abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39597763
Open brief aan Edgar Davids:
Je hebt het zelf verpest. Daar lees ik niks over
Door HUGO BORST

Beste Edgar,

Complimenten. Jouw advocaat Robert Geerlings heeft een heldere open brief geschreven aan Marco van Basten. Heb begrepen dat jij zijn tekst, die is gebaseerd op een onderhoud met jou, hebt gefiatteerd. Dus neem ik het academische karakter maar voor lief. Hiermee bereik je ook meer dan roepen dat de coach moet stoppen met zijn kop in de reet van spelers te steken.

Je voelt je gedwongen om te reageren, omdat je vindt dat de bondscoach jou belachelijk heeft gemaakt. Van Basten vergeleek de al jaren gestopte Jan Wouters met jou. Ik weet niet of het een slip of the tongue was van de bondscoach of een bewuste afrekening. ‘Een grens van goed fatsoen overschreden’ - kom op Edgar, dat klinkt uit jouw mond lachwekkend. In elk geval heeft Van Basten jou met die - nou ja - diskwalificatie tekort gedaan - én wat veel erger is: het Nederlands voetbal. Als Cruijff het niet wil toegeven, dan doet deze onbenul het maar.

Marco van Basten is bij zijn selectiebeleid voorbijgegaan aan typische Italiaanse (Duitse) eigenschappen als passie en winnaarmentaliteit. Types als Gattuso, Frings, Makélélé - om er eens een paar te noemen - ontbraken in zijn selectie. Jij, krachtpatser, kuitenbijter, had dat gemis kunnen compenseren. Hád, want jij bent iemand die zich ook wel eens vergat en het elftal dupeerde door een gebrek aan beheersing en discipline.

En nog wat. Om heel eerlijk te zijn zou ik ook twijfelen of ik Edgar Davids wel mee moet nemen. Je bent een moeilijke jongen, soms. Zes weken op pad met jou levert spanningen op. Ik zeg er meteen ook bij dat een beetje onrust misschien beter is dan een verzameling ideale schoonzonen op reis.

Je hebt het zelf trouwens verpest. Daar lees ik niks over. Je was Van Bastens nieuwe aanvoerder, helemaal aan het begin van de rit. Rond de uitwedstrijd tegen Zweden, meen ik, kwam de nieuwbakken aanvoerder Davids meteen twee keer te laat. Daar scoorde je geen bonuspunten mee. Bij Tottenham, weet ik, ben je ook een pain in the ass. En dan doel ik echt niet alleen op een vechtpartijtje tijdens de training.

Briljant is dat jouw advocaat schrijft dat je ‘enigszins’ in staat bent de technische keuzes van Van Basten te vergelijken en te beoordelen. Je speelde immers vier Champions League-finales, je deed mee aan vier eindrondes, speelt (speelde) in Engeland, Spanje en Italië. Al horen we je nooit, je hebt inderdaad recht van spreken. Je hebt gelijk dat je Van Basten en een groot deel van de media de mantel uitveegt door te stellen dat het niet kan bestaan dat een WK geldt als opmaat, als leerproces voor een EK (2008).

Ik vermoed bij Van Basten geen groot gebrek aan inzicht, zoals jij stelt. Hij heeft, achteraf bezien, wel verkeerde keuzes gemaakt. Je elftal ophangen aan Wesley Sneijder, waarvan we na al die jaren niet eens zeker weten of hij wel basisspeler van Ajax is, kán gewoon niet. Kiezen voor voetbal is zinloos als de voetballer in kwestie tóch niet aan voetballen toekomt.

En we vrezen het ergste. Keert jouw vriend Van Bommel - een kerel, wees eerlijk - wel terug straks? En áls hij terugkeert, krijgt hij dan eindelijk eens het vertrouwen? Van Basten vindt hem niet coachbaar. Hiddink, Rijkaard en Ten Cate vinden van wel.

Hoe kan het zijn dat Oranje juist met Van Basten (en Cruijff op de achtergrond) zó on-Nederlands speelde? Statisch, slecht positiespel, geen opbouw van achteruit, geen automatismen, nauwelijks pressievoetbal. Al plaatste het elftal van Van Basten zich keurig voor de volgende ronde in een sterke poule, het was meestal niet om aan te zien. Zoals Robin van Persie stelde: ‘Over tien jaar heeft niemand het nog over ons.’

Dank, lieve Edgar, mede namens zestien miljoen bondscoaches, dat je met je open brief een aanzet hebt gegeven tot een grondige evaluatie van het Nederlands elftal dat op het WK niet tot de verbeelding sprak. Er kunnen dezer dagen niet genoeg open brieven worden geschreven wat mij betreft.
pi_39597787
Hij geeft hem gelukkig voor het grootste gedeelte gelijk, al is dat hij het zelf verpest zou hebben door twee keer te laat te komen nogal overdreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2006 10:12:57 ]
pi_39597801
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:11 schreef addictivebeat het volgende:
slip of the tongue
Deze uitdrukking is echt een hype de laatste tijd.

Verder mag Hugo Borst met z'n irritante gedrag de griep krijgen, maar da's logisch.
pi_39597869
Goede brief van Hugo alhoewel ik wel van mening ben dat het nog steeds naschoppen is.
Voor het WK vond niemand het erg dat Sneijder spelverdeler zou worden, ook Hugo niet.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_39597929
Hugo is een held.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_39598005
hugo borst
  Redactie Frontpage vrijdag 7 juli 2006 @ 10:23:04 #7
37941 crew  Days-Of-Wild
Gerard Ekdom fan
pi_39598031
Wil ie Davids nou aanvallen of gelijk geven??
http://www.patriots.com - New England Patriots - 6-Time Super Bowl Champions XXXVI, XXXVIII, XXXIX, XLIX, LI, LIII
pi_39598092
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:23 schreef Days-Of-Wild het volgende:
Wil ie Davids nou aanvallen of gelijk geven??
Beide. De held wil zowel Davids aanvallen als de bondscoach. Dat eerste is te makkelijk (zeker als je kijkt hoe Dhr. Borst het tracht te doen) en dat tweede is achteraf-gelul: ook te makkelijk dus.
pi_39598124
Hugo is een zelfoverschatte schrijver, maar heeft mij hier positief verrast... Merendeel van de brief berust op waarheid, een unicum voor deze schrijver...
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  vrijdag 7 juli 2006 @ 10:31:38 #10
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_39598257
Ik heb Edgar ook gemist dit WK
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  vrijdag 7 juli 2006 @ 10:33:09 #11
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_39598303
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:27 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Hugo is een zelfoverschatte schrijver, maar heeft mij hier positief verrast... Merendeel van de brief berust op waarheid, een unicum voor deze schrijver...
dus volgens jou liegt Hugo Borst met grote regelmaat

vergeet niet dat het vooral een columnist is en geen schrijver, hij hoeft geen feiten op te sommen !
256 goals !
pi_39598335
Goed stuk
  vrijdag 7 juli 2006 @ 10:47:12 #13
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_39598682
Hugo Borst is een arrogante zak die denkt dat ie zijn gelijk moet hebben en dat vaak op ongenuanceerde wijze wilt uitspreken, zodat hij de lachers op zijn hand krijgt
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  vrijdag 7 juli 2006 @ 10:47:33 #14
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_39598694
HAHAHAHA
Goeie actie!
in navolging van CaMu
nu
BoDa
Dans Paris ŕ vélo on dépasse les autos
pi_39598761
Zeker een goed stuk, helder en rustig beschreven.
That's all folks!
  vrijdag 7 juli 2006 @ 10:54:44 #16
69066 cohen
immer 2.
pi_39598885
waar komt deze brief vandaan? AD?
wie zaait zal oogsten.....
pi_39598897
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:54 schreef cohen het volgende:
Denk het wel
pi_39598925
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:47 schreef jpg97 het volgende:
Hugo Borst is een arrogante zak die denkt dat ie zijn gelijk moet hebben en dat vaak op ongenuanceerde wijze wilt uitspreken, zodat hij de lachers op zijn hand krijgt
Dan moet jij de brief nog een keer lezen ipv je vooroordelen over hem uiten.
pi_39598930
Goede brief, niet verwacht van Borst.

En hij heeft gelijk, een aanvoerder hoort als eerste op de training te zijn, en als laatste weg te gaan. En Davids ook betreft het kuitenbijten heeft hij een punt; Davids is goed voor een gele kaart per wedstrijd, tegen Portugal had hij geen 10 minuten meegedaan.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  vrijdag 7 juli 2006 @ 11:00:06 #20
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_39599061
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:55 schreef Cassii het volgende:

[..]

Dan moet jij de brief nog een keer lezen ipv je vooroordelen over hem uiten.
Het is geen vooroordeel, en mijn uitspraak is niet gebaseerd op deze brief
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  vrijdag 7 juli 2006 @ 11:01:40 #21
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_39599095
Haha, het lijkt wel mode brieven schrijven voor de bondscoach,spelers,oud spelers !
Wat moet ik daarop zeggen !
Ik miste Edgar ook
pi_39599096
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:33 schreef Bjoro het volgende:

[..]

dus volgens jou liegt Hugo Borst met grote regelmaat
Zeker, het merendeel wat onder zijn verantwoording in die flutkrant komt is gewonen, of berust in mindere mate op de waarheid
quote:
vergeet niet dat het vooral een columnist is en geen schrijver, hij hoeft geen feiten op te sommen !
Daarom vind ik dit ook positief verrassend.
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  vrijdag 7 juli 2006 @ 11:03:21 #23
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_39599131
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:54 schreef cohen het volgende:
Hugo schrijft voor de AD volgens mij ?
pi_39599182
Open brieven zijn mode, ik ga een open brief schrijven aan Cruyff:

Geachte heer Cruyff,

DOE HET DAN LEKKER ZELF!

Met vriendelijke groet,
SD

ik denk dat ik hem eerst bij een advocaat langsbreng om hem na te lopen.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  vrijdag 7 juli 2006 @ 11:11:31 #25
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_39599363
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 11:00 schreef jpg97 het volgende:
Het is geen vooroordeel, en mijn uitspraak is niet gebaseerd op deze brief
maar daar gaat dit topic nou wel over

voor al het andere geneuzel kun je in het Hugo Borst verdient ook wel een eigen topic. terecht
256 goals !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')