abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:04:12 #1
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_39430459
Daar kom ik vaak, muh vriendje woont daar.

http://www.pgm-stadskanaal.nl/index.html

http://www.stadskanaal.nl/

Stadskanaal (plaats)
Ga naar: navigatie, zoek
Ligging van Stadskanaal binnen de gelijknamige gemeente

Stadskanaal
Gemeente Stadskanaal (gemeente)
Stadsdeel
Coördinaten
Oppervlakte
- Land {{{opp land}}} km²
- Water {{{opp water}}} km²
Inwoners ca. 20.000
Dichtheid
Postcode {{{postcode}}}
Website

Stadskanaal (Gronings: Knoal) is een plaats in de gelijknamige gemeente in de provincie Groningen (Nederland). Het heeft anno 2005 20.000 inwoners. Het is een kleine tien kilometer lang lint langs het gelijknamige kanaal. De plaats is ontstaan als veenkolonie en uitgegroeid tot een regionaal centrum.

Ja dat is dus erg grappig, zo van: "Ik woon in Stadskanaal"
"waar is dat?"
"In gemeente Stadskanaal"
"waar is dat?"
"Langs het Stadskanaal"

Geschiedenis

In 1765 nemen de burgemeester en de raad van de stad Groningen het besluit om het Stadskanaal te graven. De naam betekent dus letterlijk "kanaal van de Stad (Groningen)". In 1815 was het kanaal al aangelegd tot de plaats waar tegenwoordig de watertoren van Stadskanaal staat en in 1856 werd ter Apel bereikt. Langs het kanaal kwam steeds meer bebouwing en zodoende ontstond er een lintdorp. Ook kwam er industrie waaronder de aardappelmeelfabriek, "De Twee Provinciën" en scheepswerven.

Na de Tweede Wereldoorlog groeide Stadskanaal sterk. Voornaamste oorzaak hiervan was de komst van Philips naar het dorp. Philips stelde hierbij enige eisen aan het gemeentebestuur. Zo moest er onder andere een schouwburg in Stadskanaal komen en een openbare bibliotheek. Hierdoor groeide Stadskanaal uit tot de op een na grootste gemeente van de provincie na de stad Groningen.

Zelf heeft Philips lange tijd een eigen vliegveld bij Stadskanaal gehad. Dit vliegveld ligt bij Vledderveen en is nu in gebruik als vliegveld voor ultralichte vliegtuigen. In 2004 maakt Philips bekend haar laatste vestiging in Stadskanaal te sluiten. LG Philips in Stadskanaal met zestig werknemers bleef wel open. Dit bedrijf is voor 45 procent in handen van Philips.

Woonwijken

Stadskanaal-Noord
Dit is het noordelijkste gedeelte van Stadskanaal. De meeste woningen hier liggen aan het kanaal. Vlakbij deze wijk ligt ook het Refaja Ziekenhuis. Vanuit deze wijk zijn plaatsen als Wildervank en Hoogezand het snelst bereikbaar.

Parkwijk
Dit is een wijk die geheel aan de westzijde van Stadskanaal ligt. Dit is de oudste wijk van Stadskanaal. De woningen zijn heel verschillend. Er zijn rijtjeswoningen, maar ook vrijstaande huizen. In deze wijk ligt ook een groot park, het Julianapark. Deze wijk ligt tegenover het centrum, aan de andere kant van het Stadskanaal.

Centrum
In het centrum van Stadskanaal zijn er ook woongelegenheden. Dit zijn meestal flats, appartementen of woningen boven winkels. Vanuit hier is het centrum dus het snelst bereikbaar.

Waterland
Dit is de nieuwste wijk van Stadskanaal. Hier staan veel luxe huizen, variërend van twee-onder-één-kap tot vrijstaande villa. Deze wijk ligt niet ver van het ziekenhuis en ook niet ver van het centrum. De N366 en de N378 zijn goed bereikbaar vanuit deze wijk.

Maarswold
Deze wijk ligt aan de rand van het centrum. Hier staan veel rijtjeswoningen, twee-onder-één-kap woningen en bungalows. Ook bejaardenwoningen staan in deze wijk. Deze wijk ligt tussen het centrum en Maarsveld in.

Maarsstee
Deze wijk is opgezet in het midden van de jaren '50 tijdens de bouw van een Philips fabriek, ook in Stadskanaal. In de straten, die genoemd zijn naar provincies, landen en continenten, staan veel rijtjeswoningen en kleine flats. Deze wijk ligt tussen het centrum en het Pagedal in en staat voor het busstation waardoor het goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. De wijk heeft ook een klein eigen centrum met een kroeg, kapper en drogist.

Maarsveld
Dit is een heel gemengde wijk. Er staan twee grote flats en heel veel rijtjeswoningen en twee-onder-één-kap woningen. Onstwedde en de N366 zijn vanuit deze wijk goed te bereiken. Er is ook een eigen centrum te vinden met een supermarkt, apotheek en een chinees restaurant.

Recreatiegebied Pagedal
In deze "wijk" is een groot overdekt sportcentrum met een subtropisch zwembad, tennisbanen enz. Ook is er een grote zwemplas en een grote bos-weilanden combinatie waar gelopen en gefietst kan worden. Verderop zijn er nog een manege en een hertenkamp aanwezig.

De Hagen
Dit is een wijk waar twee-onder-één-kap woningen en rijtjeswoningen staan. Het is een wijk die tussen het centrum en de Vogelwijk in ligt. Het is een kindvriendelijke wijk.

Vogelwijk
Dit is een zeer kindvriendelijke wijk, met veel twee-onder-één-kap woningen en vrijstaande woningen. In het "Horsten" gedeelte zijn er meer vrijstaande woningen, terwijl er in het "Hofjes" gedeelte meer twee-onder-één-kap woningen zijn. Het is een rustige wijk waar redelijk veel natuur is.

De Borgen
Deze wijk bestaat vrijwel alleen uit vrijstaande woningen. Het is een zeer rustige wijk, grenzend aan het Pagedal. Er is redelijk veel natuur in deze wijk. De N374 en de N366 zijn goed te bereiken. Het ligt aan de oostzijde van Stadskanaal. Het is een redelijk kindvriendelijke wijk.

Bedrijventerrein Dideldom en Bedrijventerrein Gedempte Vleddermond
Dit zijn de twee grote industrieterreinen van Stadskanaal. Er is wel woongelegenheid, maar er zijn meestal toch grote bedrijven gevestigd en doe-het-zelf-zaken. Het vliegveld in Vledderveen is vanuit hier goed te bereiken.

Voorzieningen

In Stadskanaal zijn diverse scholengemeenschappen voor het voortgezet onderwijs aanwezig zoals het Ubbo Emmius en het Noorderpoortcollege. Ook heeft de plaats een regionaal ziekenhuis: het Refaja Ziekenhuis. Er is een groot aantal sportverenigingen, een manege en een overdekt zwembad gelegen in het Pagedal, een groot park met onder meer een spartelvijver. Dit park is middels een rode tuibrug (De Rode Loper) voor fietsers en voetgangers, die het A.G. Wildervanckkanaal en de N366 overspant verbonden met het Vledderbos. In het centrum zijn een schouwburg(Theater Geert Teis), een bioscoop(Smoky), het gemeentehuis, heel veel parkeerplaatsen (overal gratis parkeren) die aan een vaste route liggen (de Pleinlijn), veel winkelstraten en een paar pleinen waaraan winkels liggen aanwezig. Ook is er een groot overdekt winkelcentrum en is er elke zaterdag een grote markt. In hetzelfde gebouw als die van Theater Geert Teis zit de openbare bibliotheek.

Verbindingen
Het Stadskanaal
Groter
Het Stadskanaal

Het Stadskanaal was eind negentiende eeuw één van de drukst bevaren scheepvaartroutes, tegenwoordig wordt het voornamelijk gebruikt door de pleziervaart. Stadskanaal ligt aan de N366, de N374 en de N378, terwijl op enige kilometers afstand de N33 en de N34 liggen. Ook de in Duitsland gelegen en reeds voltooide A31 (Autobahn 31) is een belangrijke (vakantie)route richting het Duitse Ruhrgebied en verdere bestemmingen richting het zuiden.

Openbaar Vervoer

De eerste railverbinding kreeg Stadskanaal in 1881 toen de Eerste Groninger Tramway-Maatschappij haar paardentramlijn van Zuidbroek via Veendam naar Wildervank verlengde naar Stadskanaal.

Op 15 juni 1905 opende de Noordooster Locaalspoorweg-Maatschappij (NOLS) de lijn Assen - Stadskanaal. Deze maatschappij opende later dat jaar het traject Emmen - Stadskanaal van de lijn naar Zwolle. In 1910 werd de lijn tussen Stadskanaal en Zuidbroek geopend.

De paardentramlijn van de EGTM kwam in grote problemen na de opening van deze spoorlijnen en het gedeelte tussen Zuidbroek en Stadskanaal werd in 1914 opgeheven. Het gedeelte tussen Stadskanaal en Ter Apel is nog tot in de jaren twintig van de twintigste eeuw geëxploiteerd.

De Gronings-Drentsche Spoorweg-Maatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens (STAR) opende in 1924 haar lijn. In 1935 werd het personenvervoer op deze lijn beëindigd. In 1938 werd de lijn tussen Stadskanaal en Emmen opgeheven. Hetzelfde lot wachtte de lijntussen Stadskanaal en Asssen in 1947. In 1953 werd het personenvervoer tussen Zuidbroek en Stadskanaal beëindigd. Het goederenvervoer tussen Musselkanaal en Veendam werd begin jaren negentig stopgezet. Een dreigende opbraak van deze lijn kon worden voorkomen door de Stichting Stadskanaal Rail (STAR) die van de lijn een museumspoorlijn maakte.

Stadskanaal is een regionaal knooppunt voor het openbaar vervoer, waar de volgende buslijnen samenkomen:

* lijn 14 naar Alteveer-Onstwedde-Vlagtwedde-Winschoten
* lijn 15 naar Musselkanaal-Tweede Exloërmond-Valthermond-Weerdinge-Emmen
* lijn 24 naar Nieuw-Buinen-Buinerveen-Buinen-Borger-Rolde-Assen
* lijn 28 naar Gasselternijveenschemond-Gasselternijveen-Gasselte-Gieten-Eext-Rolde-Assen
* lijn 73 naar Bareveld-Veendam (Overstappen op lijn 10)-Hoogezand-Groningen en naar Musselkanaal-Ter Apel-Nieuw-Weerdige-Weerdinge-Emmen
* lijn 74 naar Veendam-Zuidbroek (alleen 's morgens)
* lijn 75 naar Pekela-Winschoten
* lijn 77 naar Musselkanaal-Valthermond-Valthe-Klijndijk-Emmen
* lijn 673 naar Gasselternijveen-Gasselte-Gieten-Annen-Groningen (sneldienst, scholierenlijn)
* Q-liner 302 naar Gasselternijveen-Gasselte-Gieten-Groningen (sneldienst)
* buurtbus 92 naar Mussel-Kopstukken-Sellingen
* buurtbus 94 naar Drouwenermond-Drouwenerveen-Gasselternijveen-Gieterveen-Gieten

Geboren in Stadskanaal

* Geert Teis Pzn = Gerard Willem Spitzen (13 november 1864), dichter
* Cornelis Dopper (7 februari 1870), dirigent en componist
* Gertie Evenhuis (4 maart 1927), Nederlands schrijfster († 2005)
* Frank van Etten (10 februari 1982), Nederlands zanger

Dit was heel heftig toen met de graancircels

We zijn heel goed in Korfbal.

Ja, en hier ken je dus vanalles huren.
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
  Forum Admin zaterdag 1 juli 2006 @ 20:06:11 #2
58651 crew  murp
murp
pi_39430522
groningen...

mn stief-overgrootoma woonde daar... was volgens mij toen oudste inwoner daar

maar wat een kut gehucht..
pi_39430535
Ah, dank je voor de tip Dangel.

Ik moet er nog steeds eens naar toe, schijnt een gave Unimog te staan, die ik op de foto wil zetten
pi_39430585
Stadskanaal de gekste.
Truck you!
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:14:04 #5
122506 nogal
hoi, alles goed?
pi_39430750
Dit jaar met een voetbal toernooi wezen stappen in stadkanaal (in de Stapotheek de FOX)
Voetbaltoernooi was een klein gehucht verderop in Nieuw buizen. Verder zou ik er nog
niet dood willen worden gevonden
pi_39430815
Wat nou niet gevonden willen worden Voel je maar goed ofzo. En de Fox is tof man, komen veel mooie vrouwen, al mag ik er van mn vriendin ( ) niet meer heen tegenwoordig.
Truck you!
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:19:15 #7
122506 nogal
hoi, alles goed?
pi_39430870
De fox was wel grappig ja.. heb zelfs mental theo er nog live gezien
Maar om in stadskanaal te wonen.. nee sorry
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:21:53 #8
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_39430944
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 20:17 schreef Unimog het volgende:
Wat nou niet gevonden willen worden Voel je maar goed ofzo. En de Fox is tof man, komen veel mooie vrouwen, al mag ik er van mn vriendin ( ) niet meer heen tegenwoordig.
Nee man daar komt zoeen dikke fotograaf, dan sta je vet voor lul op internet man.
~Autumn, 2002
pi_39431032
Whehehe die ene die met die Nijntjes josti's altijd gaat stappen? Die heb ik wel eens gezien
Truck you!
pi_39519261
Bah, Stadskanaal. Echt erg als je daar doorheen moet fietsen. (Lees: 10 km alleen maar rechtdoor )
Wat heb je aan al die 10en als je geeneens een chick kunt scoren?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 21:24:39 #11
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_39519394
~Autumn, 2002
pi_39519688
Stadskanaal is wel ok, heb er 21 jaar gewoond

Dit grapje kon ik trouwens wel waarderen

Bij alle borden hadden ze tape over de 's' geplakt...
  zondag 16 juli 2006 @ 19:56:31 #14
153492 M-I-L-F
Een Zwarte Idylle
pi_39884084
Gewoon.. even uit nieuwsgierigheid, welke FOK!er zou ik zo in IRL tegen het lijf kunnen lopen?

Dus.. als je in de buurt van Stadskanaal woont geef ff een gil, als je in Stadskanaal naar school gaat, naar welke school ga je?

Als de postcode ontbreekt komt de brief niet aan.
pi_39885113
ik ken 2 mensen die naar Stadskanaal zijn verhuisd toen ik klein was, maar that's it

ohja, ik ben er 1 keer geweest
"Jij draait niet om de wereld, de wereld draait om jou"
pi_39885419
Ik woon in Gasselternijveenschemond, en als ik uit mijn raam kijk dan zie ik het bord van Stadskanaal staan. Heb trouwens ook in Stadskanaal gewoond.

Erg dichtbij dus
pi_39885735
Zeg modje, hoort dit eigenlijk niet in Stad & Streek
pi_39885791
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:04 schreef tijntjethf het volgende:
Ik ben geen mod van GC... Uiteraard zou het daar idd wel beter passen.

Ik gooi hier geen slot op en verplaats het ook niet, daar mogen de GC mods over beslissen.
pi_39885909
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:04 schreef tijntjethf het volgende:
WHAAAAAAAAAAAAAAAAAA, alle topic zijn weg!
Even die '?' achter de url weghalen!
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
  zondag 16 juli 2006 @ 21:16:40 #20
153492 M-I-L-F
Een Zwarte Idylle
pi_39886073
quote:
Op zondag 16 juli 2006 20:51 schreef The_Terminator het volgende:
Ik woon in Gasselternijveenschemond, en als ik uit mijn raam kijk dan zie ik het bord van Stadskanaal staan. Heb trouwens ook in Stadskanaal gewoond.

Erg dichtbij dus
Woon je in Gasselternijveenschemond? Haha, ik ken wel mensen uit Gasselternijveen en Gasselte , ga je altijd naar het hemelriek ?
pi_39886116
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:16 schreef M-I-L-F het volgende:

[..]

Woon je in Gasselternijveenschemond? Haha, ik ken wel mensen uit Gasselternijveen en Gasselte , ga je altijd naar het hemelriek ?
Soms. Maar dan ook niet naar het Hemelriek zelf maar naar het blauwe gat (de zandzuigerij)
  zondag 16 juli 2006 @ 21:19:21 #22
153492 M-I-L-F
Een Zwarte Idylle
pi_39886146
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:18 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Soms. Maar dan ook niet naar het Hemelriek zelf maar naar het blauwe gat (de zandzuigerij)
Heb ik een vriend van me wel is over gehoord ^^...

Ken je mensen in Gasselte?
pi_39886158
woon dr ook in de buurt zou dr nog voor geen goud willen wonen.

waarom niet? kijk maar naar de markt op zaterdag. daarom niet
  zondag 16 juli 2006 @ 21:20:47 #24
153492 M-I-L-F
Een Zwarte Idylle
pi_39886182
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:20 schreef jovink het volgende:
woon dr ook in de buurt zou dr nog voor geen goud willen wonen.

waarom niet? kijk maar naar de markt op zaterdag. daarom niet
Dat ben ik met je eens , ik heb 1 ochtend op zo'n kraam gewerkt, wat een godverdomd kutwerk zeg..
pi_39886212
quote:
Op zondag 16 juli 2006 21:19 schreef M-I-L-F het volgende:

[..]

Heb ik een vriend van me wel is over gehoord ^^...

Ken je mensen in Gasselte?
Neuh, maar ik woon hier ook nog niet zo lang hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')