Nou, wel thuis alvast en enorm cool dat jullie het geprobeerd hebben.
Ik loop ook met het idee om te verhuizen (naar Portugal dan) maar zonder vriendin en zonder veel geld begin je daar beter (nog) niet aan denk ik. Werken en leven met Portugese geldschalen is helemaal anders als hier en bovendien is alleen maar alleen.
Maar het land spreekt me enorm aan, het mooie weer in de zomer, de zachte regenrijke winter, de enorm mooie kust alwaar je elke dag kan gaan surfen, mooie steden zonder marginalen en al te veel armoede. Het platteland is natuurlijk armer maar zijn de mensen daarom minder gelukkig?
Vorige week was ik 5 dagen in Lissabon en ondanks dat de Portugezen armer zijn, zie je er haast geen bedelaars ofzo. De metro is kraaknet en nergens zie je louche figuren. Om elf uur zit bompa Pedro nog rustig op de metro alwaar hij door de veiligheidsagent (die toch niets te doen heeft) buiten de straat wordt overgeholpen. Beeld je dit eens in Brussel: daar zijn blote armen al reden om iemand 3 straten te achtervolgen met de vraag waar is het tankstation, hoe heet je en wil je met mij iets gaan drinken.
Maar ja echt contact en vrienden maken lijkt me alleen heel lastig hoor en daarom doe ik het (nog) niet. De taal studeer ik wel maar het spreken zonder nadenken is toch wat anders.