avotar | donderdag 6 juli 2006 @ 14:51 |
Na een maand of 3 hard klussen, is het dan eindelijk zo ver... we kunnen gaan schilderen... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maar toen.... moest er nog eerst geschuurd worden. Alle deuren en kozijnen hebben een wit tot beige kleur en zijn op 1 uitzondering (die wellicht nog helemaal ga vervangen) in een goede staat. Ik heb zo'n sjieke black&decker muis klaar liggen... schuurpapier.. Maar toen.. hoe hard moet je het schuren.. Moet je gewoon "de glans eraf" ![]() ![]() ![]() En is daarna met een doek met terpentine het nawrijven genoeg om er van die mooie Karwei kleuren op te zetten... En een tweede vraag.. was is nu het kwaliteitsverschil tussen karwei-verf en Flexa verf? | |
arithaterhorst | donderdag 6 juli 2006 @ 15:15 |
Eerst alle oneffenheden plamuren. Dan schuren dat de plamuur weer glad wordt en de rest van de verf dof is. Kaalschuren hoeft niet. Als je niet weet wat er nu voor verf opzit, zou ik acrylverf nemen. Dat gaat ook over alkydverf heen. Andersom niet. Ik zou geen terpentine nemen om het schoon te maken. Dat is juist verdunner voor alkydverf. Amoniak is een optie, maar stinkt onwijs dus. Er zijn ook schoonmaakmiddelen in de handel die hierin gespecialiseerd zijn en waar je niet alle ramen open hoeft te doen. Ik ben de naam vergeten, maar het is groen spul. Zo'n allesreiniger fles. (bij de bouwmarkt). En dan: schilderen maar ![]() | |
Duderinnetje | donderdag 6 juli 2006 @ 15:16 |
quote:St Marc ![]() Te koop bij de bouwmarkt. | |
avotar | donderdag 6 juli 2006 @ 15:23 |
quote:juist.. psies wat ik wilde horen... m'n vriendin is gisteren aan het slechte kozijn bezig geweest.. ging niet errug snel.. ik deed het op de manier waarop ik hoopte dat voldoende was.. .. stuk sneller.. het is een kut klus.. maar als je ziet wat ik gedaan heb.. is dit lekker.. | |
arithaterhorst | donderdag 6 juli 2006 @ 15:26 |
quote:Wij hebben nu een schilder in ons huis, en die neemt een heel fijn schuurpapiertje in zijn hand, en gaat zo langs de kozijnen. Hij maakt het schoon, en als het droog is schildert hij er zo overheen. Succes met schilderen, en laat je de resultaten zien? ![]() | |
erik-de-perik | donderdag 6 juli 2006 @ 16:08 |
het gaat erom dat je oneffenheden weg haalt en dat je evt los zittende verflagen eraf haalt. Met ff schuren komen die naar boven. Elke andere laag verf die er goed op zit , is alleen maar een betere bescherming voor je hout. | |
Gompy58 | donderdag 6 juli 2006 @ 16:22 |
wat mij is verteld doro de schilder, en zo ga ik het doen... 1 de glans van de oude verf halen. Op die manier weet je dat je overal geweest bent. 2 met amnoiak alles schoon en vetvrij maken 3 grondverf erop 4 plamuren 5 schuren 6 grondverf 7 slijpen, waterproof schuren, tot het echt SPEKGLAD is. 8 schilderen. Waarom pas plamuren na 1e grondlaag? Omdat zo vertelde men mij, de plamuur dan niet direct op het hout zit maar op een hechtlaag. UIteindelijk zit het dan veel beter en heb je een mooier resultaat. Truth, deze manier vraag wel ff doorbijten... | |
avotar | donderdag 6 juli 2006 @ 16:51 |
quote:uiteraard... m'n klustopic behoeft sowieso weer eens een grote update.. komt goed.. | |
avotar | donderdag 6 juli 2006 @ 16:52 |
quote:slijpen...? leg eens uit? dat van dat plamuren heb ik ook gehoord. Ik heb overal nieuwe plinten geplaatst, die ook al gegrond zijn. Mij werd idd ook verteld dat als je daarna alles dichtplamuurt (spijkergaten) dat het dan beter zou blijven zitten. | |
avotar | vrijdag 7 juli 2006 @ 08:46 |
Wat ik me nu nog daarbij afvraag...:quote:En ook.. hoe kan ik uitrekenen ongeveer hoeveel bussen verf ik nodig ga hebben... als ik het nodig heb om kozijnenen en deuren te schilderen. Muurverf lukt me wel.. maar qua kozijnen kan ik het niet inschatten... ![]() | |
BE | vrijdag 7 juli 2006 @ 08:51 |
Er is ook 'schilderschoon' of zoiets van Alebastine wat je kan gebruiken ipv ammoniak. Werkt echt prima om een goeie hechting te krijgen. En hoeveelheid inschatten... reken het oppervlakte van je kozijnen uit. Of haal gewoon 1 of 2 blikken en daarna extra als je het nog nodig hebt. Of... haal gelijk heel veel en breng terug wat je niet nodig hebt. Als je gaat voor meng-verf dan moet je zorgen dat je niet het hele blik leeg maakt en dan aan een nieuwe gaat beginnen. Er kan altijd iets verschil in zitten dus is het beter als je het laatste restje met wat nieuwe verf vermengt. Als er dan al wat kleurverschil in zit is de overgang iig geleidelijk. | |
Seneca | vrijdag 7 juli 2006 @ 08:55 |
Hoi. Ik werk zelf bij de Gamma, en wat muurverf betreft is het kwaliteitsverschil tussen ons eigen merk en dat van Flexa/Histor niet echt noemenswaardig te noemen. Van de laatste is met name de dekkingskracht vaak iets beter, maar dat staat niet in verhouding met de meerprijs (je betaalt bij deze merken ook voor een groot deel aan marketingkosten, etc.) Wat lak betreft zou ik in sommige gevallen wel Histor aanraden, met name op oppervlakken die vlug slijten, omdat deze lak krasvaster is. Zoals hierboven al eerder gezegd, is lak te krijgen op acrylbasis en alkydbasis. Acyrl gaat over alkyd, andersom niet. Maar als je twijfelt zou je alsnog alkydbasis kunnen overwegen, omdat 90% van alle lak die wordt gebruikt hierop is gebaseerd. Dat niet alleen, maar alkyd gebaseerde lak is gewoon veel sterker (not to mention goedkoper). Daar staat tegenover dat acryl gebaseerde lak minder chemicalien bevat, minder giftig is (het wordt dan ook met name gebruikt in bijv kinderkamers), en daarnaast ook veel minder stinkt dan alkyd gebaseerde lakken (wat ook een belangrijke reden is voor veel mensen om dit te gebruiken) Overigens is gronden bij lakken niet per se nodig als het materiaal reeds eerder is bewerkt. Er zit dan immers na het schuren nog steeds een grondlaag op. Zoals al eerder gezegd, bij schuren hoef je alleen te zorgen dat het oppervlak goed ruw is. Daarna stof verwijderen, en tot slot schoonmaken/ontvetten (ammonia kan worden gebruikt, het bovengenoemde St. Marc is eveneens prima spul). Onbewerkte muren moet je voorstrijken, omdat het beton anders een zuigende werking heeft op je verf. Als je dit niet doet, kost het je kapitalen aan verf voor het eindelijk een beetje fatsoenlijk dekt. | |
Gurb | vrijdag 7 juli 2006 @ 08:58 |
plus een extra verschil tussen alkyd en acryl verf: acryl verf is sneller overschilderbaar en ontopic: ik zou het persoonlijk hetzelfde doen zoals Gompy58 beschrijft | |
Seneca | vrijdag 7 juli 2006 @ 09:00 |
quote:Goeie tip! ![]() | |
Gompy58 | vrijdag 7 juli 2006 @ 09:13 |
quote:Slijpen is schuren op waterbasis. Waterproof schuurpapiertje, op een blokje doen. In waterdopen en schuren maar . Niet hard drukken, beetje draaiende bewegingen aanhouden en veel water gebruiken. Op die manier maak je het echt superglad. Dat is dus absoluut aan te raden als je met blingbling verf aan de slag gaat (hoogglans). Bij die verf moet de ondergrond absoluut strak en glad zijn wil je een mooi resultaat. Het is het verschil tussen, "Strak kozijntje" en "er zit verf op je kozijn..." Ik gebruik sikkens op terpentine basis. Ik heb alleen geen idee wat de vorige verf is geweest. Hef ik dat probleem niet op door opnieuw te gronden ?????? | |
PhonyRules | zaterdag 15 juli 2006 @ 23:17 |
een belangrijke tip: voordat je ook maar begint met schuren... EERST vetvrij maken!..... Ander verplaats je de vette delen alleen maar als je gaat schuren. Over bestaande verflagen heen gaat het als volgt: 1 eerst vetvrij maken. 2 alles goed opschuren, met verfkrabber grote oneffenheden en loszittende verflagen verwijderen. 3 grondverf erop (hoeft soms niet, als de vorige laag nog in goede staat is) 4 plamuren 5 alles schuren 6 grondverf (op nog niet goed gedekte delen + plamuur) 7 gegronde delen schuren 8 schilderen met "schakelverf" een mengsel van grondverf en lak (omdat lak meestal niet in 1 keer dekt) 9 schuren 10 aflakken en telkens voor het schilderen stofvrij maken en met een lichtvochtige doek afnemen ![]() | |
tnimble | zondag 16 juli 2006 @ 00:17 |
quote:Dit systeem gebruik je als je een 'plastic' look wilt hebben. Een geheel vlak en glad oppervlak zonder enige structuur of wat. Er zit alleen nog een stap 0 voor, schoonmaaken en ontvetten. En na stap 6 en 7 opnieuw ontvetten, schoonmaken en ontstoffen door af te nemen met amoniak of st marc. De grondverf van stap 3 doe je zo'n 10% verdunt erop voor betere hechting. De grond verf in stap 6 5% verdunnen en een beetje van de aflak verf er door heen. Een ander systeem waarbij je geen 'plastic' look krijgt zijn een paar stappen anders of andersom. Werkt het beste vanaf kaal hout of over de oude laag heen die niet volgens Gompy58 systeem is geverft. Je slaat dan stappen 2, 5, 6, 7, 8, 9 10 over. Alle gaten en oneffen heden die in stap 1 dichtgemaakt zijn krijgen in stap 2 door als het vlak geschuurt in iets te drukken op het schuurpapier ook een nerf structuur. Schuren doe je op een hardblokje zoals b.v. een schuurpapiertje over een houten latje. Geen zacht sponjes of zooltjes. 0 Schoon maken en ontvetten 1 plamuren met een korrelige plamuur zoals bv. Gupa kneedbaarhout 2 Schuren met nerf mee in korrel 60 3 Schuren met nerf mee in korrel 100 4 Schuren met nerf mee in korrel 150 5 met amnoiak / st. marc alles schoon en vetvrij maken (sommige houtsoorten met thinner) 6 grondverf 30% verdunt 7 Schuren met nerf mee in korrel 150 8 met amnoiak / st. marc alles schoon en vetvrij maken 9 grondverf 20% verdunt 10 Schuren met nerf mee in korrel 150 11 met amnoiak / st. marc alles schoon en vetvrij maken 12 grondverf 20% verdunt 10% lak meegemengt 13 Schuren met nerf mee in korrel 180 14 met amnoiak / st. marc alles schoon en vetvrij maken 15 lak 10% verdunt 16 Schuren met nerf mee in korrel 180 17 met amnoiak / st. marc alles schoon en vetvrij maken 18 lak 5% verdunt Stap 15, 16, 17 en 18 kunnen overgeslagen worden als het resultaat al naar tevredenheid is. Edit: Schuren met de hand met een goed schuurpapier (liefst een microwave type) gaat sneller en beter dan machinaal met vlak of delte schuurmachines. | |
Duderinnetje | zondag 16 juli 2006 @ 00:20 |
quote:Wat is het eigenlijk toch een pokkewerk ook hè, als ik het zo lees ![]() | |
PhonyRules | zondag 16 juli 2006 @ 13:52 |
is het ook......... je bent tig keer bezig...... en pas als het de laatste keer afgelakt is, ziet het er netjes uit..... ![]() | |
tnimble | zondag 16 juli 2006 @ 14:57 |
Is inderdaad een pokkewer. Je bent er lang aan bezig, ziet weinig resultaat en erg stoffig werk slecht voor je handen enz. Maar als het af is... | |
erik-de-perik | zondag 16 juli 2006 @ 17:19 |
je hebt van hg ook een goedje waardoor je niet meer hoeft te ontvetten EN te schuren.... | |
dedennis | zondag 16 juli 2006 @ 18:24 |
Dat kan wel zijn maar het is natuurlijk nooit zo goed als het ouderwetse schuren. Ik zou persoonlijk toch voor alkydverf kiezen omdat deze vuilbestendiger is en langer mee gaat, zeker op deuren (en dingen die veel aangeraakt worden) anders zie je na een jaar of wat allemaal vieze vingers erop staan die je er niet meer af kunt halen/ | |
tnimble | zondag 16 juli 2006 @ 21:11 |
Dat vloeibaar schuurmiddel is gewoon een soort jif. Een schoonmaak midel met een licht korrel structuur. Het oppervlak maak je er een beetje ruw mee. Erg leuk om iets over te schilderen in een andere kleur als de oude verf laag erg nieuw is en geen enkele beschadeging bevat. Over Alkyd of acryl verf. Alkyd dekt beter, is veeg en stootvaster, UV bestendiger en het belangrijkste smeer lekkerder omdat het beter vloeit. Acryl is nu al ee heel eind beter dan toen het op de markt kwam maar haalt het (nog) niet bij alkyd of high-solid verf. | |
joriszss | dinsdag 18 juli 2006 @ 12:23 |
Ach weet je wat je doet, je besluit om eerst een gebeitst tafelblad opnieuw te beitsen. Hierna zijn die andere schuurklusjes echt een stuk minder erg. | |
tnimble | dinsdag 18 juli 2006 @ 13:09 |
quote:Anders wel Sigma S2U 2 componten verf die krasvast is ![]() ![]() Maar zowel beits als S2U gaat er makkelijk af hoor. Gewoon een potje ProGold (= sigma) adbeit er over heen en het vliegt er van af. Als je alleen wilt schuren en je hebt zo'n kras bestandige vef beetje thinner er over en dan direct schuren. | |
KeessieK | dinsdag 18 juli 2006 @ 17:25 |
met wasbenzine kan je je geschuurde oppervlaktes ook prima afnemen.. ![]() ![]() | |
tnimble | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:25 |
quote:Wasbenzine ontvet niet echt hoor ![]() | |
Duderinnetje | dinsdag 18 juli 2006 @ 21:25 |
quote:Jewèèèèl. Toch? | |
tnimble | dinsdag 18 juli 2006 @ 21:37 |
quote:Niet echt goede ontvtter bevat zelf ook voor een deel uit minerale olie bestaat (ketenlengte korter dan C10 is dus hele dunne lichte olie). Terpetine bevat meer olie en heeft een iets grotere ketenlengte voor de rest bestaat het uit oplossende delen. Daarom is wasbenzine ook te gebruiken om b.v. vet vlekken te verwijderen. Vet heeft hele grote ketenlengtes deze 'vervang' je dan met de hele kleine en is het alsof het helemaal weg is. Dat is dus maar deels zo. Het maakt schoon en laat een dunnere olie achter. Daarom is b.v. terpetine een goede vervanger in verf voor gekookte lijnolie. Terpetine heeft een kortere ketenlengte en vloeit daardoor dunner uit. Wasbenzine kun je ook gebruiken als basis voor een verf of bv stopverf of welpasta te makne. Wasbenzine wordt ovg ook in sommege motoren gebruikt als smeermiddel. Edit ook nog even opgezocht: Zuivere scheikundige samenstelling: C7H16 (Kool waterstof verbinding) Praktijk samenstelling: hexaan, n- (in nafta, aardolie, c6h6 < 0.1%) <= 5.0 % nafta (aardolie), met waterstof behandeld licht [ Bericht 11% gewijzigd door tnimble op 18-07-2006 21:50:19 ] | |
Ovidius | vrijdag 28 juli 2006 @ 10:52 |
quote:Dus een verflaag van een jaar of vijf oud moet niet per se weer compleet afgeschuurd worden? (De verf is nog helemaal intact) Want die stappen hier. ![]() | |
avotar | vrijdag 28 juli 2006 @ 11:12 |
Wat is de makkelijkste en snelste manier om een buitendeur die nog niet behandeld is, te schilderne en klaar te maken om op de hangen? Mijn plan is: - schoonmaken - dunne laag grondverf - schuren / schoonmaken - "dikkere" laag grondverf - schuren / schoonmaken - defintieve kleur - schuren / schoonmaken - defintieve kleur | |
#ANONIEM | vrijdag 28 juli 2006 @ 11:14 |
tvp! | |
avotar | vrijdag 28 juli 2006 @ 11:19 |
quote:ga je me nou maar een beetje achterna lopen ![]() | |
Marsepein | vrijdag 28 juli 2006 @ 11:46 |
quote:Wanneer ga je plamuren? | |
Marsepein | vrijdag 28 juli 2006 @ 11:48 |
quote:Bij mijn weten hoef je niet alles eraf te schuren. Los zitten de delen verwijderen, die opnieuw gronden. Dan schuren en plamuren en dan aflakken. Vergeet het tussendoor ontvetten e.d. niet. | |
Ovidius | vrijdag 28 juli 2006 @ 11:54 |
quote:Wat bedoel je met gronden? ![]() | |
Marsepein | vrijdag 28 juli 2006 @ 11:57 |
quote: ![]() Woordenboek quote: | |
avotar | vrijdag 28 juli 2006 @ 11:58 |
quote: ![]() ![]() | |
Ovidius | vrijdag 28 juli 2006 @ 12:10 |
quote:Oké. ![]() ![]() Enneuh, is er een bepaalde soort (korrelgrootte oid?) schuurpapier die je moet gebruiken? Misschien verschillende groottes? | |
avotar | vrijdag 28 juli 2006 @ 12:14 |
quote:what i meant to say was... na de eerste keer grond wilde ik gaan plamuren.. tenminste.. dat werd me aangeraden.. iets met vezels en zo.. | |
Marsepein | vrijdag 28 juli 2006 @ 12:41 |
quote:Ja, het is altijd beter na de eerste grondlaag te plamuren en dat mooi te schuren. Zelf doe ik het na elke grondlaag, het resultaat wordt daardoor heel mooi. Al zul je niet zo heel veel plamuurwerk aan een nieuwe deur hebben. | |
Marsepein | vrijdag 28 juli 2006 @ 12:43 |
quote:De laatste grondlaag schuur ik altijd met een 240 korrel. Tussen de laklagen gebruik ik vaak een 320. Maar dat is geen wet, ik vind dat zelf mooi. | |
Sorella | vrijdag 28 juli 2006 @ 12:52 |
Ik heb ook een vraag. Sinds kort hebben wij een licht eiken houten vloer maar ik vind mijn blank eiken meubels er niet mooi bij staan dus die moeten of vervangen of donker gebeits worden. De laatste optie is het goedkoopst maar levert het meeste werk op We wilden beginnen met de salontafel omdat die het minst ingefreesd is (poten) Wat is de makkelijkste manier, schuurmachine erop tot het kale hout te voorschijn komt of een of andere goedje gebruiken waar de lak er bij wijze van spreken zelf al van af vliegt ? Persoonlijk ga ik voor het goedje maar wat is nu echt een goed goedje ? | |
tnimble | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:32 |
quote:Na het schoon maken en voor de eerste grond laag eventueel ook licht schuren met b.v. korrel 80. daarmee haal je alle oneven heden weg en maakt je het oppervlak ruw zodat de verf pakt. Geschaaft hout is bijna volledig glad en daar houdt verf slecht op. Ver breng je altijd in een zo'n dun mogelijke laag op. Een dikkelaag gaat druipen en golven en gaat snel scheuren, bladdren en loszitten. De eerst laag dient wel verdunt te worden met een oplosmiddel wat bij je verf hoort. | |
tnimble | vrijdag 28 juli 2006 @ 14:34 |
quote:Je kunt beter iets minder fijnnemen. Kaal hout 60 t/m 100 na grond lagen 120 tot 150. na de eerste lak laag zo'n 150 a 200. Dan heb je een betere hechting van de verflagen en ben je niet te grof waardoor de verf de schuurkrasjes volledig kan dichtzetten en glad vloeien. | |
tnimble | vrijdag 28 juli 2006 @ 15:30 |
quote:De lak laag haal je er zeer gemakkelijk af met ProGold afbijt. Als je de lak er gaat afschuren is dat niet alleen heel erg veel werk maar je tafel blad wordt er ook hol of bol van. Na de afbeit opschuren met korrel 80 om de laatste restjes te verwijderen nogmaals ontvetten licht schuren met korrel 120 zeer dunne laag interieur beits opbrengen dit kan met een kwast maar is vaak mooier als je het met een doek opbrnegt. (katoenen doek die niet pluist of regaveld is) dan licht opschuren met korrel 240 2de en 2de laag beits opbrengen en als laaste fixeren met een goede blanke vernis. Als je de tafel veel gebbruik om er dingen op te zetten neem dan een 2 componeten vernis van sigma. | |
Ovidius | vrijdag 28 juli 2006 @ 15:34 |
quote:Dus een muur die je wil oververven. Eerst goed ontvetten, proper maken. Dan even lekker schuren. De muur gronden. ( ![]() Na die eerste laag bijplamuren, weer schuren. Tweede laag erover. En wat dan? | |
tnimble | vrijdag 28 juli 2006 @ 15:46 |
quote:Als het een met hout afgetimmerde muur is wel ja. Anders zou je eerst idd de muur moeten schoonmaken, gaten opvullen met een geschikte vuller (alles vuller of een supersterkvuller bj grote hele diepte gaten kalk of cement mortel). Als nodig oneffen heden wegschuren. Als nodig is (zuigende ondergond) een grondlaag aan aanbrnegen met voorstrijk. Als dat droog is de muurverf/latex of betonverf aanbrengen. Edit: als je heel creatief bent kun je na de grondlaag de muur verfen met kalkverf (nee dat is geen latex) waarna je er een hele mooie faux of trompe l'oeil schildering op kan aanbrengen. | |
Ovidius | vrijdag 28 juli 2006 @ 15:49 |
quote:Nja, 't is echt de muur in mijn slaapkamer die ik een ander kleurtje wil geven, dus ik veronderstel dat die niet zal beginnen afbrokkelen en zo. Gaten en zo zijn er ook niet. | |
Ovidius | vrijdag 28 juli 2006 @ 15:50 |
quote:Kon ik het maar. ![]() | |
tnimble | vrijdag 28 juli 2006 @ 15:58 |
quote:Als hij al geschilderd is en geen beschadiginen heeft is het alleen nodig om het schoon te maken. Stof eraf, evt stoot strepen weg poetsen / schuren spinne webben weg, schakelmateriaal kapjes er van af schroeven (spanning er natuurlijk wel af laten tijden het schilderen) en dan een nieuwe laag er over heen met de juiste kleur. Wijkt de kleur nu erg af eerst met grijs of wit er over heen. EEn goede verf zoals sigma of sikkens dekt veel beter. | |
tnimble | vrijdag 28 juli 2006 @ 16:00 |
quote:Met de juiste aanweizingen en voldonde oefentijd kan iedereen dat (tenzei je ontcontroleerbare spier samen trekkingen hebt, volledig blind bent, verlamt bent enz) De een kan het na een half jaar les en oefenen de ander pas na 20 jaar. | |
Ovidius | vrijdag 28 juli 2006 @ 16:03 |
quote:Oké, dan ga ik vanaf september in de tekenschool! ![]() Ik schilder toch maar 2 van de vier muren, dan heb ik er nog twee (overigens witte) over om binnen 20 jaar iets moois op te doen. ![]() Maar die muren zijn dus inderdaad heel lichtgrijs. Hier en daar zijn wel kleine stukjes verf afgebroken door plakband aan posters, en zo. Die moet ik dan waarschijnlijk even plamuren en dan schuren? | |
tnimble | vrijdag 28 juli 2006 @ 16:07 |
quote:Wel fofo's posten als het klaar is dan he, niet vergeten. ![]() quote:Als het alleen een verkleuring is kun je er zo overheen schilderen, zijn het echt kuiltjes dan een likje allesvuller met een plamuur- of stopmes er in smeren. | |
Ovidius | vrijdag 28 juli 2006 @ 16:10 |
quote:En schuren van de muren hoeft gewoon niet meer? ![]() (Sorry voor al die vragen. ![]() | |
Marsepein | vrijdag 28 juli 2006 @ 16:24 |
Nee, alleen schoonmaken indien we het hebben over een muur van gipsachtige materialen. | |
tnimble | vrijdag 28 juli 2006 @ 16:24 |
quote:Geeft nie hoor. Nee dat hoeft niet een muur schuur je alleen als er een bubbeltje ergens zit of iets anders dat uitsteekt. Is ook niet erg prettig gips achtige materialen schuren ![]() | |
Ovidius | vrijdag 28 juli 2006 @ 18:52 |
Oké; super. Dankjewel allemaal. Ik zal wat fotootjes posten van het eindresultaat. | |
NRD | zondag 18 maart 2007 @ 16:33 |
wat moet je allemaal plamuren??? als het houtwerk glad is, is dat toch niet hodig???? | |
Paaul | maandag 19 maart 2007 @ 14:43 |
Ik zou een Festo schuurmachine kopen en dan gewoon alles kaal schuren ![]() quote:Alleen lelijke plekjes plamuren. Niet een verbinding (spleet of gat) tussen 2 stukken hout plamuren, dat moet je kitten omdat het anders na verloop van tijd gaat scheuren. | |
avotar | maandag 19 maart 2007 @ 14:49 |
quote:Gelukkig ben ik al een maand of 9 van het schilderen.. ![]() maar toch bedankt.. ![]() quote:Lelijke plekken... of als je bv een mooie hardhouten deur hebt.. alleen spleetjes ed even opvullen... | |
Paaul | maandag 19 maart 2007 @ 15:36 |
quote:Hehe, gelukkig zijn er nog heel veel mensen die dit lezen ![]() |