonen dat, ook al beschouwde hij zichzelf wellicht zo, hij soms wel vlees at en het dus niet was. En altijd met het idee zo een smet van hun opvatting te hebben weggepoetst.

Of hetzelfde dat Hitler Christen was. Hij beschouwde zichzelf (in publiek) wel zo en was als Katholiek opgevoed. In ieder geval was hij tamelijk religieus. Dat zit veel mensen (vaak Christenen) toch niet lekker. Terwijl het au fond in zijn geval beide keren tamelijk irrelevant is.

Dat hij een moeder had maakt moeders ook niet slecht. En dat hij naar de WC ging betekent ook niet dat wij maar beter niet kunnen gaan om op Hitler te lijken. Maar ja...
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 23:43:07 #12
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_39622125
pfff...

Hitler deed ook al moeilijk over Godwin's law...
Siamo Tutti Antifascisti!
  vrijdag 7 juli 2006 @ 23:50:35 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_39622360
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar die werkt wel! Want je moet mensen eens over de zeik zien gaan als je zegt dat Hitler vegetariër was. Sommge vegetariërs zullen alles in het werk stellen om aan te tonen dat, ook al beschouwde hij zichzelf wellicht zo, hij soms wel vlees at en het dus niet was. En altijd met het idee zo een smet van hun opvatting te hebben weggepoetst.

Of hetzelfde dat Hitler Christen was. Hij beschouwde zichzelf (in publiek) wel zo en was als Katholiek opgevoed. In ieder geval was hij tamelijk religieus. Dat zit veel mensen (vaak Christenen) toch niet lekker. Terwijl het au fond in zijn geval beide keren tamelijk irrelevant is.

Dat hij een moeder had maakt moeders ook niet slecht. En dat hij naar de WC ging betekent ook niet dat wij maar beter niet kunnen gaan om op Hitler te lijken. Maar ja...
Inderdaad. En daarom is het ook onzinnig om iets als 'slecht' te kwalificeren, enkel omdat Hitler dat ook deed/daar een voorstander van was.
The End Times are wild
pi_39622471
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:38 schreef Iblis het volgende:

Is dat juist niet een van de meest enge dingen aan Hitler en zijn helpers? Dat het allemaal redelijk normale mensen waren. Veel mensen kunnen bijvoorbeeld niet bevatten dat Hitler zo'n honden en kinderen gek was.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 23:55:07 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_39622506
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:53 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Is dat juist niet een van de meest enge dingen aan Hitler en zijn helpers? Dat het allemaal redelijk normale mensen waren. Veel mensen kunnen bijvoorbeeld niet bevatten dat Hitler zo'n honden en kinderen gek was.
Normaal in de dagelijkse omgang dan.
The End Times are wild
pi_39622647
Dat bedoel ik, correcte, vriendelijke mensen. Gek op muziek, kunst, cultuur etc. Charmant tegen vrouwen, goed met kinderen.

Veel mensen vinden dat een eng idee.. Misschien omdat ze zelf niet weten wat ze in die tijd gedaan zouden hebben ?

anyway, we dwalen af
  zaterdag 8 juli 2006 @ 00:07:33 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_39622907
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:59 schreef _The_General_ het volgende:
Dat bedoel ik, correcte, vriendelijke mensen. Gek op muziek, kunst, cultuur etc. Charmant tegen vrouwen, goed met kinderen.

Veel mensen vinden dat een eng idee.. Misschien omdat ze zelf niet weten wat ze in die tijd gedaan zouden hebben ?

anyway, we dwalen af
Toch niet helemaal. Want Godwin's law hangt nauw samen met de gedachte dat alles wat Hitler gedaan zou hebben van demonische aard was. En dat is (uiteraard) beslist niet zo.
Lees Toland's 'Einde van een mythe' maar eens. Beslist geen on-sympathieke Hitler die daar tevoorschijn komt.

Wat me overigens wel opvalt, is dat de reductio ad Hitlerium vaker door Links dan door Rechts gebruikt wordt. Terwijl Hitler toch ook een aantal standpunten had die nu eerder links genoemd worden, zoals het beperken van vivisectie, filters op de schoorstenen van chemische fabrieken, het uitkeren van oudedagsvoorzieningen en vakanties voor iedereen van het volk.
The End Times are wild
pi_39623333
ik ben al maanden fan
Free people own guns! Slaves do not!
pi_39625648
Hitler wordt gezien als het meest immorele voorbeeld van mensheid dat de mens hedendaags kent. Het wordt pas lachen, gieren, brullen als de moderators met nazi's worden vergeleken omdat zij net een stap nemen die volgens gebruikers te controlerend is.
pi_39627658
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:59 schreef _The_General_ het volgende:

anyway, we dwalen af
Ik denk dat mensen dat eng vinden, omdat ze dan beseffen dat ze zelf ook wel eens zo zouden kunnen zijn, of worden. Een vriend van me weigert principieel bijvoorbeeld Der Untergang te kijken, omdat hij niet wil zien (lees: de realiteit) dat Hitler ook goede kanten had, gewoon een mens als jij en ik was, en geen 24/7 monster dat elke seconde om bloed schreeuwt.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_39628092
Ik denk dat de vergelijking met Hitler zo aanspreekt omdat Hitler en de gebeurtenissen om Hitler veel weg hebben van een Griekse tragedie (Nibelungen noodlot).
Wat veel mensen vergeten is dat Hitler, zeker voor het uitbreken van WO 2 een van de meest geliefde leiders was. Gesterkt door de successen in de eerste oorlogsjaren bleven het grootste deel van de Duitsers geloven dan hij een soort Messias was, die Duitsland ging redden.
En aan het einde van de oorlog was hij ongetwijfeld de meest gehate leider.

Figuren als Stalin, Mao tze toeng of Pol Pot zijn nooit geliefd geweest, alleen maar gehaat, alleen maar angst voor deze figuren.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 11:12:30 #22
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_39628346
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 00:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Toch niet helemaal. Want Godwin's law hangt nauw samen met de gedachte dat alles wat Hitler gedaan zou hebben van demonische aard was. En dat is (uiteraard) beslist niet zo.
Lees Toland's 'Einde van een mythe' maar eens. Beslist geen on-sympathieke Hitler die daar tevoorschijn komt.

Wat me overigens wel opvalt, is dat de reductio ad Hitlerium vaker door Links dan door Rechts gebruikt wordt. Terwijl Hitler toch ook een aantal standpunten had die nu eerder links genoemd worden, zoals het beperken van vivisectie, filters op de schoorstenen van chemische fabrieken, het uitkeren van oudedagsvoorzieningen en vakanties voor iedereen van het volk.
Komt misschien omdat de linkse dingen die Hitler wilde (die je hier aanhaalt iig) juist dingen zijn die iedereen wel zou willen (althans, velen). De rechtse dingen (jodenvervolging als zeer extreem rechtse voorbeeld) zijn juist dingen die (bijna) niemand zou willen. En juist die dingen zijn het bekendst als zijnde Hitlers daden.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
pi_39628680
je ziet het vaak genoeg bij de fotofucks al
  zaterdag 8 juli 2006 @ 11:39:11 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_39628868
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 11:12 schreef Devolution het volgende:

[..]

Komt misschien omdat de linkse dingen die Hitler wilde (die je hier aanhaalt iig) juist dingen zijn die iedereen wel zou willen (althans, velen). De rechtse dingen (jodenvervolging als zeer extreem rechtse voorbeeld) zijn juist dingen die (bijna) niemand zou willen. En juist die dingen zijn het bekendst als zijnde Hitlers daden.
Ik denk dat het komt omdat mensen de behoefte hebben aan een aarts-slechterik, een demon. En Hitler is daar de perfecte invulling van. Alles wat dat beeld verstoort is natuurlijk niet gewenst.

Oh ja, naast bovengenoemde was Hitler natuurlijk ook tegen roken, al durfde hij dat niet landelijk te verbieden, en heeft hij (als eerste?) voorgesteld om op ieder pakje sigaretten een waarschuwing af te drukken.
The End Times are wild
  zaterdag 8 juli 2006 @ 11:45:35 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_39629009
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 11:00 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat de vergelijking met Hitler zo aanspreekt omdat Hitler en de gebeurtenissen om Hitler veel weg hebben van een Griekse tragedie (Nibelungen noodlot).
Wat veel mensen vergeten is dat Hitler, zeker voor het uitbreken van WO 2 een van de meest geliefde leiders was. Gesterkt door de successen in de eerste oorlogsjaren bleven het grootste deel van de Duitsers geloven dan hij een soort Messias was, die Duitsland ging redden.
En aan het einde van de oorlog was hij ongetwijfeld de meest gehate leider.

Figuren als Stalin, Mao tze toeng of Pol Pot zijn nooit geliefd geweest, alleen maar gehaat, alleen maar angst voor deze figuren.
Die hele Geschichte met Hitler is natuurlijk een geweldig verhaal. De relatie met zijn vader, de dood van zijn moeder, zijn jeugdjaren, niet toegelaten tot de kunstacademie, zwerver in Wenen, de jaren als frontsoldaat, de opkomst van de Partij, tegen álle verwachtingen in de overwinning, economische opbloei en vooruitgang, Verlosser van het Duitse volk, Und ihr hat dóch gesiegt, , als Gröfatz Frankrijk veroverd, daarna bijna heel Europa, verraad, verscheidene meer dan wonderbaarlijke reddingen bij aanslagen, verraad uit eigen kring, en als slotscéne zelfmoord in een bunker diep onder het kapotgebombardeerde Berlijn.

Noodlot, Schicksal, inderdaad. Wanneer het niet echt gebeurd was, zou niemand het willen geloven, zo onwaarschijnlijk klinkt het allemaal. En wat hooguit te vergelijken valt met Napoleon, Alexander en een aantal bijbelse figuren.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')