Ik woon hier ook sinds een half jaar, zag geen topic over Nieuwegein, dus ik heb net mijn best gedaan op een vette OP.
Ik gooi 'm hier nog even neer, anders vind ik het zo zonde van mijn werk
![]()
NieuwegeinNieuwegein is een gemeente en voormalige groeikern in de provincie Utrecht, ten zuiden van de stad Utrecht, aan de rivier de Lek. Nabij IJsselstein in het westen en Vianen in het zuiden (aan de overkant van de Lek). Het is met 61.332 inwoners (1 juni 2005) na Utrecht zelf de grootste gemeente van de agglomeratie Utrecht. Nieuwegein is ontstaan op 1 juli 1971 na samenvoeging van de vroegere gemeenten Jutphaas en Vreeswijk.
In 1976 zag Nieuwegein e.o. er nog zo uit:
![]()
In de jaren '60 en '70 vond in Nederland een golf van suburbanisatie plaats; bewoners uit de grote steden in de randstad trokken naar de omliggende gemeenten. De regering wou echter voorkomen dat het Groene Hart zou verstedelijken. Plaatsen in het Groene Hart werd verboden grote bouwprojecten te starten. Er was echter compensatie nodig, met als gevolg dat de regering een aantal plaatsen aanwees voor grootschalige woningbouw. Rond de stad Utrecht zou dit plaats moeten vinden ten zuiden van de stad. Uiteindelijk is besloten het gebied tussen de dorpen Jutphaas en Vreeswijk, waar beide dorpen al de wijken Zandveld en Wijkersloot aan het bouwen waren, volledig te gebruiken voor grootschalige woningbouw. Hierbij zou een nieuwe stad ontstaan waarin beide dorpen volledig in op zouden gaan.
Luchtfoto van de binnenstad anno 2003:
NaamIn het gebied tussen Jutphaas en Vreeswijk stond vroeger een nederzetting genaamd Geyne. Deze nederzetting heeft in 1294 stadsrechten gekregen maar werd korte tijd later, in 1333 verwoest in een oorlog tussen de bisschop van Utrecht en de graaf van Holland. Vandaag herinnert alleen Huis Oudegein nog aan deze tijd. Nadat het bestuur van Vreeswijk en Jutphaas enige tijd gedebatteerd heeft over de nieuwe naam van de stad hebben ze besloten de nieuwe stad te noemen naar deze oude nederzetting. Nieuwegein is een samentrekking van "nieuw" en Gein.
Park OudegeinHet Park Oudegein fungeert als stadspark van Nieuwegein en kan gezien worden als de groene long van de voormalige groeistad.
Een deel van het park is ongeveer hetzelfde gebleven als voor het ontstaan van Nieuwegein en heeft daarom nog steeds een belangrijke ecologische waarde. Andere delen bestaan uit een centrale grote vijver met enkele kleinere daarom heen. Tevens zijn er vele open en gesloten ligweides.
In het park bevinden zich de historische boerderij IJsselstee, nu een kinderboerderij, een milieuinformatiecentrum, een ijsbaan en een cooperbaan. Het historische Huis Oudegein en het landgoed daaromheen, is niet vrij toegankelijk en kan alleen op afspraak bezocht worden. Aan de rand van het park, vlakbij de nieuwe Geinbrug bevindt zich de prominent aanwezige horecagelegenheid 't Geintje.
Het park wordt gebruikt voor enkele lokale evenementen, zoals de Parkdagen en Geinbeat.
De molen van park Oudegein:
![]()
Kinderboerderij Ijsselstee
![]()
Openbaar vervoer en geografieNieuwegein is ingesloten door drie autosnelwegen, de A2, de A12 en de A27. Het staat daarom ook bekend om zijn centrale ligging. Een sneltram verzorgt het openbaar vervoer met de stad Utrecht en ook met IJsselstein. Met Vianen bestaat een bus en voet- en fietsveerverbinding over de Lek.
Door en langs Nieuwegein lopen enkele kanalen, zoals het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Merwedekanaal. Vanuit het Merwedekanaal ontspringt de rivier de Hollandse IJssel en vanuit de Hollandse IJssel het riviertje de Kromme IJssel.
De Prinses Beatrixsluis De Prinses Beatrixsluis is gebouwd aan het eind van de dertiger jaren en verbindt de rivier de Lek met het Lekkanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal. Momenteel loopt er een trace/MER-studie voor de aanleg van een 3e sluis aan de oostzijde, inclusief kanaalverbreding.
Foto: RWS Meetkundige Dienst, Delft
![]()
![]()
Nieuwegein echt geen wereldstad, maar in mijn ogen best okay!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Groeten uit Nieuwegein!