'Absolute leugens’ in BLVD
AMSTERDAM - Edwin de Roy van Zuydewijn overweegt juridische stappen tegen het magazine BLVD.
![]()
Edwin de Roy van Zuydewijn met zijn pup Pablo. Foto MARCO OKHUIZEN
De echtgenoot van prinses Margarita zegt dat de uitlatingen die hij doet in een interview met het blad zijn verzonnen en uit verband zijn gerukt. Bovendien zou het blad afspraken hebben geschonden die voorafgaand aan het interview met De Roy van Zuydewijn zouden zijn gemaakt.
De Roy van Zuydewijn erkent dat hij dit voorjaar in een restaurant een afspraak had met het blad. ,,Omdat ik altijd word bedonderd door de media, leg ik mijn gesprekken tegenwoordig vast met een camera. Dit keer niet, maar ik nam als getuige een lid van de Stichting Rechtsstaat mee. Die kan bevestigen dat het artikel geen waarheidsgetrouwe weergave is van mijn uitlatingen.’’
In het blad staat onder meer dat De Roy van Zuydewijn zegt dat zijn vroegere schoonmoeder, prinses Irene, een nymfomane is en dat koningin Beatrix biggenpoten heeft.
De Roy van Zuydewijn: ,,De journaliste van BLVD zei dat ze high was, vertelde vunzige dingen en heeft het gesprek uit zijn verband gerukt. Bij het verlaten van het restaurant heeft ze gezegd dat er geen verhaal van de bijeenkomst zou komen.’’
De Roy van Zuydewijn was dan ook ‘hooglijk verbaasd’ toen hij vernam dat toch een artikel zou verschijnen. ,,Ik heb voorinzage gehad en direct laten weten dat ik juridische stappen zou ondernemen als het blad dit zou doorzetten. Nooit meer iets gehoord en nu dit.’’
Hoofdredacteur Margriet van der Linden van BLVD kan zich voorstellen dat de echtgenoot van Margarita schrok. Ze erkent dat de publicatie niet de goedkeuring heeft van De Roy van Zuydewijn.
,,We zijn hem tegemoet gekomen en hebben - op zijn verzoek en omdat ik sommige uitspraken niet eens durfde af te drukken - al een groot deel van het gesprek geschrapt. Hij vond het onvoldoende. Maar alles wat daar staat, én meer, is gezegd.''
De Roy van Zuydewijn houdt staande dat het om ‘absolute leugens’ gaat.