abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39842468
We zijn veel te veel verwend om in een ander land te leven. Nergens is het zo goed toeven als in ons eigen koude kikkerlandje.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 03:54:58 #152
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39842494
@ Jeanne_Darc: de oppervlakkigheid was inderdaad een grote tegenvaller. En ook dat het zo opvallend is dat iedereen zo op geld uit is of op het gebruiken van mensen. Dit hadden wij de eerste keer dus niet meegemaakt. In Nederland gebeurt dit natuurlijk ook, maar hier is het gewoon altijd het geval. Zo was er een werkgever die de portfolio van mijn vriend wou hebben. Als hij die in het bezit had, dan zou hij hem telefoonnummers geven van andere potentiele werkgevers Nou daar trappen we mooi niet in.

We hebben hier geen vrienden gemaakt, doordat we zo vaak verhuisden. En het is hier ook een stuk moeilijker om contacten te leggen, je hebt er hier meer tijd voor nodig dan bijvoorbeeld in Nederland. Wel kon ik altijd leuk met collega's opschieten, maar heb nog nooit buiten werk om met ze afgesproken.

@Paul_NL: de werkeloosheid ligt hier op zo'n 4%. Op dit moment is het grootste probleem voor Nieuw-Zeeland het aantal opgeleide mensen. Die verkassen namelijk allemaal naar UK en Australie. Op mijn werk is er ook een groot verloop. Zo gaan er van de 10 mensen van de HR -afdeling maar liefst 8 verhuizen naar Engeland. En dit in een tijdsbestek van drie maanden. Da's best wel veel.
pi_39842541
Iets te laat om goed door te lezen, maar wel erg interessant.. ben zelf naar Belgie vertrokken vanuit Nederland, ook niet geheel rozengeur en manenschijn, maar een stuk dichterbij dan NZ.. ik zal dit topic volgen en wens je sowieso veel succes
...koffie?...
  zaterdag 15 juli 2006 @ 08:07:08 #154
34586 kepler
No bounce, no play
pi_39843293
wat een verhaal...

ik moet zeggen dat ik nog niet veel heb gemerkt van alle nadelen die jij opnoemt. Maar goed, ik ben hier ook maar tijdelijk en heb geen werk hoeven te zoeken terwijl ik in NZ ben.

Ik vind trouwens de levens-kosten hier echt reuze meevallen. Eten bijvoorbeeld vind ik goedkoper dan in NL.

Erg jammer dat het mislukt is...
The line is a dot to you!
  zaterdag 15 juli 2006 @ 08:20:12 #155
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39843351
Inderdaad, als je hier niet naar werk hoeft te zoeken e.d. is Nieuw-Zeeland een heel erg leuk land
Maar de levenskosten zijn een stuk hoger dan in Nederland, dit ivm de lage salarissen hier. Dus dan zijn boodschappen automatisch ook een stuk duurder.

Ook zijn hier best veel mensen arm. Sinds kort bestaat er Family Assistence voor de gezinnen die moeilijk rondkomen. Maar liefst tweederde van de gezinnen komt hier voor in aanmerking dus dat zegt al genoeg over de nieuwzeelandse inkomens en de levenskosten
  zaterdag 15 juli 2006 @ 09:05:42 #156
34586 kepler
No bounce, no play
pi_39843581
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 08:20 schreef poohy het volgende:
Inderdaad, als je hier niet naar werk hoeft te zoeken e.d. is Nieuw-Zeeland een heel erg leuk land
Maar de levenskosten zijn een stuk hoger dan in Nederland, dit ivm de lage salarissen hier. Dus dan zijn boodschappen automatisch ook een stuk duurder.

Ook zijn hier best veel mensen arm. Sinds kort bestaat er Family Assistence voor de gezinnen die moeilijk rondkomen. Maar liefst tweederde van de gezinnen komt hier voor in aanmerking dus dat zegt al genoeg over de nieuwzeelandse inkomens en de levenskosten
ik verdien bij mijn stage ook niet heel veel, maar dat komt voornamelijk omdat het dus een stage is. Maar zelfs als het zou verdubbelen is inderdaad niet een heel hoog salaris vergeleken met NL

voorlopig vind ik het land echt fantastich, maar ik denk niet dat ik hier zou willen wonen. Het is heel leuk om hier een paar maanden te zijn, maar dan heb ik het denk ikook wel gezien. Over een paar weken/maanden kan ik er wat meer over zeggen
  zaterdag 15 juli 2006 @ 09:23:32 #157
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39843680
Ik ben benieuwd Wat voor stage doe je eigenlijk?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 09:40:53 #158
34586 kepler
No bounce, no play
pi_39843837
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 09:23 schreef poohy het volgende:
Ik ben benieuwd Wat voor stage doe je eigenlijk?
stage bij C-tech, een bedrijf wat composieten producten maakt. Het is zeker waar dat iedereen lange uren maakt. Elke dag maak ik wel 9 uur en meestal nog iets langer. De mensen bij dat bedrijf gaan gewoon door tot het werk van die dag af is. Ze zijn alleen soms wel onverstaanbaar Het NZ-accent is een beetje Engels mompelen... ik moet echt mn best doen om ze te verstaan
  zaterdag 15 juli 2006 @ 09:47:56 #159
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39843899
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 09:40 schreef kepler het volgende:

[..]

stage bij C-tech, een bedrijf wat composieten producten maakt. Het is zeker waar dat iedereen lange uren maakt. Elke dag maak ik wel 9 uur en meestal nog iets langer. De mensen bij dat bedrijf gaan gewoon door tot het werk van die dag af is. Ze zijn alleen soms wel onverstaanbaar Het NZ-accent is een beetje Engels mompelen... ik moet echt mn best doen om ze te verstaan
Herkenbaar!!! Dit is volgens mij heel normaal in Nieuw-Zeeland, overwerken
Oh en ik ben zo blij dat ik niet de enige ben die last heeft van het nieuwzeelandse accent Ik zit hier nu ruim een jaar en ik kan die mensen soms nog steeds niet verstaan
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 09:52:10 #160
37843 lady-wrb
kortaf
pi_39843992
Jeetje wat een verhaal. Maar wat ontzettend knap dat jullie het toch geprobeerd hebben en zijn blijven doorzetten. Heel verstandig ook dat de knoop is doorgehakt en dat jullie het hier weer gaan proberen.

Welkom terug! (Nou ja binnenkort dan )
#geen
  zaterdag 15 juli 2006 @ 10:43:09 #162
152738 KingKullWarriorKing
romantically challenged
pi_39844748
quote:
Op maandag 26 juni 2006 12:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Alleen daarom zou ik er al niet willen wonen denk ik.... Nederlandse vrij/ruimdenkendheid inleveren voor een tuin van 150m2 ...
zo groot is dat toch niet
veni vidi gebanned
  zaterdag 15 juli 2006 @ 11:07:10 #163
34586 kepler
No bounce, no play
pi_39845255
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 09:47 schreef poohy het volgende:

[..]

Herkenbaar!!! Dit is volgens mij heel normaal in Nieuw-Zeeland, overwerken
Oh en ik ben zo blij dat ik niet de enige ben die last heeft van het nieuwzeelandse accent Ik zit hier nu ruim een jaar en ik kan die mensen soms nog steeds niet verstaan
ach overwerken vind ik niet zo heel erg, maar ik moet ook nog een uur met de trein. Gelukkig kan ik nu met iemand meerijden, scheelt weer een uurtje

ik kan vooral de mensen van het zuider-eiland niet verstaan, maar elke Nieuw Zeelander heeft heel erg de neiging om te mompelen...
pi_39867160
Ik overweeg te emigreren naar Engeland (zit er al heel lang mee in m'n hoofd maar ik twijfel als een gek), en het is voor mij toch wel goed om dit te lezen, om me te realiseren dat Engeland helemaal niet zo ver weg is. Als je zelfs vanuit Nieuw-Zeeland terug kan komen als je het niet meer ziet zitten, dan is Engeland natuurlijk helemaal geen probleem.

Jammer dat je vriend zulke nare herinneringen heeft aan Engeland. Ik voel me in Engeland juist tien keer veiliger dan hier en vind de mensen geweldig (in Yorkshire iig).

Succes met het geld bij elkaar sprokkelen en de boel opbouwen hier.
Sanity is (not) statistical
  zondag 16 juli 2006 @ 09:35:22 #165
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_39870330
quote:
Op maandag 26 juni 2006 08:29 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Bakkie doen?
Dat had ik ook moeten vragen aan poohy 2 weken terug.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  zondag 16 juli 2006 @ 09:37:02 #166
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_39870341
quote:
Op maandag 26 juni 2006 09:10 schreef brooklynzoo het volgende:

[..]

Je hebt gewoon een goede keuze gemaakt. Mensen hebben vaak de neiging om het leven in NZ op te hemelen. Het is naar mijn mening HET mooiste land ter wereld qua natuur, maar verder?

- slechte huizen
- klimaat is hetzelfde als hier in NL
- zorg is duur
- criminaliteit is redelijk hoog, met name in Auckland
- Het ligt vrij geisoleerd (twee eilanden, waarvan de meeste mensen er maar op een zijn geweest)
- Weinig vakantiedagen
- lage lonen (maw lastig om NZ weer te verlaten om een bestaan in Europa of elders op te bouwen)
Vooral South Auckland, een plek waar ik niet veel kwam.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_39878439
Een dingetje viel me op:eerst zeg je dat je vriend een eigen bedrijfje wilde gaan opstarten in NZ en vervolgens gaat hij overal lopen solliciteren.
laat maar, ik heb het nu al zien staan ergens eerder in het topic
  maandag 17 juli 2006 @ 10:51:30 #168
103109 Dallie_v1.02
Bottomly potts
pi_39899792
Ik ben even kwijt wat voor "back up" je had in NL, in de zin van familie en zo, maar wat had je gedaan als je met jullie 2 alleen was geweest? Heeft je vriend nog familie of zo waar jullie terecht zouden kunnen? Meestal is er altijd wel iemand waar je (lees:men in een soortgelijk geval) terecht kan maar ik persoonlijk zit me wel eens af te vragen wat ik zou doen als ik terug zou moeten maar niet terug zou kunnen (afgezien nog eens van de baan- en geldkwestie...)
*** edit: sorry kort gezegd bedoel ik dus wat had je gedaan als je in NL nergens heen had gekund? (Tis hier ook behoorlijk koud aan het worden en ik moet nog die ene hersencel even voorgloeien) ***

[ Bericht 9% gewijzigd door Dallie_v1.02 op 17-07-2006 11:03:29 ]
Swept towards a new domain
Reversed in time, proceed in time
Swallowed by dimensions
Swallowed by the flames
  dinsdag 18 juli 2006 @ 08:55:40 #169
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39931074
Vandaag heeft mijn vriend weer een positieve reactie gekregen op een sollicitatie En we hebben ook te horen gekregen dat we allebei omgerekend 500 eur aan belasting terugkrijgen in Nieuw-Zeeland

Ik begin nu langzaam aan onrustiger te worden, ik word de haverklap 's nachts wakker. En op mijn werk ben ik al met mijn gedachten elders Het is toch allemaal best wel spannend.

@Dallie_v1.02 Nou,aals we nergens terecht hadden gekund, dan waren we meteen particulier gaan huren En dan hadden we dus meteen schulden gehad, maar ja dat kan dan niet anders. Mijn vriend heeft niet zoveel familie op terug te vallen, eigenlijk alleen zijn moeder. Zijn vader is een aantal jaren geleden overleden. Verder heeft hij in Engeland nog twee broers waar hij sporadisch contact mee heeft.

@Maeghan Je kan inderdaad altijd terug De enige reden waardoor het wat moeilijker zou kunnen gaan is als je kinderen hebt. Wel leuk dat je zo weg bent van Engeland. Mijn vriend heeft trouwens in Todmorden en Walsden gewoond in Yorkshire. Ken je die plaatsen?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:10:24 #170
34586 kepler
No bounce, no play
pi_39931241
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 08:55 schreef poohy het volgende:
Vandaag heeft mijn vriend weer een positieve reactie gekregen op een sollicitatie En we hebben ook te horen gekregen dat we allebei omgerekend 500 eur aan belasting terugkrijgen in Nieuw-Zeeland

Ik begin nu langzaam aan onrustiger te worden, ik word de haverklap 's nachts wakker. En op mijn werk ben ik al met mijn gedachten elders Het is toch allemaal best wel spannend.

hoe en waar kan je dat aanvragen? Want ik krijg waarschijnlijk ook iets van 300-400 euro terug aan belasting (als ik het terug krijg)
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:12:28 #171
21109 Levitation
Dwarsligger
pi_39931261
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 08:55 schreef poohy het volgende:

Heb je op je werk al verteld dat je weggaat? Is zo lullig als je op een dag met de noorderzon vertrokken bent.

Het lijkt me echt heel spannend, sowieso emigreren lijkt me super spannend, maar dan ook weer remigreren. De tijd vliegt wel, nog maar 27 daagjes en dan sta je weer op 't noordelijke halfrond. Hoop voor je dat het dan nog/weer zulk mooi weer is als nu. We zitten nu in de 2de hittegolf van dit jaar!
Weersverwachting voor NL vandaag: 32C en plaatselijk 35C
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:15:43 #172
34586 kepler
No bounce, no play
pi_39931303
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 09:12 schreef Levitation het volgende:

[..]

Heb je op je werk al verteld dat je weggaat? Is zo lullig als je op een dag met de noorderzon vertrokken bent.

Het lijkt me echt heel spannend, sowieso emigreren lijkt me super spannend, maar dan ook weer remigreren. De tijd vliegt wel, nog maar 27 daagjes en dan sta je weer op 't noordelijke halfrond. Hoop voor je dat het dan nog/weer zulk mooi weer is als nu. We zitten nu in de 2de hittegolf van dit jaar!
Weersverwachting voor NL vandaag: 32C en plaatselijk 35C
het is hier ook erg warm Vandaag was het 17 graden met volop zon, is het toch nog een beetje zomer
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:23:32 #173
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39931419
@ Levitation: Ja ik heb het gehoord. Ik hoop dat jullie nog even in de hittegolf blijven hangen Maar zo niet , dan hebben we in ieder geval isolatie en een lekkere douche!

Op mijn werk heb ik nog niet verteld dat we weggaan. Mijn baas vroeg een tijdje geleden of ik voor vast wilde blijven. Toen heb ik maar iets gemompeld dat we met de aanvraag van onze permanent residence bezig was en dat ik dan wel verder zou zien In ieder geval zeg ik twee weken voor vertrek mijn baan op.

Er is 1 collega die op de hoogte is dat we weggaan. En dat is ook zo raar. Voordat we hierheen kwamen leefde letterlijk iedereen met ons mee en heerste er een feeststemming En nu is het natuurlijk het tegenovergestelde.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:25:31 #174
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_39931447
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 09:15 schreef kepler het volgende:

[..]

het is hier ook erg warm Vandaag was het 17 graden met volop zon, is het toch nog een beetje zomer
Ons kacheltje staat hier te loeien
Maar jee wat een verschil dan nog zeg
  dinsdag 18 juli 2006 @ 09:28:55 #175
34586 kepler
No bounce, no play
pi_39931499
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 09:25 schreef poohy het volgende:

[..]

Ons kacheltje staat hier te loeien
Maar jee wat een verschil dan nog zeg
inderdaad Het is echt lekker weer hier, maar dat gaat veranderen

en kan je me vertellen hoe ik belasting in NZ kan terugvragen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')