abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39155181

Hilversum is een stad van ongeveer 83.000 inwoners in het zuid-oosten van Noord-Holland. Het is de grootste stad van het Gooi en bekend om het mediapark, waar bijna alle omroepen gevestigd zijn, en het gemeentehuis, die gemaakt is door de architect Dudok.

De naam Hilversum moet worden verklaard als "Heem tussen de heuvels", hoewel een volksverhaal het anders wil: dat gaat over de boer die zijn dochter Hille "voor de som" zou hebben vergokt.

Historie
Hilversum behoort tot de oudst bewoonde gebieden van Nederland, er is zelfs in de prehistorische tijd sprake van Hilversumcultuur. Er wonen al mensen sinds 1800 voor Christus. In de zeventiende eeuw kwamen veel Amsterdammers in Hilversum wonen, door de aanleg van een spoorlijn. Door de spoorweg kwamen er rijke families wonen in Hilversum, waaronder de familie Brenninkmeijer (eigenaren van winkelketen C&A). Na de spoorweg groeide Hilversum snel uit tot een textielstad.

Gemeentehuis van architect Dudok

1900-1970
In de twintigste eeuw begon Hilversum een belangrijke radiostad te worden met het NSF: Nederlandse Seintoestellen Fabriek. Daar begonnen de eerste experimentele radiouitzendingen. De naam van winkelcentrum Seinhorst is daar nog een overblijfsel van. Toen de televisie opkwam, gingen de radio-omroepen televisie maken, en vanzelfsprekend gebeurde dat ook in Hilversum. Vroeger waren alle omroepen verspreid over Hilversum, maar tegenwoordig zitten de meeste omroepen bij elkaar in het Mediapark of op de 's-Gravelandseweg. De mediaindustrie is momenteel de grootste werkgelegenheidssector in Hilversum.

1970-1990
In de jaren zeventig had Hilversum meer dan 100.000 inwoners. Inmiddels is het inwoneraantal flink gekrimpt naar 83.000. Dit heeft meerdere redenen gehad. Zo heeft Hilversum grote infrastructurele problemen. Veel gemeentebesturen wijzigden elke vier jaar de wegeninrichting van de stad. Hilversum heeft éénrichtingswegen, ringwegen, centrumringen en vele anderen projecten gekend om het verkeer beter toegankelijk te maken. Het spoor dat dwars door de stad loopt zorgt ook voor veel oponthoud. Ook heeft de NS in de jaren tachtig het intercitystation in Hilversum weggehaald. Deze zal waarschijnlijk rond 2008 of 2009 terugkeren. Ook trok veel industrie en werkgelegenheid weg uit de stad. Daarnaast zijn er demografische redenen: zo wonen er momenteel minder mensen per gezin in een huis, waardoor er meer huizen nodig zijn in de stad.

Mediapark

Politiek
Recente ontwikkelingen zijn onder andere het nieuw gekozen bestuur in maart van dit jaar. Het college wordt ondersteund door de fracties PvdA, CDA, SP en D66. De burgemeester van Hilversum is Ernst Bakker van D66. Vier jaar geleden is in het mediapark in Hilversum de politicus Pim Fortuyn vermoord. In 1993 begon de partij Leefbaar Hilversum als eerste Leefbaar-partij. Deze partij heeft vele andere steden geïnspireerd en een landelijke beweging voortgebracht.

Voorzieningen
Voor veel Hilversummers wordt de stad nog steeds 'het dorp' genoemd. De stad heeft nooit stadsrechten gekregen. Het centrum in Hilversum bestaat voornamelijk uit het Hilvertshof, de Kerkstraat en de Groest. Het uitgaansleven vindt vooral plaats in de cafés op en rond de Groest (Flater, Rendez-Vous, de Doelen, Musk, Le Journal) en in enkele discotheken en clubs (Gooiland, Tagrijn, Baccara). De stad heeft een vliegveld Hilversum, en een ziekenhuis Hilversum. Op het gebied van hoger onderwijs bevinden onder andere het ROC Gooi- en Vechtstreek, de Media-academie en de Hogeschool van de Kunsten zich in Hilversum. De grootste middelbare scholen zijn het A. Roland Holst College, Comenius College, Gemeentelijk Gymnasium en Alberthink Thym College. Hilversum heeft drie treinstations: Hilversum, Hilversum Sportpark (met het ROC) en Hilversum Noord (met het Mediapark). Vier of tweemaal per uur gaat er een trein naar Amsterdam, Utrecht, Amersfoort, Schiphol en Leiden. Daarnaast rijden er Connexxion-bussen in Hilversum.

Hilversumse Meent
Een stuk Hilversum ligt geheel buiten de stad als een soort eiland in de gemeente Bussum. Deze wijk heet de Hilversumse Meent. Boeren uit Hilversum lieten vroeger daar hun vee grazen. Rond het jaar 1975 zijn er huizen gebouwd in het gebied. Er wonen ongeveer 4300 mensen in de wijk.

Als je meer/nieuwe info hebt, reply dan! En dat er maar een levende discussie over deze stad mag plaatsvinden

[ Bericht 2% gewijzigd door Athlon_2o0o op 23-06-2006 17:49:51 ]
pi_39177540
De plaatsen in 't Gooi zijn niet zulke stormloop topics zo te zien
ik ben sowieso da bomb
pi_39177701
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 17:34 schreef Athlon_2o0o het volgende:

Voor veel Hilversummers wordt de stad nog steeds 'het dorp' genoemd. De stad heeft nooit stadsrechten gekregen.
Een dorp dus
  zaterdag 24 juni 2006 @ 23:57:38 #4
29608 Buttercup
Powerpuffs save the day!
pi_39194488
Niks bijzonders hoor, dat Hilversum
You're thinking, "Buttercup, You crazy fool! You HAVE to have the last bit planned out AT ALL TIMES!" But I like to live on the edge, Jack. I take chances. I flirt with danger. That's how I roll.
PSN ID Boterkuip
pi_39194552
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 23:57 schreef Buttercup het volgende:
Niks bijzonders hoor, dat Hilversum
Wel gezellig stappen . (naar het schijnt)
X
X
X
pi_39255976
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 23:59 schreef Frasier het volgende:

[..]

Zaterdag nog geweest .
slettebak [@] gmail.com
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 27 juni 2006 @ 01:12:47 #7
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_39272591
Gare 1richtingswegen (inkopmodus on )
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  dinsdag 27 juni 2006 @ 01:20:31 #8
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_39272702
Geen tvp hoor, echt niet .

De Tagrijn is overigens gesloten op het moment (ik zag het in de OP staan) als het goed is zal de Tagrijn op een andere locatie tijdelijk zijn deuren openen, maar voorlopig niet meer op de Koninginneweg. Mocht er iemand naartoe willen ofzo .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_39277918
quote:

[..]

Nou, qua cafés beetje weinig keus vind ik.

Oh en het is trouwens wel een stad. Stadsrechten gaan daar niet meer over Den Haag heeft ook geen stadsrechten.
pi_39278012
Import-Hilversummer hier
Ik woon er sinds begin februari, en ik vind het hardstikke gezellig

Zeker nu het weer wat beter wordt zijn de terrasjes leuk en ik kwam er laatst achter hoe heel erg dicht bij de heide je hier eigenlijk zit
Wat ik ook leuk vindt is de markt en de kleine tokootjes, waar ik weg kom (Kampen) is dat toch wat anders
  dinsdag 27 juni 2006 @ 11:27:05 #11
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_39278542
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 11:06 schreef Razztwizzle het volgende:
Import-Hilversummer hier
Ik woon er sinds begin februari, en ik vind het hardstikke gezellig

Zeker nu het weer wat beter wordt zijn de terrasjes leuk en ik kwam er laatst achter hoe heel erg dicht bij de heide je hier eigenlijk zit
Wat ik ook leuk vindt is de markt en de kleine tokootjes, waar ik weg kom (Kampen) is dat toch wat anders
Dus allemaal gelukt met je kamert?
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_39278879
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 11:27 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Dus allemaal gelukt met je kamert?
Jup er kwam nog een kamer vrij in het huis waar m'n vriend ook woont en nu m'n studie in Groningen er bijna opzit ben ik echt full-time inwoonster geworden
pi_39297818
Dat Hilversum nog zo hoog staat op die Elsevier ranking (Beste gemeente van Nederland) Et is idd een prima dorp, mooie omgeving eromheen, genoeg facliteiten enzo, maar de bereikbaarheid is vrij kut... Voordat je in het centrum bent heb je 3x een rondje in de file gereden... En dan moet je er daarna ook weer uit...

Dat Hilversum in de top 50 staat lijkt me vrij terecht, maar 5de??
ik ben sowieso da bomb
  dinsdag 27 juni 2006 @ 22:10:54 #14
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_39301092
Hier een hilversummer gare binnenstad hebben we toch, je kan nergens komen in een auto
ff wachten nog
pi_39305021

Export-Hilversummer hier, soms nog heimwee maar genoeg bezoekjes.

Hilversum is qua wegen een ramp inderdaad! Ik ben blij dat ik er meestal met de trein heen ga, en al helemaal dat het volgend jaar een intercity-station wordt. Het verschil is zo groot als ik kijk naar Meppel. Ik dacht altijd dat het heel normaal was zoals het Hilversumse wegennet in elkaar steekt, maar het is absoluut belachelijk. Hier ben je van de snelweg binnen 5 minuten in het centrum. Dat hoef je in Hilversum niet te proberen.

Het zat er al een tijd lang aan te komen toch dat de Tagrijn zou sluiten? Op zich vind ik Hilversum voor uitgaan wel aardig, maar ik had het er laatst nog over dat de plek waar je heen moet telkens verschuift. Tenzij je de mazzel hebt om bij een specifieke doelgroep te horen.
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 27 juni 2006 @ 23:38:44 #16
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_39305129
Ik was een keer verdwaald in hilversum zulks een jungle
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  dinsdag 27 juni 2006 @ 23:40:36 #17
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_39305216
We hebben voor een stad van 80000 inwoners wel een beroerd zwembad trouwens

(en ik zwem daar 4 keer per week )
ff wachten nog
pi_39305441
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 23:40 schreef Game_Error het volgende:
We hebben voor een stad van 80000 inwoners wel een beroerd zwembad trouwens

(en ik zwem daar 4 keer per week )
Je kunt beter naar Laren fietsen. Is de verbouwing in Bussum trouwens al af? (Daar ben ik al twee jaar niet geweest ofzo, dus de kans is wel groot). Dat beloofde ook mooi te worden.
pi_39305784
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 23:46 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Je kunt beter naar Laren fietsen. Is de verbouwing in Bussum trouwens al af? (Daar ben ik al twee jaar niet geweest ofzo, dus de kans is wel groot). Dat beloofde ook mooi te worden.
Hoe ver fietsen is dat eigenlijk, Laren?
Ik begin er 3 juli bij de ABN-Amro, als vakantiebaan, en was van plan elke dag op de fiets heen en weer te racen is dat een beetje te doen?
pi_39310466
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 23:57 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Ik begin er 3 juli bij de ABN-Amro, als vakantiebaan, en was van plan elke dag op de fiets heen en weer te racen is dat een beetje te doen?
Dat gaat prima. Het ligt er een beetje aan waar je woont, maar vanaf het Den Uylplein (rotonde) is het tot aan Laren ongeveer 2 km. Daarna moet je nog het centrum in, ik denk nog 1 km erbij vanaf daar. De gemiddelde Hilversummer zal er denk ik 5 km vandaan wonen.

Op de heenweg gaat de weg wat omhoog (Laren ligt hoger dan Hilversum), niet ontzettend uitputtend, maar als je 's middags terug fietst hoef je haast niet te trappen.
pi_39312806
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 23:38 schreef paultjuhhh het volgende:
Ik was een keer verdwaald in hilversum zulks een jungle
Ja, iedereen verdwaalt er met de auto
  woensdag 28 juni 2006 @ 10:25:31 #22
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_39313000
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 07:42 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Dat gaat prima. Het ligt er een beetje aan waar je woont, maar vanaf het Den Uylplein (rotonde) is het tot aan Laren ongeveer 2 km. Daarna moet je nog het centrum in, ik denk nog 1 km erbij vanaf daar. De gemiddelde Hilversummer zal er denk ik 5 km vandaan wonen.

Op de heenweg gaat de weg wat omhoog (Laren ligt hoger dan Hilversum), niet ontzettend uitputtend, maar als je 's middags terug fietst hoef je haast niet te trappen.
Schoed voor de conditie
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  woensdag 28 juni 2006 @ 11:24:09 #23
122866 Loeri
Loeri Sloeri!
pi_39314715
quote:

[..]

Grapjas

Ik woon nu in Utrecht, maar ouders en vriendinnen nog allemaal in het Gooi dus ben nog regelmatig in Hilversum te vinden.
Toch wel mijn stadje
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:12:22 #24
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_39316418
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 23:57 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Als ik een beetje doortrap (mijn ouders wonen in Laeren) ben ik er in een kwartiertje. Als je normaal fietst is het een minuut of 20, tenzij je vanaf de Diependaalse Laan moet komen .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_39381650
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 12:12 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Als ik een beetje doortrap (mijn ouders wonen in Laeren) ben ik er in een kwartiertje. Als je normaal fietst is het een minuut of 20, tenzij je vanaf de Diependaalse Laan moet komen .
Vanaf de Kerkelanden is het nog verder
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')