abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39227677
Het komt niet zo vaak voor, maar m'n boertje heeft al wel 'ns op vluchtstrook gestaan om in no time z'n kap dicht te krijgen toen het opeens echt begon te hozen. Lekker voor lul sta je dan wel, heheh.
pi_39229486
zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
pi_39239161
quote:
Op zondag 25 juni 2006 23:29 schreef Repeat het volgende:
zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
Als je achteraf een dumpvalve moet plaatsen dan is een dumpvalve die naar de buitenlucht afblaast het makkelijks te monteren, een simpele aansluiting op het inlaattraject is voldoende. Als je een recirculerende wil dan zul je nog een extra slang of buisje moeten maken.

Bij motoren met een air flow meter is de lucht inderdaad al gemeten, in dat geval zul je gebruik moeten maken van een dumpvalve die hiervoor geschikt is (net als de mijne, die is netjes gesloten bij stationair draaien)
pi_39266384
Mooi project mex! Te Vette Post dit overigens
  maandag 26 juni 2006 @ 23:17:40 #80
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39269241
quote:
Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:
Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:

1: Blow off valve
2: Recirculation valve

1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.

1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren

Type 1 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
Type 2 zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
(Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
net niet.
het heet altijd 'blow off valve'.
de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.

je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).

en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).

verder klopt het aardig
pi_39275384
quote:
Op maandag 26 juni 2006 23:17 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

net niet.
het heet altijd 'blow off valve'.
de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.

je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).

en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).

verder klopt het aardig
Volgens mij is het als volgt:
De BoV kent meerdere namen, Blow-off valve, recirculation valve, diverter valve, enz, enz.
Waar het om gaat is dat ze allemaal om dezelfde hoofdreden gemonteerd zitten. Namelijk de tegendruk aflaten van de turbo, wanneer de gasklep gesloten is. (voornamelijk tijdens schakelen)

Technisch gezien is het voordeel van een open BOV (hoe je deze ook noemen wilt) ten opzichte van een teruggekoppeld exemplaar, niet bestaand. De lucht die van de turbo af komt is namelijk heet (ook al is deze gekoeld door een Intercooler), dus van koelen onder de motorkap is totaal geen sprake. Verder klopt inderdaad de hoeveelheid lucht niet meer die door de MAF is gemeten, dus dat heeft ook alleen maar nadelen. (hoewel het rijk lopen van een turbo motor koelend effect heeft, wat weer een voordeel kan zijn ..)

Een BOV met terugkoppeling (noem ik zelf altijd een Diverter Valve) heeft twee voordelen:
- Deze houdt de hoeveelheid gemeten lucht door de MAF constant, alle lucht blijft in het circuit
- Doordat de druk terug gekoppeld wordt naar de turbo blijft deze marginaal beter op druk.

Eigenlijk zou je alleen een open BoV moeten monteren wanneer je gebruik maakt van een MAP ipv een MAF, maar dat komt maar zelden voor.

De enige reden om een Open BOV te installeren is voor het geluid!
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:51:56 #82
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39276124
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:22:20 #83
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39276859
klopt FunnyName, het voordeel mbt het afvoeren van de overdruk heeft bij zowel open als closed werking, de eigenschap dat het surge tegengaat.
het klinkt alleen cooler om in de atmosfeer af te blazen.

Het valt overigens wel mee met dat rijk lopen als je de bov goed afstelt (hij loopt dan wel rijk maar de auto slaat je niet af), en als je een safc of vergelijkbaars installeert kan je dit zelfs nog compenseren.
pi_39277259
Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
pi_39279905
Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee. Ga er maar vanuit dat er altijd zo iets in zit.
pi_39280136
een turbo heeft zelf geen blow off valve... 'n blow off valve zet je tussen de intake en de charge-kant van de turbo.
pi_39283415
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 12:11 schreef bonfie het volgende:
Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee.
Dat is ook weer overdreven, het zal inderdaad de levensduur verkorten, maar heel kort mee gaan is weer het andere uiterste.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 17:26:41 #88
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_39290464
Ik denk dat je turbo wel gaat klagen als je de bov weg gaat halen . Spanningsverschillen in de bladen zijn dan niet bepaald meer minimaal te noemen lijkt me.
Life is too short don't stress every day
  dinsdag 27 juni 2006 @ 17:27:33 #89
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_39290508
*roept iets van wastegate*

.
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
pi_39290579
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:
*roept iets van wastegate*

.
Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 17:33:06 #91
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_39290697
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_39290777
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:
*roept iets van wastegate*

.
je roept idd maar wat
Today is the greatest day I've ever known
Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
pi_39290940
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
Today is the greatest day I've ever known
Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
pi_39291664
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:
*roept iets van wastegate*

.
*roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:39 schreef ArTiC het volgende:

[..]

Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
Juist
  dinsdag 27 juni 2006 @ 18:21:53 #95
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_39292369
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:

[..]

*roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
Daarom roep ik het ook .
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
pi_39292677
Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.

*=Streep door wat niet van toepassing is.
pi_39292973
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 18:21 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

Daarom roep ik het ook .
huh
pi_39294804
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 18:31 schreef bonfie het volgende:
Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.

*=Streep door wat niet van toepassing is.
Dat zei ik.
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:29 schreef t0n het volgende:

[..]

Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
  woensdag 28 juni 2006 @ 09:07:09 #99
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39311458
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:37 schreef Sloper het volgende:
Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
de levensduur wordt verkort door surge. precies zoals ik het zei.
dus: gamma.
pi_39312221
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb
[..]
Sterker nog, je mag met een plastic kap over de kentekenplaat aan de achterkant rijden
Dat is een af-fabriek optie/accessoire geweest op de Miata (doorzichtige kap over het kenteken die flush loopt met de body).
Bij autofans zit iemand met een witte Miata die dat heeft. Hij is er al twee keer mee aangehouden, maar de rechter heeft besloten dat hij die kap mag voeren
Sindsdien heeft hij op die kap een klein stickertje "deze kap is toegestaan door de officier van justitie" (om bekeuringen van ijverige agenten en een extra nodeloze gang naar de rechter te voorkomen) en heeft hij het officiele papier ervan in z'n dashboardkastje
Of het ook echt helpt tegen flitsen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de foto overbelicht raakt als het flitslicht precies recht terugkaatst naar de camera.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')