Je superieur voelen is inderdaad een hele irritante eigenschap want op die manier heb je in jouw beleving altijd gelijk, alleen al omdat je superieur bent in alles. Als het echt een karaktereigenschap van je is, kun je het niet veranderen. Dan zul je manieren moeten zoeken om er goed mee om te kunnen gaan.quote:Op zondag 25 juni 2006 17:54 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Hmmm vrij lastig om dit te kunnen formuleren. Wat ik las kan namelijk ook erg algemeen gebruikt worden. Wat ik las en uiteindelijk angstig gelijk gaf is dat ik mij superieur voel. Graag mijn eigen gang wil gaan en veel aandacht opeis en liefde wil voelen en horen van de mensen om mij heen. Nog een paar andere dingen waar ik nu even niet op kan komen.
Kijk, zolang jij en je omgeving er geen last van hebben maakt het niet uit.quote:Op zondag 25 juni 2006 17:54 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Hmmm vrij lastig om dit te kunnen formuleren. Wat ik las kan namelijk ook erg algemeen gebruikt worden. Wat ik las en uiteindelijk angstig gelijk gaf is dat ik mij superieur voel. Graag mijn eigen gang wil gaan en veel aandacht opeis en liefde wil voelen en horen van de mensen om mij heen. Nog een paar andere dingen waar ik nu even niet op kan komen.
Dit klopt inderdaad. Ik probeer mij ook vaak te verplaatsen naar hun situatie zodat ik mij beter kan voorstellen wat ze voelen maar ik ben juist medelevend. Alleen het is bij mij nooit zomaar. Ik verlang namelijk net zo veel aandacht als wat ik 'schenk'. Wat mij afschrikt is de gedachte dat ik alleen echt gelukkig kan zijn met iemand die precies hetzelfde doormaakt als ik.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:00 schreef BwennieBren het volgende:
Meer proberen in te leven in de gevoelens van anderen... scheelt een heel stuk
Waauw, prefecte beschrijving van mijn ex!quote:Op zondag 25 juni 2006 18:01 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Kijk, zolang jij en je omgeving er geen last van hebben maakt het niet uit.
Het kan natuurlijk dat iemand zover doorschiet in zijn narcisme dat het wel problemen oplevert in privé en/of werksituaties. Dan wordt het een narcistische persoonlijkheidsstoornis genoemd.
Als behandeling wordt psychoanalytische psychotherapie genoemd.
http://www.moeilijkemensen.nl/info/NPS1.html
Je verteld het inderdaad weer juist. Het is niet superieur voelen ivm rassen of andere lichamelijke eigenschappen. Het is alleen het gedachte dat mijn beslissingen vaak juist zijn en dat van een ander vaak kortzichtig. Ik vind mezelf namelijk niet superieur. Alleen in mijn gedrag is daar helaas niets van te merken.quote:Op zondag 25 juni 2006 17:59 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Je superieur voelen is inderdaad een hele irritante eigenschap want op die manier heb je in jouw beleving altijd gelijk, alleen al omdat je superieur bent in alles. Als het echt een karaktereigenschap van je is, kun je het niet veranderen. Dan zul je manieren moeten zoeken om er goed mee om te kunnen gaan.
Heb je (abnormaal) hoge verwachtingen van je partner en omgeving? En voel je je echt niet stiekem een beetje superieur? Je hoeft je er niet altijd even bewust van te zijn natuurlijk maar als je de mening van iemand anders bij voorbaat niet respecteert omdat die mening er toch niet toe doet, dan kijk je in mijn optiek wel een beetje neer op iemand anders zonder dat je je ervan bewust bent.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:04 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
Je verteld het inderdaad weer juist. Het is niet superieur voelen ivm rassen of andere lichamelijke eigenschappen. Het is alleen het gedachte dat mijn beslissingen vaak juist zijn en dat van een ander vaak kortzichtig. Ik vind mezelf namelijk niet superieur. Alleen in mijn gedrag is daar helaas niets van te merken.
Het is vrij schokkend om alles hier te lezen en jezelf hier te herkennen. Ik voel me al jaren gelukkig en wil eigenlijk niet accepteren dat ik narcistische trekjes heb. Op dit moment heb ik zelfs het idee dat iedereen die jouw pagina doorneemt wel iets van zichzelf zal herkennen. Stiekempjes hoop ik ook dat het ook het geval is.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:01 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk dat iemand zover doorschiet in zijn narcisme dat het wel problemen oplevert in privé en/of werksituaties. Dan wordt het een narcistische persoonlijkheidsstoornis genoemd.
Wat altijd helpt is inzicht opdoen in hoe het bij jou werkt, en in hoeverre je gevoelens reeel zijn (In sommige gevallen is het nl. fair om jezelf goed of superieur te voelen). Wanneer je daar een beetje inzicht in hebt, kun je jezelf in de hand houden zodat die gevoelens in ieder geval geen vervelende gevolgen hoeven te hebben.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:00 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Nee het is geen borderline. Mijn vriendin student psychologe vind dat het geen borderline is. Ik heb helaas wel narcistische trekjes. Nu vraag ik mij af hoe kwalijk dit kan zijn? Er staat namelijk ook in haar boek vermeld dat het ook veel geluk en succes met zich mee kan brengen. Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met geluk en succes. Alleen mijn vriendschappen zijn vrij oppervlakkig en mijn relaties zijn vaak gedoemd te mislukken.
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:07 schreef wimmul het volgende:
narcisme
nar·cis·me
/nArsIsm«/
het
(1926-1950) <Du. Narzissismus, door Sigmund Freud (1856-1939) gevormd van de naam van de mythische Narcissus
1
·
erotisch gerichte liefde voor zichzelf, voor de eigen schoonheid (door de psychoanalyse als een normale fase in de ontwikkeling van het jonge kind, maar mbt. de latere leeftijd als neurotisch beschouwd)
synoniem: eigenliefde, autisme
Je begint je in ieder geval bewust te worden, dat is al een hele belangrijke stap. Want inderdaad, een echte narcist erkent niet adt hij/zij narcistisch is als een ander het zegt. Narcisten moeten ook vaak op hun bek gaan voor ze leren of hun ongelijk bekennen.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:08 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
Het is vrij schokkend om alles hier te lezen en jezelf hier te herkennen. Ik voel me al jaren gelukkig en wil eigenlijk niet accepteren dat ik narcistische trekjes heb. Op dit moment heb ik zelfs het idee dat iedereen die jouw pagina doorneemt wel iets van zichzelf zal herkennen. Stiekempjes hoop ik ook dat het ook het geval is.
Probeer dan nog meer gevoel en sympathie te voelen wanneer je je in hun situatie verplaatst. Niet iedereen is zoals jij, wellicht pakken ze dingen anders aan. Probeer ze te respecteren hoe zij het oplossen in hun vermogen ipv ze misschien te manipuleren (dat weet ik natuurlijk niet of je dat doet) maar te stimuleren in hun keuze. En dat je net zoveel aandacht vraagt als je schenkt mag, maar niet boos worden wanneer dat niet zo is. Nogmaals de een is de andere niet. Ach ja, werken aan jezelf is toch prima? Ik doe het ook dagelijk, niks mis mee en dat doe jij al zo te lezen. Je leert van anderen en anderen weer van jou.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:02 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
Dit klopt inderdaad. Ik probeer mij ook vaak te verplaatsen naar hun situatie zodat ik mij beter kan voorstellen wat ze voelen maar ik ben juist medelevend. Alleen het is bij mij nooit zomaar. Ik verlang namelijk net zo veel aandacht als wat ik 'schenk'. Wat mij afschrikt is de gedachte dat ik alleen echt gelukkig kan zijn met iemand die precies hetzelfde doormaakt als ik.
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:05 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Heb je (abnormaal) hoge verwachtingen van je partner en omgeving? En voel je je echt niet stiekem een beetje superieur? Je hoeft je er niet altijd even bewust van te zijn natuurlijk maar als je de mening van iemand anders bij voorbaat niet respecteert omdat die mening er toch niet toe doet, dan kijk je in mijn optiek wel een beetje neer op iemand anders zonder dat je je ervan bewust bent.
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat altijd helpt is inzicht opdoen in hoe het bij jou werkt, en in hoeverre je gevoelens reeel zijn (In sommige gevallen is het nl. fair om jezelf goed of superieur te voelen). Wanneer je daar een beetje inzicht in hebt, kun je jezelf in de hand houden zodat die gevoelens in ieder geval geen vervelende gevolgen hoeven te hebben.
Je begrijpt dat die beschrijving niet geheel voldoet aan de huidige betekenis van een narcistische persoonlijkheid.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:10 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Sorry maar ik heb geen eigenliefde, nou niet meer dan wat normaal is. Ik voel mij juist niet mooi en ik heb geen bijzondere uiterlijke schoonheid.
[..]
Ja, maar de grens tussen gezond en ongezond is moeilijk aan te geven. In feite is iedereen in min of meerdere mate narcist want iedereen wil aandacht. Maar als het ongezonde vormen aanneemt is word het narcistisch genoemt. En het hoeft zich niet altijd op je uiterlijk te profileren trouwens.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:12 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Ik heb helaas wel vaker een opmerking naar haar geplaatst over een tekortkoming van aandacht en liefde. Ik heb dus wel verwachtingen van haar. Wat in haar boek stond was het volgende advies:
Zet in je agenda op bepaalde vaste dagen dat je aandacht en liefde moet schenken aan je partner en dan zal de narcist zich prima voelen.
Nou dit is absoluut niet wat ik wil. Ik wil namelijk wel van horen wanneer zij mij echt lief heeft en niet zomaar als een agendapunt mij opbellen en afwerken.
Maar als ik het niet had geweten en zij zou mij dan gaan bellen had mij niet horen klagen. Alleen, is dit niet bij iedereen het geval? Wij willen toch allemaal aandacht en liefde van je partner?
[..]
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:11 schreef BwennieBren het volgende:
[..]
Probeer dan nog meer gevoel en sympathie te voelen wanneer je je in hun situatie verplaatst. Niet iedereen is zoals jij, wellicht pakken ze dingen anders aan. Probeer ze te respecteren hoe zij het oplossen in hun vermogen ipv ze misschien te manipuleren (dat weet ik natuurlijk niet of je dat doet) maar te stimuleren in hun keuze. En dat je net zoveel aandacht vraagt als je schenkt mag, maar niet boos worden wanneer dat niet zo is. Nogmaals de een is de andere niet. Ach ja, werken aan jezelf is toch prima? Ik doe het ook dagelijk, niks mis mee en dat doe jij al zo te lezen. Je leert van anderen en anderen weer van jou.
Precies, iemand met "te weinig" narcisme, die zou je wel eens in de zelfmoordstatistieken kunnen terugvinden later.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:16 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Ja, maar de grens tussen gezond en ongezond is moeilijk aan te geven. In feite is iedereen in min of meerdere mate narcist want iedereen wil aandacht. Maar als het ongezonde vormen aanneemt is word het narcistisch genoemt. En het hoeft zich niet altijd op je uiterlijk te profileren trouwens.
Weet je zeker dat je vriendin je niks aanpraat? Want een narcist vind nooit iemand belangrijker dan zichzelf. Dus of jij liegt ten overstaan van het Fokkend! publiek, of je vriendin lult je iets aan en probeert je zo onder de duim te krijgen. Als student psychologie heeft ze daarmee een machtig wapen.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:18 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Ik wil juist heel graag dat mijn vriendin bij mij blijft en wil haar ook niet kwijt naar aanleiding van mijn psychische toestand. Ik vind haar juist vaak belangrijker dan mijzelf. Ik wil graag aan mezelf werken zodat ik de symptonen uiteindelijk niet meer zal vertonen of beter voor mezelf kan houden zonder dat het mij in de weg gaat zitten.
[..]
1 gedachte...quote:Op zondag 25 juni 2006 18:20 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Precies, iemand met "te weinig" narcisme, die zou je wel eens in de zelfmoordstatistieken kunnen terugvinden later.
Met een gezonde eigenliefde is niks mis, en wanneer is het "ongezond"? Mas wanneer je er echt behoorlijke problemen mee krijgt, denk ik.
Overigens, zijn vriendin studeert zelf psychologie. Mijn ervaring met zulke mensen is anders ook wel dat die vaak psychologische "stoornissen" in hun partners gaan zien waar het eigenlijk louter om al dan niet storende karaktertrekken gaat. Als zijn vriendin hem een "narcist" noemt, dan krijgt dat extra "autoriteit", omdat "zij er voor gestudeerd heeft". Dat zou je toch ook in het achterhoofd moeten blijven houden, denk ik.
Ben jij ook in therapie daarvoor?quote:Op zondag 25 juni 2006 18:23 schreef SHE het volgende:
Ik ben er dus 1..ik vertoon niet alleen trekjes, ik heb alle symptomen en nog hevig ook. Grappig is het allerminst, want je maakt het jezelf en je omgeving ongelofelijk moeilijk. Het heeft in mijn geval een hoop ellende veroorzakt zowel in relaties als in de werksfeer.
Psycho/gedragstherapie is idd de enige weg
een psychiater kan overigens een heldere diagnose voor je stellen.
Zeg je haar dit dan ook? Dan weet ik bijna zeker dan wanneer je vriendin weet dat je aan jezelf werkt zij je niet zomaar zal verlaten.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:18 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Ik wil juist heel graag dat mijn vriendin bij mij blijft en wil haar ook niet kwijt naar aanleiding van mijn psychische toestand. Ik vind haar juist vaak belangrijker dan mijzelf. Ik wil graag aan mezelf werken zodat ik de symptonen uiteindelijk niet meer zal vertonen of beter voor mezelf kan houden zonder dat het mij in de weg gaat zitten.
[..]
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:21 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je vriendin je niks aanpraat? Want een narcist vind nooit iemand belangrijker dan zichzelf. Dus of jij liegt ten overstaan van het Fokkend! publiek, of je vriendin lult je iets aan en probeert je zo onder de duim te krijgen. Als student psychologie heeft ze daarmee een machtig wapen.
Tenzij ze een excuus zoekt om weg te gaan. Slaat een studieboek open en komt toevallig narcisme tegen, praat het haar vriendje aan en zodra hij er van overtuigt is is zij er van overtuigt dat ze daar niet mee wil leven. Maar dat is een vergezochte conclusie van mij.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:25 schreef BwennieBren het volgende:
[..]
Zeg je haar dit dan ook? Dan weet ik bijna zeker dan wanneer je vriendin weet dat je aan jezelf werkt zij je niet zomaar zal verlaten.
Mja, het kán natuurlijk ook nog altijd echt waar zijn natuurlijk, maar hoe gaan wij dat hier op het Internet bepalen?quote:Op zondag 25 juni 2006 18:27 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Tenzij ze een excuus zoekt om weg te gaan. Slaat een studieboek open en komt toevallig narcisme tegen, praat het haar vriendje aan en zodra hij er van overtuigt is is zij er van overtuigt dat ze daar niet mee wil leven. Maar dat is een vergezochte conclusie van mij.
Student psychologie vindt dat het geen borderline isquote:Op zondag 25 juni 2006 18:00 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Nee het is geen borderline. Mijn vriendin student psychologe vind dat het geen borderline is. Ik heb helaas wel narcistische trekjes. Nu vraag ik mij af hoe kwalijk dit kan zijn? Er staat namelijk ook in haar boek vermeld dat het ook veel geluk en succes met zich mee kan brengen. Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met geluk en succes. Alleen mijn vriendschappen zijn vrij oppervlakkig en mijn relaties zijn vaak gedoemd te mislukken.
Misschien moet ik eens verder lezenquote:Op zondag 25 juni 2006 18:10 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Sorry maar ik heb geen eigenliefde, nou niet meer dan wat normaal is. Ik voel mij juist niet mooi en ik heb geen bijzondere uiterlijke schoonheid.
[..]
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:21 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je vriendin je niks aanpraat? Want een narcist vind nooit iemand belangrijker dan zichzelf. Dus of jij liegt ten overstaan van het Fokkend! publiek, of je vriendin lult je iets aan en probeert je zo onder de duim te krijgen. Als student psychologie heeft ze daarmee een machtig wapen.
Narcistische plaid fansquote:Op zondag 25 juni 2006 18:23 schreef SHE het volgende:
Ik ben er dus 1..ik vertoon niet alleen trekjes, ik heb alle symptomen en nog hevig ook. Grappig is het allerminst, want je maakt het jezelf en je omgeving ongelofelijk moeilijk. Het heeft in mijn geval een hoop ellende veroorzakt zowel in relaties als in de werksfeer.
Psycho/gedragstherapie is idd de enige weg
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:20 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Precies, iemand met "te weinig" narcisme, die zou je wel eens in de zelfmoordstatistieken kunnen terugvinden later.
Met een gezonde eigenliefde is niks mis, en wanneer is het "ongezond"? Mas wanneer je er echt behoorlijke problemen mee krijgt, denk ik.
Overigens, zijn vriendin studeert zelf psychologie. Mijn ervaring met zulke mensen is anders ook wel dat die vaak psychologische "stoornissen" in hun partners gaan zien waar het eigenlijk louter om al dan niet storende karaktertrekken gaat. Als zijn vriendin hem een "narcist" noemt, dan krijgt dat extra "autoriteit", omdat "zij er voor gestudeerd heeft". Dat zou je toch ook in het achterhoofd moeten blijven houden, denk ik.
Ze heeft een machtig wapen als studente psychologiequote:Op zondag 25 juni 2006 18:36 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Ik heb net je website doorgenomen en de dingen die daar staan heb ik zeker een keer meegemaakt. Sommigen zelfs vaker toegepast. Nu hoop ik echt dat zij dit niet gebruikt om mij te manipuleren. Ik geef hier gewoon eerlijk aan wat ik voel en wat ik denk. Ik vind haar juist belangrijk. Alleen zij vertelde ook dat het normaal is dat ik haar belangrijk vind omdat zij mij steeds troost en mij belangrijk laat voelen. Ze heeft een 'trofee' functie. Ik zou niet weten hoe ik me anders moet duidelijk maken.
[..]
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:27 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Tenzij ze een excuus zoekt om weg te gaan. Slaat een studieboek open en komt toevallig narcisme tegen, praat het haar vriendje aan en zodra hij er van overtuigt is is zij er van overtuigt dat ze daar niet mee wil leven. Maar dat is een vergezochte conclusie van mij.
Het stukje dat zijn vriendin psychologie studeerde is mij dus ontschotenquote:Op zondag 25 juni 2006 18:27 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Je hebt wat mij betreft genoeg benadrukt dat je haar belangrijk vind. Dan ben je automatisch geen narcist. Misschien denkt ze echt dat je narcistisch bent maar ik heb zo het vermoeden dat dat absoluut niet zo is. Maar als je het zeker wil weten: zeg tegen haar dat je je wilt laten behandelen! Als ze terugkrabbelt weet je genoeg, en dan gelijk confronteren. Echt doen hoor, da's de manier om erachter te komen of zij oprecht denkt dat je een narcist bent.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:36 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Ik heb net je website doorgenomen en de dingen die daar staan heb ik zeker een keer meegemaakt. Sommigen zelfs vaker toegepast. Nu hoop ik echt dat zij dit niet gebruikt om mij te manipuleren. Ik geef hier gewoon eerlijk aan wat ik voel en wat ik denk. Ik vind haar juist belangrijk. Alleen zij vertelde ook dat het normaal is dat ik haar belangrijk vind omdat zij mij steeds troost en mij belangrijk laat voelen. Ze heeft een 'trofee' functie. Ik zou niet weten hoe ik me anders moet duidelijk maken.
[..]
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:32 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Student psychologie vindt dat het geen borderline is![]()
Volgens mij moet je sowieso wat meer gaan lezen over narcisme. Weet je ook dat narcisme vaak voorkomt uit onzekerheid, en vaak zelfs zelfhaat. Dus dat superieure gevoel is vaak de onzekerheid die verbloemd wordt
Ik ken jou niet, ik kan er niet over oordelen.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:37 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Dus ik hoef dan geen narcist te zijn maar meer iemand met storende karaktereigenschappen? Ik sta namelijk open voor alles en wil graag horen dat ik geen narcist ben maar mocht ik het zijn wil ik graag weten hoe ik het onder controle kan houden.
[..]
Weet je wie die diagnose stelt? Een psychiater en dus niet een student psychologie wat ik zelf ook ben. Ik kom genoeg in aanraking met borderliners, sterker ik heb er een relatie mee. Maar mij zal je er nooit iets over horen zeggen. Waarom? T gaat om border (grens) en betekent dus dat het heel moeilijk vast te stellen is.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:41 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Zij vind dat ik geen borderline heb inderdaad omdat ze in een TBS kliniek werkt en dagelijk met verschillende mensen met stoornissen werkt. Waaronder ook mensen met een borderline die verkeerde dingen hebben gedaan.
[..]
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:38 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Ze heeft een machtig wapen als studente psychologie. Kom op mensen in welke wereld leven jullie? Als je een website over borderline gaat lezen dan voel je je borderliner en dat geldt voor een hele hoop aandoeningen. Alleen als jij je niet lekker ergens bij voelt moet je geqwoon hulp zoeken. En niet bij dat lullige studentje van je...
![]()
Als zij dat soort uitspraken doet is ze gewoon een lullig studentje. Spijt me zeer voor je. Ik als lullig studetnje kan dat [prima zeggen.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:44 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
JoeyT misschien is het beter als je haar niet als een lullig studentje bestempeld. Ik noem jouw vriendin (opblaaspop esther polyester) namelijk ook geen namen.
[..]
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:45 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Als zij dat soort uitspraken doet is ze gewoon een lullig studentje. Spijt me zeer voor je. Ik als lullig studetnje kan dat [prima zeggen.
Hoezo flauw. Volgens mij heeft 90% hier t idee dat narcisme pure zelfliefde is, terwijl zo vaak het omgekeerde (zelfhaat) t geval blijkt te zijn.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:46 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Kinderachtige discussie en inderdaad JoeyT, flauw dat je ermee begon.
Flauw omdat je het over zijn vriendin zegt.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:49 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Hoezo flauw. Volgens mij heeft 90% hier t idee dat narcisme pure zelfliefde is, terwijl zo vaak het omgekeerde (zelfhaat) t geval blijkt te zijn.
Verder is ze maar een student. Een psychiater stelt diagnoses, slaat toch nergens op dat zij dat doet![]()
Tsja ik kan er weinig aan doen dat t zijn vriendin is.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:53 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Flauw omdat je het over zijn vriendin zegt.
Je moet niet op de zaken vooruit lopen, denk ik.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:37 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Dus ik hoef dan geen narcist te zijn maar meer iemand met storende karaktereigenschappen? Ik sta namelijk open voor alles en wil graag horen dat ik geen narcist ben maar mocht ik het zijn wil ik graag weten hoe ik het onder controle kan houden.
[..]
Dat is gewoon geen argument....quote:Op zondag 25 juni 2006 18:56 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Tsja ik kan er weinig aan doen dat t zijn vriendin is.
klinkt vreemd, maar ik ben het op beide punten eens met JoeyT.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:49 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Hoezo flauw. Volgens mij heeft 90% hier t idee dat narcisme pure zelfliefde is, terwijl zo vaak het omgekeerde (zelfhaat) t geval blijkt te zijn.
Verder is ze maar een student. Een psychiater stelt diagnoses, slaat toch nergens op dat zij dat doet![]()
Heb je mijn argumenten wel gelezen???? Zijn vriendin is maar een student, dringt dit wel tot je door. Die kan dat soort dingen helemaal niet zeggen. Je gaat toch niet als student een diagnose geven aan je vriendquote:
Ja, ik heb ze gelezen. Je zegt hetzelfde als ik een paar posts geleden, sterker nog: ik opperde de mogelijkheid als eerste, maar als TS het nou vervelend vind dat je zijn vriendin zo noemt. Ik vond het ook flauw namelijk.quote:Op zondag 25 juni 2006 19:12 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Heb je mijn argumenten wel gelezen???? Zijn vriendin is maar een student, dringt dit wel tot je door. Die kan dat soort dingen helemaal niet zeggen. Je gaat toch niet als student een diagnose geven aan je vriend![]()
Mn punt is duidelijk neem ik aan. Een simpel studentje stelt geen diagnoses.quote:Op zondag 25 juni 2006 19:15 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Ja, ik heb ze gelezen. Je zegt hetzelfde als ik een paar posts geleden maar als TS het nou vervelend vind dat je zijn vriendin zo noemt. Ik vond het ook flauw namelijk.
Als je twijfelt tussen borderline en narcisme dan heb je waarschijnlijk geen van beiden. Je hebt trouwens niet eens een fotoboek. Dus in ieder geval geen goede narcissus of kijk je ook full time in het waterquote:Op zondag 25 juni 2006 18:00 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Met ^^, en laat je vriendin lekker verder haar studie afronden en niet direct mensen in "hokjes" plaatsen met net geleerde stof.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:23 schreef SHE het volgende:
Plaidquote:
Mee eens, en diagnosticeren van vrienden & vriendinnen is not done. Eerst maar eens praktijkervaring voor de amateur.quote:Op zondag 25 juni 2006 19:36 schreef Panzer het volgende:
[..]
Met ^^, en laat je vriendin lekker verder haar studie afronden en niet direct mensen in "hokjes" plaatsen met net geleerde stof.
Niet een willekeurige persoonlijkheidsstoornis, maar denk wel dat iedereen zich wel ergens in kan vinden. Ergens ook weer niet vreemd, want het zijn allemaal beschrijvingen van persoonlijkheidskenmerken.quote:Op zondag 25 juni 2006 20:33 schreef TiMmS het volgende:
Psychologen en DSM diagnoses![]()
Je herkent jezelf heel vaak in AS2 symptomen, gewoonweg omdat het voor iedereen herkenbare trekken zijn. Pas als het een ernstig invloed is op je leven en/of je omgeving mag je pas spreken van een stoornis.
Ben je niet gewoon erg perfectionistisch? Ik herken namelijk wel dat je denkt dat je handelingen beter zijn dan die van anderen, maar dat je jezelf niet beter voelt op zich. Het is gewoon nooit goed genoeg. Ik kan het altijd beter dan anderen, maar wat ik doe is ook nooit goed genoeg. Zo werkt het bij mij. Verder heb ik ook veel waardering en aandacht nodig, anders word ik heel erg kribbig. Ik pik ook altijd werk in, als ik iets samen moet doen met iemand wil ik het meeste doen en gooi ik er nog wat 'redactiewerk' overheen, en als iemand anders iets moet doen en geen tijd heeft, doe ik het omdat ik vind dat ik het beter kan en daar waardering voor hoop te krijgen.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:10 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
quote:Op zondag 25 juni 2006 19:22 schreef ssebass het volgende:
[..]
Als je twijfelt tussen borderline en narcisme dan heb je waarschijnlijk geen van beiden. Je hebt trouwens niet eens een fotoboek. Dus in ieder geval geen goede narcissus of kijk je ook full time in het water
Ik vind jou ook nogal narcistisch trouwensquote:Op maandag 26 juni 2006 03:05 schreef Xennia het volgende:
Er zit nogal een verschil tussen narcisme en een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Ik denk idd dat het met TS nog wel mee zal vallen, aangezien hij waarde hecht aan het standpunt van zijn vriendin en het aandurft zichzelf in twijfel te trekken
Xennia is niet narcistisch, Xennia heeft gewoon zelfkennis.quote:Op maandag 26 juni 2006 03:06 schreef 2biergraag het volgende:
[..]
Ik vind jou ook nogal narcistisch trouwens![]()
Als ik mezelf vergelijk met anderen valt de vergelijking inderdaad vaak in mijn voordeel uit, maar daar kan ik toch niets aan doenquote:Op maandag 26 juni 2006 03:06 schreef 2biergraag het volgende:
[..]
Ik vind jou ook nogal narcistisch trouwens![]()
Toen ik een opleiding deed waarin ziekteleer vookwam, herkende ik regelmatig symptomen bij mezelf van verschillende ziekten. Zoiets komt veel voor bij studenten medicijnen, wellicht ook bij studenten psychologie. De afwijkingen waarmee jij bent behept, zie ik bij de meeste van mijn familieleden terug, misschien aangeleerd gedrag?quote:Op zondag 25 juni 2006 18:00 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Hoe kun jij je superieur voelen, je valt in het niet bij mij... Narcisme is een vervelende eigenschap echter de diagnose is vrij lastig omdat veel van de items min of meer wel passen bij iemand met bijv veel zelfvertrouwen. Een wrang detail is dat bij narcist niets aan de hand lijkt te zijn tot je uit de gratie valt, zo kun je jaren prima leven met een narcist terwijl iemand anders die op gelijke voet lijkt te leven gebukt gaat onder de onderdrukking.quote:Op zondag 25 juni 2006 17:54 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Laat je vriendin eerst de studie afmaken voor ze aan diagnoses begint.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:00 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Nee het is geen borderline. Mijn vriendin student psychologe vind dat het geen borderline is.
oei dat klinkt bekendquote:Ik heb helaas wel narcistische trekjes. Nu vraag ik mij af hoe kwalijk dit kan zijn? Er staat namelijk ook in haar boek vermeld dat het ook veel geluk en succes met zich mee kan brengen. Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met geluk en succes. Alleen mijn vriendschappen zijn vrij oppervlakkig en mijn relaties zijn vaak gedoemd te mislukken.
Narcisme is nauwelijks genezen, waarom zou een narcist veranderen? De wereld ligt aan zijn/haar voeten, weet toch altijd alles beter... Nog vervelender is een narcist met een hoog iq ... Wordt je niet vrolijk van..quote:Op zondag 25 juni 2006 18:01 schreef Biancavia het volgende:
[..]
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:23 schreef SHE het volgende:
Als psycho/gedragstherapie helpt heb je mijn inziens geen zware narcistische inslag, een 'echte' narcist zal zijn misplaatste gedrag nooit erkennen. Met hem/haar is immers niets mis.quote:Psycho/gedragstherapie is idd de enige weg
In de ogen van de narcist heeft die psychiater het natuurlijk helemaal mis, het is een prutser die absoluut niet weet waarover hij/zij praat. Een goedgebekte narcist weet overigens ook vrij eenvoudig zand in de ogen te strooien van de onderzoeker...quote:een psychiater kan overigens een heldere diagnose voor je stellen.
True... Huis zou te klein zijn geweest als hij te horen kreeg dat er wat aan hem mis zou zijn...quote:Op zondag 25 juni 2006 20:26 schreef SHE het volgende:
Overigens denk ik ook niet ( disclaimer: DENK ik hoor ! ) dat TS een narcist is. Allereerst zou hij dan op de pseudo diagnose van de vriendin hevig verontwaardigd hebben gereageerd en zijn toorn over haar laten razen. Hij zou de vraag of hij een narcist zou kunnen zijn , dan ook van zijn levensdagen niet op een openbaar forum hebben gepost, voor hen, nietwetenden om openlijk te beoordelen.
Klopt ja, heb ook wel enigszins narcistische trekjes en als mensen mij hiervan betichten dan ben ik het hier uiteraard niet mee eens. Ik kom dan met argumenten en geef iemand nooit gelijk ook al weet ik dat deze gelijk hebben.quote:Op maandag 26 juni 2006 10:04 schreef harryharry het volgende:
[..]
True... Huis zou te klein zijn geweest als hij te horen kreeg dat er wat aan hem mis zou zijn...
helemaal nix, hou het een beetje in je achter hoofd als je weer eens verdwaalt in een wazige situatie, soms handig, soms niet....quote:Op zondag 25 juni 2006 17:49 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Nou volgens mijn vriendin ben ik een 'narcist'. Ik gaf haar ongelijk totdat ik in een boek dit teruglas en uiteindelijk achterkwam dat ik alle symptonen van een narcist vertoon. Wat moet ik hiermee doen?![]()
Alleen dat was het punt nietquote:Op zondag 25 juni 2006 19:17 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Mn punt is duidelijk neem ik aan. Een simpel studentje stelt geen diagnoses.
Wat was volgens jou mijn punt dan wel?quote:Op maandag 26 juni 2006 12:44 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Alleen dat was het punt nietvoor een student psychologie wel ernstig dat je het punt over het hoofd ziet
OK, laatste keer want ik wil CC niet over de zeik helpen.quote:Op maandag 26 juni 2006 13:43 schreef JoeyT het volgende:
[..]
Wat was volgens jou mijn punt dan wel?
Naar mijn mening was dat
1- raar gedrag voor een student
2- Verkeerd beeld van narcisme
Overigens is het merendeel van de users t blijkbaar met mij eens, dus zo flauw is het waarschijnlijk niet geweest
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |