Na jaren lang rijden in veel verschillende Honda's heb ik ruim een jaar geleden besloten een Mazda Miata MX-5 te kopen om de simpele reden dat ik weer iets wilde uit Japan, het goedkoop moest zijn (onderhoud, verzekering en belasting) en rwd moest hebben. Met deze 3 eisen blijft er nog maar 1 wagen over en dat is deze dus.
Toen ik de auto ruim een jaar geleden kocht stond hij er zo bij, bij een handelaar hier in de buurt:
![]()
![]()
Na een redelijke zoektocht heb ik voor deze gekozen omdat hij uit '92 komt en daardoor wat extra verstevegingen en opties heeft. Daarbij wilde ik ook graag een Miata ivm de kleine nummerbordjes en het ontbreken van de lelijke knipperlichten aan de zijkanten en het lelijke mistachterlicht aan de achterkant. Ook heeft dit model geen last van het
'short nose' probleem. Daarbij was de km/miles stand ook vrij laag (bij aankoop 84000 miles).
In de maanden na de aankoop heb ik vooral genoten van het open rijden en de (standaard) al vrij goede wegligging van de Miata. Allereerst heb ik de lelijke velgen met banden voor een nette prijs op marktplaats verkocht en heb ik voor weinig een setje beschadigde velgen gekocht die ik zelf geschuurd en gespoten heb. Verder heb ik het nummerbordje wat lager gehangen:
![]()
Vervolgens heb ik de gare papieren speakertjes vervangen en centrale deurvergrendeling ingebouwd en aangesloten op het alarm, hier valt weinig aan te zien dus hierbij een foto van de werkzaamheden:
![]()
Vervolgens ben ik op Ebay een goedkoop spruitstuk tegen gekomen:
![]()
Hierdoor werd de auto wat feller, reageerd wat beter op het gas, en dat voor maar 150¤, shipped
![]()
Omdat de standaard luchtfilter op een Miata al vrij behoorlijk is valt hier weinig aan te verbeteren. Het plaatsten van een open luchtfilter op de plek is het domste wat je kunt doen omdat het ding naast het spruitstuk komt te hangen. Om toch wat meer frisse lucht binnen te krijgen heb ik een poging gewaagd om de
Randall Cowl van Flyin Miata na te maken, dit ding zorgt ervoor dat je buitenlucht aanzuigt ipv de warme lucht onder de motorkap. Op de foto zie je wat ik er van gebrouwen heb, koste me 15¤ voor de dremel, buisje had ik nog liggen.
![]()
![]()
Volgende stap was het aanpakken van het onderstel, de standaard dempers van een MX-5 staan er namelijk bekend om dat ze nogal snel gaan lekken, bij verwijderen van de dempers bleken ze inderdaad alle 4 lek te zijn. Omdat de wegligging standaard al vrij behoorlijk is merk je hier niet zoveel van als je gewend bent in 'normale' auto's te rijden. Ik de dempers vervangen voor Bilstein B6 sportdempers met Eibach Pro-Kit veren. Ook de stofhoezen heb ik vervangen omdat daar niets meer van over was.
Oud:
![]()
![]()
Nieuw:
![]()
Ondertussen flink gezocht naar een setje orginele velgen van de versie met 1.8i blokje, dit zijn de meest lichte velgen die oem voor de MX-5 gemaakt zijn (4,9kg)
![]()
Uiteindelijk een setje gevonden en de 'oude' velgen weer verkocht. Tevens ook nog een setje lichtgewicht rode lugnuts gescored, het totaalplaatje zie je hier, dus verlaging, andere velgen en rode lugnuts:
![]()
Een andere reden, die ik nog niet genoemd heb, waarom ik voor de trage 1.6i gekozen heb ipv de wat vlottere 1.8i is dat er voor de 1.6i (van '89 - '94) een zeer betaalbare turbo set te koop is van Greddy, met een beetje zoeken vind je deze set op Ebay voor zo'n $1200. Na niet al te lang nadenken heb ik de knoop doorgehakt en de Greddykit op Ebay besteld. Doordat het 1.6i blok in de MX-5 ook geleverd is in de 323 met turbo zitten er al wat voorzieningen op het blok waardoor de montage van een turbo vergemakkelijkt worden, zo zijn de olietoevoer en afvoer standaard al aanwezig.
Om veilig te kunnen rondrijden met een turbo heb ik besloten om de AEM UEGO aan te schaffen. Dit is een wideband lambda waarmee ik de AFR netjes in de gaten kan houden. Om met de Greddykit op een stockblok te rijden moet zul je de ontsteking moeten aanpassen van 10 naar 6 graden. Omdat je hiermee vermogen verliest wanneer je niet aan het boosten bent heb ik de
Bipes ACU gekocht, hiermee kun je instellen bij welk toerental de ontsteking verlaat moet worden. Het apparaat kijkt ook naar airflow en temperatuur, deze zijn beide in te stellen, net als de rpm.
![]()
![]()
![]()
![]()
In eerste instantie was ik van plan om de AEM UEGO op deze manier te monteren:
![]()
![]()
Hiervoor zou ik echter de ventilatie kanalen moeten slopen om de bekabeling erin te krijgen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een A-stijl meterhouder van Autometer. Op de foto zie je ook de VDO Vision boostmeter
![]()
Hier zie je de Bipes ACU geïnstalleerd:
![]()
Deze krijgt tzt nog een plekje in het handschoenenvakje
Na lang wachten (3 weken ongeveer) kwam eindelijk de langverwachte doos binnen, gelukkig zonder importkosten door de met pen geschreven letters op de doos
![]()
![]()
Met de volgene inhoud:
Manifold
![]()
Luchtfilter
![]()
Olie toe-en afvoerslang
![]()
Vortech FMU
![]()
![]()
Pakkingen en overige aansluitmeuk
![]()
Pijpjes
![]()
![]()
Downpipe
![]()
Turbo
![]()
![]()
![]()
![]()
Work in progress pics
![]()
![]()
Klaar
![]()
![]()
![]()
Mijn handige pa heeft een mooi hitteschildje gemaakt
![]()
(ding heeft 3 functies, potje met remvloeistof smelt niet, luchtfilter blijft koeler en eieren bakken op de motorkap kan niet meer)
![]()
![]()
Tevens heb ik de uitlaat vanaf de downpipe custom laten maken in 2,5" met een enkel een einddemper (geen middendemper of kat meer..) Om toch zoveel mogelijk de 'sleeperlook' te behouden heb ik voor een subtiel eindstukje gekozen:
Om de druk netjes te kunnen regelen en om boostspike te voorkomen heb ik een manual boostcontroller gekocht, die zie je (als je goed kijkt) op de volgende foto:
![]()
Bij een turbo hoort uiteraard ook een blow off valve, ik heb gekozen voor een bov van Forge:
![]()
Omdat ik er tijdens de laatste clubspecialsdag op Zandvoort achter kwam dat mijn remmen erg veel last hadden van fading (remvloeistof was 3 dagen oud, dot5.1) heb ik besloten om de schijven en blokken van een 1.8i te nemen, deze schijven zijn 255mm ipv 235mm doorsnede. Bij t0n heb ik een setje Axxis Ultimate blokken besteld:
![]()
Schijven komen van Zimmerman, zijn al besteld, maar nog niet binnen:
![]()
Ik hoop dat hiermee m'n fading problemen verleden tijd zijn.
![]()
Todolist
Schijven en blokken monteren
Intercooler plaatsen
Andere brandstofpomp
Andere bougies
DIY 'papa' rollbar
etcetc
Vragen staat vrij
[ Bericht 4% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 16:25:39 ]