Ik ken anders nog wel wat mensen die nog het Griekse goden pantheon aanbidden. Ik denk dus niet zozeer dat deze religies uitsterven. Dat jij er niets meer van hoort wil niet zeggen dat het niet meer bestaat. Ted de Braak bestaat immers ook nog gewoon.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 19:42 schreef W8ezel het volgende:
Hoe verklaren huidige gelovigen dat sommige religies zijn 'uitgestorven'? De oude Grieken bijvoorbeeld waren ervan overtuigd dat hun goden de enige juiste goden waren, maar toch bestaat deze religie niet meer en wordt deze tegenwoordig zelfs als sprookje van de voorchristelijke fantasie afgedaan. Zijn de talloze vroegere godsdiensten niet het teken dat de huidige religies ook ooit uit zullen sterven, waarmee de onjuistheid van de religies zal worden aangetoond?
survival of the fittestquote:Op dinsdag 4 juli 2006 20:12 schreef Kogando het volgende:
Sommige redden het niet, anderen weer wel..
bullshit.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 20:24 schreef foktastic het volgende:
[..]
survival of the fittestde evolutietheorie doet 't nog
![]()
*wereldreligies zouden zich volgens de "wetten" van de memetica gedragen. Ideeën van de ene generatie aan de andere doorgegeven vinden steeds kleine veranderingen plaats. Grote mutaties vinden bv. plaats bij een reformatie. Een "succesvolle" meme past zich steeds en gemakkelijk aan, aan de veranderende tijden en omstandigheden. Sommigen zien de secularisatie van bepaalde richtingen in de christelijke godsdienst als een teken van een succesvolle meme. Een "starre" en moeilijk veranderende godsdienst zal volgens deze memetheorie versplinteren in een "succesvol" geseculariseerd deel en (talloze) kleine afsplitsingen.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 22:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
bullshit.
grove schending van het soevereigniteit in eigen kring....
je kunt dat soort wetenschappelijk principes niet klakkeloos implementeren in de sociale wetenschappen
Zo vreemd klinkt het mij ook niet. Filosoof Daniël Dennett pleit ook voor deze optie. Culturele aspecten (memes) ondergaan ook een adaptie, net als biologische componenten (genes). Het klinkt wellicht voor jou gek, maar wellicht is over een paar honderd jaar het Christendom uitgestorven en zijn er nieuwe religies. Net als vele andere religies door de tijd zijn gesneuveld en nieuwe religies zijn geboren (zoals Scientology, ontstaan in de 20e eeuw en kent al redelijk veel aanhangers).quote:Op dinsdag 4 juli 2006 22:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
bullshit.
grove schending van het soevereigniteit in eigen kring....
je kunt dat soort wetenschappelijk principes niet klakkeloos implementeren in de sociale wetenschappen
Precies, maar hoe verklaren gelovigen dat vorige religies, die zichzelf ook als het enige goede geloof beschouwden, zijn verdwenen? Wat is voor hen het bewijs dat hun religie wel eeuwig zal zijn?quote:Op woensdag 5 juli 2006 01:03 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Zo vreemd klinkt het mij ook niet. Filosoof Daniël Dennett pleit ook voor deze optie. Culturele aspecten (memes) ondergaan ook een adaptie, net als biologische componenten (genes). Het klinkt wellicht voor jou gek, maar wellicht is over een paar honderd jaar het Christendom uitgestorven en zijn er nieuwe religies. Net als vele andere religies door de tijd zijn gesneuveld en nieuwe religies zijn geboren (zoals Scientology, ontstaan in de 20e eeuw en kent al redelijk veel aanhangers).
Hoe wil jij dan verklaren dat er miljoenen gelovigen op aarde de bijbel geloven? Indoctrinatie, echt niet, bewijs het maar! Het geloof van Jezus Christis zal altijd blijven bestaan.quote:Op woensdag 5 juli 2006 09:48 schreef W8ezel het volgende:
[..]
Precies, maar hoe verklaren gelovigen dat vorige religies, die zichzelf ook als het enige goede geloof beschouwden, zijn verdwenen? Wat is voor hen het bewijs dat hun religie wel eeuwig zal zijn?
Hoe wil jij dan verklaren dat er ooit in Griekenland miljoenen gelovigen in de Griekse goden geloofden? Indoctrinatie, echt niet, bewijs het maar! Het geloof van Zeus is wél ten onder gegaan.quote:Op donderdag 6 juli 2006 03:28 schreef duivelinnetje het volgende:
Hoe wil jij dan verklaren dat er miljoenen gelovigen op aarde de bijbel geloven? Indoctrinatie, echt niet, bewijs het maar! Het geloof van Jezus Christis zal altijd blijven bestaan.
Ondanks dat zijn gelovigen het onmogelijk achtten dat dit ooit zou gebeuren.quote:Op donderdag 6 juli 2006 03:47 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Hoe wil jij dan verklaren dat er ooit in Griekenland miljoenen gelovigen in de Griekse goden geloofden? Indoctrinatie, echt niet, bewijs het maar! Het geloof van Zeus is wél ten onder gegaan.
Dus waarom zo zeker dat het niet het Christendom overkomt? Een rationeel argument?
Leestipje:quote:Op dinsdag 4 juli 2006 22:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
Maar nu denk ik niet dat Dennett plezierig leesvoer is voor gelovigen.quote:Op donderdag 6 juli 2006 12:30 schreef onemangang het volgende:
[..]
Leestipje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Breaking_the_Spell:_Religion_as_a_Natural_Phenomenon
dat bewijs is er niet en is ook volstrekt oninteressant.quote:Op woensdag 5 juli 2006 09:48 schreef W8ezel het volgende:
[..]
Precies, maar hoe verklaren gelovigen dat vorige religies, die zichzelf ook als het enige goede geloof beschouwden, zijn verdwenen? Wat is voor hen het bewijs dat hun religie wel eeuwig zal zijn?
Tamelijk eenvoudig, zoals je zonder twijfel zelf had kunnen bedenken: door te stellen dat die oudere religies niet kloppen. Lijkt me een open deur.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 19:42 schreef W8ezel het volgende:
Hoe verklaren huidige gelovigen dat sommige religies zijn 'uitgestorven'?
Nee, dat is in zichzelf geen logische conclusie. Het feit dat de dodo is uitgestorven bewijst niet dat de kip ook zal uitsterven.quote:De oude Grieken bijvoorbeeld waren ervan overtuigd dat hun goden de enige juiste goden waren, maar toch bestaat deze religie niet meer en wordt deze tegenwoordig zelfs als sprookje van de voorchristelijke fantasie afgedaan. Zijn de talloze vroegere godsdiensten niet het teken dat de huidige religies ook ooit uit zullen sterven, waarmee de onjuistheid van de religies zal worden aangetoond?
Je kan natuurlijk aantonen dat steeds meer mensen slimmer worden?quote:Op donderdag 6 juli 2006 17:50 schreef Megumi het volgende:
Religies sterven uit omdat steeds meer mensen op deze aarde slimmer worden en er niet meer intrappen in die flauwekul.
Ach, ik ken gelovige theologen die ook dit soort boeken prima kunnen lezen hoor, het verschil is dat zij geïnteresseerd zijn. Laten we pmb_rug niet verheffen tot model voor alle Christenen.quote:Op donderdag 6 juli 2006 12:46 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Maar nu denk ik niet dat Dennett plezierig leesvoer is voor gelovigen.
Ik zie echter een terugkerende hunkering naar het paranormale (Char, Yomanda, complottheorieën etc.)...zoals Daniel Dennett in zijn boek (hierboven met een link) aangeeft is geloof niet iets waar je een mens kan "zuiveren" door zijn kennis te veranderen. Ook hier kan een biologisch-evolutionaire verklaring voor zijn.quote:Op donderdag 6 juli 2006 17:50 schreef Megumi het volgende:
Religies sterven uit omdat steeds meer mensen op deze aarde slimmer worden en er niet meer intrappen in die flauwekul.
Mwa ik vraag me eigenlijk af of we inderdaad slimmer (en dan denk ik dus aan intelligenter) zijn dan vroeger. We leven eerder in een samenleving dat kritisch nadenken waardeert en stimuleert. Ook hebben we toegang tot veel meer informatie dan vroeger en meer tijd om deze te bestuderen.quote:Op donderdag 6 juli 2006 17:50 schreef Megumi het volgende:
Oh, vertel?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 07:38 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
En verder hoef je natuurlijk alleen maar naar de geschiedenis te kijken om te zien hoezeer het christelijk geloof is veranderd in de eeuwen.
Als die memenhypothese waar zou zijn, dan is het atheistisch naturalisme er ook één. Maar dan vanuit evolutionair oogpunt wel een zwakkere.quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:44 schreef Autodidact het volgende:
Als je religies ziet als "selfish genes", kom je tot de interessante conclusie dat de natuurlijke achtergrond van het inprenten van een aanleg tot religie wel eens vooral zichzelf zou kunnen dienen, en niet per definitie de mens...als een soort van interne parasiet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |