abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39034628
Hoi, ik ben al enige tijd op zoek naar een ventilator die niet maar een paar minuten kan doorlopen na uitschakeling van het licht, maar zo'n 1,5 tot 2 uur ofzo.
Ik zat dan te denken aan een apart kastje wat de (standaard) ventilator dan bijv. zou kunnen aansturen, maar ik weet niet precies wat ik dan nodig heb of waar ik dat zou kunnen krijgen.
Heb al wel bij conrad.nl gekeken, maar daar hebben ze zo ontzettend veel, dat ik het ook niet meer weet.

Iemand die hiermee uit de voeten kan en mij kan adviseren ?

De situatie is als volgt : ik heb een aparte ruimte waarin de wasmachine en wasdroger staan en als de droger staat te draaien komt er nogal wat warme lucht vrij die ik wil afvoeren dmv. een ventilator. Het is geen condensdroger, het water wordt netjes afgevoerd via de afvoer, dus laat daar geen misverstand over bestaan, het gaat puur om de warme lucht die afgevoerd moet worden.

Ik dacht dat het handig zou kunnen zijn dat als de droger wordt aangezet, dat er dan op een knop gedrukt kan worden (of aan een touwtje getrokken kan worden....) waardoor de ventilator dan zo'n 2 uur (instelbaar ??) gaat draaien.

Alvast bedankt voor de reakties.
pi_39035064
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:08 schreef WebbySP het volgende:
Hoi, ik ben al enige tijd op zoek naar een ventilator die niet maar een paar minuten kan doorlopen na uitschakeling van het licht, maar zo'n 1,5 tot 2 uur ofzo.
Ik zat dan te denken aan een apart kastje wat de (standaard) ventilator dan bijv. zou kunnen aansturen, maar ik weet niet precies wat ik dan nodig heb of waar ik dat zou kunnen krijgen.
Heb al wel bij conrad.nl gekeken, maar daar hebben ze zo ontzettend veel, dat ik het ook niet meer weet.

De situatie is als volgt : ik heb een aparte ruimte waarin de wasmachine en wasdroger staan en als de droger staat te draaien komt er nogal wat warme lucht vrij die ik wil afvoeren dmv. een ventilator. Het is geen condensdroger, het water wordt netjes afgevoerd via de afvoer, dus laat daar geen misverstand over bestaan, het gaat puur om de warme lucht die afgevoerd moet worden.

Ik dacht dat het handig zou kunnen zijn dat als de droger wordt aangezet, dat er dan op een knop gedrukt kan worden (of aan een touwtje getrokken kan worden....) waardoor de ventilator dan zo'n 2 uur (instelbaar ??) gaat draaien.

met relias kan je dat maken maar dat is wel een heel gedoe
Every war is different, every war is the same.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 14:28:22 #3
15466 --HOOLIE--
Maar das logisch...
pi_39035312
Misschien is een tijdklok een oplossing
|X|
|X|*** Met GOD zelf heb ik geen probleem, het is meer zijn fanclub die mij niet aan staat.. ***
|X|
pi_39035394
Mja, dat zou een oplossing kunnen zijn, maar liever zie ik dat wanneer ik bijv. aan het touwtje van de schakelaar trek, dat ie dan lekker 2 uur gaat draaien. Met een tijdklok moet ik meer prutsen en gemak dient de mens. Toch ?
Maarreh, met een relais hoor ik. Zijn daar geen kant-en-klare oplossingen voor te krijgen ?
pi_39035439
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:30 schreef WebbySP het volgende:
Maarreh, met een relais hoor ik. Zijn daar geen kant-en-klare oplossingen voor te krijgen ?
dat zal mischien wel ja ma als je mischien even met google zoekt dan weet je meer.

edit: wil wel een keer een schematje maken voor je als er geen kant en klare oplossing is maar ben nu nog even druk bezig.
pi_39035537
draait je droger 2 uur dan?
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_39035702
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:34 schreef Mangoworks2002 het volgende:
draait je droger 2 uur dan?
hij wilt die ventilator daarna ook nog laten draaien na dat de droger klaar is om de warme lucht af te voeren
pi_39035767
Hij draait geen 2 uur, maar wil de ventilator toch wel 1,5 uur ofzo laten draaien om de warme lucht af te voeren op zolder. Ik zie overal wel uitschakelvertragingen voor ventilatoren maar dat is dan van 10sec. tot 5min. En zelfbouw is voor mij geen optie......
pi_39035847
Ik zou zo'n ventilatortje gewoon op de lichtschakelaar zetten en tijdens het drogen het licht aan laten. Zodra je klaar bent met drogen doe je het licht uit en dan draait 'ie nog wel lang genoeg lijkt me.
Maar in de zomer heb je toch geen droger nodig? Als je je was ophangt is het net zo snel droog en hoef je veel minder te strijken.

Ik begrijp dat er in die ruimte wel een gat naar buiten zit, je zou je slang daar op aan kunnen sluiten toch?

[ Bericht 27% gewijzigd door Conflict op 20-06-2006 14:48:13 ]
  dinsdag 20 juni 2006 @ 14:47:36 #10
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_39036025
cheap ass tijdklok zou ik doen, je hoeft niet te kloten met die pinnetjes, gewoond e klok verdraaien, 't doet er niet toe hoe laat het dan is, als ie maar 2 uur draait...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_39036055
Kookwekker modificeren naar tijdklok...
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  dinsdag 20 juni 2006 @ 14:50:57 #12
19840 Libris
Live from Singapore
pi_39036145
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:47 schreef dribbel79 het volgende:
cheap ass tijdklok zou ik doen, je hoeft niet te kloten met die pinnetjes, gewoond e klok verdraaien, 't doet er niet toe hoe laat het dan is, als ie maar 2 uur draait...
Lijkt me inderdaad ook de beste oplossing, een paar euro.
pi_39036181
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:42 schreef Conflict het volgende:
Ik zou zo'n ventilatortje gewoon op de lichtschakelaar zetten en tijdens het drogen het licht aan laten. Zodra je klaar bent met drogen doe je het licht uit en dan draait 'ie nog wel lang genoeg lijkt me.
Maar in de zomer heb je toch geen droger nodig? Als je je was ophangt is het net zo snel droog en hoef je veel minder te strijken.

Ik begrijp dat er in die ruimte wel een gat naar buiten zit, je zou je slang daar op aan kunnen sluiten toch?
Het is geen condensdroger, het vocht gaat de afvoer in. Het gaat erom de warme lucht af te voeren en in de zomer is dat juist wel zo prettig
pi_39036328
een tijd relais!!!

Het tijdrelais 3RP1540 met afvalvertraging wordt geleverd in drie AC/DC-spanningsuitvoeringen (24 V, 100 - 127 V en 200 - 240 V) en zeven instelbereiken van 0,05 tot 100 s. Tijdens de aflooptijd hoeft de bedieningsspanning niet aanwezig te blijven. De aansturing kan hierdoor eenvoudig worden gehouden. Ook wanneer de minimum inschakelduur niet wordt aangehouden is het tijdrelais ongevoelig voor spanningsopslingering of restspanningen. De geïntegreerde techniek sluit een foutief gedrag uit, waardoor instabiele bedrijfssituaties worden voorkomen. Het relais 3RP1540 wordt geleverd in een standaardbehuizing van 22,5 mm breed in uitvoeringen met een of twee omschakelcontacten.

http://www.siemens.nl/persinfo/pressinfo.asp?id=134
suck my asshole taco bender
pi_39036394
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:51 schreef WebbySP het volgende:

[..]

Het is geen condensdroger, het vocht gaat de afvoer in. Het gaat erom de warme lucht af te voeren en in de zomer is dat juist wel zo prettig
Ik had het gelezen in je OP. Ik dacht dat er ook op niet condensdrogers een slang aangesloten kon worden om de warme lucht af te voeren. Vandaar mijn opmerking.

Maar waarom laat je het licht niet ff aan staan? Dus was erin, licht aan laten staan, en half uurtje nadat de droger klaar is haal je 'm leeg en dan doe je het licht uit. Of zit je altijd te wachten tot 'ie klaar is?
pi_39037320
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:55 schreef Remco_h het volgende:
een tijd relais!!!

Het tijdrelais 3RP1540 met afvalvertraging wordt geleverd in drie AC/DC-spanningsuitvoeringen (24 V, 100 - 127 V en 200 - 240 V) en zeven instelbereiken van 0,05 tot 100 s. Tijdens de aflooptijd hoeft de bedieningsspanning niet aanwezig te blijven. De aansturing kan hierdoor eenvoudig worden gehouden. Ook wanneer de minimum inschakelduur niet wordt aangehouden is het tijdrelais ongevoelig voor spanningsopslingering of restspanningen. De geïntegreerde techniek sluit een foutief gedrag uit, waardoor instabiele bedrijfssituaties worden voorkomen. Het relais 3RP1540 wordt geleverd in een standaardbehuizing van 22,5 mm breed in uitvoeringen met een of twee omschakelcontacten.

http://www.siemens.nl/persinfo/pressinfo.asp?id=134
100s is nog geen 2 minuten toch ?
pi_39037393
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:56 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik had het gelezen in je OP. Ik dacht dat er ook op niet condensdrogers een slang aangesloten kon worden om de warme lucht af te voeren. Vandaar mijn opmerking.

Maar waarom laat je het licht niet ff aan staan? Dus was erin, licht aan laten staan, en half uurtje nadat de droger klaar is haal je 'm leeg en dan doe je het licht uit. Of zit je altijd te wachten tot 'ie klaar is?
Ah, vandaar. Nee ik zit niet te wachten (en mijn vriendin ook niet.... ), maar als de droger klaar is wil dat ook niet zeggen dat alles meteen eruit gehaald wordt. Het kan zijn dat dit dan nog bijv. 4 uur erin blijft zitten (handdoeken bijv.), dus dan is het wel lekker als een ventilator automatisch uitschakelt snappie.
Maar zo'n relais lijkt me ideaal, alleen dan een stuk langer dan de standaard 5 minuutjes.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 15:23:55 #18
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_39037410
En al helemaal geen 1,5 tot 2 UUR
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_39040918
Ik heb net op de website van Conrad gekeken en daar zag ik heel veel van die ventilatoren en sommigen hebben een uitlooptijd van 20 minuten.

En dan een thermostaat erop misschien? Dan blijft 'ie nog 20 minuten draaien nadat het koel genoeg is.

quote:
Voor inbouw in alle warmte- enkoeltechnische installaties. Deze dient voor de regeling van ventilatie- en klimaatsystemen, zoals vriezers of koelkasten. Door zijn compacte vorm is inbouw geen probleem.

klik
Ik weet niet of dit de juiste thermostaat is, maar ze hebben er veel meer bij conrad.
pi_39041175
quote:
Onze complete oplossing voor het temperatuurafhankelijk schakelen van elektrische verbruikers. Ideaal voor kachels en circulatiepompen die op een 230 V-stopcontact zijn aangesloten. Deze set bevat de schakelcontactdoos FS20 ST en een radiografische thermostaat FS20 STR.
Technische spec.: Temperatuurbereik +6 tot +30 ºC • Voedingsspanning 2 penlitebatterijen (worden niet meegeleverd) voor thermostaat, 230 V/50 Hz voor schakelcontactdoos • Schakelvermogen max. 3680 W.

Klik
quote:
Gelijktijdige inschakel-, uitschakel- en huidige temperatuur aanduiding. Voor de meeste toepassingen van verwarming en koeling.

# Technische specificaties:Temperatuurbereik -40 - +99,9 °C
# Afm. (bxhxd) 68 x 131,5 x 57 mm (met stekker).

Klik

Op deze manier hoef je hem niet eens in of uit te schakelen, eigenlijk een perfecte oplossing en kant en klaar verkrijgbaar.
pi_39041520
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:08 schreef WebbySP het volgende:

Bij de betere installateur, kun je zo een overwerktimer bestellen.
Deze kun je van 1 tot 6 uur instellen.
Dus zodra je de droger start, druk je 4 keer op het knopje en de afzuigventilator draait 4 uur lang.
pi_39047241
Universeel tijdrelais H3DE-M1 van Omron.
Instellen op mode E.

Instelbaar tussen 0,1 sec. en 120 uur.
Vreet voedingsspanningen tussen 24 en 230V AC/DC.
Kan 3A schakelen. (230 V AC)
pi_39063345
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:04 schreef Conflict het volgende:

[afbeelding]

Op deze manier hoef je hem niet eens in of uit te schakelen, eigenlijk een perfecte oplossing en kant en klaar verkrijgbaar.
die UT-100 lijkt me eigenlijk wel een heel aardige oplossing. Heb alleen 1 probleem : stel dat het een zwoele zomerse nacht is (of overdag) en de temperatuur loopt op, dan begint de ventilator ook natuurlijk weer te draaien. Vraag me dus af of dat ding in te stellen is zodat ie alleen tussen bepaalde tijden kan werken, of dat ik er misschien dan weer een schakelklok onder moet zetten.
Dat laatste is denk ik de kortste slag.......
Hmmmm, maar even op me in laten werken, in ieder geval bedankt voor de tip !
pi_39074885
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 08:45 schreef WebbySP het volgende:

[..]

die UT-100 lijkt me eigenlijk wel een heel aardige oplossing. Heb alleen 1 probleem : stel dat het een zwoele zomerse nacht is (of overdag) en de temperatuur loopt op, dan begint de ventilator ook natuurlijk weer te draaien. Vraag me dus af of dat ding in te stellen is zodat ie alleen tussen bepaalde tijden kan werken, of dat ik er misschien dan weer een schakelklok onder moet zetten.
Dat laatste is denk ik de kortste slag.......
Hmmmm, maar even op me in laten werken, in ieder geval bedankt voor de tip !
Je zou 'm op een schakelklok kunnen zetten, maar ik denk dat als je 'm op bijvoorbeeld 35 graden zet met een uitlooptijd van 20 minuten dan moet het toch te doen zijn, dat is gewoon een kwestie van finetunen.
pi_39075775
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:21 schreef WebbySP het volgende:

[..]

100s is nog geen 2 minuten toch ?
daarom kan je beter 1 zelf maken met een easy relais ofzo (alleen zijn die zo duur )
pi_39260437
Wat voor venitlator zoek je dan ? Ik heb hier zo'n toren ventilator staan en die kan ik nog 1 uur, 2 uur, 4 uur en zelfs 8 uur langer door laten draaien Die heb ik btw van de lidl
pi_39282674
Voor die ventilators met naloopfunctie is wel een oplossing:
Capaciteit van de condensator of de weerstand waarmee deze ontladen wordt vergroten, maar dat is volgens mij wel erg technisch, je moet het apparaat dan ook uit elkaar halen.
Als schakelaar kun je dan een gewone drukknop gebruiken.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_39282985
Conrad heeft een kant-en klare oplossing.

Op de site (www.conrad.nl) even dit produktnummer invoeren: 190027 - 89
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')