quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 21:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:Maar als je op het laatst begint zit alles in je korte termijn geheugen. Voor het proefwerk weet je het dan, maar een week later ben je het kwijt.
En als je later tentamens krijgt die over 1 heel boek gaan (500+ blz) red je het niet 1 dag van tevoren.
Het is niet voor mij hoor, maar voor m'n buurjongen. En die zal het stadium dat ie 500+ p moet leren niet gaan bereiken denk ik, dus dat is het probleem niet. M'n moeder plant nu de taken per week voor hem, de omvang van de taken is omlaag en hij hoeft hetn u zelf niet in te delen.
quote:
Mijn advies: Maak een planning. Maandag leer je hoofdstuk 1, dinsdag hoofdstuk 2, etc. Zorg voor lucht in de planning en plan niet teveel op 1 dag. Er kan vanalles tussenkomen, ongetwijfeld ben je na 10 minuten leren al weer afgeleid, denk je "nu ff Fokken" en voor je het weet is het 2 uur later. Trek je terug op je kamer, maak je bureau leeg (wordt je minder afgeleid). Blijft lastig, ik zelf word vooral afgeleid door allerlei irrelevante gedachten in mijn hoofd, al ga ik in een lege kamer met alleen 1 krukje zitten. Probeer je aan de planning te houden, hang de planning met plakband op je deur (anders raak je hem kwijt). Ik ben sowieso een fan van plannen, want als ik niet precies iedere dag weet wat ik moet doen en of ik het wel op tijd afkrijg, raak ik in paniek. Maar ik weet dan ook niet of ik ADHD heb, diverse mensern hebben mij er op gewezen dat het mogelijk een lichte mate van autisme zou kunnen zijn. Dat schijnt soms op ADHD te ljken. Ik had die link zelf nooit gelegd, bij autisten denk ik eerder aan hele stille teruggetrokken mensen die nooit wat zeggen, niet naar hyperactieve figuren die soms de oren van je kop lullen. Maar ik dwaal af, nu weer On Topic. Plannen, plannen en nog eens plannen. Plan realistisch, je leert vanzelf hoeveel je op 1 dag kunt leren, inclusief weggegooide tijd door afleiding. Maak een samenvatting. Dat maakt de stof compacter, en het samenvatten zelf is ook weer leerzaam. Heb je daar geen tijd voor, kopieer dan de samenvatting van een slimme medeleerling.
Maar nu ik het zo lees, toch even wel over mezelf:
Ik vind het knap, mensen die kunnen plannen. Ik kan planningen maken tot en met, maar ik kan me er gewoon niet aan houden. Schiet gigantisch in de stress van planningen, ik red het nooit, ga te veel op in de details en dan ben ik dus opeens weer twee uur langer bezig met iets of ik krijg van de 15 taken die ik mezelf stel (veel te veel maar ik leer het nooit geloof ik, te veeleisend) hooguit drie af. Ik doe altijd liever 1 ding helemaal en dan hetvolgende, of juist een heleboel dingen tegelijk. En dan bedoel ik dus niet stukje dit, stukje dat, stukje nogwat, maar op hetzelfde moment. Ik ben kampioen tandenpoetsen op een been terwijl ik al brood smerend m'n sokken sta aan te trekken. Ook omdat ik niet kan plannen, omdat hoe laat ik ook opsta (of hoe vroeg), ik altijd tien minuten te laat de deur uitga. Of ik nu ontbijt of niet, douche of niet, m'n tas 's avonds klaarzet of niet, ik ben alitjd te laat omdat ik niet kan inschatten hoe lang ik nodig heb. En ook omdat ik soms even twee minuten op bed zit en dan is het een half uur later.
De briefjes op de deur methode, daar ben ik overigens wel een groot aanhanger van.
Dat van stampen vlak voor een toets, dat was voor mij geen probleem. Ik heb een vrij slecht korte termijngeheugen. Simpele taken als thee zetten e.d. lukken niet goed, ik raak afgeleid etc., ik kan niet onthouden waar ik mee bezig was, weet niet wat ik gisteren gedaan heb en leef echt op m'n agenda. Vandaag heeft m'n moeder de thee maar afgemaakt, gisteren had het zakje er zo lang ingehangen dat het wel koffie leek en vorige week was ik vergeten het strijkijzer uit te zetten. De bel gaat, ik vergeet wat ik aan het doen was en eindig met iets heel anders. Op m'n werk moet ik echt goed opletten soms met wisselgeld teruggeven. Als ik moe ben weet ik echt niet meer wat ik doe, maar in hoeverre dat te maken heeft met gewone vermoeidheid of iets anders, dat durf ik niet te zeggen. Al ben ik volgens mij wel de enige die een keer de fout gemaakt heeft dat ze niet meer wist of iemand met 100 of 200 betaalde, dat was best genant.
Maar dingen die ik gericht moet onthouden blijven altijd heel lang hangen. Jaren geleden bij een supermarkt gewerkt en ik ken nog steeds de streepjescode van de paprikamix uit m'n hoofd. Het lijkt wel alsof alle informatie gelijk opgeslagen wordt, maar alleen de droge info dan.
Ik heb ook buien waarin ik me slecht kan concentreren, maar droge info blijft bij mij heel makkelijk hangen, kost weinig moeite. Lange lappen tekst tikken is geen probleem, lange lappen tekst lezen kan ik ook op zich wel, al heb ik wel de neiging om alinea's te skippen en voel ik me dan erg gejaagd, glijd ik naar de verkeerde regel etc... maar over het algemeen is dat niet zo heel erg.
Dat ik niet helemaal spoor is wat mij betreft duidelijk, maar wat het is? Ik herken veel dingen van ADD, maar heb ze niet zo heftig dat ik niet kan functioneren. Voor m'n gevoel verpruts ik alles, maar objectief gezien is dat helemaal niet waar. Gezien mijn hoge score op autismetests (niet schrikbarend hoog, maar toch zeker een 50% hoger dan gemiddeld), heb ik daar ook wel eens naar gekeken. Sociaal doe ik het niet al te best, ik vergeet vaak interesse in anderen te tonen, ben heel erg egocentrisch, etc. Verder heb ik gigantische problemen met structuur. Ik zie het vaak niet. Ik kan het niet creeren in dingen. Hoewel ik dus vaak een troep maak van dingen, moet dat wel achter gesloten deuren, want ik word helemaal gestoord van een vol bureau. Ik krijg letterlijk hoofdpijn van de stress als m'n bureau rommelig is, het MOET dan strak. Wat dus inhoudt dat alles in de prullenbak of de bovenste lade van mn kast verdwijnt, maar ik moet het niet kunnen zien.
Maar ik lul dus ook makkelijk vijf kwartier in een uur, ben soms verschrikkelijk hyper (al scheelt het matigen van colagebruik aanzienlijk *lol*), en heb aan de ene kant goed inzicht in hoe mesnen 'werken', maar aan de andere kant mis ik heel veel andere dingen ook die andere mensen volkomen logisch vinden en merk wel dat ik anders denk dan anderen soms.
Waar het precies vandaan komt is me een raadsel. En ik vind het dan weer niet belangrijk genoeg er hulp voor te zoeken, want zo'n verknipt hoopje droefenis ben ik ook absoluut weer niet, waar ik blijf er zelf wel over malen.
Dat "ff fokken" is echt funest ja. Ik ging vanmiddag om vijf uur offline namelijk om aan m'n scriptie te werken. Was het plan althans.
[ Bericht 4% gewijzigd door Maeghan op 12-10-2006 23:31:37 ]