met relias kan je dat maken maar dat is wel een heel gedoequote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:08 schreef WebbySP het volgende:
Hoi, ik ben al enige tijd op zoek naar een ventilator die niet maar een paar minuten kan doorlopen na uitschakeling van het licht, maar zo'n 1,5 tot 2 uur ofzo.
Ik zat dan te denken aan een apart kastje wat de (standaard) ventilator dan bijv. zou kunnen aansturen, maar ik weet niet precies wat ik dan nodig heb of waar ik dat zou kunnen krijgen.
Heb al wel bij conrad.nl gekeken, maar daar hebben ze zo ontzettend veel, dat ik het ook niet meer weet.
Iemand die hiermee uit de voeten kan en mij kan adviseren ?
De situatie is als volgt : ik heb een aparte ruimte waarin de wasmachine en wasdroger staan en als de droger staat te draaien komt er nogal wat warme lucht vrij die ik wil afvoeren dmv. een ventilator. Het is geen condensdroger, het water wordt netjes afgevoerd via de afvoer, dus laat daar geen misverstand over bestaan, het gaat puur om de warme lucht die afgevoerd moet worden.
Ik dacht dat het handig zou kunnen zijn dat als de droger wordt aangezet, dat er dan op een knop gedrukt kan worden (of aan een touwtje getrokken kan worden....) waardoor de ventilator dan zo'n 2 uur (instelbaar ??) gaat draaien.
Alvast bedankt voor de reakties.
dat zal mischien wel ja ma als je mischien even met google zoekt dan weet je meer.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:30 schreef WebbySP het volgende:
Maarreh, met een relais hoor ik. Zijn daar geen kant-en-klare oplossingen voor te krijgen ?
hij wilt die ventilator daarna ook nog laten draaien na dat de droger klaar is om de warme lucht af te voerenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:34 schreef Mangoworks2002 het volgende:
draait je droger 2 uur dan?
Lijkt me inderdaad ook de beste oplossing, een paar euro.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:47 schreef dribbel79 het volgende:
cheap ass tijdklok zou ik doen, je hoeft niet te kloten met die pinnetjes, gewoond e klok verdraaien, 't doet er niet toe hoe laat het dan is, als ie maar 2 uur draait...
Het is geen condensdroger, het vocht gaat de afvoer in. Het gaat erom de warme lucht af te voeren en in de zomer is dat juist wel zo prettigquote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:42 schreef Conflict het volgende:
Ik zou zo'n ventilatortje gewoon op de lichtschakelaar zetten en tijdens het drogen het licht aan laten. Zodra je klaar bent met drogen doe je het licht uit en dan draait 'ie nog wel lang genoeg lijkt me.
Maar in de zomer heb je toch geen droger nodig? Als je je was ophangt is het net zo snel droog en hoef je veel minder te strijken.
Ik begrijp dat er in die ruimte wel een gat naar buiten zit, je zou je slang daar op aan kunnen sluiten toch?
Ik had het gelezen in je OP. Ik dacht dat er ook op niet condensdrogers een slang aangesloten kon worden om de warme lucht af te voeren. Vandaar mijn opmerking.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:51 schreef WebbySP het volgende:
[..]
Het is geen condensdroger, het vocht gaat de afvoer in. Het gaat erom de warme lucht af te voeren en in de zomer is dat juist wel zo prettig![]()
100s is nog geen 2 minuten toch ?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:55 schreef Remco_h het volgende:
een tijd relais!!!
Het tijdrelais 3RP1540 met afvalvertraging wordt geleverd in drie AC/DC-spanningsuitvoeringen (24 V, 100 - 127 V en 200 - 240 V) en zeven instelbereiken van 0,05 tot 100 s. Tijdens de aflooptijd hoeft de bedieningsspanning niet aanwezig te blijven. De aansturing kan hierdoor eenvoudig worden gehouden. Ook wanneer de minimum inschakelduur niet wordt aangehouden is het tijdrelais ongevoelig voor spanningsopslingering of restspanningen. De geïntegreerde techniek sluit een foutief gedrag uit, waardoor instabiele bedrijfssituaties worden voorkomen. Het relais 3RP1540 wordt geleverd in een standaardbehuizing van 22,5 mm breed in uitvoeringen met een of twee omschakelcontacten.
http://www.siemens.nl/persinfo/pressinfo.asp?id=134
Ah, vandaar. Nee ik zit niet te wachten (en mijn vriendin ook niet....quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:56 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik had het gelezen in je OP. Ik dacht dat er ook op niet condensdrogers een slang aangesloten kon worden om de warme lucht af te voeren. Vandaar mijn opmerking.
Maar waarom laat je het licht niet ff aan staan? Dus was erin, licht aan laten staan, en half uurtje nadat de droger klaar is haal je 'm leeg en dan doe je het licht uit. Of zit je altijd te wachten tot 'ie klaar is?
Ik weet niet of dit de juiste thermostaat is, maar ze hebben er veel meer bij conrad.quote:Voor inbouw in alle warmte- enkoeltechnische installaties. Deze dient voor de regeling van ventilatie- en klimaatsystemen, zoals vriezers of koelkasten. Door zijn compacte vorm is inbouw geen probleem.
klik
quote:Onze complete oplossing voor het temperatuurafhankelijk schakelen van elektrische verbruikers. Ideaal voor kachels en circulatiepompen die op een 230 V-stopcontact zijn aangesloten. Deze set bevat de schakelcontactdoos FS20 ST en een radiografische thermostaat FS20 STR.
Technische spec.: Temperatuurbereik +6 tot +30 ºC • Voedingsspanning 2 penlitebatterijen (worden niet meegeleverd) voor thermostaat, 230 V/50 Hz voor schakelcontactdoos • Schakelvermogen max. 3680 W.
quote:Gelijktijdige inschakel-, uitschakel- en huidige temperatuur aanduiding. Voor de meeste toepassingen van verwarming en koeling.
# Technische specificaties:Temperatuurbereik -40 - +99,9 °C
# Afm. (bxhxd) 68 x 131,5 x 57 mm (met stekker).
Bij de betere installateur, kun je zo een overwerktimer bestellen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:08 schreef WebbySP het volgende:
Hoi, ik ben al enige tijd op zoek naar een ventilator die niet maar een paar minuten kan doorlopen na uitschakeling van het licht, maar zo'n 1,5 tot 2 uur ofzo.
Ik zat dan te denken aan een apart kastje wat de (standaard) ventilator dan bijv. zou kunnen aansturen, maar ik weet niet precies wat ik dan nodig heb of waar ik dat zou kunnen krijgen.
Heb al wel bij conrad.nl gekeken, maar daar hebben ze zo ontzettend veel, dat ik het ook niet meer weet.
Iemand die hiermee uit de voeten kan en mij kan adviseren ?
De situatie is als volgt : ik heb een aparte ruimte waarin de wasmachine en wasdroger staan en als de droger staat te draaien komt er nogal wat warme lucht vrij die ik wil afvoeren dmv. een ventilator. Het is geen condensdroger, het water wordt netjes afgevoerd via de afvoer, dus laat daar geen misverstand over bestaan, het gaat puur om de warme lucht die afgevoerd moet worden.
Ik dacht dat het handig zou kunnen zijn dat als de droger wordt aangezet, dat er dan op een knop gedrukt kan worden (of aan een touwtje getrokken kan worden....) waardoor de ventilator dan zo'n 2 uur (instelbaar ??) gaat draaien.
Alvast bedankt voor de reakties.
die UT-100 lijkt me eigenlijk wel een heel aardige oplossing. Heb alleen 1 probleem : stel dat het een zwoele zomerse nacht is (of overdag) en de temperatuur loopt op, dan begint de ventilator ook natuurlijk weer te draaien. Vraag me dus af of dat ding in te stellen is zodat ie alleen tussen bepaalde tijden kan werken, of dat ik er misschien dan weer een schakelklok onder moet zetten.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:04 schreef Conflict het volgende:
[afbeelding]
Op deze manier hoef je hem niet eens in of uit te schakelen, eigenlijk een perfecte oplossing en kant en klaar verkrijgbaar.
Je zou 'm op een schakelklok kunnen zetten, maar ik denk dat als je 'm op bijvoorbeeld 35 graden zet met een uitlooptijd van 20 minuten dan moet het toch te doen zijn, dat is gewoon een kwestie van finetunen.quote:Op woensdag 21 juni 2006 08:45 schreef WebbySP het volgende:
[..]
die UT-100 lijkt me eigenlijk wel een heel aardige oplossing. Heb alleen 1 probleem : stel dat het een zwoele zomerse nacht is (of overdag) en de temperatuur loopt op, dan begint de ventilator ook natuurlijk weer te draaien. Vraag me dus af of dat ding in te stellen is zodat ie alleen tussen bepaalde tijden kan werken, of dat ik er misschien dan weer een schakelklok onder moet zetten.
Dat laatste is denk ik de kortste slag.......
Hmmmm, maar even op me in laten werken, in ieder geval bedankt voor de tip !
daarom kan je beter 1 zelf maken met een easy relais ofzo (alleen zijn die zo duurquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |