Van de webzijde van NRC HandelsbladStraatsburg, 30 juni. Nauwelijks een dag voor het begin van de Tour de France heerst grote onzekerheid over de start van favorieten voor de eindzege als Ivan Basso, Jan Ullrich en Francisco Mancebo.
Hun namen staan volgens Spaanse media op de lijst van 58 wielrenners die in de ogen van justitie betrokken zijn bij een dopingschandaal.
De lijst werd gisteravond in Straatsburg, waar morgen de proloog van start gaat, zo serieus genomen dat de ploegleiders gezamenlijk hebben afgesproken de genoemde renners niet van start te laten gaan, als de Spaanse justitie de namen bevestigt.
De genoemde renners reageerden gisteren zeer verschillend op het nieuws. De Italiaan Ivan Basso verklaarde weinig van de hele affaire af te weten. „Mijn beroep is hard fietsen.” Jan Ullrich ontkende wederom betrokken te zijn bij de affaire. Hij heeft de Spaanse krant El País gedreigd een proces aan te spannen als de beschuldigingen niet worden ingetrokken. „Ik heb niets te verbergen en niets te maken met die affaire in Spanje”, aldus Ullrich.
Ook de Rabo-renners Denis Mentsjov en Juan Antonio Flecha worden genoemd. „Als dit allemaal waar is, hebben we een grotere zaak dan met Festina in 1998”, zo reageerde Rabo-directeur Theo de Rooij. Eerder trok de Tour-directeur de uitnodiging van de Spaanse wielerploeg Comunidad Valenciana in, omdat deze renners klant zouden zijn van arts Eufemanio Suentes die de spil vormt van de affaire. Samen met ploegleider Manolo Saiz zou de gynaecoloog voor de bijna 60 wielrenners illegale bloedtransfusies hebben verricht. De ploeg van de inmiddels opgestapte Saiz, Astana-Würth, mag wel meedoen, zolang de renners tenminste niet op de officiële lijst van justitie staan. Gisteren besloot het sporttribunaal CAS in Lausanne dat de ploeg, met Tourfavoriet Alexander Vinokoerov in de gelederen, niet door de Tourorganisatie geweerd mag worden omdat duidelijke informatie nog ontbreekt.
Het Spaanse dopingschandaal kwam een maand geleden aan het rollen toen Saiz met ampullen bloed werd betrapt. Ook had hij 60.000 euro contant op zak. Gisteravond was nog onduidelijk wanneer de Spaanse justitie de lijst van wielrenners bekendmaakt. De ploegleiders dringen aan op snelle publicatie en de kans lijkt klein dat er voor de start van de Tour nog geen duidelijkheid is.
Sommige experts, zoals de Bredase huisarts Berend Nikkels, die Nederlandse topsporters begeleidt, zijn niet verbaasd over de affaire in Spanje. Bloeddoping is volgens hem in duursporten als wielrennen, langlaufen en atletiek niet meer weg te denken. „Van atleten en wielrenners die ik begeleid, weet ik dat ze daar al een jaar of zes flink bezig zijn”, zegt Nikkels vandaag in nrc.next.