Het is heel makkelijk zelf te maken, er zijn zo verschrikkelijk veel voorbeelden, das noods vraag ja bij iemand die ze heeft of je het 1 en ander mag opmeten. Ik woon hier in een tpyisch oost friese woudboerdertje, het is geen boederij geweest maar later wel in deze stijl opgetrokken en hoeveel lui hier wel niet aan de deur hebben gestaan met pen, papier, meetlinten en fototoestellen. Ook een beetje rondkijken naar verschillende stijlen is wel leuk kijken wat het best past bij je woning.
Zoals hier boven aangegeven is is een minder goed idee, de luiken aan de binnenkant houden wel wat tegen maar helaas zit de warmte dan al in de ruimte en bij luiken aan de buitenkant komt het ligt niet eens bij het glas. Binnenluiken zijn dus volgens wat ik met Bouwfysica geleerd heb minder aantrekkelijk.
Verder is het goed meten, vooraf alles uittekenen, vragen bij de betere doe het zelf zaak naar welk hout je het beste kunt gebruiken en wat ook een beetje economisch is natuurlijk want je kunt er ook gelijk voor een vermogen aan hardhout tegen aan gooien maar dat hoeft natuurlijk niet. Als je iets dergelijks in elkaar zet, kijk voor roestvrij stalen schroeven, geen gewone want die gaar roesten en krijg je houtrot. Goed verlijmen, goed uitsmeren dus dan is een schroef eigenlijk niet eens nodig maar om alles mooi bij elkaar te houden tijdens het drogen is het wel makkelijk. Verder is het als het klaar is goed in de verf zetten allemaal, niet 1 laag dus maar goed in de grond verf en er daarna nog 2 keer over heen want het hangt natuurlijk in weer en wind en krijgt net ff wat meer te verwerken dan een kozijn bv.
Het enige vereiste is dingen goed recht afzagen, dan kom je er wel, met 2 linker handen wordt het wat anders maar ik denk mits goed vooronderzoek en alles goed op papier zetten je er wel uit moet komen.
Doe vandaag niet wat morgen kan!
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!