abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39034360
Na jaren lang rijden in veel verschillende Honda's heb ik ruim een jaar geleden besloten een Mazda Miata MX-5 te kopen om de simpele reden dat ik weer iets wilde uit Japan, het goedkoop moest zijn (onderhoud, verzekering en belasting) en rwd moest hebben. Met deze 3 eisen blijft er nog maar 1 wagen over en dat is deze dus.

Toen ik de auto ruim een jaar geleden kocht stond hij er zo bij, bij een handelaar hier in de buurt:





Na een redelijke zoektocht heb ik voor deze gekozen omdat hij uit '92 komt en daardoor wat extra verstevegingen en opties heeft. Daarbij wilde ik ook graag een Miata ivm de kleine nummerbordjes en het ontbreken van de lelijke knipperlichten aan de zijkanten en het lelijke mistachterlicht aan de achterkant. Ook heeft dit model geen last van het 'short nose' probleem. Daarbij was de km/miles stand ook vrij laag (bij aankoop 84000 miles).

In de maanden na de aankoop heb ik vooral genoten van het open rijden en de (standaard) al vrij goede wegligging van de Miata. Allereerst heb ik de lelijke velgen met banden voor een nette prijs op marktplaats verkocht en heb ik voor weinig een setje beschadigde velgen gekocht die ik zelf geschuurd en gespoten heb. Verder heb ik het nummerbordje wat lager gehangen:



Vervolgens heb ik de gare papieren speakertjes vervangen en centrale deurvergrendeling ingebouwd en aangesloten op het alarm, hier valt weinig aan te zien dus hierbij een foto van de werkzaamheden:



Vervolgens ben ik op Ebay een goedkoop spruitstuk tegen gekomen:



Hierdoor werd de auto wat feller, reageerd wat beter op het gas, en dat voor maar 150¤, shipped

Omdat de standaard luchtfilter op een Miata al vrij behoorlijk is valt hier weinig aan te verbeteren. Het plaatsten van een open luchtfilter op de plek is het domste wat je kunt doen omdat het ding naast het spruitstuk komt te hangen. Om toch wat meer frisse lucht binnen te krijgen heb ik een poging gewaagd om de Randall Cowl van Flyin Miata na te maken, dit ding zorgt ervoor dat je buitenlucht aanzuigt ipv de warme lucht onder de motorkap. Op de foto zie je wat ik er van gebrouwen heb, koste me 15¤ voor de dremel, buisje had ik nog liggen.





Volgende stap was het aanpakken van het onderstel, de standaard dempers van een MX-5 staan er namelijk bekend om dat ze nogal snel gaan lekken, bij verwijderen van de dempers bleken ze inderdaad alle 4 lek te zijn. Omdat de wegligging standaard al vrij behoorlijk is merk je hier niet zoveel van als je gewend bent in 'normale' auto's te rijden. Ik de dempers vervangen voor Bilstein B6 sportdempers met Eibach Pro-Kit veren. Ook de stofhoezen heb ik vervangen omdat daar niets meer van over was.

Oud:





Nieuw:



Ondertussen flink gezocht naar een setje orginele velgen van de versie met 1.8i blokje, dit zijn de meest lichte velgen die oem voor de MX-5 gemaakt zijn (4,9kg) Uiteindelijk een setje gevonden en de 'oude' velgen weer verkocht. Tevens ook nog een setje lichtgewicht rode lugnuts gescored, het totaalplaatje zie je hier, dus verlaging, andere velgen en rode lugnuts:



Een andere reden, die ik nog niet genoemd heb, waarom ik voor de trage 1.6i gekozen heb ipv de wat vlottere 1.8i is dat er voor de 1.6i (van '89 - '94) een zeer betaalbare turbo set te koop is van Greddy, met een beetje zoeken vind je deze set op Ebay voor zo'n $1200. Na niet al te lang nadenken heb ik de knoop doorgehakt en de Greddykit op Ebay besteld. Doordat het 1.6i blok in de MX-5 ook geleverd is in de 323 met turbo zitten er al wat voorzieningen op het blok waardoor de montage van een turbo vergemakkelijkt worden, zo zijn de olietoevoer en afvoer standaard al aanwezig.

Om veilig te kunnen rondrijden met een turbo heb ik besloten om de AEM UEGO aan te schaffen. Dit is een wideband lambda waarmee ik de AFR netjes in de gaten kan houden. Om met de Greddykit op een stockblok te rijden moet zul je de ontsteking moeten aanpassen van 10 naar 6 graden. Omdat je hiermee vermogen verliest wanneer je niet aan het boosten bent heb ik de Bipes ACU gekocht, hiermee kun je instellen bij welk toerental de ontsteking verlaat moet worden. Het apparaat kijkt ook naar airflow en temperatuur, deze zijn beide in te stellen, net als de rpm.









In eerste instantie was ik van plan om de AEM UEGO op deze manier te monteren:





Hiervoor zou ik echter de ventilatie kanalen moeten slopen om de bekabeling erin te krijgen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een A-stijl meterhouder van Autometer. Op de foto zie je ook de VDO Vision boostmeter



Hier zie je de Bipes ACU geïnstalleerd:



Deze krijgt tzt nog een plekje in het handschoenenvakje

Na lang wachten (3 weken ongeveer) kwam eindelijk de langverwachte doos binnen, gelukkig zonder importkosten door de met pen geschreven letters op de doos



Met de volgene inhoud:

Manifold


Luchtfilter


Olie toe-en afvoerslang


Vortech FMU




Pakkingen en overige aansluitmeuk


Pijpjes


Downpipe


Turbo








Work in progress pics





Klaar





Mijn handige pa heeft een mooi hitteschildje gemaakt (ding heeft 3 functies, potje met remvloeistof smelt niet, luchtfilter blijft koeler en eieren bakken op de motorkap kan niet meer)





Tevens heb ik de uitlaat vanaf de downpipe custom laten maken in 2,5" met een enkel een einddemper (geen middendemper of kat meer..) Om toch zoveel mogelijk de 'sleeperlook' te behouden heb ik voor een subtiel eindstukje gekozen:



Om de druk netjes te kunnen regelen en om boostspike te voorkomen heb ik een manual boostcontroller gekocht, die zie je (als je goed kijkt) op de volgende foto:



Bij een turbo hoort uiteraard ook een blow off valve, ik heb gekozen voor een bov van Forge:



Omdat ik er tijdens de laatste clubspecialsdag op Zandvoort achter kwam dat mijn remmen erg veel last hadden van fading (remvloeistof was 3 dagen oud, dot5.1) heb ik besloten om de schijven en blokken van een 1.8i te nemen, deze schijven zijn 255mm ipv 235mm doorsnede. Bij t0n heb ik een setje Axxis Ultimate blokken besteld:



Schijven komen van Zimmerman, zijn al besteld, maar nog niet binnen:



Ik hoop dat hiermee m'n fading problemen verleden tijd zijn.



Todolist
  • Schijven en blokken monteren
  • Intercooler plaatsen
  • Andere brandstofpomp
  • Andere bougies
  • DIY 'papa' rollbar
  • etcetc

    Vragen staat vrij

    [ Bericht 4% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 16:25:39 ]
  • pi_39034643
    Netjes, wat is het verschil dat je nieuwe spruitstuk maakt ongeveer in PK?
    ALLES is relatief, behalve het begin en het eind.
    pi_39034793
    Mooi man
    Ben pas net 18 eerst maar eens m'n rijbewijs halen en wat diploma's binnenslepen.
    Hoeveel geld gaat er wel niet in zo'n project zitten?
    pi_39034914
    Ben nog niet klaar Nog even geduld, ben nog steeds met de openingspost bezig.
    pi_39035320
    Whehe, handig, dat 'warranty'. Dat had je via mail even met de verzender bekonkeld?

    Moet zeggen dat ik het tot nu toe erg stijlvol gedaan vindt, geen foute mods en dergelijke

    Ah, nu met turbo-pics. Blijft leip hoor, en zeker zéér stijlvol die uitlaat. Je blijft met 1 demper nog wel binnen de normen?
      dinsdag 20 juni 2006 @ 14:32:37 #6
    55154 Sjoewe
    Time. Space.
    pi_39035461
    Vet man
    ** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
      dinsdag 20 juni 2006 @ 14:50:39 #7
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_39036130
    hoeveel heb je nu op de wielen?
    The more debt, the better
    pi_39036226
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 14:50 schreef flyguy het volgende:
    hoeveel heb je nu op de wielen?
    Nog niet zo heel erg veel, ik schat zo'n 150pk, omdat ik nu nog zonder intercooler aan het rijden ben kan ik de druk eigenlijk niet verder opvoeren, ik rijd nu op 5psi. Ik wil op ~10psi uitkomen, dat is goed voor ~180pk. Hiervoor moet ik nog wel flink wat investeren: andere injectoren, intercooler, andere brandstofpomp, instelbare benzinedrukregelaar, andere koppeling en ander diff. Bij elkaar opgeteld een flinke klap geld, ik weet ook nog niet precies in welke volgorde ik alles ga doen.

    Tot 10psi kun je de standaard ECU blijven gebruiken, daarboven raden ze aan om bv een AEM ecu te gaan gebruiken, zover wil ik niet gaan, of ik moet de de loterij winnen

    [ Bericht 16% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 16:03:57 ]
      dinsdag 20 juni 2006 @ 14:54:14 #9
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_39036274
    nogal tijd netjes op zo'n lichte roadster als een mx 5
    The more debt, the better
      dinsdag 20 juni 2006 @ 15:01:29 #10
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_39036605
    Leuk project... Ook leuk dat je het allemaal zelf doet..

    Hoeveel uur is er ondertussen in gaan zitten?

    Afwerking is niet overal even strak, maar het gaat om het resultaat, zullen we maar zeggen
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_39036693
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 15:01 schreef MikeyMan het volgende:
    Leuk project... Ook leuk dat je het allemaal zelf doet..

    Hoeveel uur is er ondertussen in gaan zitten?

    Afwerking is niet overal even strak, maar het gaat om het resultaat, zullen we maar zeggen
    Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikst Voor de rest boeit het me niet zo heel veel hoe het eruit ziet als het maar hard vooruit komt, en hard de bocht om gaat natuurlijk
      dinsdag 20 juni 2006 @ 15:08:00 #12
    20074 Paladijn
    Jinba Ittai
    pi_39036844
    schaamteloze tvp
    Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
    Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
      dinsdag 20 juni 2006 @ 15:09:13 #13
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_39036888
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 15:04 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikst Voor de rest boeit het me niet zo heel veel hoe het eruit ziet als het maar hard vooruit komt, en hard de bocht om gaat natuurlijk
    Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_39037007
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 14:28 schreef cryforhelp het volgende:
    Whehe, handig, dat 'warranty'. Dat had je via mail even met de verzender bekonkeld?

    Moet zeggen dat ik het tot nu toe erg stijlvol gedaan vindt, geen foute mods en dergelijke

    Ah, nu met turbo-pics. Blijft leip hoor, en zeker zéér stijlvol die uitlaat. Je blijft met 1 demper nog wel binnen de normen?
    Ik had inderdaad met de verkoper geregeld dat hij er warranty op zou zetten Scheelde me een flinke klap geld.

    Waarschijnlijk blijf ik gewoon binnen de norm, qua geluid dempt de turbo uiteraard ook, of ik m'n co waarde ga halen is nog even afwachten
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 15:09 schreef MikeyMan het volgende:

    [..]

    Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?
    Komende winter schors ik het ding weer en dan ga ik de bodem aanpakken, heb een huis gekocht met garage moest tot nu toe alles open-air doen

    Erg veel roest zit er niet trouwens, het ding heeft tot 2000 in California rond gereden dus pas vanaf die tijd regen gezien

    [ Bericht 21% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 15:34:54 ]
    pi_39038906
    Cool project, en goed spul gebruikt ook zie ik.
    Maar zo'n AEM Ecu is zoooo duur toch niet? Ik heb er ook 1. Alleen het laten programmeren kost ook wel wat.
    If you can't smoke it, or light it, fuck it.
    pi_39039054
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 16:00 schreef noidea het volgende:
    Cool project, en goed spul gebruikt ook zie ik.
    Maar zo'n AEM Ecu is zoooo duur toch niet? Ik heb er ook 1. Alleen het laten programmeren kost ook wel wat.
    1500$, ik vind het nogal wat. Moet maar tevreden zijn met wat ik heb (ben benieuwd hoelang ik dat vol ga houden )
    pi_39040669
    vet! tvp
      dinsdag 20 juni 2006 @ 19:01:19 #18
    77352 Hugster
    Mandarijntje
    pi_39044844
    Ziet er zeer goed uit allemaal
    Het kleppendeksel is ook flink vooruit gegaan door zijn verfbeurtje
    pi_39045668
    gaaf karretje!! neef van me heeft een mx-5 1.8 uit 1994. wagen ziet er tiptop uit, ook het uitlaat gedeelte vanaf de motor t/m de einddemper vervangen. hij had eerst de velgen die jij nu hebt, maar heeft er 17" onder gelegd. zijn streven is later ook een turbo/supercharger te hebben

    succes!
    pi_39047202
    Mooi hoor Rob, ben benieuwd hoe dat zal gaan bij de ClubSpecials volgende maand
      dinsdag 20 juni 2006 @ 20:06:54 #21
    132767 lipje
    zeg maar nee, krijg je er twee
    pi_39047329
    Te Vet Project
    Return of the Unox-muts
    Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
    verrekte koekwaus :')
    Pappa van Aafke en Onno
    pi_39050566
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 20:03 schreef johnwoo het volgende:
    Mooi hoor Rob, ben benieuwd hoe dat zal gaan bij de ClubSpecials volgende maand
    Daar ben ik helaas niet bij, ik ga alleen naar de circuittrainig op 6 juli, de 15e naar de Loveparade dus Clubspecials op de 16e lijkt me niet zo'n goed plan
    pi_39051540
    Goed topique...niet dat je me ff verteld dat je kinky velgen hebt tegenwoordig
    Today is the greatest day I've ever known
    Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
    pi_39051671
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 21:36 schreef ArTiC het volgende:
    Goed topique...niet dat je me ff verteld dat je kinky velgen hebt tegenwoordig
    Zo kinky zijn ze niet hoor, gewoon standaard Mazda, wel een kinky gewicht
    pi_39053095
    Nice project
    Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')