Mart Smeets presenteert vanaf vanavond Studio Sportzomer Avondetappe (zie eerder). Smeets heeft een imago van arrogant, zelfingenomen en nukkig. Een imago dat hij onder meer te danken heeft aan zijn scherpe veroordelende uitspraken over vaak jongere collega’s. Smeets nu: Dom.
Lees verder >>
Smeets: Ik ben in het verleden ontzettend vaak heel erg dom geweest. Ik had niet door wat er werkelijk toe deed. Maar ik heb mijn ego begraven. Ontzettend diep. Met dank aan Karen (zijn vrouw), die me die onzin heeft afgeleerd. Zij zorgt dat ik met mijn poten op de grond blijf en de Hollandse appeltaart-mentaliteit niet meer uit het oog verlies. Omdat samen mooie televisie maken - het klinkt NCRV-achtig - het leukste blijkt te zijn wat er is.
Bij de NOS doen we dat ook. We hebben het vak geleerd in de roerige jaren ’70 toen er nog echt wat gebeurde. En die kennis hebben we later uitgebreid en aangevuld. We hebben de beste cameramensen ter wereld en brengen technisch heel knappe live-uitzendingen. Dat doet niemand ons na in Nederland.
De rest maakt veelal ingeblikte rotzooi. Een afgeleide, niet the real thing. En daarom steekt al die kritiek uit het tv-circuit me dat we conservatieve ingehaalde programma’s produceren. Natuurlijk: het is vrij netjes en niet allemaal hartstikke swingend, flitsend. We maken geen Spuiten en Slikken. Maar wel het beste op het gebied.
Maar waarom zijn termen als de Smeets-show en ego-maniak de wereld ingekomen? Smeets: Omdat ik, zoals ik al zei, vaak dom ben geweest. Daarom krijg ik al die shit over me heen. En afgunst. Maar ook omdat kranten en bladen makkelijk willen scoren. De laatste jaren is er stelselmatig selectief geput uit mijn woorden. Puur vanwege de sappige uitspraken. Dan krijg je die beeldvorming: kritiekvol, zuur.
Ik lach me er meestal rot om, kan mij het schelen. Maar soms schaam ik me ervoor. Zo buiten de werkelijkheid. (AD/Medialog)
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."