abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39446922
Nee hoor, wanneer ik op het liberalisme doel dan heb ik het over het liberalisme, en wanneer ik op het libertarisme doel dan heb ik het over het libertarisme.

En ook het verschil is me duidelijk: de libertariër is nog net even iets harder op z'n achterhoofd gevallen bij z'n geboorte dan de liberaal.
pi_39447037
quote:
Op zondag 2 juli 2006 12:58 schreef knowall het volgende:
Prima, ik durf het tegendeel niet te beweren. Dat doet echter de vraag rijzen: bestaat er dan überhaupt wel een liberaal land?
Hier wil ik, als het even mag, nog de vraag aan toevoegen: en waarom niet?
pi_39448176
quote:
Op zondag 2 juli 2006 13:12 schreef knowall het volgende:

[..]

Hier wil ik, als het even mag, nog de vraag aan toevoegen: en waarom niet?
Nou vooruit, omdat je het zo aardig vraagt. Het liberale karakter van een land is een geleidende schaal, en niet absoluut. Je hebt landen die betrekkelijk liberaal zijn (bovenin), en landen die minder vrij zijn (onderin).

Een prototype liberaal land zou impliceren dat de gehele bevolking zo progressief zou zijn het liberalisme aan te hangen. Mijn geloof in het individu is wel groot, maar niet onrealistisch. Conservatieven zul je altijd houden. Waarom dat zo is? Die vraag kun je misschien beter aan jezelf stellen, gezien je ogenschijnlijke zucht naar het collectivisme.

Maar dit is verder vrij offtopic. Frankrijk is het een typisch voorbeeld van de falende sociaal-democratie. Het land is zeer protectionistisch, kent een enorme belastingdruk en heeft totaal geen economische hervormingen doorgevoerd. Dit met als gevolg een enorme werkloosheid en een economie die in verhouding tot andere Europese landen sterk achter is gebleven. Dat zijn de 'vruchten' van het, in een veranderende wereld, wanhopig vastklampen aan een ideologie uit de negentiende eeuw.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
pi_39448255
En aan de hand van welke criteria is die 'economische vrijheid' gemeten?

Verder is het een beetje onzinnig en bovenal nietszeggend om het GDP te vergelijken tussen landen, daar zouden de PPP-cijfers (de koopkracht) meer geschikt voor zijn.

[ Bericht 29% gewijzigd door knowall op 02-07-2006 14:13:56 ]
pi_39448414
Je eerste vraag wordt uitvoering behandelt op die website, dus dat kun je prima eventjes zelf opzoeken.

Je tweede opmerking is een kwestie van gewoon even goed lezen. Tenminste als je uberhaupt weet wat PPP betekent. Hint: De omschrijving van de y-as.
pi_39448514
Dat tweede was inderdaad een beetje laks van me. En wie weet zal ik die site eens doorlezen.
  zondag 2 juli 2006 @ 19:09:07 #32
99433 Tup
Tupperwaar
pi_39454595
quote:
Op zondag 2 juli 2006 14:16 schreef Davitamon het volgende:
Je eerste vraag wordt uitvoering behandelt op die website, dus dat kun je prima eventjes zelf opzoeken.

Je tweede opmerking is een kwestie van gewoon even goed lezen. Tenminste als je uberhaupt weet wat PPP betekent. Hint: De omschrijving van de y-as.
Wordt er ook nog rekening gehouden met de ervaren vrijheid? Laten we wel wezen: bijna iedereen maakt mee dat zijn/haar opleiding soms niet de sleutel is tot succes, dat de keuze uit 1000 notensoorten niet leidt tot een weldadig gevoel van keuzevrijheid, enz enz.
In dat opzicht is economische vrijheid als basis van vrijheid i.h.a. beschouwen al een aanname van jewelste. En één die goed uitkomt voor de dogmatische gelovigen van de vrije markt.
Wasserwunderland
pi_39456894
quote:
Op zondag 2 juli 2006 19:09 schreef Tup het volgende:

[..]

Wordt er ook nog rekening gehouden met de ervaren vrijheid? Laten we wel wezen: bijna iedereen maakt mee dat zijn/haar opleiding soms niet de sleutel is tot succes, dat de keuze uit 1000 notensoorten niet leidt tot een weldadig gevoel van keuzevrijheid, enz enz.
In dat opzicht is economische vrijheid als basis van vrijheid i.h.a. beschouwen al een aanname van jewelste. En één die goed uitkomt voor de dogmatische gelovigen van de vrije markt.
Het is wat, die verdomde vrije markt. Al die noten in de notenwinkel. Onaanvaadbaar, dat zou verboten moeten worden! Oftewel, angst voor vrijheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')