Nero en niets aan de hand. Geen argument meer dus.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:51 schreef Erosjuhhh het volgende:
branden op cd, kan ook nie vanaf mp3 mits je hem in een oud ding wilt afspelen, moet het ook wav zijn
http://www.mp3-tech.org/programmer/docs/mp3_theory.pdfquote:Op maandag 19 juni 2006 21:46 schreef 19FR08 het volgende:
Ik heb een vraag ivm met school.
• Wat gebeurt er precies bij de conversie van wav naar mp3?
Het is de bedoeling dat ik achter de details kom.
dus niet alleen dat het bestand kleiner wordt, en dat er overbodige tonen worden worden verwijdert.
Helaas, je enige reden gaat niet op. Als iets al gecomprimeerd is kun je de geluidskwaliteit nooit beter krijgen door weer te decoderen (wat verloren gegaan is, krijg je niet meer terug).quote:en nog 1:
Waarom zou je een mp3 naar een wav file omzetten?
Ik vind wav zwaar. Maarja ik moet een paar redenen hebben.
ik heb tot nu toe alleen, voor de geluidskwaliteit.
alvast bedankt!![]()
nero converteert hem voor het branden naar WAV, dunkt me...quote:Op maandag 19 juni 2006 21:52 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Nero en niets aan de hand. Geen argument meer dus.
Klopt maar waarom zou ik een mp3 naar WAV willen converteren (actief) als Nero het voor mij automatisch doet (passief) ?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:54 schreef Jordy-B het volgende:
nero converteert hem voor het branden naar WAV, dunkt me...
oke ^^quote:Op maandag 19 juni 2006 21:53 schreef Ablaze het volgende:
[..]
http://www.mp3-tech.org/programmer/docs/mp3_theory.pdf
[..]
Helaas, je enige reden gaat niet op. Als iets al gecomprimeerd is kun je de geluidskwaliteit nooit beter krijgen door weer te decoderen (wat verloren gegaan is, krijg je niet meer terug).
Een ongecomprimeerd formaat als WAV wat werkt in het tijddomein is noodzakelijk om het geluid om te zetten naar een analoog signaal, wat wij kunnen horen dus.
Dat beweert 'ie toch niet? Hij beweert dat je niet kan branden vanaf MP3 en dat is ook zo.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:55 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Klopt maar waarom zou ik een mp3 naar WAV willen converteren (actief) als Nero het voor mij automatisch doet (passief) ?
Conclusie: het is maar net hoe je de zin interpreteert.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:58 schreef Jordy-B het volgende:
Dat beweert 'ie toch niet? Hij beweert dat je niet kan branden vanaf MP3 en dat is ook zo.
Er staat wel in wat de verschillen zijn tussen WAV (ongecomprimeerd) en MP3.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:04 schreef 19FR08 het volgende:
@ Ablaze in die link staat helaas niets over wat er verandert bij wav>mp3![]()
quote:Op maandag 19 juni 2006 22:12 schreef Ablaze het volgende:
[..]
Er staat wel in wat de verschillen zijn tussen WAV (ongecomprimeerd) en MP3.
Een stap voor stap uitleg van WAV naar MP3 is nogal gecompliceerd, want dan krijg je te maken met ingewikkelde (Fourier achtige) transformaties, enorme integralen e.d.. Ik weet niet of het de bedoeling is je docent in slaap te laten vallen of er een boeiend verslag van te maken?
Overigens is er op Internet genoeg te vinden, bijvoorbeeld hier: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=MPEG1_Layer_3
Je theorie over de samplefrequentie klopt. Echter bij een MP3 wordt niet zomaar de samplefrequentie gehalveerd o.i.d.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:20 schreef vrucht8 het volgende:
het ligt aan de sample frequentie. Bij CD (of .wave) is dit 44100 keer per seconden, 44.1kHz. Als je dit gaat comprimeren ga je de sample frequentie verlagen.
Die 44.1kHz is niet zomaar gekozen.
Het menselijk gehoorkan tot 20kHz tot horen. Om een sinus te digitaliseren dusdanig dat deze ook weer kan worden gereconstrueerd, moet er minimaal 2 samples per sinus worden genomen. 20kHz * 2 = 40kHz. Voor de zekerheid doen ze iet meer, dus 44.1Khz.
Door de sample frequentie lager te kiezen zal zeker met de hogere frequenties (hoge tonen) het geluid erg slecht zijn. Maar deze tonen komen niet zo heel vaak voor dus kan voor een niet kieskeurige luisteraar worden weg gelaten.
Volgensmij haal je de samplerate en sinusfrequentie door elkaar.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:20 schreef vrucht8 het volgende:
het ligt aan de sample frequentie. Bij CD (of .wave) is dit 44100 keer per seconden, 44.1kHz. Als je dit gaat comprimeren ga je de sample frequentie verlagen.
Die 44.1kHz is niet zomaar gekozen.
Het menselijk gehoorkan tot 20kHz tot horen. Om een sinus te digitaliseren dusdanig dat deze ook weer kan worden gereconstrueerd, moet er minimaal 2 samples per sinus worden genomen. 20kHz * 2 = 40kHz. Voor de zekerheid doen ze iet meer, dus 44.1Khz.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |