quote:
Recordsom voor spits uit Brazilië
Door EDDY VAN DER LEY
HEERENVEEN - Meer dan vier miljoen euro betaalde SC Heerenveen voor hem, een recordbedrag in de historie van de Friese club. Maar Afonso Alves Martin Junior moet komend seizoen dan ook Klaas Jan Huntelaar doen vergeten. De 25-jarige Braziliaan blijft er rustig onder. ,,Het levert geen extra druk op. Ik denk nooit in afkoopsommen of geld.’’
Als de voortekenen niet bedriegen, is de eredivisie een topattractie rijker. De 25-jarige Braziliaan Afonso Alves, de duurste aankoop uit de clubgeschiedenis van SC Heerenveen, lijkt een garantiebewijs voor doelpunten en hoogwaardig amusement. ,,Ik wil SC Heerenveen laten swingen,’’ zegt de van Malmö FF afkomstige sambavoetballer.
‘Wie niet rijk is, moet slim zijn’, is sinds jaar en dag de filosofie achter het succesverhaal van SC Heerenveen, maar als de nood hoog is (lees: de leegte na het vertrek van toptalenten Klaas Jan Huntelaar en Giorgios Samaras), zijn er ook in Friesland andere wegen die naar Rome leiden. Het aantrekken van de Canadese spits Rob Friend (van het Noorse Molde FK) kan nog aan de slim- en vindingrijkheid van scheidend voorzitter Riemer van der Velde worden toegeschreven, maar voor de komst van Afonso Alves (Malmö FF) was een, in financieel opzicht, historisch offer nodig.
SC Heerenveen telde naar verluidt ruim vier miljoen euro neer voor de Braziliaanse balvirtuoos. Een aanslag op de liquiditeit? In de verste verte niet, de club ‘cashte’ immers historisch met de verkoop van Huntelaar en Samaras. Niettemin lijkt de komst van Alves een stijlbreuk met het sympathieke verleden. Wil SC Heerenveen mee in de vaart der voetbalvolkeren - en dat wil ze - dan zal er meer en vaker in het groot gehandeld moeten worden.
Het zal Afonso Alves Martin Junior, van 30 januari 1981, een zorg zijn. ,,Ja, ik heb gehoord dat ik de duurste aankoop aller tijden ben,’’ zegt de 25-jarige Braziliaan met Scandinavische nuchterheid, ,,maar het levert geen extra druk op, hoor. Ik denk ook niet dat SC Heerenveen een te hoge prijs heeft betaald, want ze kennen me door en door en hebben me al ruim twee jaar op het oog. Ik denk nooit in afkoopsommen of geld, maar blijkbaar ben ik het bedrag waard.’’
Afonso Alves denkt en handelt liever in doelpunten, subtiele steekballetjes en onnavolgbare acties. Dat bewees de Braziliaan ten overvloede in Zweden. De snelle en technisch uitstekend onderlegde Alves liet in 90 officiële duels liefst 52 keer het vijandelijke net sidderen, een ongekend hoog moyenne voor een speler die zijn territorium het liefst afbakent in de rug van de centrumspits. ,,In Nederland hoop ik ook een gemiddelde van ruim een doelpunt per twee wedstrijden te halen,’’ zegt Alves op beschaafde, haast nederige toon. ,,Ook al omdat er veel aanvallender wordt gespeeld dan in de Zweedse competitie. Ik hoop meer ruimte te krijgen en dat is voor een Braziliaan lekker voetballen. Twintig treffers mogen de mensen wel van me verwachten.’’
Alves is hard toe aan een nieuwe impuls in zijn voetballeven. Een samenwerkingsverband tussen zijn eerste profclub Atletico Mineiro en Orgryte IF dreef hem in 2002 met zijn boezemvriend Paulinho Guara (nu Hammarby IF) naar Zweden. Een harde en nuttige leerschool volgde, Alves slaagde cum laude, maar na drie seizoenen moet hij verder op zijn ontdekkingsreis door het voetbalspectrum. Hij wil toveren in een nieuwe, inspirerende omgeving, hij wil excelleren, swingen, dansen in Heerenveen, Nederland. De Braziliaan heeft in Friesland getekend voor vijf jaar, maar weet hoe de hazen lopen in de voetballerij: wat vandaag een gesigneerde afspraak is, kan morgen een luchtkasteel zijn.
Vooralsnog wil hij, in het pompebleddenshirt, zijn faam (be)vestigen. Zijn eerste schreden in de oefencampagne ogen veelbelovend en ook op het disciplinaire vlak loopt hij keurig in de pas. Of zoals teambegeleider Joop Heida het zegt: ,,Alves is nog nooit te laat gekomen, en dát voor een Braziliaan.’’
De beste man heeft er zin in.