Sinds een paar dagen doe ik schoonmaakwerk in een verzorgingstehuis. Eigenlijk achterlijk dat ik dat doe, want ik heb het geld niet eens nodig, maar ik heb ook geen zin om 8 weken lang niks te doen (al is het excuus meer dat ik al een contract met die lui heb waar ik niet zo makkelijk vanaf kan).
Anyway, het is de eerste keer dat ik facilitair werk doe en alles moet je leren natuurlijk, maar ik erger me dood aan mijn collega's. Ik moest de eerste dagen met iemand meelopen, zodat ik een beetje leerde hoe het in elkaar stak. Hopelijk mag ik straks zélf kamers schoonmaken, want als ik de hele vakantie achter bazige vijftigplussertjes aan moet sjokken, word ik niet vrolijk.
Ze leverde de hele tijd kritiek op wat ik deed: "ik vind niet dat je goed hebt afgestoft", "je moet alles weer precies zo neerzetten als het stond" (doe dat maar eens goed met al die priegeldingetjes die bejaarden op de vensterbank hebben staan), "je moet de gordijntjes wel weer goed rechthangen"
![]()
.
Maar wat ik nog het meest irritante vind is dat ze me soms het schoonmaakdoekje uit de handen grissen en dan vervolgens even gaan doen waar ik mee bezig was. Bijv: ik doe eerst aanrecht, maar moet eerst onderkant van het kastje doen. Dus mevrouw grist het doekje uit mijn handen, doet onderkant kastje, vervolgens aanrecht en ik sta er maar wat bij te kijken.
Ja hallo, ik wéét wel hoe het moet en natuurlijk laat ik eerst wel eens even een steekje vallen, maar al doende leert men, toch?!
Wat nog wel de grootste grap is, is dat ik de kraan 2 minuten warm en vervolgens 2 minuten koud moet laten stromen ivm legionella, maar dat er intussen wél een pikzwarte afwaskwast ligt die nog steeds gebruikt wordt
![]()
en daar zitten geen bacteriën in zeker
![]()
Dus, mijn klacht is: die collega's moeten ophouden de hele tijd op mijn vingers te kijken!