abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 11:04:09 #301
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40473942
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 09:58 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Kan me hier helemaal niet in vinden

Ten eerste, hoezo 'lijkt' het slechts alsof ze succesvoller zijn?

Ten tweede: over welke goede, duurbetaalde opleidingen heb je het? Dat joden bepaalde beroepen niet mochten uitoefenen, speelde al lang niet meer op het moment dat joden in West-Europa in de wetenschap en burgerij sterk op kwamen zetten (tweede helft 19e eeuw). Je kan eerder zeggen dat ze hun sluimerende talenten toen eindelijk vrij konden ontplooien.

Ik blijf bij de oorzaak die ik eerder in dit topic noemde: het succes heeft een culturele oorzaak. In zoverre heeft McCarthy gelijk dat het niet om religie gaat - veel succesvolle joden waren immers atheïst. Maar zelfs de atheïsten waren producten van een eeuwenoude joodse cultuur die ongelofelijk veel nadruk legt op ontwikkeling van het intellect. Bijbel- en Talmudstudie van jongs af aan, eindeloze discussies over de juiste uitleg van die teksten - het is een eeuwenlange traditie van hoogstaande intellectuele activiteit die zich uitstrekt tot ver buiten het religeuze. Die cultuur is uniek in de wereld en heeft imo als gevolg gehad dat joden (religieus of niet) sterk intellectueel gericht zijn.

Niet voor niets hebben joden de halve wereldliteratuur bij elkaar geschreven
we kunnen dus spreken van een soort shift. Joden die niet mee konden doen (even van uit gaan dat je gelijk hebt) verloren gewoon de binding met de groep. Ja zo kan ik het ook. Even Salou en Blanes nuken en nederland is ook weer meteen een stuk slimmer

Ik blijf bij mijn punt dat in muzikaal opzicht negers, zweden en angel saksen minstens zo goed zijn als joden.

Wanneer gaan we trouwens een topic over goed/slecht uiterlijk hebben. Hoe presteren de joden daar?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')