Ik kan het bijna niet uit mijn strot krijgen dacht ik... maar ik heb zeer veel bewondering voor de Duitsers.
Wij waren op vakantie tijdens de eerste ronde van het WK.
In Griekenland en wel in een echte Duitse enclave.
Van de hotelbezoekers was echt 95% Duits en dus zagen wij de wedstrijden met angst en beven tegemoet.
Compleet fout!
De Duitsers daar aanwezig waren toch echt 90% vriendelijker en voorkomender dan de gemiddelde Nederlander op vakantie, ook zonder het WK.
Het was eigenlijk een verademing.
Ik had me ingesteld op een Nederlandse enclave in den vreemde en dat was geheid geeindigd met veel bier en een grote bek.
De Duitsers klapten voor hun eigen doelpunten en waren zeer reeel in hun analyse.
Het beeld dat geschetst wordt is zeer gekleurd en vooral ingegeven door de media die iedere kans aangrijpen om nieuws te maken terwijl er geen nieuws is.
En er trappen heel veel mensen in.
Laten we eerlijk zijn: Nederlanders zijn veel bottere boeren dan ze zelf doorhebben, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met DE OPA die in HET VERZET heeft gezeten, want hadden wij die opa niet allemaal???
En dan nog het bekladden en vernielen van het huis in Breda waar een Duitse vlag hing.
Ik durf er een miljoen om te verwedden dat de daders geen opa's van 80 zijn die de oorlog bewust hebben meegemaakt, maar pubers met een bek vol puisten die te achterlijk EN te lelijk zijn om zich te realiseren wat de woorden "je gedragen" feitelijk inhoudt.
En bij het zien van een Duitse vlag voldoende argumenten hebben om te intimideren en te vernielen.
Wees maar trots op zulk volk.
Je zou je kapot moeten schamen.
![]()
Dat er harde grappen gemaakt worden over en weer moet je incalculeren.
Als Duitsland er tegen Argentinië uitvliegt zijn wij plots Argentijnen en "fahren wij" op de rug van Maxima "plots weer nach Berlin".
Maar tussen grappen en andermans eigendommen vernielen zit een hele grote stap... die van wederzijds respect.
Ondanks alles.