Heren, heren..... ik let even niet op en de discussie ontwikkelt zich tot een hoog welles/nietes verhaal. Dat vind ik op zich niet zo erg, ware het niet dat met name huupia34 een 'ad hominem' koers heeft gekozen. Voorzover ik zie, heeft Integrity nergens in zijn posts zijn geloof als argument gebruikt, maar desondanks wordt hij op zeer kinderlijke wijze verwezen naar sites met bijbelverhaaltjes en 'ufo bullshit'. Dat is niet nodig en zeer kwetsend. Ik keur het in ieder geval af.
Sinds mijn laatste post is er nogal wat door jullie geschreven en daarin wordt diverse keren teruggegrepen naar mijn posts. Misschien wel handig dat ik daarom kort (?) even wat algemeenheden oplepel om iets meer toelichting van mijn kant te geven. Daarbij geldt de beperking dat ik het niet zal hebben over specifieke details van de F-16, van zijn radar of van operationele aspecten van het gebruik van deze radar tijdens missies. Nu niet en nooit niet en je mag zelf uitvogelen waarom.
Let wel, dit is mijn persoonlijke en deels professionele mening en het staat eenieder vrij om het ermee eens te zijn, het gelul te vinden of wat dan ook.
1. Buitenaardse beschavingen bestaan.
De aarde en haar geschiedenis toont aan dat onder zekere voorwaarden leven kan ontstaan op een planeet. Dit is een bijzonder kleine kans, maar de aarde laat zien dat deze kans niet gelijk is aan 0. Door de nagenoeg onmetelijke omvang van het heelal (aantal mogelijke locaties binnen dit heelal) bestaat er een reeele mogelijkheid dat niet alleen de aarde leven kent, maar dat er best nog ergens anders iets te vinden is dat je als 'leven' kunt categoriseren.
2. Synchroniciteit.
Nadat leven ontstaan is, lijkt de complexiteit van de bijbehorende beschaving een exponentiele ontwikkeling door te maken. Ten eerste duurde het een eeuwigheid voordat uit de oersoep mensachtigen begonnen rond te lopen, die zich vervolgens weer na een eeuwigheid hebben ontwikkeld tot mensen. Deze mensen leefden weer een iets kortere eeuwigheid als nomaden onder vrij primitieve omstandigheden, Daarna voltrokken zich in sneltreinvaart enkele technologische ontwikkelingen van bv. de stoommachine (250 jr geleden) naar vliegtuig (100 jr geleden) tot waar we nu staan. We weten niet eens hoe ingewikkeld onze maatschappij over 25 jaar is, laat staan dat we 1000 jaar vooruit kunnen kijken. Stel dat er een buitenaardse beschaving bestaat, hoe groot is dan de kans dat die qua ontwikkeling gelijk is aan die van ons (antw: nagenoeg 0). De kans is veel groter dat zo'n beschaving of eeuwigheden achterloopt op ons (en dus niet door de ruimte reist) of juist eeuwigheden voorloopt op ons. In dat laatste geval kan je je afvragen waarom zo'n beschaving interesse in de aardse beschavingen zou vertonen. Gezien de exponentionele technologische ontwikkeling van een beschaving, vraag ik me af of we zelfs maar in staat zijn om vertegenwoordigers van zo'n extreem geavanceerde beschaving te herkennen. Ze zullen er zeker niet uitzien als marsmannetjes die met een gewoon vliegend schoteltje even op aarde landen om vervolgens gestrekt te gaan omdat de schotel pech krijgt of omdat ze dachten wel in de aardse atmosfeer te kunnen overleven (Roswell incident ?). Ik kan het bestaan van dergelijke beschavingen incl. hun voertuigen in ieder geval niet tegenspreken. UFO's kunnen dus bestaan.
3. Radar.
De werking van een radar is gebaseerd op zeer bekende fysische mechanismen. De werking is gebaseerd op het opvangen van weerkaatste RF energie. Als je weet wat je hebt uitgezonden en je vergelijkt dit met wat je hebt terugontvangen, kan je met statistische waarschijnlijkheden uitspraken doen over het object dat verantwoordelijk is voor de reflectie. Je kan dingen bepalen zoals positie, snelheid (zoek op Doppler shift), omvang (gecalibreerde RCS metingen) of zelfs identiteit (HRR profielen). Niet elke radar kan trouwens dit hele scala aan.
Zonder op details in te gaan, kan je begrijpen dat dit alleen goed werkt als de radar werkt met hele zuivere oscillatoren om specifieke frequenties te genereren. Als dit niet zo is, zend je een baggersignaal uit, dat wordt gereflecteerd en bij terugontvangst weer wordt gemixed met hetzelfde (statistisch flucturerende) baggersignaal. Deze statistische fluctuaties leiden al snel tot zogenaamde 'false targets' ofwel schijndoelen. De radar denkt wat te zien maar er is niets. Het kan zelfs zover gaan dat deze schijndoelen ook eigen 'levens' gaan leiden, omdat de radar tracht een snelheid te berekenen bij elke berekende positie. Kortom, je ziet dus consequent een niet-bestaand doel dat zich beweegt en zelfs een daadwerkelijke snelheid heeft. Een vlieger is NIET in staat om deze doelen te filteren anders dan door het toepassen van zijn 'common sense'.
Dit probleem heeft zich in alle oudere generatie radars voorgedaan, zoals de F-16 radar er eentje van is. De F-16 radar heeft zelfs indertijd een modificatie ondergaan om de oscillatoren stabieler te maken om dit effect te reduceren. Dit heeft trouwens fantastisch gewerkt. De Belgische F-16 radar is exact hetzelfde type als de Nederlandse. Ik ken de Nederlandse van binnen en van buiten en heb 'later' met Belgische specialisten nog over dit voorval gesproken. Meer kan en wil ik niet zeggen.
4. Vliegen.
Als vlieger/ingenieur heb ik veel ervaring met luchtvaart en met radarsystemen. Ik heb vaak 'verhalen' mogen vernemen van UFO waarnemingen, die geen van allen maar een spoortje van bewijs hebben opgeleverd. Ik ben er in geinteresseerd, ben er niet op uit om alles maar te debunken (zie pt. 1 van mijn verhaal, ik ben er zelfs van overtuigd dat er buitenaards leven is) maar ik wil wel graag iets substantieels zien. Tot op heden is er '0' substantieel bewijs. Wel hebben we in de loop der tijd gezien dat er vele tot dan toe onbekende natuurverschijnselen tot verklaringen hebben geleid voor eerdere waarnemingen. Als voorbeeld wil ik wijzen op het zgn. windshear effect. Dit was vroeger niet te detecteren en kostte je je leven als je daar met je vliegtuig in kwam. Moderne radars zijn echter zo nauwkeurig dat je turbulente vochtige luchtmassas wel kan opsporen om daar zelfs windshear waarschuwingen uit te destilleren. Nu we dit weten, kunnen we ook oude metingen veklaren waarop opeens zomaar 'beweging' te zien was terwijl het vast stond dat er op die plek in het luchtruim niets aanwezig was.
Alles wat hierboven staat is ongeclassificeerd. Mocht je vragen willen stellen, houd dat dan in de gaten, ik kan/wil best antwoorden, maar dat gaat gewoonweg niet in alle gevallen.
Houdoe,
( )