abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39206757

Geschiedenis

Aan de rand van de Noord-West Veluwe en de Gelderse Vallei, op de grens van bouw- en weiland, bij bos, hei en Nijkerkernauw ligt Nijkerk, een stad met een rijke historie. Er wordt al vroeg vermeld, dat de evangelieprediker Ludger in deze streek heeft rondgetrokken en een Godshuis heeft gebouwd op een plaats waar eerst heidense offers gebracht zouden zijn.
Wellicht is alhier toen een kapel gesticht. Deze zou getroffen kunnen zijn door de veenbrand, die in 1222 in Vunnilo uitbrak. Immers in dat jaar wordt door eigenaren van erven in de buurtschappen Wullenhoven, Slichtenhorst, Holk, De Veenhuis, Nekkeveld, Ark en Doornsteeg beloofd, dat zij gezamenlijk in het onderhoud van de pastoor zullen voorzien. Toen zal een nieuwe kerk zijn gebouwd, waaraan de plaatsnaam Nijkerk is ontleend.

Het kerkdorp, onbeschermd tegen de zeevloeden van de toenmalige Zuiderzee, vraagt aan Reijnout III van Gelre om het land met een dijk te mogen beschermen; 28 maart 1356 wordt hiertoe vergunning verleend. Het beschermde land draagt de naam Erckemede, later Arkemheen. Vanouds zijn hier veeteelt en hooibouw belangrijke bronnen van inkomsten.
Als grensplaats tussen het bisdom Utrecht en het hertogdom Gelre heeft Nijkerk veel te lijden van oorlogsgeweld en in 1412 wordt het dorp verwoest. Hertog Reinolt IV van Gelre verleent Nijkerk als vergoeding voor de schade op 27 maart 1413 stedelijke vrijheid en rechten. De inwoners mogen uit hun midden twaalf schepenen kiezen om de stad te besturen en er recht te spreken. Verder krijgt men onder ander vrijdom van landtollen in Gelre.

Nijkerk, nu een Gelderse stad, wordt na enige tijd met een gracht omringd. Drie poorten geven toegang tot "de Vest", voor stadsmuren heeft vermoedelijk het geld ontbroken.
Spoedig daarna moet Nijkerk het ontgelden in de Utrechts-Gelderse oorlogen en brandt in 1421 de kerk af. Het duurt tot 1461 voordat men kan beginnen met de herbouw. Om strooptochten tegen te gaan laat Hertog Arnoud in 1427 het slot Hulckensteijn bouwen, even ten noorden van de zeedijk, waardoor hij de mond van de Eem beheerst en de bewoners van de Veluwe kan beschermen. In 1989 is bij baggerwerkzaamheden een stenen muur aangetroffen welke mogelijk deel heeft uitgemaakt van het slot.

Na periodes van oorlog en vrede treft de stad in 1540 een nieuwe ramp: bij een stadsbrand gaan bijna alle huizen en de kerk in vlammen op. Snel wordt de opbouw ter hand genomen, maar dan breken weer moeilijke tijden aan: de hervorming dringt tot deze streek door. In deze tijd komt de parochiekerk in bezit van de protestanten.
In de zeventiende eeuw trekken de zogenaamde ambtsjonkers, leden van de adel, de macht aan zich. Namens hen bestuurt een schout de gemeente.
Nijkerk ontwikkelt zich langzamerhand tot een belangrijk centrum van de Noord-West Veluwe. Omstreeks het jaar 1636 begint men veel tabak te verbouwen, de handel wordt levendig, vooral met Amsterdam. Maar het jaar 1636 wordt ook gekenmerkt door de pest waaraan ongeveer de helft van de bevolking sterft; het weeshuis dateert uit deze tijd.

Nu ook zoeken Nijkerkers hun geluk in de nieuwe wereld, Amerika. Deze pioniers hebben als landbouwers of handelaars een belangrijke rol gespeeld bij de stichting van de kolonie Nieuw-Nederland. Kiliaen van Rensselaer sticht Rensselaerswyck, in de huidige staat New York; de vader van de Gelderse historicus Arend van Slichtenhorst sticht Albany en Arendt van Curler de stad Schenectady, met welke stad Nijkerk nog steeds vriendschappelijke betrekkingen onderhoudt.

In de achttiende eeuw komt Nijkerk bijzonder in de belangstelling door de "Nijkerkse beroering" van 1749-1750, een opwekkingsbeweging waarvan ds. Gerardus Kuypers het middelpunt is. Ernstig, welsprekend, scherpzinnig en vroom als hij is heeft hij grote invloed op zijn gemeente.
De uitingen van innerlijke ontroering en bekering brengen de hele stad in beweging. Dit beperkt zich niet tot Nijkerk maar breidt zich uit tot andere plaatsen, vooral op de Veluwe en in Zuid-Holland. Op een gegeven moment neemt de kerkenraad op instigatie van ds. Kuypers het besluit om tot ordemaatregelen over te gaan. Dit heeft een kalmerende werking en langzamerhand keren orde en rust in de kerk terug.

De bevolking neemt in vijftig jaar toe met 40% en in 1795 telt de gemeente, na Arnhem, de meeste inwoners op de Veluwe.

In 1720 wordt de verbreding van de Arkergraft tot een "Vaart" voltooid, waardoor er een goede rechtstreekse verbinding is tussen Nijkerk en de Zuiderzee, Handel, scheepvaart, landbouw en tabaksteelt zijn de belangrijkste middelen van bestaan. De handel wordt bevorderd door lsraëlitische kooplieden, die zich in Nijkerk vestigen. Vooral de tabaksteelt geeft een rijke winst. In 1765 wordt de glasblazerij "Padang" gevestigd, die een redelijk groot aantal inwoners werk verschaft.
Door de inkomsten van de Arkervaart en de Waag komt er in deze periode veel tot stand: zo wordt onder meer het Stadhuis gebouwd en de torenspits vernieuwd, waarin het beroemde klokkenspel wordt gehangen.
Alle welvaart van deze gouden eeuw gaat in de Franse tijd verloren. De glasblazerij wordt in 1814 opgeheven. Het Franse monopolie van verkoop van Franse tabak maakt een eind aan de tabakscultuur in Nijkerk. Na 1813 leeft de tabaksteelt weer even op, maar door de grote concurrentie met de tropische tabaksoorten verdwijnt het Nijkerkse produkt rond 1900 geheel.

In deze tijd wordt het Nijkerkerveen ontgonnen en gaat men zich meer toeleggen op landbouw en veeteelt. Kleine en middelgrote bedrijven vestigen zich. De oudste hiervan zijn de landelijk bekende uitgeverij en drukkerij Callenbach (1854). In 1825 wordt de Zuiderzeestraatweg aangelegd en in 1863 komt de spoorlijn Amersfoort-Zwolle tot stand.
De ontwikkeling van de industrie zet zich voort in de twintigste eeuw.

In 1916 wordt Nijkerk getroffen door een overstroming, waardoor de strijd tegen het water en het belang van een goede waterkering weer bijzonder actueel worden. In 1933 wordt de sluis uit 1703 vervangen door een sluis met een capaciteit van schepen van 250 ton. Een en ander houdt mede verband met de afsluiting van de Zuiderzee.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog lijdt Nijkerk twee keer schade: in de strijd tegen de Duitse bezetters wordt de stad in mei 1940 beschoten door het Nederlandse leger en in april 1945 door Canadezen.
Direct na deze oorlog begint men met het herstel. Nieuwe industrieën worden aangetrokken. Grote aandacht wordt besteed aan beroepsonderwijs.
De ontwikkelingen in de binnenscheepvaart van de afgelopen decennia maakten de bouw van een grotere sluis nodig. Na vele jaren van voorbereiding werd in 1987 de nieuwe sluis officieel in gebruik genomen; het resultaat van een unieke samenwerking tussen rijk, provincie, gemeenten en het plaatselijk bedrijfsleven.

Door het gereedkomen van de autosnelweg Amersfoort-Zwolle, de aanleg van het recreatiegebied "Nieuw-Huickesteijn" aan het Nijkerkernauw, de aanleg van de nieuwe Arkersluis, de ontwikkelingen in de Flevopolders, alsmede door een toenemend aantal personen, dat zich vanuit de randstad in Nijkerk vestigde, is het karakter van stad en streek veranderd.

[ Bericht 9% gewijzigd door _Hestia_ op 25-06-2006 15:10:27 ]
pi_39206876
Ik heb vanaf me geboorte tot me 18e in Nijkerk gewoond en me ouders wonen er nog steeds, dus ben er nog regelmatig te vinden in de weekenden. Ik heb op de basisscholen "Koningin Beatrixschool" en "Ichthusschool" gezeten en 2 jaar op de middelbare school " Pc Scholengemeenschap ( Nu Corlaer College) Uitgaan doe ik er niet vaak, aangezien er hier geen hardrockcafe is en de muziek in andere kroegen niet echt mijn smaak is. De kermis in Nijkerk vind ik altijd wel erg leuk om heen te gaan en verder wordt er in de zomer ook genoeg georganiseerd Ik ben wel veel te vinden op het sportcomplex van me cluppie Sparta Nijkerk, me broertje voetbalt er in de F-jes en ik ga ook regelmatig bij het eerste kijken Alleen jammer dat Nijkerk toch wel erg gelovig is op sommige gebieden. Zo mag er bijvoorbeeld geen MacDonalds komen, want die is op zondag open en dat kan natuurlijk niet volgens hun en voor een coffeeshop zal bijvoorbeeld ook nooit toestemming voor gegeven worden
pi_39207122
Hotte discussie op dit moment in Nijkerk: wat gebeurt er met de eierhal?

quote:
MOLENPIJN
Het feit dat de eierhal op het Molenplein ons nu al bijna 10 jaar in dichtgespijkerde toestand troosteloos en hulpeloos aankijkt is een aanfluiting en een regelrechte belediging voor iedereen die van Nijkerk houdt. Zij kraakt in haar voegen en het zal niet niemand verbazen als zij bezwijkt door gebrek aan onderhoud, verwaarlozing of brandstichting.
Shoppen, stappen of een wandeling door de Nijkerkse binnenstad is al jaren niet meer wat het ooit geweest is of wat het zou kunnen zijn. Ons oog wil namelijk ook wat!
Maar de ogen van de Nijkerkers en de toeristen die het waagden onze stad met een bezoek te vereren worden al een decennium lang op de proef gesteld. Wie is hier ziende blind?
Geblindeerde gebouwen bezorgen ons allen een welhaast onverdraaglijke pijn aan de ogen. De diagnose: Molenpijn.

De Eierhal is een beschermd monument als bedoeld in de Monumentenwet 1988
pi_39207287
quote:
Op zondag 25 juni 2006 14:53 schreef Sylvana het volgende:
Hotte discussie op dit moment in Nijkerk: wat gebeurt er met de eierhal?

[afbeelding]
[..]
Vergeet de rest van de monumentale panden niet die de gemeente laat wegrotten.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_39232668
zo weinig Nijkerkers op Fok?
pi_39242770
quote:
Op maandag 26 juni 2006 00:05 schreef Sylvana het volgende:
zo weinig Nijkerkers op Fok?
Ik denk dat sinds het Fanta drama er niemand voor uit wil komen.
pi_39242808
quote:
Op maandag 26 juni 2006 11:22 schreef wonko het volgende:

[..]

Ik denk dat sinds het Fanta drama er niemand voor uit wil komen.
Fanta drama? Ik heb wat gemist geloof ik? ( dat krijg je als je er alleen af en toe nog komt bij je ouders)
pi_39243063
Nijkerk is nou echt een boerendorp. Je gaat zeker ook vaak naar boerenmaandag Sylvana??
pi_39243116
quote:
Op maandag 26 juni 2006 11:32 schreef Stansfield het volgende:
Nijkerk is nou echt een boerendorp. Je gaat zeker ook vaak naar boerenmaandag Sylvana??
boerenmaandag, nee, ik hou niet zo van 's ochtends om11 uur al bezopen zijn, laat ik liever aan andere mensen over

boerenmaandag heeft tegenwoordig weinig meer met boeren te maken, ze kunnen het beter bierenmaandag noemen
pi_39245919
quote:
Op maandag 26 juni 2006 11:23 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Fanta drama? Ik heb wat gemist geloof ik? ( dat krijg je als je er alleen af en toe nog komt bij je ouders)
http://www.nd.nl/htm/dossier/cu/artikelen/051103a.htm
pi_39245969
quote:
Dat meen je niet

OMG * dubbel ligt*
pi_39247027
quote:
Op maandag 26 juni 2006 11:32 schreef Stansfield het volgende:
Boerenmaandag is net koninginnedag in het klein.
pi_39247143
quote:
Op maandag 26 juni 2006 12:57 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Dat meen je niet

OMG * dubbel ligt*
Goed he...zo ver verwijderd van de werkelijke wereld zijn ze daar.
pi_39254411
Tering wat een idioten, Fanta boycotten.
pi_39350557
Weet iemand wanneer de Nacht van Nijkerk is?
pi_39355626
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 12:09 schreef Sylvana het volgende:
Weet iemand wanneer de Nacht van Nijkerk is?
Weet je familie dat niet? Die wonen in Nijkerk ten slotte.
pi_39355679
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 14:50 schreef wonko het volgende:

[..]

Weet je familie dat niet? Die wonen in Nijkerk ten slotte.
nee, die weten het niet
pi_39545952
iemand nog naar de Dolle Dinsdag geweest gisteren?
pi_39666698
Flurrie werkt in Nijkerk
I'm not lost, i'm just geocaching
pi_39697345
Nijkerk = Boni stad Woei
pi_39697435
quote:
Op maandag 26 juni 2006 12:57 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Dat meen je niet

OMG * dubbel ligt*
haha, zodra het slecht(er) met Fanta of ander frisdrank merk gaat zoeken ze gewoon een andere frisdrank...Red bull bv \o/
  dinsdag 11 juli 2006 @ 14:05:14 #22
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_39722092
Ik vorig jaar twee kittens opgehaald in Nijker op de van Oldebarneveltweg
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  dinsdag 11 juli 2006 @ 14:07:35 #23
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_39722169
nijkerk daar wonen toch die gereformeerde wacko's
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
pi_39723237
Ik woon NIET in Nijkerk (Apeldoorn, wel in de buurt dus), maar Sparta ben ik wel een aantal keren geweest en dat is een verdomd mooi cluppie

Ben trouwens vast niet de enige die eerst bij NSC '58 stond
  woensdag 12 juli 2006 @ 17:02:28 #25
51608 The_Joker
Do I look like I'm joking
pi_39759161
Vanavond is het geloof ik Horeca dag. Whoei...

Enne... NIjkerk is een stad. Geen dorp!
Now comes the part where I relieve you, the little people, of the burden of your failed and useless lives. But remember, as my plastic surgeon always said: if you gotta go, go with a smile.
pi_39852107
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 14:38 schreef PAA-053 het volgende:
Ik woon NIET in Nijkerk (Apeldoorn, wel in de buurt dus), maar Sparta ben ik wel een aantal keren geweest en dat is een verdomd mooi cluppie

Ben trouwens vast niet de enige die eerst bij NSC '58 stond
Sparta Nijkerk is idd een hele mooie club, al me hele leven ben ik op de Ebbenhorst te vinden
pi_40672120
Vandaag 10 augustus is het de nacht van Nijkerk.
pi_45936491
oooeeeeh sylvana in nijkerk
ik ben een huis aan het kopen daar, gezellig semi-buurtjes
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_45936584
ik rij er wel elke werkdag doorheen
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
pi_45938770
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 09:39 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
ik rij er wel elke werkdag doorheen
ramen dicht en volgas neem ik aan
pi_45938868
mijn vriendin komt uit nijkerk...
geen lid van de zwartekousengemeenschap overigens
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
pi_45939082
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 09:20 schreef freak1 het volgende:
oooeeeeh sylvana in nijkerk
ik ben een huis aan het kopen daar, gezellig semi-buurtjes
Waarzo?

Ik kom er op het moment weinig, ga niet zo heel veel meer naar mn ouders toe, dus ben er 1 x in 14 dagen zo'n beetje Gister nog wel geweest, lekker bij de Perpermolen ( nu The Old Peppermill) gegeten omdat mn ma en stiefpa 7 jaar getrouwd waren
pi_45971592
langestraat

kom je een keer op bezoek dan
heb nog wel een uitgebreide collectie muziek die je wel kan waarderen denk ik
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_46664072
Nijkerk.

En dat t een zwartekousenstad is valt best mee.
Al is het er zondagochtend wel rustig.

Ben ik trouwens de enige die zich doodergerd aan die kwal van een Hugo Doornhof?
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_46664159
Nijkerk, ik kende op vakantie zo'n meid, Mirjam Kelder heette ze geloof ik. En haar vader was dominee.

Het grappige was dat naarmate we meer Nederlanders in frankrijk tegenkwamen uit Nijkerk, zij allen deze Mirjam kenden....en het ging dan vooral om mannelijke nederlanders/nijkerkers
pi_46664461
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:09 schreef jakkop het volgende:
Nijkerk.

En dat t een zwartekousenstad is valt best mee.
Al is het er zondagochtend wel rustig.

Ben ik trouwens de enige die zich doodergerd aan die kwal van een Hugo Doornhof?
nee hoor
pi_46696964
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:12 schreef FrituurVetPet het volgende:
Nijkerk, ik kende op vakantie zo'n meid, Mirjam Kelder heette ze geloof ik. En haar vader was dominee.

Het grappige was dat naarmate we meer Nederlanders in frankrijk tegenkwamen uit Nijkerk, zij allen deze Mirjam kenden....en het ging dan vooral om mannelijke nederlanders/nijkerkers
Hahaha, die ken ik heel goed.
Maar zo "bekend" is ze niet hoor.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_47118517
Nijkerk is een DORP
pi_47118771
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:36 schreef the_wam het volgende:
Nijkerk is een DORP
lol, 't heeft stadsrechten
pi_47118829
stadrechten boeien geen drol sinds de gemeentewet van 1851.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_47118926
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 10:55 schreef jakkop het volgende:
stadrechten boeien geen drol sinds de gemeentewet van 1851.
nou en
pi_47119537
Nijkerk heeft meer dan 40.000 inwoners, een dorp heeft er maximaal 10.000, dus het gaat nog steed sniet op

Ik ben er nu weer het hele weekend
pi_47119866
ben er al een jaar of 10 niet meer geweest
woonde ooit eens aan de witteburg oid en aan de gerard douhof, iedere dag fietsend naar amersfoort voor school, samen met de rest van jeugdig nijkerk

[ Bericht 51% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2007 11:52:01 ]
pi_47120035
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:34 schreef Sylvana het volgende:
Nijkerk heeft meer dan 40.000 inwoners, een dorp heeft er maximaal 10.000, dus het gaat nog steed sniet op

Ik ben er nu weer het hele weekend
Het is al jaren een boerengat en dat zal het altijd blijven, ook al mag het officieel geen dorp meer heten en hebben jullie ook stadrechten gehad
pi_47120050
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:50 schreef teckna het volgende:
ben er al een jaar of 10 niet meer geweest
woonde ooit eens aan de witteburg oid en aan de gerard douhof, iedere dag fietsend naar amersfoort voor school, samen met de rest van jeugdig nijkerk
wittenburg heb ik ook gewoond
pi_47120188
oh! ik woonde in die flat tegen t spoor aan daar, mn broertje heeft daar ooit eens de berm in de fik gezet in de zomer, en we voetbalden daar bij t grasveldje, en er zat een soort van park waar we een kuil hadden ergens in de bosjes
en natuurlijk is t een boerengat :p
pi_47120414
ik woonde in 2-onder-1kap tussen de Goudenregenlaan en de Bachlaan

mn vader heeft dat huis nog steeds
pi_47122148
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:36 schreef jakkop het volgende:

[..]

Hahaha, die ken ik heel goed.
Maar zo "bekend" is ze niet hoor.
hehe dan was het echt verschrikkelijk toevallig dat we die paar gaste op Le Paradis (camping) daar tegenkwamen
pi_47128327
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:58 schreef optifree het volgende:

[..]

Het is al jaren een boerengat en dat zal het altijd blijven, ook al mag het officieel geen dorp meer heten en hebben jullie ook stadrechten gehad
Helemaal mee eens
  woensdag 14 maart 2007 @ 23:50:56 #50
51608 The_Joker
Do I look like I'm joking
pi_47286462
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 11:58 schreef optifree het volgende:

[..]

En vanwaar voel jij de noodzaak om dit zo te benadrukken?
Now comes the part where I relieve you, the little people, of the burden of your failed and useless lives. But remember, as my plastic surgeon always said: if you gotta go, go with a smile.
pi_50028579
Mijn stiefvader is gisteren op een buitengewone ledenvergadering gekozen tot voorzitter van v.v. Sparta Nijkerk

Echt stoer
pi_60112047
Lol, een nijkerk topic.nooit gezien in al die jaren.wel vet dat het er is.
Binnenkort weer nacht van Nijkerk.woeii
ik ben zo lekker normaal gebleven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')