abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39536201
quote:
Davids: 'Van Basten overschreed grens van goed fatsoen'

5/7/2006 11:25

Edgar Davids reageert in een open brief in VI op de keuzes van Marco van Basten.
'Onlangs vond Marco van Basten het nodig zich nogal schamper over mij uit te laten in een poging zijn vaak onnavolgbare beleidskeuzes te rechtvaardigen. Normaal gesproken vind ik het niet nodig te reageren op uitlatingen van de bondscoach, maar ik vind dat er in dit geval door hem een grens van goed fatsoen en respect is overschreden. Met zijn uitlatingen toont Van Basten namelijk een groot gebrek aan persoonlijke klasse vooral omdat dit niet een incident lijkt te zijn. In het verleden heeft hij zich ook over andere voetballers met een succesvolle internationale carrière nogal laatdunkend uitgelaten. Een bondscoach behoort zoiets niet te doen.

Hoewel ik nogal wat redenen had om de keuzes van Marco van Basten te bekritiseren vond ik het niet netjes om dat publiekelijk te doen. Marco van Basten is de verantwoordelijke coach van het Nederlands elftal en ik heb zijn keuzes te respecteren. Ik heb mij dan ook nooit kritisch uitgelaten over zijn keuzes en zijn beleid, ook al had ik daar vaak reden toe. Nu echter de bondscoach het nodig acht om zijn soms vreemde keuzes ten koste van mij te moeten rechtvaardigen, word ik helaas gedwongen te reageren. Ik heb overigens bewust even gewacht met een reactie in de hoop alsnog een verklarend telefoontje van Van Basten te mogen ontvangen. Ik heb niets vernomen.

Ik heb getraind onder de topcoaches Van Gaal, Hiddink, Capello, Lippi en Rijkaard. Ik heb deelgenomen aan vier grote internationale eindrondes, gespeeld in vier Champions League-finales en in de top van de drie grootste competities van de wereld. Ik denk daarom dat ik enigszins in staat ben de technische keuzes van Van Basten te vergelijken met die van andere coaches en wellicht ook persoonlijk te beoordelen. Ik heb dat voorafgaand aan het WK reeds gedaan in besloten kring ; zoals dat hoort ; en het is daarom geen achteraf gepraat. De keuzes die Van Basten heeft gemaakt lijken voor een groot gedeelte gebaseerd op romantiek en idealisme. Het ontbrak daarbij aan het nodige realisme. De manco;s van het Nederlands elftal tijdens het WK waren voor de bondscoach kennelijk een grote verrassing maar voor velen, zeker in het buitenland waar men zich geen zand in de ogen laat gooien door charme en persoonlijke sympathie, waren deze gebreken voorspelbaar. In het buitenland reageert men dan ook vol ongeloof dat Van Basten verrast is door de manier van spelen van het Nederlands elftal in het licht van zijn onnavolgbare selectiebeleid voor het WK.

Een WK mag niet gebruikt worden als een veredeld trainingskamp onder het mom van een zogenaamd leerproces omdat er op een EK over twee jaren gepresteerd zou moeten worden. Hoe kunnen de supporters en de media van een land dat derde staat op de FIFA-ranglijst deze onzin nou accepteren? Hoewel deze ranglijst niet alles zegt, betekent het wel dat Nederland behoort tot de absolute top van de wereld. Dit brengt automatisch met zich mee dat je maar met één doel deelneemt aan het WK en dat is wereldkampioen worden.

Tijdens een WK is het voorzienbaar dat je spelers nodig hebt met specifieke kwaliteiten. Dat dergelijke spelers niet voor handen zouden zijn lijkt mij een gebrek aan inzicht. Op de vraag of ik niet een speler zou zijn met bepaalde kwaliteiten die nu ontbraken in de selectie antwoordde Van Basten dat ik een minder seizoen had gespeeld waarna hij op een nogal goedkope wijze ten koste van mij de lachers op zijn hand trachtte te krijgen. Ik denk overigens dat ik een goede eerste competitiehelft heb gespeeld en een wisselende tweede helft. Voor ervaren spelers met specifieke kwaliteiten die op het hoogste niveau acteren kijk je voor een eindtoernooi echter niet in de eerste plaats naar de vorm. Want wat is vorm? Je weet inmiddels waartoe dergelijke spelers in staat zijn – en dan betreft het niet, of juist niet, alleen de kwaliteiten op het technische vlak. Als ervaren coach begrijp je dat dergelijke spelers op een eindtoernooi zeker iets extra’s zullen willen neerzetten en een jong elftal een gevoel van overtuiging en zelfvertrouwen kunnen geven. De voorbeelden zijn ook nu te zien tijdens het WK. Ik vind het teleurstellend dat ik zoiets aan de bondscoach van het Nederlands elftal moet uitleggen. Noem mij verder een speler uit de selectie van het Nederlands elftal die een volledig seizoen goed heeft gespeeld. Ik heb een fase minder gespeeld in de competitie. Hetzelfde geldt voor alle spelers van het Nederlands elftal. Een aantal spelers, waaronder middenvelders, heeft zelfs ronduit een zwak of slecht seizoen gedraaid in de Nederlandse competitie die toch niet tot de allersterkste van Europa behoort.

Dat wij opeens een gebrek aan kwaliteit zouden hebben is overigens een ander goedkoop excuus. Brazilië heeft de meeste kwaliteit maar gaat er in de kwartfinales uit. Duitsland heeft individueel gezien de minste kwaliteit maar was uiteindelijk toch een belangrijke kandidaat voor de wereldtitel. Dit komt niet in de minste plaats vanwege hun coach die niet in de dug out blijft zitten wachten totdat zijn charisma het elftal over een dood punt heen tilt en daarmee vergeet te coachen, de arbitrage te bespelen en als twaalfde man deel te nemen aan de wedstrijd. Kijk in dit opzicht maar eens naar Hiddink, Van Gaal, Capello, Scolari, Klinsmann, Ferguson, Wenger, Mourinho. Het ziet er misschien soms wat clownesk uit maar het is wel een belangrijk onderdeel van het coach ambt. In deze discussie lijkt het er namelijk op dat een gewonnen wedstrijd een ongelofelijke prestatie is door het gebrek aan kwaliteit van de spelers; winst is daarom vooral een verdienste van de coach. Als er wordt verloren ligt dat voor de hand want er is immers een gebrek aan kwalitatief goede spelers. De coach treft zo nooit enige blaam. In het huidige voetbal zijn echter de kwaliteitsverschillen tussen de selecties zeer gering en gaat het bij winst en verlies nog maar om zeer kleine details. Wedstrijden op het allerhoogste niveau worden daarom steeds vaker beslist door de kwaliteit op de bank en dan bedoel ik niet de reservespelers.

Een jonge onervaren coach maakt onherroepelijk fouten en dat geeft ook niet. Het is echter vooral vervelend als die fouten vooraf door velen zijn voorzien maar op dat moment door de coach met nogal wat dedain en arrogantie zijn weggewimpeld. Daardoor zijn de keuzes achteraf voor de coach wat moeilijk te rechtvaardigen. Echter, toon ook dan je waardigheid, geef toe dat er fouten zijn gemaakt en speel vooral niet onder de gordel ter verdoezeling van die fouten.

Ten slotte het volgende. Ik zou in een interview met het boulevardblad News of the World gezegd hebben het een schande te vinden dat het Nederlands elftal zo grof speelde tegen Portugal. Andere bladen suggereren dat ik mij kritisch zou hebben uitgelaten over het spel van het Nederlands elftal. Nou, ik geef zelden interviews en al helemaal niet aan dergelijke bladen. Overigens speelde het Nederlands elftal zeker niet te grof tegen Portugal, maar dat is een andere discussie.'

Edgar Davids
VI
http://www.vi.nl/vi/show/id=239659/contentid=81668/sc=7cb421

Deze jongen heeft helemaal gelijk dit keer (helaas wel).
pi_39536266
Wat een held. Heb met veel plezier zn brief gelezen.
pi_39536280
goed gezegd van Davids
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:15:15 #4
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_39536291
Marco van Basten is raar. Hij praat altijd zo zacht op tv.
Ik moest het volume altijd 2x zo hard zetten om hem te kunnen verstaan.
pi_39536333
Davids die anderen gebrek aan fatsoen verwijt. Wat krijgen we nou?
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:19:57 #6
28033 Pek
je moet wat
pi_39536440
Goeie brief. Hij kan duidelijk beter schrijven dan praten
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_39536752
Deze man weet waarover hij praat. Edgar had mee moeten gaan, daar is iedereen het wel over eens.
pi_39536862
Poehee wie had gedacht dat Edgar Davids zo welbespraakt zou zijn.
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:33:55 #9
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_39536893
Ik ben blij dat Edgar deze brief naar buiten heeft gebracht, alleen al omdat ik van Basten ronduit arrogant vind. Ik vind het belachelijk dat van Basten met zijn arrogante gezeik heel Nederland probeert de mond te snoeren, ten koste van andere voetballers.

Ook vind ik het punt van ´het oog op het EK te hebben gegooid´ gewoon oer dom. Zoals Edgar al schreef: je doet mee om het WK te winnen, niet om die wedstrijden als oefenpotjes te gebruiken.
OJAAJOH?
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:35:35 #10
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_39536947
Davids
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:36:26 #11
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_39536976
Davids

wat een brief
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_39536998
Ik ben het volledig eens met alles wat davids schrijft...vooral het deel dat dit WK een oefenstage was voor het EK...schandalige gedachte...over 2 jaar staat echt niet dit elftal op het EK...en dan toch dat als excuus gebruiken...van Basten heeft best wel resultaten gehaald met het elftal, maar op dit WK, en het selectiebeleid voor het WK....dramatisch gewoon
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:38:27 #13
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_39537036
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 12:19 schreef Pek het volgende:
Goeie brief. Hij kan duidelijk beter schrijven dan praten
Ik verwacht dan eigenlijk ook niet dat hij hem zelf heeft geschreven en dat hij hier en daar door de redactie van de vi is aangepast
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:39:26 #14
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_39537070
Jammer weer van Davids, begin steeds meer te snappen dat hij niet mee was
stupidity has become as common as common sense was before
pi_39537082
Dat is weer eens wat anders dan Edgar Davids' uitspraak bijvoorbeeld dat de trainer z'n kop uit de reet van bepaalde spelers moet halen om beter te zien wat er op het veld gebeurt.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 5 juli 2006 @ 12:40:32 #16
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_39537106
Davids
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:40:36 #17
117098 Hathor
Effe niet
pi_39537109
Alsof we MET Davids wel ooit een titel hebben gewonnen. Ik verdenk hem ervan dat ie na de uitschakeling stilletjes in zichzelf heeft zitten gniffelen, en gelijk begonnen is aan deze brief. Dat ie vervolgens nu pas naar buiten komt verbaast mij niets, hij heeft hem waarschijnlijk 379 keer opnieuw moeten schrijven wanwege spelfouten.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:42:20 #18
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_39537160
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 12:39 schreef marcb1974 het volgende:
Jammer weer van Davids, begin steeds meer te snappen dat hij niet mee was
Goed beargumenteerd!
OJAAJOH?
pi_39537183
Niet elk bericht is een nieuw topique waard. Kijk even rond voor de verschillende Van Basten topics , zoals deze bijvoorbeeld Van Basten is een grap!
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')