Je superieur voelen is inderdaad een hele irritante eigenschap want op die manier heb je in jouw beleving altijd gelijk, alleen al omdat je superieur bent in alles. Als het echt een karaktereigenschap van je is, kun je het niet veranderen. Dan zul je manieren moeten zoeken om er goed mee om te kunnen gaan.quote:Op zondag 25 juni 2006 17:54 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Hmmm vrij lastig om dit te kunnen formuleren. Wat ik las kan namelijk ook erg algemeen gebruikt worden. Wat ik las en uiteindelijk angstig gelijk gaf is dat ik mij superieur voel. Graag mijn eigen gang wil gaan en veel aandacht opeis en liefde wil voelen en horen van de mensen om mij heen. Nog een paar andere dingen waar ik nu even niet op kan komen.
Kijk, zolang jij en je omgeving er geen last van hebben maakt het niet uit.quote:Op zondag 25 juni 2006 17:54 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Hmmm vrij lastig om dit te kunnen formuleren. Wat ik las kan namelijk ook erg algemeen gebruikt worden. Wat ik las en uiteindelijk angstig gelijk gaf is dat ik mij superieur voel. Graag mijn eigen gang wil gaan en veel aandacht opeis en liefde wil voelen en horen van de mensen om mij heen. Nog een paar andere dingen waar ik nu even niet op kan komen.
Dit klopt inderdaad. Ik probeer mij ook vaak te verplaatsen naar hun situatie zodat ik mij beter kan voorstellen wat ze voelen maar ik ben juist medelevend. Alleen het is bij mij nooit zomaar. Ik verlang namelijk net zo veel aandacht als wat ik 'schenk'. Wat mij afschrikt is de gedachte dat ik alleen echt gelukkig kan zijn met iemand die precies hetzelfde doormaakt als ik.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:00 schreef BwennieBren het volgende:
Meer proberen in te leven in de gevoelens van anderen... scheelt een heel stuk
Waauw, prefecte beschrijving van mijn ex!quote:Op zondag 25 juni 2006 18:01 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Kijk, zolang jij en je omgeving er geen last van hebben maakt het niet uit.
Het kan natuurlijk dat iemand zover doorschiet in zijn narcisme dat het wel problemen oplevert in privé en/of werksituaties. Dan wordt het een narcistische persoonlijkheidsstoornis genoemd.
Als behandeling wordt psychoanalytische psychotherapie genoemd.
http://www.moeilijkemensen.nl/info/NPS1.html
Je verteld het inderdaad weer juist. Het is niet superieur voelen ivm rassen of andere lichamelijke eigenschappen. Het is alleen het gedachte dat mijn beslissingen vaak juist zijn en dat van een ander vaak kortzichtig. Ik vind mezelf namelijk niet superieur. Alleen in mijn gedrag is daar helaas niets van te merken.quote:Op zondag 25 juni 2006 17:59 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Je superieur voelen is inderdaad een hele irritante eigenschap want op die manier heb je in jouw beleving altijd gelijk, alleen al omdat je superieur bent in alles. Als het echt een karaktereigenschap van je is, kun je het niet veranderen. Dan zul je manieren moeten zoeken om er goed mee om te kunnen gaan.
Heb je (abnormaal) hoge verwachtingen van je partner en omgeving? En voel je je echt niet stiekem een beetje superieur? Je hoeft je er niet altijd even bewust van te zijn natuurlijk maar als je de mening van iemand anders bij voorbaat niet respecteert omdat die mening er toch niet toe doet, dan kijk je in mijn optiek wel een beetje neer op iemand anders zonder dat je je ervan bewust bent.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:04 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
Je verteld het inderdaad weer juist. Het is niet superieur voelen ivm rassen of andere lichamelijke eigenschappen. Het is alleen het gedachte dat mijn beslissingen vaak juist zijn en dat van een ander vaak kortzichtig. Ik vind mezelf namelijk niet superieur. Alleen in mijn gedrag is daar helaas niets van te merken.
Het is vrij schokkend om alles hier te lezen en jezelf hier te herkennen. Ik voel me al jaren gelukkig en wil eigenlijk niet accepteren dat ik narcistische trekjes heb. Op dit moment heb ik zelfs het idee dat iedereen die jouw pagina doorneemt wel iets van zichzelf zal herkennen. Stiekempjes hoop ik ook dat het ook het geval is.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:01 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Kijk, zolang jij en je omgeving er geen last van hebben maakt het niet uit.
Het kan natuurlijk dat iemand zover doorschiet in zijn narcisme dat het wel problemen oplevert in privé en/of werksituaties. Dan wordt het een narcistische persoonlijkheidsstoornis genoemd.
Als behandeling wordt psychoanalytische psychotherapie genoemd.
http://www.moeilijkemensen.nl/info/NPS1.html
Wat altijd helpt is inzicht opdoen in hoe het bij jou werkt, en in hoeverre je gevoelens reeel zijn (In sommige gevallen is het nl. fair om jezelf goed of superieur te voelen). Wanneer je daar een beetje inzicht in hebt, kun je jezelf in de hand houden zodat die gevoelens in ieder geval geen vervelende gevolgen hoeven te hebben.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:00 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Nee het is geen borderline. Mijn vriendin student psychologe vind dat het geen borderline is. Ik heb helaas wel narcistische trekjes. Nu vraag ik mij af hoe kwalijk dit kan zijn? Er staat namelijk ook in haar boek vermeld dat het ook veel geluk en succes met zich mee kan brengen. Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met geluk en succes. Alleen mijn vriendschappen zijn vrij oppervlakkig en mijn relaties zijn vaak gedoemd te mislukken.
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:07 schreef wimmul het volgende:
narcisme
nar·cis·me
/nArsIsm«/
het
(1926-1950) <Du. Narzissismus, door Sigmund Freud (1856-1939) gevormd van de naam van de mythische Narcissus
1
·
erotisch gerichte liefde voor zichzelf, voor de eigen schoonheid (door de psychoanalyse als een normale fase in de ontwikkeling van het jonge kind, maar mbt. de latere leeftijd als neurotisch beschouwd)
synoniem: eigenliefde, autisme
Je begint je in ieder geval bewust te worden, dat is al een hele belangrijke stap. Want inderdaad, een echte narcist erkent niet adt hij/zij narcistisch is als een ander het zegt. Narcisten moeten ook vaak op hun bek gaan voor ze leren of hun ongelijk bekennen.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:08 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
Het is vrij schokkend om alles hier te lezen en jezelf hier te herkennen. Ik voel me al jaren gelukkig en wil eigenlijk niet accepteren dat ik narcistische trekjes heb. Op dit moment heb ik zelfs het idee dat iedereen die jouw pagina doorneemt wel iets van zichzelf zal herkennen. Stiekempjes hoop ik ook dat het ook het geval is.
Probeer dan nog meer gevoel en sympathie te voelen wanneer je je in hun situatie verplaatst. Niet iedereen is zoals jij, wellicht pakken ze dingen anders aan. Probeer ze te respecteren hoe zij het oplossen in hun vermogen ipv ze misschien te manipuleren (dat weet ik natuurlijk niet of je dat doet) maar te stimuleren in hun keuze. En dat je net zoveel aandacht vraagt als je schenkt mag, maar niet boos worden wanneer dat niet zo is. Nogmaals de een is de andere niet. Ach ja, werken aan jezelf is toch prima? Ik doe het ook dagelijk, niks mis mee en dat doe jij al zo te lezen. Je leert van anderen en anderen weer van jou.quote:Op zondag 25 juni 2006 18:02 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
[..]
Dit klopt inderdaad. Ik probeer mij ook vaak te verplaatsen naar hun situatie zodat ik mij beter kan voorstellen wat ze voelen maar ik ben juist medelevend. Alleen het is bij mij nooit zomaar. Ik verlang namelijk net zo veel aandacht als wat ik 'schenk'. Wat mij afschrikt is de gedachte dat ik alleen echt gelukkig kan zijn met iemand die precies hetzelfde doormaakt als ik.
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:05 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Heb je (abnormaal) hoge verwachtingen van je partner en omgeving? En voel je je echt niet stiekem een beetje superieur? Je hoeft je er niet altijd even bewust van te zijn natuurlijk maar als je de mening van iemand anders bij voorbaat niet respecteert omdat die mening er toch niet toe doet, dan kijk je in mijn optiek wel een beetje neer op iemand anders zonder dat je je ervan bewust bent.
quote:Op zondag 25 juni 2006 18:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat altijd helpt is inzicht opdoen in hoe het bij jou werkt, en in hoeverre je gevoelens reeel zijn (In sommige gevallen is het nl. fair om jezelf goed of superieur te voelen). Wanneer je daar een beetje inzicht in hebt, kun je jezelf in de hand houden zodat die gevoelens in ieder geval geen vervelende gevolgen hoeven te hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |