mensen, ik stel voor dat we voortaan melk afschaffen, want het discrimineert ten opzichte van de zwarte medemens dat deze vloeistof niet zonder toevoegingen ook in een bruine c.q. zwarte kleur genuttigd kan worden; tevens moeten we maar het woord melkwit (als in: melkwitte tanden) afschaffen, want dat woord impliceert dat negers (pardon, lieden van afrikaanse komafquote:Weg met R'damse "racisten"-straten'
Gepost door Daan (DaanA) - Bron: Algemeen Dagblad
Gepubliceerd: dinsdag 4 juli 2006 @ 16:43
Icoon BinnenlandsNa de negerzoen en zelfs het woordje neger in de Dikke Van Dale is er nu weer een probleem met naamgeving die als 'kwetsend' ervaren wordt: er is geklaagd over verschillende straatnamen in Rotterdam. Ze zouden bij Zuid-Afrikanen associaties oproepen aan het apartheidsregime. Robbert Baruch, portefeuillehouder van de deelgemeente Feijenoord, neemt de klachten hoog op en wil de straatnamen gaan aanpassen. Als het aan hem ligt, zijn de namen voor 2010 veranderd, als Zuid-Afrika gastland is van het WK voetbal.
De zaak kwam aan het rollen toen het afgelopen weekeinde een Rotterdams theatergezelschap een stuk in de Afrikaanderwijk speelde, waaraan verschillende Zuid-Afrikanen meededen. Toen ze de straatnamen hier zagen, schrokken ze zich naar eigen zeggen rot: namen als Pretorialaan, Riebeekstraat en Afrikaanderplein waren in hun ogen volstrekt onacceptabel en deden ze denken aan het racistische apartheidsregime dat tot kort geleden in Zuid-Afrika het bewind voerde. Zo is Pretoria de 'witte' naam voor de stad die inmiddels Tshwane heet en waar tijdens de apartheid alle wetten werden uitgevaardigd. Jan van Riebeek was degene die, als stichter van de eerste Nederlandse kolonie in Zuid-Afrika, "vee en land van de zwarten gestolen" heeft, zo zei acteur Wayne Nhlangothi. De acteurs hebben Robbert Baruch gisteren een petitie aangeboden.
Baruch zal zich nu in gaan zetten om de veertien straatnamen die 'fout' zijn aangepast te krijgen. "Natuurlijk in samenspraak met de buurt. Uiteindelijk beslist het college en de Rotterdamse straatnamencommissie," aldus Baruch.
http://www.robbertbaruch.nl/quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:42 schreef Megumi het volgende:
Zie het verband met boomknuffelaars niet.
jij durft met een stalen gezicht te beweren, dat de negerzoen en dit soort onzin "fouten" zijn van Nederland?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Nederland is nooit goed geweest het erkennen van in het verleden gemaakte fouten. Dit moet gewoon even rechtgezet worden. Even doorbijten.
Het gaat me niet om de negerzoen (was daar een pvda'er voor verantwoordelijk?). Het gaat me de zogenaamde Nederlandse 'helden' die achteraf toch niet zo koosjer bleken te zijn.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:50 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
jij durft met een stalen gezicht te beweren, dat de negerzoen en dit soort onzin "fouten" zijn van Nederland?
dat ze daar toevallig een taal spreken die erg lijkt op het Nederlands, wil niet zeggen dat wij daar in Zuid-Afrika negers apart gehouden hebben van blanken.
die stad heet zo en als ze hem anders noemen, dan is dat hun goed recht, maar wat geeft die mensen het recht om ons beleid inzake straatnamen ter discussie te stellen? en wat bezielt die pvda'er om hier een punt van discussie van te willen maken, alleen maar om een klein aantal acteurs, zonder verder enige betekenis, een pleziertje te doen? wat denk je dat dit soort hoernoemingen van straten voor problemen met zich mee gaat brengen, wie moet dat gaan betalen en wat voor doel dient het nou eigenlijk?
en wat hebben die "helden" te maken met het artikel dat ik aanhaal over o.a. de Parimaribostraat?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Het gaat me niet om de negerzoen (was daar een pvda'er voor verantwoordelijk?). Het gaat me de zogenaamde Nederlandse 'helden' die achteraf toch niet zo koosjer bleken te zijn.
zullen we dan maar afspreken, om in het vervolg, in dit topic, te spreken over negerknuffelaars? specifieke groep van de boomknuffelaars weliswaar, maar wel de lading dekkendquote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:52 schreef Zyggie het volgende:
Fijn het woord boomknuffelaar wordt ook misbruikt. Straks heeft het geen enkele overtuigingskracht meer.![]()
Ik doel natuurlijk op zo'n Jan van Riebeek.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:53 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
en wat hebben die "helden" te maken met het artikel dat ik aanhaal over o.a. de Parimaribostraat?
Negerknuffelaar klinkt goed.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:54 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
zullen we dan maar afspreken, om in het vervolg, in dit topic, te spreken over negerknuffelaars? specifieke groep van de boomknuffelaars weliswaar, maar wel de lading dekkend
zolang we nog niet het "marokkanen-onderwerp" aanzwengelen"
Nog beter.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:55 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Mag ik dan in dit geval ook het woord 'salonracist' invoeren?![]()
Mag ik dan in dit geval ook het woord 'salonracist' invoeren?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:54 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
zullen we dan maar afspreken, om in het vervolg, in dit topic, te spreken over negerknuffelaars? specifieke groep van de boomknuffelaars weliswaar, maar wel de lading dekkend
zolang we nog niet het "marokkanen-onderwerp" aanzwengelen"
goddomme, wat maakt dat nou weer uit; ook al heeft hij een paar slaven verhandeld, ten eerste was dat gewoon in die tijd (waar niet alleen Nederland zich schuldig aan maakte) en ten tweede is dat niet de reden dat ze naar hem die straat hebben genoemd (zie ook het artikel zelf).quote:Op dinsdag 4 juli 2006 17:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk op zo'n Jan van Riebeek.
quote:Jan van Riebeeck
Van Wikipedia
(Doorverwezen vanaf Jan van Riebeek)
Jan Anthoniszoon van Riebeeck (Culemborg, 21 april 1619 – Batavia, 18 januari 1677) stichtte in opdracht van de VOC de eerste Europese kolonie in Zuid-Afrika. Zijn nederzetting bij Kaap de Goede Hoop zou uitgroeien tot de Kaapkolonie en uiteindelijk tot de huidige Republiek Zuid-Afrika.
Van Riebeeck had al vanaf 1639 een aantal posten gehad bij de VOC. Eerst verbleef hij in Batavia, daarna bezocht hij Japan. Zijn belangrijkste post was als hoofd van de handelspost in Tonkin, Vietnam, maar hiervan werd hij teruggeroepen nadat bleek dat hij zich aan privéhandel had schuldig gemaakt. In 1651 werd hij uitgezonden om een verversingsstation in te richten bij Kaap de Goede Hoop.
Op 6 april 1652 landde Van Riebeeck bij de Tafelbaai, plantte de vlag van de VOC en stichtte Fort Duijnhoop, de eerste Nederlandse nederzetting aan de Kaap. Van Riebeeck en zijn 90 kolonisten (onder wie 8 vrouwen) legden tuinen aan om fruit en groente te verbouwen voor de bemanning van de VOC-schepen die de kolonie aandeden. Vlees hoopte men te krijgen door ruilhandel met de lokale Khoikhoi-stammen, die door de Nederlanders Hottentotten genoemd werden.
Van Riebeeck bleef leider van de kolonie tot 1662.
In zijn geboortehuis te Culemborg is tegenwoordig een makelaardij gevestigd.
dat schiereiland van jullie hadden we idd allang moeten wegschoppen richting scandinavië ; jullie spreken die taal toch al.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:02 schreef Alexxxxx het volgende:
Hoi, ik ben een linkse boomknuffelaar die onafhankelijk wil worden van Nederland
Fryslân boppe!
Nou draaf je wel wat door, denk ik.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:00 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
goddomme, wat maakt dat nou weer uit; ook al heeft hij een paar slaven verhandeld, ten eerste was dat gewoon in die tijd (waar niet alleen Nederland zich schuldig aan maakte) en ten tweede is dat niet de reden dat ze naar hem die straat hebben genoemd (zie ook het artikel zelf).
als we zo door moeten gaan, moeten we nu eigenlijk ook alle erfstukken van de VOC vernietigen en alle verwijzingen ernaar óók uit straatnamen halen, terwijl we ondertussen wel vergeten wat voor goeds die VOC heeft gebracht voor Nederland en hoe belangrijk deze is voor ons cultureel erfgoed; trouwens, laten we gelijk *nu* nog maar even Nederlandse staat tegemoetkomingen uitbetalen voor al het leed dat eeuwen geleden zou zijn berokkend, immers is de Nederlandse staat de directe belangenbehartiger van de voormalige Bataafse republiek en daarmee ook van de VOC.
denk je dat ze in Engeland vanwege een paar verdwaasde afrikanen alle verwijzingen weg gaan halen naar de koloniale periode waarin de British Commonwealth juist zo in tot bloei is gekomen? nee die zeggen gewoon dikke vinger en dat zouden politici met verstand ook moeten doen; te zot voor woorden dat ze met zoiets bezig zijn i.p.v. met belangrijke zaken die wél algemeen nut dienen
en dat tuig uit het artikel in de OP niet dan?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Nou draaf je wel wat door, denk ik.
Uh, het Fries is een West-Europese taal, en geen Noord-Europese taal. Sowieso ligt het een stuk dichter bij het Engels dan bij Skandinavische talen.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:03 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
dat schiereiland van jullie hadden we idd allang moeten wegschoppen richting scandinavië ; jullie spreken die taal toch al.
dat weet ik; misschien zag je ook mijn PI? gaf wel aan hoe serieus die reactie was.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:07 schreef I_will_be_heard het volgende:
[..]
Uh, het Fries is een West-Europese taal, en geen Noord-Europese taal. Sowieso ligt het een stuk dichter bij het Engels dan bij Skandinavische talen.
Kortom hoe ver zinken wij nog in zelfverloochening en geschied herschrijving om maar tegemoet te komen aan mensen met lange tenen.quote:Various public interest groups have warned that the name change will be challenged in court, should the minister approve the renaming. The long process involved makes it unlikely the name will change in 2006, even assuming the Minister approves the change early in the year 2006.
idd.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:13 schreef MrX1982 het volgende:
Het is belachelijk dat een stel Zuid-Afrikaanse huilie's (Is Zuid-Afrika niet kwetsend?) gaan klagen over een paar naamboordjes.
a)Gaan ze bij Google ook klagen in Google Earth zie ik namelijk Pretoria (nofi).
b) lees ik op wiki het volgende:
[..]
Kortom hoe ver zinken wij nog in zelfverloochening en geschied herschrijving om maar tegemoet te komen aan mensen met lange tenen.
Het is wachten op de aanklacht tegen woorden als zwart rijden, zwart werken, zwart kijken etc.
Je vraagt je af hoe veel zelfhaat er moet zijn bij bepaalde mensen om uberhaupt dit soort zaken in overweging te nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |