Dat rekenmodel zal er vast al zijn! Er moet toch iemand ooit op afgestudeerd zijn?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:03 schreef k_man het volgende:
Interessant.Je moet echter wel heel erg veel aannames doen voor de variabelen om hier iets zinnigs over te zeggen. Dan is de vraag hoe geloofwaardig het nog is.
Eigenlijk zou je dan een soort rekenmodel moeten hebben waarin je met de variabelen kunt schuiven.
Dat ligt eraan waar die woning staat.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:14 schreef oor het volgende:
voor 450 euro per maand heb je net een groot flatje. voor 240.000 heb je een rijtjeswoning
Met jaaaaren wachttijd voor die flat. Als je geen tijd hebt om jaren op de wachtlijst te staan heb je gewoon geen keuze. Simpel. Het gaat niet alleen om geld.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:14 schreef oor het volgende:
voor 450 euro per maand heb je net een groot flatje. voor 240.000 heb je een rijtjeswoning
Dan nog kun je voor 240.000 wel meer krijgen dan een rijtjeshuisje. Het is niet moeilijk om voor dat bedrag een vrijstaande woning met een behoorlijke lap grond te krijgen. Ok, niet in de randstad.quote:
@dfr0st en alle anderen: Dat je uiteindelijk altijd meer betaald is dus niet waar. Wellicht met de huidige rentestand en koopprijs huurprijsverhouding wel?, maar er is altijd een break-even point. De ligging van dit punt wordt hoofdzakelijk bepaald door de verhouding huur- koopprijs en de stand van de rente.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:14 schreef dfr0st het volgende:
Na 30 jaar heb je 180.000 gespaard zonder rente. (--edit-- en 261.000 idd met een rente van 2.3 %) Maar daar moet je weer vermogensbelating over betalen en mis je de belasting voordelen van een hyphotheek. Daardoor gooi je volgens mij altijd meer geld weg.
Je moet die 600 euro dan eigenlijk niet besteden, maar sparen. Dan ben je net zoveel per maand kwijt. De vraag is dan of je na 30 jaar méér vermogen hebt opgebouwd dan wanneer je een huis gekocht zou hebben (en afgelost).quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:40 schreef E.T. het volgende:
Interressante vraagIk zit zelf nl in zo'n situatie.
Nieuwbouw huurhuis (hoek), huur 360 euro pm.
Dezelfde woning wordt (hier om de hoek) te koop aangeboden voor 270.000 kk. (en dat is dan een middenwoning, de hoekwoning staat ook te koop maar voor 285.000)
Naast het feit dat je, als je uit een huurhuiskomt en dus starter bent, een godsvermogen in je eentje moet verdienen om 270.000 hypotheek te krijgen rijst hier dus regelmatig de vraag waar we goed aan doen.. Hier blijven zitten (en dus elke maand zo'n 600 euro meer te besteden hebben) of toch misschien kopen?
Moeilijk, moeilijk..
Op een gegeven moment ga je toch dood!quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:00 schreef gronk het volgende:
Het wordt een stuk interessanter als je de periode na die 30 jaar ook meeneemt. En 't eigenwoningforfait. En. En.
De huizenmarkt lijkt me een erg bepalende facor, evenals de evt liberalisatie van huurprijzen. Dat maakt het erg onvoorspelbaar.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
@dfr0st en alle anderen: Dat je uiteindelijk altijd meer betaald is dus niet waar. Wellicht met de huidige rentestand en koopprijs huurprijsverhouding wel?, maar er is altijd een break-even point. De ligging van dit punt wordt hoofdzakelijk bepaald door de verhouding huur- koopprijs en de stand van de rente.
Natuurlijk zijn er veel andere factoren in het spel, zoals genoemd huurstijging, OZB, onderhoudslasten, HRA et cetera et cetera. Wanneer er niet zoveel factoren waren rekende ik het zelf wel even uit.
Als je op je 35e een huis koopt, zit je op je 65e lastenvrij. Da's ook wat waard, zeker in tijden dat er heel veel gedoe is over de betaalbaarheid van de AOW. Plus dat je d'r wel vanuit mag gaan dat de levensverwachting voor 65-jarigen over dertig jaar rond de 85 ligt.quote:
Bij een bepaald rentepercentage kun je als huurder op je 65-ste een villa cash kopen! Terwijl je als koper 30 jaar lang op een houtje hebt moeten bijten.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:07 schreef gronk het volgende:
[..]
Als je op je 35e een huis koopt, zit je op je 65e lastenvrij. Da's ook wat waard, zeker in tijden dat er heel veel gedoe is over de betaalbaarheid van de AOW. Plus dat je d'r wel vanuit mag gaan dat de levensverwachting voor 65-jarigen over dertig jaar rond de 85 ligt.
Alleen als je er van uitgaat dat de huurmarkt en de koopmarkt niet met elkaar communiceren. Dat doen ze wel; bij hoge rentestanden wordt dalen de huizenprijzen (iets), wordt huren aantrekkelijker, en zullen de huren omhoog gaan.Vraag en aanbod enzo.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:11 schreef LXIV het volgende:
Bij een bepaald rentepercentage kun je als huurder op je 65-ste een villa cash kopen! Terwijl je als koper 30 jaar lang op een houtje hebt moeten bijten.
Natuurlijk ga ik er juist wél vanuit dat de woningmarkt met elkaar communiceert. Daarom wil ik juist zo graag weten waar het break-even point ligt. Is de markt nu in evenwicht?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:17 schreef gronk het volgende:
[..]
Alleen als je er van uitgaat dat de huurmarkt en de koopmarkt niet met elkaar communiceren. Dat doen ze wel; bij hoge rentestanden wordt dalen de huizenprijzen (iets), wordt huren aantrekkelijker, en zullen de huren omhoog gaan.Vraag en aanbod enzo.
Volgens mijn berekening op E550.000 bij 4.5%, rente over rente.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:30 schreef E.T. het volgende:
Als ik het verschil tussen huur en hypotheek zou sparen heb ik over 30 jaar meer dan dat het huis nu kost.
(ff snel, zonder samengestelde interest gerekend kom ik al op 225.000 bij 3% per jaar)
Dat huis is in 30 jaar ook meer waard geworden.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:30 schreef E.T. het volgende:
Als ik het verschil tussen huur en hypotheek zou sparen heb ik over 30 jaar meer dan dat het huis nu kost.
(ff snel, zonder samengestelde interest gerekend kom ik al op 225.000 bij 3% per jaar)
en of het verschil tussen huur en hypotheek dan nog steeds hetzelfde is...quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:34 schreef LXIV het volgende:
Overigens is het nog de vraag of je het daarvoor kunt kopen dan.![]()
Wil je 't goed doen:quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:48 schreef Light het volgende:
Dan zou je een vergelijking kunnen maken voor de periode 1975-2005.
Bij kopen heb je ook een hoop kosten die je niet 123 terug verdient.quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:54 schreef Zweefvliegje het volgende:
Ik ben een leek hoor, wat dit betreft.. Maar het is toch zo dat als je huurt je geld aan huur per maand gewoon weg is, en als je koopt je eigenlijk al dat geld weer terugkrijgt als je verkoopt?
Er vanuit gaande dat de huizenprijs stijgt en je niet na 1 a 2 jaar alweer gaat verhuizen.
En dat daarom dus wordt gezegd dat je beter kan kopen dan dat je gaat huren?
Een huurder kun je er ook niet zomaar uitzetten.quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:45 schreef Bass-Miss het volgende:
Bij mij woog de zekerheid dat ze je niet zomaar uit je huis kunnen zetten op om het te kopen.
Wanneer je huur bijvoorbeeld E600 minder is dan je aan hypotheekrente kwijt bent per maand, kun je dat bedrag ook sparen en op die manier vermogen opbouwen.quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:54 schreef Zweefvliegje het volgende:
Ik ben een leek hoor, wat dit betreft.. Maar het is toch zo dat als je huurt je geld aan huur per maand gewoon weg is, en als je koopt je eigenlijk al dat geld weer terugkrijgt als je verkoopt?
Er vanuit gaande dat de huizenprijs stijgt en je niet na 1 a 2 jaar alweer gaat verhuizen.
En dat daarom dus wordt gezegd dat je beter kan kopen dan dat je gaat huren?
Niet zomaar nee. Maar als je huisbaas het wil verkopen,renoveren , of zijn kinderen willen erin gaan wonen heb je gescheten...quote:Op woensdag 21 juni 2006 10:04 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Een huurder kun je er ook niet zomaar uitzetten.
Nee hoor. Als huurder heb je bijna net zoveel rechten dan als koper.quote:Op woensdag 21 juni 2006 10:14 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Niet zomaar nee. Maar als je huisbaas het wil verkopen,renoveren , of zijn kinderen willen erin gaan wonen heb je gescheten...
dan nog kost het hem heel veel moeite, zelfs bij verkoop of renovatie.quote:Op woensdag 21 juni 2006 10:14 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Niet zomaar nee. Maar als je huisbaas het wil verkopen,renoveren , of zijn kinderen willen erin gaan wonen heb je gescheten...
hahhh, want volgens mij is dat in Nederland anders geregeld tenzij je dit expliciet in je huurcontract hebt staan n.a.v. bijvoorbeeld tijdelijk in het buitenland wonen van de huiseigenaar.quote:Op woensdag 21 juni 2006 10:19 schreef Bass-Miss het volgende:
Als hij zelf of zijn kinderen erin gaan wonen moet je eruit. En bij verkoop heb je idd drie jaar , maar dan vlieg je ook buiten. In Belgie iig wel.
In Nederland mag een huurcontract ook eenziijdig opgezegd worden door de verhuurder als hij van plan is zelf de woning weer te bewonen. Als de huurder daar niet op in gaat heb je wel de rechtbank nodig voor een uitspraak, maar in principe is het in NL dus ook zo geregeld. Voor wat betreft verkoop: die regel vann 3 jaar geldt niet in Nederland.quote:Op woensdag 21 juni 2006 10:21 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
hahhh, want volgens mij is dat in Nederland anders geregeld tenzij je dit expliciet in je huurcontract hebt staan n.a.v. bijvoorbeeld tijdelijk in het buitenland wonen van de huiseigenaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |