1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | 2 Spartak Nalchik 10 5 3 2 18 15 - 11 3 Rubin Kazan 9 5 2 2 17 13 - 9 4 Tom Tomsk 9 5 2 2 17 10 - 7 5 Lok. Moskou 10 4 4 2 16 20 - 15 6 Krylia 10 4 3 3 15 11 - 10 7 Saturn Moskou 10 2 7 1 13 8 - 4 8 Zenith 10 3 4 3 13 14 - 15 9 Spartak Moskou 9 2 6 1 12 15 - 12 10 FK Moskou 9 3 2 4 11 8 - 13 11 FC Luch-Energia 10 3 2 5 11 12 - 14 12 Amkar Perm 9 2 4 3 10 5 - 8 13 FK Rostov 10 2 3 5 9 10 - 13 14 Dinamo Moskou 10 1 4 5 7 6 - 10 15 Torpedo Moskou 10 1 4 5 7 6 - 14 16 Shinnik Yaroslavl 9 1 3 5 6 3 - 12 |
Meneer wil graag CL voetbal halen overigensquote:Russisch debuut Advocaat: 0-0
Dick Advocaat heeft een teleurstellend debuut gemaakt in de Russische voetbalcompetitie als trainer/coach van Zenit St. Petersburg. Op eigen veld werd het 0-0 tegen Dinamo Moskou.
De 58-jarige Nederlander werd vorige week aangesteld bij Zenit nadat hij klaar was als bondscoach van Zuid-Korea in de eindronde van het WK in Duitsland. Zenit domineerde tegen het laag geklasseerde Dinamo vrijwel de hele wedstrijd, maar kwam niet tot doelpunten. Advocaats club bleef op de negende plaats met dertien punten.
De Russische competitie werd donderdag hervat na een onderbreking van zeven weken in verband met het wereldkampioenschap. Kampioen CSKA Moskou versloeg stadsrivaal Torpedo met 2-0 door treffers van Jo en Olic en behield de leiding met 22 punten, vier meer dan Spartak Nalsjik.
Spartak Moskouquote:Op donderdag 6 juli 2006 22:54 schreef Radegast het volgende:
Bij welke club zit Quincy nu ook al weer op de bank?
http://www.vi.nl/vi/show/(...)page=40433/sc=dfe20bquote:
Nee hij is niet eens altijd in Rusland.quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:03 schreef DrDentz het volgende:
Gaat Hiddink ook een club erbij doen, zoals Wisman in Armenie zeg maar?
quote:Groots onthaal voor Tsaar Dick
Dick Advocaat begon deze week als trainer in Sint Petersburg. De ambities van de kleine generaal zijn duidelijk: kampioen worden met FC Zenit.
Dick, wel je bordje naar de keuken brengen, hoor.’’ ,,Zelf? Ik dacht dat dat alleen voor de assistent was?’’
Voor Dick Advocaat (58) is de eerste werkdag op het trainingscomplex van FC Zenit Sint Petersburg een première vol contrasten. Met zijn assistent Cor Pot (55), zijn waarnemer tijdens het Koreaanse avontuur van Advocaat op het WK, kijkt hij in de kantine van de club uit over de gortdroge grasmat waarop zojuist de eerste training onder ‘mister Advocaat from Galandija’ is afgewerkt.
Vorige week nog in Seoul uitgezwaaid door een horde geestdriftige Koreanen, nu nederig met de vaat op weg naar de dames van de afwas. Voor een voetbalclub die eigendom is van een van de vijf rijkste multinationals ter wereld, de Russische gasgigant Gazprom, doet het huishoudelijke handwerk van de topcoach vertederend aan.
Sint Petersburg, de oude tsarenstad waar Lenin in 1917 de bloedige bolsjewistische revolutie in gang zette, hoopt met de komst van Dick Advocaat ook op een omwenteling. ,,De club en ik willen af van de Moskouse hegemonie in de Russische voetbalcompetitie,’’ laat Advocaat strijdbaar weten op de persconferentie in het peperdure Kempinksky Hotel, waar hij ook een kamer heeft betrokken. ,,De kampioen moet uit Sint Petersburg komen.’’
Tijdens de presentatie van de nieuwe coach baadt Advocaat in een zee van flitslicht. Even daarvoor arriveert hij in een zwarte auto, type onontkoombaar, met dito gekleurde ramen. Hij wordt op de hielen gezeten door twee wagens met lijfwachten, het slag geblokte medemens dat in Rusland in de omgeving van vips alom aanwezig is.
Binnen vervult Advocaat de ruim 120 aanwezigen van hoop op een stralende toekomst. ,,Ik ben geen man voor de middenmoot.’’ En: ,,We staan nu na negen wedstrijden negende met zeven punten achterstand op nummer één CSKA Moskou. Ik ga voor de titel!’’
Het Russische journaille bestaat vooral uit fans. Er klinkt applaus en elke vraag aan Advocaat wordt voorafgegaan door een wervend ,,Hartelijk welkom in Sint Petersburg…’’ Van de plaatstelijke pers, zoveel is wel duidelijk, behoeft Advocaat weinig te vrezen. Eén journalist drapeert zelfs liefdevol een Zenit-shawl rond Dicks nek.
Daags na de introductie (‘Zenit al kampioen’ kopt het Petersburgse Avondblad) staat Advocaat op het veld. In het blauw-wit van Zenit. En meteen maakt de organisatie kennis met het handelsmerk van ‘Discipline Dick’. De tolk van de Koreaanse speler Miyn Hu Jin, tot vandaag vrolijk óp het veld bivakkerend, wordt subiet naar de kant verwezen.
De ontmoeting met de selectie verloopt evenmin zachtzinnig. ,,Ik heb ze nog nooit zo hard zien rennen,’’ merkt een bestuurder achter het hek droogjes op. ,,En houdt mister Advocaat dat geschreeuw echt vol?’’ En inderdaad, de kleine generaal leidt de troep met straffe hand. ,,Speel die bal, ’t is geen vakantie meer.’’ En: ,,Goeie goal, dat wil ik zien.’’
Dick is in zijn knollentuin. Handen in de zij, de kin iets naar voren, de driftige oogjes die vuur spuwen. Op gezette tijden klinkt het geagiteerde gefluit door de tanden. Cynisch: ,,He Cor, gaat het bij jou ook zo lekker…’’
Tijdens twee intensieve partijtjes in de morgenhitte (27 graden) wordt de jonge ploeg verantwoord afgebeuld. Een tolk vertaalt het Engels in het Russisch. Maar: ,,Het is belangrijk dat hij straks óók de intonatie en de emotie weergeeft. Als ik er de pest in heb, moeten de spelers dat weten.’’
Dick Advocaat: ,,Ik begreep dat mijn voorganger nooit op het veld stond. Die zat altijd binnen. Alleen op vrijdag liet hij zich even zien. Cor en ik hebben een andere werkwijze. Cor is meer de extraverte van ons twee, ik de strenge baas. Die rolverdeling ligt ons goed.’’
Het Russische voetbal – in de Sovjettijd ooit een bolwerk van wilskracht, noeste arbeid en betonnen collectivisme – moet momenteel internationaal genoegen nemen met een bijrol. En dat tweede plan, vindt de trotse Rus, past het grootste land ter wereld niet.
Het is aan Guus Hiddink, de coach van het nationale elftal, en Dick Advocaat de verloren status te herwinnen. Advocaat: ,,Ik heb tapes van Zenit gezien. Een degelijke, jonge ploeg, maar ik heb wel versterking geëist.’’ Inmiddels zijn twee Koreaanse internationals ingevlogen, de centrale middenvelder Lee Ho (21) en linksback Kim Don-Jin (24), maar Advocaat acht het aantrekken van nog eens twee spelers noodzakelijk. ,,We zijn druk bezig, maar het blijft moeilijk voetballers te vinden die in Rusland willen spelen.’’
Cor Pot vult aan: ,,Kennelijk leeft bij iedereen de gedachte dat het hier altijd grauw en koud is en de mensen voortdurend chagrijnig. Maar niks van dat alles. Sint Petersburg is een Europese topstad met vijf miljoen inwoners, veel cultuur en een Westerse inslag. Trouwens, met veel vrouwelijk schoon ook.’’
FC Zenit reikte het afgelopen seizoen tot de kwartfinale van het toernooi om de UEFA Cup door onder meer Marseille te elimineren. Sevilla, de latere winnaar van het toernooi, schakelde Zenit met 4-1 en 1-1 uit. Advocaat: ,,Er spelen drie Russische internationals in het team. Nee, ik voorzie op dat punt geen problemen met bondscoach Guus Hiddink. Guus en ik hebben een uitstekende verstandhouding.’’
Bang voor de eenzaamheid in Rusland is hij niet. ,,Ik ben toch een loner, kan mezelf prima vermaken. En ik ga tenminste één keer per maand terug naar Nederland. Bovendien is de winterstop hier erg lang.’’
Aan de uitgestrektheid van het land zal Dick Advocaat wel moeten wennen. Negen uur vliegen voor de uitwedstrijd tegen Vladivostok – het is bepaald geen RKC-RBC.
,,Nou Cor, dan pak jij die wedstrijden dan maar. Kom ik een dagje later.’’
Die kunnen we dus binnenkort verwachten in Oranjequote:
quote:Op vrijdag 7 juli 2006 19:28 schreef methodmich het volgende:
Luch-Energia is natuurlijk schitterend. De meeste clubs moeten daarvoor verder reizen dan voor een gemiddeld duel in de Europa Cup. Hele corrupte zooi daar, een Wit-Russische keeper met een alcoholverslaving die voor pakken geld reservekeeper is.....
Vladivostok!quote:Op vrijdag 7 juli 2006 19:28 schreef methodmich het volgende:
Luch-Energia is natuurlijk schitterend. De meeste clubs moeten daarvoor verder reizen dan voor een gemiddeld duel in de Europa Cup. Hele corrupte zooi daar, een Wit-Russische keeper met een alcoholverslaving die voor pakken geld reservekeeper is.....
Elke landing die goed verloopt is dan eigenlijk al een overwinning!quote:Op zaterdag 8 juli 2006 11:49 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Vladivostok!![]()
Van die club wil je echt geen coach zijn, dan moet je elke week weer in zo'n ongelovelijk gammele Tupolev springen en de halve wereld over vliegen voor een wedstrijdje...
Klinkt interessantquote:Op zaterdag 8 juli 2006 11:51 schreef methodmich het volgende:
Zal eens kijken of ik dat artikel terug kan vinden, stonden veel aparte dingen in.
Die uit VI? Die heb ik ook nog ergens liggen...quote:Op zaterdag 8 juli 2006 11:51 schreef methodmich het volgende:
Zal eens kijken of ik dat artikel terug kan vinden, stonden veel aparte dingen in.
aangezien ik geen VI-er ben, ben ik wel neiuwsgierig naar leuke feitjesquote:Op zaterdag 8 juli 2006 11:51 schreef methodmich het volgende:
quote:wo 12/7 Spartak Nalchik Tom Tomsk vb
wo 12/7 Spartak Moskou Shinnik Yaroslavl vb
wo 12/7 Krylia Amkar Perm vb
wo 12/7 Lok. Moskou Dinamo Moskou vb
wo 12/7 FK Moskou Zenith vb
wo 12/7 Rubin Kazan Torpedo Moskou vb
wo 12/7 FC Luch-Energia Saturn Moskou vb
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |