maar jiu jitsu vind ik het best maar die discussie kom je nooit uit.. een kickboxer zal zeggen dat dat het best is etc etc...
jiu jitsu omdat ik het het meest compleet vind. Het neemt gewoon al het goede van karate, aikido en judo en is daarom naar mijn smaak het meest compleet vooral ook omdat het er niet showie uitziet ofzo het gaat puur om functionaliteit naar mijn mening
heb ik zelf ook 5 jaar gedaan. Maar Aikido vind ik ook goed (ook 3 jaar gedaan), omdat je iemand uitschakeld met zijn eigen kracht...
dus hoe harder iemand je probeert te slaan hoe harder hij zijn arm breekt.
Tegen een goede wing chun-vechter ben je gewoon machteloos.
De klappen van de tegenstander komen niet aan en ondertussen heb je er zelf al 3 uitgedeeld.
In tegenstelling tot veel andere martial arts, is Wing Chun geen verdedigende stijl, er wordt dus niet geblokt/afgeweerd en dan pas aangevallen.
D'r zit in de verdediging meteen een aanval.
Dat maakt het in principe dus 2 keer zo snel.
Wing Chun stoten zijn berucht om hun pijnlijkheid en het ziet er ook damn goed uit :
In heel veel martial arts films wordt Wing Chun gebruikt, het is korte werk (dus dicht op de tegenstander) dat vaak Wing Chun is.
O.a. Jackie Chan en zelfs Steven Seagal (wiens stijl eigenlijk Aikido is) gebruiken het vaak.
En natuurlijk is het de stijl waar Bruce Lee bekend mee is geworden.
BTW. Taekwondo ziet er erg goed uit, maar is niet (erg) effectief IRL.
Aikido is een goede stijl alleen duurt het echt jaren voor je er goed in bent (so I heared)
Ik heb het zelf niet zo op Jiu Jitsu, wat ik ervan gezien heb.
Nog een erg goede vechtstijl IMO: Hapkido
In dat geval Krav Maga. Komt volgens mij uit Israel.
Is snel te leren zeer effectief en puur gericht op zelfverdediging. Wordt gebruik bij de opleiding van zeer veel politie en leger in stellingen.
voor meer info check: www.krav-maga.com
Motivatie :
aanvallende techniek : Speerwerpen/kogelstoten
verdedigende techniek: 100 meter sprint / marathon.
Kleiduifschieten.
Motivatie :
Aanvallend : dubbelloops jachtgeweer.
verdedigend: dubbelloops jachtgeweer.
Extra pluspunt : reservepatronen.
Biathlon.
Motivatie :
aanvallend : Luchtgeweer trefzeker op 50 meter.
verdedigend: de tegenparty staat verstijfd van de kou in hun judopakje en jij hebt het lekker warm van het langlaufen.
Waterpolo.
Motivatie : probeer jij maar eens karate of whatever als je toevallig net in het zwembad bent.
Nadeel : Alleen in het zwembad/zee/meer de overhand.
quote:Ik bedoelde het beste in de zin van IRL, oftewel op straat.
Op woensdag 19 december 2001 13:05 schreef red-dragon het volgende:
BESTE, is een beetje vaag. Beste wat..? beste om naar te kijken? , beste om te doen..?
Maar ik ga er maar van uit dat bedoelt wordt beste als zelfverdediging.In dat geval Krav Maga. Komt volgens mij uit Israel.
Is snel te leren zeer effectief en puur gericht op zelfverdediging. Wordt gebruik bij de opleiding van zeer veel politie en leger in stellingen.
voor meer info check: www.krav-maga.com
Inderdaad, krav maga is ook een zeer effectieve sport.
Heb er een keer een demo van gezien, zeeeer overtuigend.
Het voordeel van krav maga is ook dat het een aanvalssport is, dus je kunt veel meer. Nadeel is dat veel van die gasten vrij aggressief zijn.
Tussen twee haakjes: Bij de nederlandse politieschool in Heerlen krijgen de agenten in opleiding Jiu Jitsu, van mijn o-sensei (de leraar van mijn leraar) en misschien binnenkort ook van mijn sensei, die sinds een jaar zelf ook agent is geworden.
Aanval: speerwerpen, boogschieten of scherpschieten
Verdediging: hardlopen, hoogspringen en parachute springen
quote:De beste straatvechtsport is free-fight.
Op donderdag 20 december 2001 12:14 schreef alien8ed het volgende:[..]
Ik bedoelde het beste in de zin van IRL, oftewel op straat.
Straatvechten heeft namelijk niets met al die Chinese en Japanse vechtsporten van doen.
Een goede straatvechter ben je als goed kunt trappen, slaan en worstelen. De meeste ruzies IRL vinden bovendien plaats in kleine ruimtes, kroegen, disco's etc. Daar heb je ook helemaal geen ruimte om een beetje karate te gaan zitten uitoefenen.
Overigens ken ik straatvechters die zonder enige vorm van vechtsport levensgevaarlijk zijn. (Vaak hebben ze wel een krachtsport gedaan of zijn ze gewoon stevig gebouwd) Een straatvechter pakt je bij je oren, ramt zijn knie in je gezicht, pakt in een kroeg een asbak van de bar en ramt je vol op je kop, is niet te beroerd om zonodig een mes te gebruiken etc.
Iedere vorm van vechtsport die jouw zelfverzekerder maakt is trouwens aan te bevelen. Hoe zelfverzekerder (sterker) je voelt, hoe minder vaak je bang bent en ruzie zult krijgen.
quote:Ben ik helemaal met je eens... hoe beter je bent hoe minder je hoeft.. dat is toch ook het doel van (vecht)verdedigingssporten???
Op donderdag 20 december 2001 12:53 schreef R@b het volgende:[..]
Iedere vorm van vechtsport die jouw zelfverzekerder maakt is trouwens aan te bevelen. Hoe zelfverzekerder (sterker) je voelt, hoe minder vaak je bang bent en ruzie zult krijgen.
quote:Ik denk niet want een boxer is natuurlijk bijzonder kwetsbaar in zijn benen ik bedoel ik heb met mijn benen een langere reach dan een boxer met zijn armen dus een goede (liver meer) trap op zijn knieen en dat doet een boxer ook niet veel meer .. mocht je echt willen vechten...
Op donderdag 20 december 2001 13:38 schreef Capoeiristas het volgende:
Hmm dan komt boksen dus wel in de buurt.. vanwegehet zien aankomen van wat de tegenstander doet en het snel en krachtig leren storen.
Elleboogjes geven, enkels verrot trappen
echt leuk
quote:En dat is meteen hun grote zwakte.
Op donderdag 20 december 2001 12:53 schreef R@b het volgende:[..]
De beste straatvechtsport is free-fight.
Straatvechten heeft namelijk niets met al die Chinese en Japanse vechtsporten van doen.
"Die Chinese en Japanse vechtsport" -beoefenaars weten dus echt wel wat ze doen in tegenstelling tot zo'n onbeheerste kroeg-vechter die wild maaiend op je afkomt.
Je gelooft toch niet serieus dat een geoefend martial artist het aflegt tegen een qua postuur gelijkwaardige tegenstander?
quote:Je weet waarschijnlijk weinig van vechtsporten af want Taekwondo zal natuurlijk niet werken in de kleine ruimte, Maar in een kleine omgeving is bv. de Wing Chun of Jeet Kune Do-stijl op z'n best.
Een goede straatvechter ben je als goed kunt trappen, slaan en worstelen. De meeste ruzies IRL vinden bovendien plaats in kleine ruimtes, kroegen, disco's etc. Daar heb je ook helemaal geen ruimte om een beetje karate te gaan zitten uitoefenen.
quote:Het alleen al bij de oren pakken zal je niet eens lukken, dan heb je al een gekneusde luchtpijp plus gebroken neus te pakken.
Een straatvechter pakt je bij je oren, ramt zijn knie in je gezicht, pakt in een kroeg een asbak van de bar en ramt je vol op je kop, is niet te beroerd om zonodig een mes te gebruiken etc.
quote:Hier ben ik het wel mee eens, alleen moet je wel oppassen voor overmoed. Voorzichtig moet je altijd zijn.
quote:Grappig dat al die chinese vechtsporters met hun technieken op free fight gala's geen deuk in een pakje boter slaan
Op donderdag 20 december 2001 14:38 schreef Hawk het volgende:[..]
En dat is meteen hun grote zwakte.
"Die Chinese en Japanse vechtsport" -beoefenaars weten dus echt wel wat ze doen in tegenstelling tot zo'n onbeheerste kroeg-vechter die wild maaiend op je afkomt.
Je gelooft toch niet serieus dat een geoefend martial artist het aflegt tegen een qua postuur gelijkwaardige tegenstander?
quote:zie boven
[..]Je weet waarschijnlijk weinig van vechtsporten af want Taekwondo zal natuurlijk niet werken in de kleine ruimte, Maar in een kleine omgeving is bv. de Wing Chun of Jeet Kune Do-stijl op z'n best.
quote:Wel eens stevige kroeg gevechten meegemaakt ??
[..]Het alleen al bij de oren pakken zal je niet eens lukken, dan heb je al een gekneusde luchtpijp plus gebroken neus te pakken.
quote:Je kunt je met elke vechtsport verdedigen, maar als het je puur om straatvechten gaat is de keihardste vechtsport de beste. Dus full-contact karate, kickboxen, worstelen, judo, boxen en het liefst een combinatie daarvan.
[..]Hier ben ik het wel mee eens, alleen moet je wel oppassen voor overmoed. Voorzichtig moet je altijd zijn.
Er zijn dus gasten die denken dat ze kunnen vechten, omdat ze aan Tai-Bo doen.
Probleem met vele chinese vechtsporten is dat de deelnemenrs niet gewend zijn aan de klappen die er vallen. Een goede straatvechter moet niet bang zijn voor klappen, tegen een stootje kunnen en er vol in durven gaan.
quote:
Op donderdag 20 december 2001 14:38 schreef Hawk het volgende:
...
Er zijn dus gasten die denken dat ze kunnen vechten, omdat ze aan Tai-Bo doen.
quote:
Op donderdag 20 december 2001 15:05 schreef R@b het volgende:Grappig dat al die chinese vechtsporters met hun technieken op free fight gala's geen deuk in een pakje boter slaan
[..]
Chinese vechtstijlen doen het zelden goed op (westerse )gala's omdat veel van hun technieken niet gebruikt mogen worden.
quote:Je schijnt te suggereren dat Chinese vechtsporten niet effectief zijn in IRL.
Je kunt je met elke vechtsport verdedigen, maar als het je puur om straatvechten gaat is de keihardste vechtsport de beste. Dus full-contact karate, kickboxen, worstelen, judo, boxen en het liefst een combinatie daarvan.Probleem met vele chinese vechtsporten is dat de deelnemenrs niet gewend zijn aan de klappen die er vallen. Een goede straatvechter moet niet bang zijn voor klappen, tegen een stootje kunnen en er vol in durven gaan.
Ze werden finaal de pan in gehakt.
Trouwens, Wing Chun en Jeet Kune Do hebben hun bekendheid vooral te danken aan straatgevechten waar ze door hun effectiviteit steeds als winnaar tevoorschijn kwamen.
Ik ken zelf verschillende gasten die ruzie hebben gekregen in de disco en lachend hun tegenstanders onderuit hebben geslagen.
Het is niet voor niets dat dit de snelstgroeiende stijl is.
[Dit bericht is gewijzigd door Hawk op 20-12-2001 15:38]
quote:Ik ken ook verschillende gasten die ruzie hebben gekregen in de disco, die nooit aan vechtsport hebben gedaan, en die ook lachend hun tegenstanders onderuit hebben geslagen.
Op donderdag 20 december 2001 15:33 schreef Hawk het volgende:Ik ken zelf verschillende gasten die ruzie hebben gekregen in de disco en lachend hun tegenstanders onderuit hebben geslagen.
MAW, zo'n opmerking zegt niets.
Maar daar gaat het verder niet om. Mijn inziens is de beste sport om te straatvechten een free-fight achtige training, een combinatie van stijlen dus.
Overigens zal ik niet beweren dat chinese technieken of vechtsporten niets voorstellen.
quote:oh dus jij als kenner zult het wel ff vertellen he. Ik als 'leek' heb toevallig ergens opgepikt dat Chinese Kungfu het al eeuwen tegen MuaiThai aflegt (op incasseringsvermogen) en dat Chinezen Thais bruten en barbaren als bruten en barbaren beschouwen.
Op donderdag 20 december 2001 15:33 schreef Hawk het volgende:
En om je helemaal uit de droom te helpen:
Vorig jaar ging een officiele afvaardiging van Thai Boxers (uit Thailand) naar China om het tegen hun Kungfu op te nemen.
Ze werden finaal de pan in gehakt.
Verder vindt ik dit topic maar een hoop stoer gelul om niets. Vechtsport doe je voor de sport niet om de ruige bink uit te hangen op straat of op FOK. En zelfverdediging leer je maar op de vrouwenbond.
quote:Ten eerste kan je niet lezen (heb ik niet gezegd) en ten tweede is dit een
Op vrijdag 21 december 2001 02:54 schreef Rosalinda het volgende:[..]
oh dus jij als kenner zult het wel ff vertellen he.
quote:Lijkt me sterk, aangezien Kungfu wel een behoorlijk stuk ouder dan Thai boksen is.
Ik als 'leek' heb toevallig ergens opgepikt dat Chinese Kungfu het al eeuwen tegen MuaiThai aflegt
quote:So What?
(op incasseringsvermogen)
quote:Geheel terecht, overigens.
en dat Chinezen Thais bruten en barbaren beschouwen.
quote:Nou ja, jouw mening.
Verder vindt ik dit topic maar een hoop stoer gelul om niets. Vechtsport doe je voor de sport niet om de ruige bink uit te hangen op straat of op FOK.
quote:Flauwekul
En zelfverdediging leer je maar op de vrouwenbond.
quote:Ik heb dit topic niet geopend om stoer te zijn, maar om een discussie te starten. Zoals voetballers discussieren welke voetballers het beste zijn.
Op vrijdag 21 december 2001 02:54 schreef Rosalinda het volgende:[..]
oh dus jij als kenner zult het wel ff vertellen he. Ik als 'leek' heb toevallig ergens opgepikt dat Chinese Kungfu het al eeuwen tegen MuaiThai aflegt (op incasseringsvermogen) en dat Chinezen Thais bruten en barbaren als bruten en barbaren beschouwen.
Verder vindt ik dit topic maar een hoop stoer gelul om niets. Vechtsport doe je voor de sport niet om de ruige bink uit te hangen op straat of op FOK. En zelfverdediging leer je maar op de vrouwenbond.
Ennuh, nu ik als kenner:
of een MuaiThaier wint van kung fuër (?¿?), of jiu jitsuka, hangt puur af van de situatie. Als een muaithaier de kans krijgt om een slag goed te plaatsen, ga je onderuit, daar doe je niks tegen. Maar de kunst is om hem niet die kans te gunnen en hem dan daar raken waar iedereen pijn voelt: edele delen, drukpunten, nek, zwevende rib of zo. Maar inderdaad, het heeft geen zin om met zo'n gasten te gaan boxen, dat verlies je gegarandeerd. Je kunt nooit op voorhand zeggen wie wint.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |