abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 juli 2006 @ 11:25:15 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39500999
[sub]Mogen dit soort topics nog?[sub]

Waar zou jij naartoe gaan in Afrika?
Ik heb drie weken tot m'n beschikking en ongeveer (maximaal) 1000 euro over voor het ticket. Ga niet echt voor de safari (al is mooie natuur geen straf ), maar vooral voor prettige (rustige) kust, één of meer leuke steden en leuke mensen, markten en als het kan lekker eten. Reizen met het ov heeft meestal de voorkeur.

Mijn gedachten gaan nu uit naar Madagascar (waarschijnlijk te duur), Mozambique, Senegal/Gambia, Ethiopië of Namibië.

Iemand die één van deze landen kan aan/afraden? Of die misschien een heel ander idee heeft?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_39501387
Je mist Libië - Tunesië - Egypte nog op je lijstje

Helaas kan ik je er weinig over vertellen, ben zelf aan het wachten op berichten van de eerste toeristen die veilig en snel de grens tussen Tunesië en Libië zijn overgestoken om dat volgend jaar te gaan doen.
pi_39501787
Ik zou gaan voor Senegal/Gambia. Ik ga deze zomer naar Gambia en heb er goede verhalen over gehoord. Schijnt mooi rustig land te zijn, en als je aan de kust zit is het kwa temperatuur erg goed uit te houden daar. en de prijzen vallen ook nog eens mee: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=vakantie+in+gambia
#winning
pi_39501876
Als je kust wil moet je niet naar Ethiopie , maar los daarvan is het absoluut een aanrader. Als je voor cultuur gaat dan heb je het hele noorden, in het zuiden heb je heel veel fascinerende en mooie bevolkingsgroepen. Genoeg leuke steden ook, waarvan ik zelf Harar het mooiste vond. Ik zou die niet over slaan mocht je naar Ethiopie gaan. Het eten is er overigens geweldig, ondanks wat je zou denken door die beelden in de media van honger en droge rijsthapjes met vliegen enzo.

Madagascar ga ik binnenkort zelf naartoe dus daar heb ik nog geen ervaringen maar het lijkt me wel waanzinnig (anders zou ik er natuurlijk ook niet naartoe gaan ). Een ticket is wel voor onder de 1000 euro te krijgen, als je een beetje zoekt. Ik ben ze iig al wel tegengekomen (heb nog niet geboekt).

Ik heb geen ervaring met de andere landen die je noemt, ben wel in Mali geweest en dat was ook een erg mooie reis. Aanrader is vooral een trektocht door de Dogon vallei en steden als Djenne en natuurlijk Timbuctu (al is dat veel vergane glorie). Maar wederom: erg weinig kust...
Ik moet wel zeggen dat ik het eten in Mali weinig bijzonder vond. Malinese specialiteit is rijst met een pindasausje en een stukje vlees, veel afwisselender werd het vaak niet echt.
Unox, the worst operating system.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 11:57:18 #5
28775 QazzaQ
Ik ben een kroet
pi_39501960
Ik heb altijd al willen weten hoe timboektoe eruitziet...... Vooral omdat Donald Duck daar altijd heengaat.
Misschien is dat een idee?
I see the way you look at him. I'm a man, too, you know? I go pee pee standing up.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:06:44 #6
13520 gum
draws a blank
pi_39502264
Togo, Benin of Ghana. Hoofdsteden liggen nabij kust en voldoen ook aan mooie markten wens. Maar of voor die landen tickets tot 1000 euro beschikbaar zijn?
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. (Douglas Adams)
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:07:54 #7
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_39502309
Is dat niet een beetje zonde?? Alleen voor de kust naar Afrika gaan??
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  Moderator dinsdag 4 juli 2006 @ 12:43:38 #8
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_39503369
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:07 schreef -skippybal- het volgende:
Is dat niet een beetje zonde?? Alleen voor de kust naar Afrika gaan??
Je gaat allereerst naar een land. En dat land ligt in Afrika. Dat hele continent ga je nevernooit redden in drie weken, dus het lijkt me alleen maar verstandig om wat prioriteiten te stellen.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:45:01 #9
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_39503400
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:43 schreef Gert het volgende:

[..]

Je gaat allereerst naar een land. En dat land ligt in Afrika. Dat hele continent ga je nevernooit redden in drie weken, dus het lijkt me alleen maar verstandig om wat prioriteiten te stellen.
Hoeft toch ook niet het hele continent. Maar als je voor het strand gaat kun je net zo goed naar Turkije of een andere vage bestemming gaan is mijn mening
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  dinsdag 4 juli 2006 @ 12:57:53 #10
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39503795
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:45 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Hoeft toch ook niet het hele continent. Maar als je voor het strand gaat kun je net zo goed naar Turkije of een andere vage bestemming gaan is mijn mening
Wel de post helemáál lezen hè?!

Even voor alle duidelijkheid: het moet een alleen-ticket-reis worden, geen all-inclusive op het strand in Gambia! Afrika is zoals gezegd nogal groot en als ik moet kiezen is óók een paar daagjes aan de kust een pré. Mét een leuke stad, mensen en markten dus. Ik ben geen echte strandvakantieganger, wil vooral leuk rondreizen, maar een paar daagjes in een cabaña-achtig geval op het strand sla ik niet af!

Overigens ben ik reeds in Egypte en Zuid-Afrika geweest. Heel gaaf, wellicht nog eens terug. Naar Tanzania en Ghana mag ik voor werk regelmatig, dus dat komt ook nog wel eens. Benin en Togo heb ik wel overwogen.... misschien ook leuk om eens als extra aan een werkreis in Ghana te plakken? Hmmmm....
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_39505546
Madagascar is vooral duur vanwege het vliegticket wat ik begrepen heb. Het land zelf is niet vreselijk duur (wederom van horen zeggen). Ben je dus in staat om op een goedkope manier daar te komen (misschien controleren of je goedkoop vanuit het Afrikaanse continent kan vliegen of desnoods via de boot), dan heb je denk ik een waanzinnig mooie reis. Ik ken mensen die er geweest zijn en die waren gruwelijk enthousiast over Madagascar.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_39506688
Misschien dat de Azoren ook een optie is?
pi_39507421
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 13:57 schreef Lucille het volgende:
Madagascar is vooral duur vanwege het vliegticket wat ik begrepen heb. Het land zelf is niet vreselijk duur (wederom van horen zeggen). Ben je dus in staat om op een goedkope manier daar te komen (misschien controleren of je goedkoop vanuit het Afrikaanse continent kan vliegen of desnoods via de boot)
De tarieven voor vluchten naar Madagascar lopen enorm uiteen, van ruim 6000 euro (!!!) tot aan 900 euro, het goedkoopste wat ik tot nu toe heb gevonden.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:08:50 #14
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39507748
Hat gaat inderdaad vooral om de vliegreis erheen. En dat in combinatie met de (relatief) korte periode dat ik heb én wegkan. Ik heb wenig flexibiliteit (lees: geen) qua vertrekdata en kan ook niet langer dan drie weken. De goedkoopste tickets die ik nu heb gevonden waren 1300-1400 euro, wat gewoon veel is. De boot-optie lijkt me geweldig, maar dan moet je meer tijd hebben. Vond een ticket naar Mauritius voor 1100, maar dan moet je ook nog door (en ook hier: tijd) en tenslotte weet ik van een vriendinnetje die nu vanuit Tanzania gaat (daar woont ze) dat het vandaar ook minimaal 800 euro is.

Azoren schijnen prachtig te zijn, maar is weinig Afrikaans toch?
Dan wellicht eerder Cabo Verde ofzo...
pi_39511029
Het is btw ontzettend veel goedkoper is om vanaf Parijs naar Madagascar te vliegen, en dan met de trein met een of ander voordelig kaartje naar Parijs. Scheelt een paar honderd euro...
pi_39512600
Durban, Zuid Afrika, Sunshine Coast, naam zegt genoeg lijkt me.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  Moderator donderdag 6 juli 2006 @ 15:39:36 #17
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_39575353
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 12:57 schreef Hik het volgende:
Even voor alle duidelijkheid: het moet een alleen-ticket-reis worden, geen all-inclusive op het strand in Gambia!
Gambia voldoet anders wel aan een aantal voorwaarden in je OP. Er is genoeg kust, voor het grootste deel rustig. Er zijn enkele grote plaatsen met uitgebreide markten. De mensen zijn vriendelijk. En je zit in hartje Senegal. Voeg daarbij dat er soms belachelijk goedkope package-deals zijn naar Gambia (goedkoper dan losse tickets) en dat je geenszins verplicht bent om ook daadwerkelijk in je geboekte hotelkamer te slapen. Niemand houdt je tegen als jij besluit om een week of langer de grens naar Senegal over te wippen..
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_39576672
Namibië

Zo groots, zo ruig, zo wild en zulke enorme aantallen dieren.
Het noorden van het land is vrij groen, maar het midden en zuiden is zo onherbergzaam de leegte is overweldigend. Je vind er alle soorten woestijnen, van rotsen tot zandduinen. Zo gaaf. En Etosha NP natuurlijk niet overslaan. Leeuwen, olifanten, neushoorns (witte èn zware), giraffen, zebra's, gnoe's, koedoes, hartebeesten, spiesbokken, springbokken, impala's, struisvogels en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De kust is ook gaaf al moet je daar niet heen voor lekker op het strand liggen. De zee is maar een graad of 14, maar daardoor zeer voedzaam. Resultaat: walvissen, dolfijnen, zeehonden, flamengo's.

Als je meer geld hebt is in Botswana de Okavango Delta ook héél gaaf, maar wel ontzettend duur. Je gaat er met een vliegtuigje in en er zijn maar een beperkt aantal camps waar je kunt slapen. De overheid van Botswana bepaalt de prijzen en vragen echt heel veel. (USD 300 per nacht, in een tentje!!) Het is wel een onvergetelijke ervaring... slapen op een eilandje tussen het riet terwijl er olifanten, leeuwen, hyena's, impala's enz. rondlopen.

Anyway, zie mijn foto's (linkje in onderschrift, even zoeken naar de Afrika foto's).
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_39577723
Je kan de Okavanga Delta ook in met een truck en van daaruit via een kano (Mokoro) dieper het gebied in gaan en op die manier een plek bereiken voor het opzetten van een kamp. Hoewel ik via een georganisseerde reis ben gegaan en geen rekeningen heb gezien weet ik zeker dat ik geen 300 USD heb betaald om in de Delta te overnachten.
pi_39577978
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 17:01 schreef Lucille het volgende:
Je kan de Okavanga Delta ook in met een truck en van daaruit via een kano (Mokoro) dieper het gebied in gaan en op die manier een plek bereiken voor het opzetten van een kamp. Hoewel ik via een georganisseerde reis ben gegaan en geen rekeningen heb gezien weet ik zeker dat ik geen 300 USD heb betaald om in de Delta te overnachten.
Hmmm... Lonely Planet waarschuwt voor de hoge prijzen en als ik het camp opzoek waar wij hebben overnacht (Gunn's Camp) vind ik alleen prijzen van de luxe tenten, maar die kosten in de zomer wel USD 400...
Misschien dat het lokaal goedkoper te regelen is. Ik ben er georganiseerd heen gegaan, heb geen idee wat de organisatie voor die accomodatie heeft betaald.

Maar als het goedkoper kan is dat natuurlijk alleen maar goed nieuws... want het is echt een hele bijzondere plek. We hebben daar op 50meter afstand een kudde van 30 olifanten langs zien komen, alle leeftijden, van babietjes tot oude dames... zo mooi!
***Levi was here***
pi_39578408
Wij gingen met een truck met eigen tenten, eigen kookgerei, zelf water meenemen, koken op hout wat we zelf gingen sprokkelen, etc ....
En de plek waar we zaten was letterlijk in the bush, dus zonder faciliteiten. Het was dus echt kamperen, eigen potje koken en tent opzetten, poepen in de natuur en kamp opbreken en vuurplaats schoonmaken.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 09:14:50 #22
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_39596734
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 17:25 schreef Lucille het volgende:
Wij gingen met een truck met eigen tenten, eigen kookgerei, zelf water meenemen, koken op hout wat we zelf gingen sprokkelen, etc ....
En de plek waar we zaten was letterlijk in the bush, dus zonder faciliteiten. Het was dus echt kamperen, eigen potje koken en tent opzetten, poepen in de natuur en kamp opbreken en vuurplaats schoonmaken.
Da's helemaal gaaf! Bij Gunns Camp kon je ook meerdaagse tochten maken en dan echt in the-middle-of-nowhere camperen. Helaas zat dat niet in onze reis inbegrepen. Maar Gunns Camp zelf was ook al erg avontuurlijk. Dat eiland is het territorium van een mannetjes olifant en die loopt daar dus ook gewoon dwars door het kamp. Volgens de medewerkers daar is hij heel voorzichtig en weet hij waar de tenten staan, maar ik heb de eerste nacht toch amper geslapen... bij ieder geluid zat ik recht overeind. Het is gewoon zo gaaf om echt midden in de natuur te zitten! Ik zou er zo weer heen gaan. Alleen dan zonder onze groep... zie topic over groepsreizen
***Levi was here***
  vrijdag 7 juli 2006 @ 09:28:40 #23
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39597003
Namibië klinkt inderdaad echt heel gaaf! Heb er ook erg mooie foto's van gezien van een vriend van mij. Waarschijnlijk wordt het 'm nu niet. Plan is om begin volgend jaar ergens samen "beestjes kijken" te doen in Tanzania, na een werkreis van mij. Nu dus eerst even een andere focus.

Maar blijf komen met de mooie Afrika-verhalen. Is het niet voor nu en voor mij, dan misschien voor later of voor iemand anders!
pi_39598135
Mozambique is een absolute aanrader als je houdt van rustige stranden. Grote delen zijn nog niet verpest door massatoerisme. Dit begint overigens wel wat te komen, dus ik zou niet nog eens tien jaar wachten. Ook qua cultuur kent Mozambique een aantal pareltjes.

Je kunt het beste vliegen op Johannesburg. Met een bus ben je dan in acht uur in Maputo. Maar het is eigenlijk veel leuker (en goedkoper) om met de trein te gaan. Dat doet bijn geen toerist. Het duurt wel 20 uur, maar je kunt er een prima slaapcabine huren en de ervaring is onvergetelijk. Reizen in Mozambique zelf duurt lang, tenzij je een vliegtuig neemt, maar de bus is goed te doen.

Van Maputo is het vrij eenvoduig om In Inhambane te komen. Een oude koloniale stad, met daar in de buurt de prachtige stranden van Barra en Tofu.

Verder naar het Noorden zijn er nog Ilha de Mocambique en Ilha de Ibo als historische hoogtepunten

Het mooiste starnd is Wimbe Beach e.o in het Noorden bij Pemba. alleen is het toerisme hier wel snel in opkomst.

Mozambique is een absolute aanrader:

- Relatief ongerept
- Historisch en cultureel interessant
- Hele aardige mensen
  vrijdag 7 juli 2006 @ 12:39:52 #25
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39602256
Cool Knormen! Heb jij deze reis ondernomen?
Het ticket naar Maputo was vrij prijzig, maar ik zag inderdaad van de week deze "ontsnappingsroute" via J'burg.

Ik heb inderdaad de trein gezien en dat lijkt me wel gaaf om te doen. Kan alleen nergens een timetable vinden (ik las ergens dat de trein maar 3x per week gaat?). Lijkt me een hele mooie reis!
Zag wel deze site voor de greyhound naar Maputo: http://www.greyhound.co.za/

Is dit ook een beetje te doen als je "maar" drie weken hebt? Je komt en gaat natuurlijk een beetje via een uithoek, dus wellicht is het wat veel gedoe in zo'n korte tijd?

Ik wil gráág meer ideeën horen over wat (niet) te doen in Mozambique...
Hele practische vraag: hoeveel kost het bij benadering als je uitgaat van pensionnetjes, bussen en niet té luxe eten? Zijn binnenlandse vluchten duur?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')