abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39502273
Beste klussers,

Door het warme weer ben ik me bewust geworden dat ik dringend zonwering nodig ben bij mijn keukenraam.
Nu leken mij raamluiken wel mooi, omdat het niet alleen zonwerend maar ook sfeerverhogend werkt.

Prachtig toch?

Valt zoiets zelf te maken? Wie heeft hier verstand van raamluiken?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:11:42 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39502428
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:06 schreef Augustina het volgende:
Beste klussers,

Door het warme weer ben ik me bewust geworden dat ik dringend zonwering nodig ben bij mijn keukenraam.
Nu leken mij raamluiken wel mooi, omdat het niet alleen zonwerend maar ook sfeerverhogend werkt.

[afbeelding]

Prachtig toch?

Valt zoiets zelf te maken? Wie heeft hier verstand van raamluiken?
Kijk ook eens bij: Mijn binnenluiken project
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:21:39 #3
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_39502701
Ik denk dat de buitenluiken wat simpeler kunnen zijn dan de binnenluiken uit dat topic !
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_39502747
Inderdaad geweldig waar die meneer mee bezig is, maar niet op mijn idee van toepassing.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:25:46 #5
89550 Steffy
Ayreonaut
pi_39502827
Het is heel makkelijk zelf te maken, er zijn zo verschrikkelijk veel voorbeelden, das noods vraag ja bij iemand die ze heeft of je het 1 en ander mag opmeten. Ik woon hier in een tpyisch oost friese woudboerdertje, het is geen boederij geweest maar later wel in deze stijl opgetrokken en hoeveel lui hier wel niet aan de deur hebben gestaan met pen, papier, meetlinten en fototoestellen. Ook een beetje rondkijken naar verschillende stijlen is wel leuk kijken wat het best past bij je woning.

Zoals hier boven aangegeven is is een minder goed idee, de luiken aan de binnenkant houden wel wat tegen maar helaas zit de warmte dan al in de ruimte en bij luiken aan de buitenkant komt het ligt niet eens bij het glas. Binnenluiken zijn dus volgens wat ik met Bouwfysica geleerd heb minder aantrekkelijk.

Verder is het goed meten, vooraf alles uittekenen, vragen bij de betere doe het zelf zaak naar welk hout je het beste kunt gebruiken en wat ook een beetje economisch is natuurlijk want je kunt er ook gelijk voor een vermogen aan hardhout tegen aan gooien maar dat hoeft natuurlijk niet. Als je iets dergelijks in elkaar zet, kijk voor roestvrij stalen schroeven, geen gewone want die gaar roesten en krijg je houtrot. Goed verlijmen, goed uitsmeren dus dan is een schroef eigenlijk niet eens nodig maar om alles mooi bij elkaar te houden tijdens het drogen is het wel makkelijk. Verder is het als het klaar is goed in de verf zetten allemaal, niet 1 laag dus maar goed in de grond verf en er daarna nog 2 keer over heen want het hangt natuurlijk in weer en wind en krijgt net ff wat meer te verwerken dan een kozijn bv.

Het enige vereiste is dingen goed recht afzagen, dan kom je er wel, met 2 linker handen wordt het wat anders maar ik denk mits goed vooronderzoek en alles goed op papier zetten je er wel uit moet komen.
Doe vandaag niet wat morgen kan!
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
pi_39503171
Dank je wel Steffy! Inderdaad eerst maar eens gaan kijken bij anderen. Goed idee!
pi_39507176
Iemand anders nog goede ideeën?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 14:59:39 #8
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_39507445
Koop wat tuinhout, schroef het aan elkaar. scharnieren er aan. En je hebt luiken.. Of een schuurdeur in mijn geval

Dit was een verkapte tvp
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_39507883
AR!
pi_39509133
Heb jij wel voldoende buitenmuur voor opengeklapte buitenluiken?
de hedendaagse Nederlandse bouwstijl (veel raam- en weinig muuroppervlakte) is minder geschkt voor buitenluiken
pi_39509703
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:57 schreef Gajus het volgende:
Heb jij wel voldoende buitenmuur voor opengeklapte buitenluiken?
de hedendaagse Nederlandse bouwstijl (veel raam- en weinig muuroppervlakte) is minder geschkt voor buitenluiken
De ene kant heeft ruim voldoende, maar het raam net om de hoek niet. (maar daar schijnt de zon nooit op)

Mijn huis is trouwens niet echt standaard te noemen, dat scheelt alweer misschien.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 16:19:56 #12
89550 Steffy
Ayreonaut
pi_39509838
Je kunt ook wel een raamwerk maken, dan 2 ogen er aan en in of boven je kozijnen 2 haken, of andersom mag ook, haken aan het raamwerk en ogen in het kozijn of in de muur ofzo. Dat raamwerk met stof bekleden en aan beide zijden een steuntje zodat ie net iets van de muur af komt, kun je mits het kan je raam nog wat open zetten zodat als het afkoeld het wat kan ventileren, dat werkt ook heel effectief, dat heb ik zelf namelijk gedaan. Het weeg bijna niks maar houdt wel mooi de zon buiten

Het is minder mooi, maar kost ook niet veel, maar ja luiken zijn natuurlijk wel mooi, oogt ook erg mooi als je je huis gaat verkopen. Je hebt toch een streepje voor op huizen zonder.

[ Bericht 15% gewijzigd door Steffy op 04-07-2006 16:25:15 ]
Doe vandaag niet wat morgen kan!
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
  Moderator dinsdag 4 juli 2006 @ 17:59:07 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_39512878
Het moet wel bij je woning gaan passen natuurlijk, kijk eens goed in de omgeving rond
(Beter goed gejat, dan slecht bedacht, en waarom het wiel opnieuw uitvinden )
pi_39533244
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 17:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Het moet wel bij je woning gaan passen natuurlijk, kijk eens goed in de omgeving rond
(Beter goed gejat, dan slecht bedacht, en waarom het wiel opnieuw uitvinden )
Ik zou de eerste zijn met zo'n huis die luiken zou plaatsen, dus echt een voorbeeld heb ik niet. Er staan maar 4 van deze huizen in het hele dorp en ik denk niet dat ergens anders ook gebouwd zijn. Dus het wordt wel een beetje het wiel opnieuw uitvinden. Maar ik kom er wel uit.
  woensdag 5 juli 2006 @ 10:45:38 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39533460
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 10:37 schreef Augustina het volgende:

[..]

Ik zou de eerste zijn met zo'n huis die luiken zou plaatsen, dus echt een voorbeeld heb ik niet. Er staan maar 4 van deze huizen in het hele dorp en ik denk niet dat ergens anders ook gebouwd zijn. Dus het wordt wel een beetje het wiel opnieuw uitvinden. Maar ik kom er wel uit.
Misschien een foto van de gevel?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39533575
Op de voorbeeld foto staan volgens mij sier luiken. Deze kunnen niet dicht en kunnen dus niet als zonwering dienen. Op de foto zie je dat er 3 luiken zijn voor 2 ramen... dat gaat niet passen.
Verder werken luiken wel erg goed tegen de warmte. (mijn ouders hadden ze vroeger ook )
Wie gaat slapen om te vergeten wordt de volgende ochtend wreed verstoord wakker......
pi_39534564
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 10:50 schreef AArt het volgende:
Op de voorbeeld foto staan volgens mij sier luiken. Deze kunnen niet dicht en kunnen dus niet als zonwering dienen. Op de foto zie je dat er 3 luiken zijn voor 2 ramen... dat gaat niet passen.
Verder werken luiken wel erg goed tegen de warmte. (mijn ouders hadden ze vroeger ook )
Ja, ik zag later inderdaad dat dit sierluiken zijn. Maar het is ook maar ter illustratie.
pi_39582084
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 11:23 schreef Augustina het volgende:

[..]

Ja, ik zag later inderdaad dat dit sierluiken zijn. Maar het is ook maar ter illustratie.
Zo te zien zijn dit idd sierluiken. de gehengen van het middelste luik missen, de windhaken kloppen niet en de luikespangolett of klinkstel ontbreekt.

Dat je drie luiken ziet zitten kan wel. Het middelste luik zijn er bij dit soort gevel 2 over elkaar heen geslagen. Eenstje voor het rechter raam en daarover heen eentaje voor het linker raam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')