abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:06:21 #226
8781 crew  Frutsel
pi_53970819
Indonesische vulkaan Kelud op punt van uitbarsten

JAKARTA - Indonesië heeft dinsdag gewaarschuwd dat de vulkaan Kelud op Java op het punt van uitbarsten staat. De autoriteiten hebben de evacuatie gelast van alle inwoners binnen een straal van tien kilometer rond de top. De berg rommelde al weken, maar nu pas werd het hoogste alarmniveau afgegeven, een indicatie dat wetenschappers een spoedige eruptie voorzien.

De Kelud is de actiefste vulkaan van Indonesië. De laatste uitbarsting was in 1990. Indonesië ligt in de zogenoemde Pacifische ring van vuur, waarbinnen zich veel aardbevingen en vulkaanuitbarstingen voordoen.

===========
BANDUNG, Indonesia, Oct 14 (Reuters) - Indonesia's Mount Kelud volcano, which was put on the country's second-highest alert level last month, shows several alarming signs indicating it may erupt, the country's top volcano expert said.

"I'm scared about Kelud," said Surono, head of the Centre for Volcanology and Geological Hazard Mitigation in Bandung, in an interview with Reuters on Saturday.

"Kelud is now on the point of no return."

The number of volcanic earthquakes at Mount Kelud, 90 km (55 miles) southwest of Indonesia's second-largest city Surabaya, has risen to as high as 23 in one day, compared with a maximum of 15 a day just before its last eruption in 1990, Surono said.

The 1,731-metre (5,712-foot) volcano's "deformation" or expansion has increased, and gas and chemical levels have risen, while the temperature of the lake in the volcano's crater is climbing more rapidly, hitting 37.4 degrees Celsius on Saturday, compared with 32 degrees in August.

Surono said he has a text message on his mobile phone ready to send out to government and rescue officials if he decides to put the volcano in East Java on the highest state of alert ahead of a likely eruption.

He and his team in Bandung, a city in West Java which is circled by volcano peaks, have been monitoring Mount Kelud for weeks, after three other volcanoes erupted earlier this year in Indonesia.

When Kelud last erupted in 1990, at least 30 people were killed, while an eruption in 1919 killed about 5,000 as it ejected scalding water from its crater lake.

CRATER LAKE PROBLEM

The crater lake is one reason Kelud is harder to monitor than many of the other volcanoes scattered across Indonesia's archipelago, as some of the warning signs are concealed below the water's surface, Surono said.

"It's very difficult to observe. We cannot see the crater or the small eruptions before the main eruption," he said.

The crater, now closed to the public, is monitored by CCTV so scientists can detect any change in the lake's colour, likely to turn from turquoise to white as sulphur levels increase.

"Whether this will be followed by eruption in the near term is very difficult to say," Surono said.

The decision to raise the alert is a tough one, he said, because of the likely economic impact on local residents.

Local people have been told to stay out of a 5 km radius of the volcano, but an estimated 350,000 live within 10 km, growing coffee, sugar cane, pineapples and papayas on the rich volcanic soil or feeding their cattle on the volcano's slopes, and some are ignoring the warnings, Surono said.

Local authorities have taken precautions, ensuring channels and barriers to protect the area from lahar, a mix of hot stones and water, have been strengthened.

Some villagers who survived the 1990 eruption have said they plan to shelter under tables and tarpaulins rather than leave their homes.

"Many people experienced this volcano, and they say they will stay in their houses because they are not scared," said Surono, although he fears such measures would prove inadequate if Mount Kelud showers the area with hot ash.

Indonesia, which sits on a belt of intense seismic activity known as the Pacific Ring of Fire, has had several volcanic eruptions over the centuries.

The 1815 eruption of Mount Tambora on Sumbawa killed about 90,000 people and the material thrown up blocked the sun's light for months, while the eruption of Bali's Mount Agung in 1963 killed about 1,500 people.
pi_53972147
Leuk topic!

Bij deze een tvp
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 18:01:48 #228
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_53972558
en ook hier een tvp
pi_53981795
De status van de vulkaan is verhoogd naar de hoogste status. Ik ben mijn rugzak aan het inpakken. Moest zaterdag toch al weg die richting op, maar misschien wordt dat eerder.
pi_53985314
Gaat lekker, de mensen willen niet echt geevacueerd worden naar het schijnt
  Moderator woensdag 17 oktober 2007 @ 11:20:21 #231
8781 crew  Frutsel
pi_53985365
Gisteravond was de status toch al verhoogd? Althans, dat meldde de Telegraaf en ik op de FP

350.000 mensen wonen er in een straal van 10-12 km zei je toch?
pi_53985467
Klopt, gisterenavond al, ik zag het pas eerder vanochtend

Jeps, en er wonen volgens een nationale tv-zender 1.6 miljoen mensen in het gebied dat getroffen zal worden bij een grote uitbarsting. (lahars, asregens, puimsteenval ect.ect.)
  Moderator woensdag 17 oktober 2007 @ 11:44:42 #233
8781 crew  Frutsel
pi_53985941
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 11:25 schreef indahnesia.com het volgende:
Klopt, gisterenavond al, ik zag het pas eerder vanochtend

Jeps, en er wonen volgens een nationale tv-zender 1.6 miljoen mensen in het gebied dat getroffen zal worden bij een grote uitbarsting. (lahars, asregens, puimsteenval ect.ect.)
zijn er live-webcams?
pi_53986002
Er zijn voor zover ik weet alleen observatie-cameras van ESDM (Ministerie van Energie en Mijnbouw, waar het Vulkanologisch Agentschap onder valt).. helaas is dit CCTV.
pi_53986023
Maar er zullen wellicht veel getuigen zijn ten tijde van een uitbarsting. Honderden mensen zijn teruggegaan de berg op om hun akkers te onderhouden. In de evacuatie-kampen was ook geen eten. Lekker handig. Ik ga het artikel zo herschrijven.
pi_53986412
tjonge zeg. geen eten in een opvangkamp. Wie dat gedaan heeft, heeft over enkele dagen misschien honderen slachtoffers op zijn/haar naam staan, die zitten nu allemaal weer thuis hoog op de hellingen van de vulkaan.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 19:11:50 #237
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_54015536
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 04:30 schreef indahnesia.com het volgende:
De status van de vulkaan is verhoogd naar de hoogste status. Ik ben mijn rugzak aan het inpakken. Moest zaterdag toch al weg die richting op, maar misschien wordt dat eerder.
Ehm, ben je wel voorzichtig?
Geroosterd kun je vast niet meer posten.
be nice or go away
pi_54018008
tvp
Katia, wahm van 3 mooie meiden.
Draagdoekenblog!
pi_54024262
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 19:11 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ehm, ben je wel voorzichtig?
Geroosterd kun je vast niet meer posten.
ja hoor! Ik blijf buiten de aangegeven gevarenzones.. dat is in ieder geval al een stuk veiliger dan de gemiddelde dorpeling
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:23:13 #241
145755 kahaarin
pi_54033300
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 01:54 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

ja hoor! Ik blijf buiten de aangegeven gevarenzones.. dat is in ieder geval al een stuk veiliger dan de gemiddelde dorpeling
Een beetje sneu dat ze geen eten hadden geregeld in de opvangfaciliteiten, dat is toch 1 van de eerste dingen waar je aan zou moeten denken.
De aangegeven gevaren zones in acht houden lijkt me idd een goed idee.
Succes met je trip naar de vulkaan, maak je ook foto's?
be nice or go away
pi_54033429
Die voedselvoorraad is wellicht verdwenen in een van de zakken van de ambtenaren Het geld ervoor dan

Als ik wat zie maak k zeker foto's, maar ik denk niet dat er voor een uitbarsting al veel te zien is. Deze vulkaan houdt normaal een uitbarsting 'geheim' (geen rook, geen lava voor de daadwerkelijke uitbarsting), lekker gevaarlijk dus.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:58:41 #243
145755 kahaarin
pi_54033893
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 15:30 schreef indahnesia.com het volgende:
Die voedselvoorraad is wellicht verdwenen in een van de zakken van de ambtenaren Het geld ervoor dan

Als ik wat zie maak k zeker foto's, maar ik denk niet dat er voor een uitbarsting al veel te zien is. Deze vulkaan houdt normaal een uitbarsting 'geheim' (geen rook, geen lava voor de daadwerkelijke uitbarsting), lekker gevaarlijk dus.
Hoe kun je dat voor jezelf verantwoorden, geld bestemd voor geëvacueerde mensen in je zak steken.
Ook wel bekend als een: "Whahaha foold you!" vulkaan?
Wat lijkt me daar dan een druk achter zitten, als het zomaar ineens losbarst dan vrees ik voor die mensen die nog op de hellingen zitten, noodgedwongen dus blijkbaar.
be nice or go away
pi_54033952
Ach ja, corruptie he.. Dan is het geld er, en dan is het weg. Zo makkelijk gaat dat hier
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:12:53 #245
145755 kahaarin
pi_54034108
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 16:01 schreef indahnesia.com het volgende:
Ach ja, corruptie he.. Dan is het geld er, en dan is het weg. Zo makkelijk gaat dat hier
De grote verdwijntruc maar dan anders, wat een zooitje dan.
Maar nog even een vraagje, als de vulkaan geen waarschuwing geeft. hoe weten ze dan zo zeker dat hij gaat uitbarsten?
Ik had gelezen dat het aantal kleine aardschokken was toegenomen, maar hoe vertaal je dat naar tikkend kruidvat?
be nice or go away
pi_54034490
geen zichtbare waarschuwingen, slechts bevingen en een verkleuring van het kratermeer dat lang niet altijd zichtbaar is. Jammer dus, gewoon wachten tot het zover is.

Ik ga een tukkie doen, over 6 uur weer op
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:41:34 #247
145755 kahaarin
pi_54053732
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 16:37 schreef indahnesia.com het volgende:
geen zichtbare waarschuwingen, slechts bevingen en een verkleuring van het kratermeer dat lang niet altijd zichtbaar is. Jammer dus, gewoon wachten tot het zover is.

Ik ga een tukkie doen, over 6 uur weer op
Succes!
be nice or go away
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 17:08:17 #249
145755 kahaarin
pi_54054104
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 16:56 schreef indahnesia.com het volgende:
ben inmiddels op de plek van bestemming. Wachten dus
Ik ben benieuwd!
Het is hier potverdorie maar een graad of 10 en vannacht was het gras berijpt!
Er komen al vogels op de vetbollen op het balkon af.
Volgens mij zit je qua temperatuur beter daar.....
be nice or go away
pi_54055445
Gevarenzones zeggen niet alles, kijk maar naar die Discovery docu van een tijd terug, over de uitbarsting van de Mt. St.Helen.
Daar waren ook slachtoffers gevallen die zich ruim buiten de gevarenzones bevonden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')