abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39014124
We kennen allemaal wel een aantal pseudo-wetenschappelijke (religieuze) dogma's, van vrouwen die uit een rib komen, tot mensen die uit klei worden gevormd, tot onherleidbare complexiteit etcetera. Pseudo-wetenschap in deze vorm kan soms tot komische apologetiek leiden, maar de pseudo-wetenschap zelf werkt niet echt op mijn lachspieren.

Daarom open ik dit topic, om te kijken wat wél pseudowetenschappelijke (religieuze) claims zijn die op je lachspieren werken, en de aanleiding hiervan was dus dit bericht over mensen die denken dat prins Philips van UK God is. Welke pseudowetenschappelijke claim werkt het meeste op je lachspieren?

TS begint:
quote:
De Noordse mythologie Edda behelst het volgende. De bewoonbare aarde is ontstaan in het midden van een grote leegte, de Ginnungagap, en wel als volgt. Het water van elf rivieren die ontspringen uit de put Hvergelmir wordt tot ijs, doordat het de Ginnungagap beroert. Dit ijs botst op het vuur van de gloeiende wereld Múspell in het zuidien, die aan de reus Surtr behoort. Ui de botsing van ijs op vuur verrijst de gigant Ymir, die twee reuzen baart uit het zweet van zijn rechteroksel, terwijl zijn benen samen een derde zoon verwekken. Later ontstaan drie godenzonen, Odin, Vili en Vé, afstammend van de koe Audhumla en de reus Bolthorn. Deze goden vermoorden de gigant Ymir en brengen zijn lijk naar het midden van de Ginnungagap, waar zijn vlees de aarde vormt, zijn bloed, de wateren, zijn schedel de hemel, zijn benen de bergen enzovoort

Een andere komische theokosmologie is die van raëlianen
quote:
The story goes that after terraforming the Earth, human beings from another planet - the "Elohim" (Hebrew for the word "God" as found in the Hebrew Old Testament) - which the alleged extraterrestrial himself translated as meaning those who came from the sky in ancient Hebrew) created humans and all life on earth using DNA manipulation and genetic engineering.
Harrie Christus heeft ook een mooie:
quote:
Atomen bestaan uit ruimteschepen waarin triljoenen super-intelligente microwezens wonen
en in de verre toekomst gaan wij ook zelf het heelal volbouwen met ruimteschepen.
Atomen bestaan uit ruimteschepen, waarin microwezens wonen, die natuurlijk ook weer uit atomen bestaan, die uit ruimteschepen bestaan, enz enz enz ... als een oneindige reeks van steeds hogere culturen.
Het hele heelal is dus eigenlijk uit levende wezens opgebouwd.
Het heelal is geen dood mechaniek wat de wetenschap ons wijs wil maken, maar het heelal is een levend heelal uit levende wezens opgebouwd.
Het heelal is eigenlijk GOD zelf als de eenheid van een oneindig aantal microwezens.
Lees de nieuwe bijbel over gods eeuwig en oneindig rijk in de microkosmos.
Dit topic is dus om op een luchtige manier pseudowetenschappelijke claims uit het verleden en nu het licht te laten zien in WFL, zonder TRU-achtige apologie. Ik ben benieuwd.

edit. voor dat het te laat is, de evolutietheorie kun je hier bespreken. Voorkomt een hoop gezeik.
pi_39016413
Stichting Skepsis:

J.W Nienhuis: Het bestaat niet, ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar iedereen die anders beweert is een bedrieger!
pi_39018727
quote:
Op maandag 19 juni 2006 21:01 schreef Autodidact het volgende:

TS begint:
[..]
dat is toch geen pseudo-wetenschap maar gewoon religie
..///
pi_39018848
De filosofie (want dat is het!) van Harrie Christus is anders nog niet eens zo heel gek bedacht.
pi_39018917
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:36 schreef wipes66 het volgende:

[..]

dat is toch geen pseudo-wetenschap maar gewoon religie
Een religie omhelst een aantal zaken, een fenomenologie van het onstaan van de aarde is het terrein van de wetenschap.

Ontopic.
pi_39019224
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:40 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Een religie omhelst een aantal zaken, een fenomenologie van het onstaan van de aarde is het terrein van de wetenschap.
Ja oke, maar met pseudo-wetenschap wordt meestal een theorie bedoeld die zich wetenschappelijk voordoet, maar dat niet is.
..///
  maandag 19 juni 2006 @ 22:56:52 #7
150557 Franciscus_van_Assisi
Alle dieren tellen mee!
pi_39019809
Xenu & Scientology
quote:
In Scientology doctrine, Xenu (also Xemu) is an alien ruler of the "Galactic Confederacy" who, 75 million years ago, brought billions of people to Earth in DC-8 -like spacecraft, stacked them around volcanoes and blew them up with hydrogen bombs. Their souls then clustered together and stuck to the bodies of the living, and continue to wreak chaos and havoc today.

These events are known to Scientologists as "Incident II", and the traumatic memories associated with them as The Wall of Fire or the R6 implant. The story of Xenu is part of a much wider range of Scientology beliefs in extraterrestrial civilizations and alien interventions in Earthly events, collectively described as space opera by L. Ron Hubbard, science fiction writer and founder of Scientology.

Hubbard detailed the story in Operating Thetan level III (OT III) in 1967, famously warning that R6 was "calculated to kill (by pneumonia etc) anyone who attempts to solve it." The Xenu story was the start of the use of the volcano as a common symbol of Scientology and Dianetics from 1968 to the present day.

Much of the criticism of the Church of Scientology focuses on the story of Xenu. The Church has tried to keep Xenu confidential; critics claim revealing the story is in the public interest, given the high prices charged for OT III, part of Scientology's secret "Advanced Technology" doctrines taught only to members that have already contributed large amounts of money to the organization.

The Church avoids making mention of Xenu in public statements and has gone to considerable effort to maintain the story's confidentiality, including legal action on the grounds of both copyright and trade secrecy. Despite this, much material on Xenu has leaked to the public.
bron
Credo unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam.
pi_39019993
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:46 schreef wipes66 het volgende:

[..]

Ja oke, maar met pseudo-wetenschap wordt meestal een theorie bedoeld die zich wetenschappelijk voordoet, maar dat niet is.
Ja, dat klopt, dit topic gaat dus ook over aanames zonde poging tot wetenschappelijke onderbouwing.
pi_39020876
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:01 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ja, dat klopt, dit topic gaat dus ook over aanames zonde poging tot wetenschappelijke onderbouwing.
maar de wetenschap zoals we die nu kennen bestaat nog niet zo lang
het wordt het pas als iemand met de antwoorden begint en daarbij het bewijs zoekt, aanpast, verdraait of gewoon verzint zoals bijvoorbeeld een dr dino of Erich von Däniken
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
pi_39023706
Graancirkels!

Ondanks dat de oorspronkelijke verzinners van de wat fraaier uitgevoerde graancirkels allang uit de school zijn geklapt dat ze zelf hebben gemaakt blijven er volkstammen heilig in geloven dat deze door buitenaardse wezens of satan zouden zijn gemaakt. En keer op keer maken de leden van de circlemakers.org gemeenschap weer al die goedgelovige zielen gek met de meest fraaie kunstwerkjes. Waarop 'graancirkelgelovigen' vervolgens roepen 'dit kan niet door mensen gemaakt zijn!'

Het blijft leuk te zien hoe sommige mensen koppig en blind in hun geloof blijven volharden.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_39025712
Een beetje zoals de "moon sceptics" .
  dinsdag 20 juni 2006 @ 09:27:49 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39026826
TT een beetje aangepast, pseudo-wetenschap is een beetje een misleidende term in dit geval.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 09:35:27 #13
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_39026987
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 10:23:52 #14
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_39027994
Noach's vloed vind ik wel een leuke met zijn miljoenen dieren op een bootje ronddobberen op 8km hoogte.

en het Walhalla voor gevallen krijgers. Die na een zwaardsteek en een messteek of 5 opgepikt worden door een stel lekkere wijven genaamd Valkyries en gebracht naar het Walhalla, waar ze de rest van de eeuwigheid kunnen knokken en bier drinken....
Nu met gitaar!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 10:33:03 #15
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39028221
Het verhaal van de vrouw die haar natgeregende hondje in een magnetron stopte om te laten drogen. Hondje overlijdt, vrouw klaagt magnetronproducent aan en wint de rechtzaak voor veel geld. Vanaf dat moment staat er een disclaimer in de handleiding: "stop geen honden in deze magnetron".

Het is verbazend hoeveel mensen denken dat dit echt gebeurd is.

Je zou hier zowat alle broodje aap verhalen kunnen zetten
pi_39028289
Ik weet wel dat er ooit een inbreker was gestruikeld tijdens het inbreken en daarbij wat gebroken had. Hij kreeg nog een schadevergoeding ook. Volgens mij waargebeurd.

Dit is gebeurt in Amerika natuurlijk.

edit: volgens onemangang niet waargebeurd

[ Bericht 25% gewijzigd door The_Fox84 op 20-06-2006 13:13:16 ]
pi_39030499
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 10:33 schreef StupidByNature het volgende:
Het verhaal van de vrouw die haar natgeregende hondje in een magnetron stopte om te laten drogen. Hondje overlijdt, vrouw klaagt magnetronproducent aan en wint de rechtzaak voor veel geld. Vanaf dat moment staat er een disclaimer in de handleiding: "stop geen honden in deze magnetron".

Het is verbazend hoeveel mensen denken dat dit echt gebeurd is.

Je zou hier zowat alle broodje aap verhalen kunnen zetten
Zo verbazingwekkend is dat niet. Je hebt wel sterkere zaken in Amerika gehad die wel echt gebeurd zijn. Daar hebben ze de Stella awards geloof ik voor in het leven geroepen.
pi_39030836
Ik heb wel eens een verhaal gelezen van iemand die droomde dat hij op een straal van licht door het universum reisde en daarna een beroemde theorie bedacht waar veel mensen in geloven tegenwoordig.
pi_39031109
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 09:27 schreef Alicey het volgende:
TT een beetje aangepast, pseudo-wetenschap is een beetje een misleidende term in dit geval.
Ja, het dekt de lading beter. Maar de vorige was wat ironischer (naar Nietzsche's boek)
pi_39031654
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 11:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zo verbazingwekkend is dat niet. Je hebt wel sterkere zaken in Amerika gehad die wel echt gebeurd zijn. Daar hebben ze de Stella awards geloof ik voor in het leven geroepen.
Er zijn meer zaken urban legends dan je zou denken. Ook de hierboven genoemde zaak van een inbreker die zijn been breekt tijdens een inbraak en daarvoor een vergoeding krijgt, trouwens. Ach ja, het verschil zit hem tussen goedgelovigheid en skepticisme.
http://www.snopes.com
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_39813300
Ik bedacht me laatst de grappige mythe over hoe de halfgod Herakles (Hercules) geboren werd in het stuk "Amphitryon". Als ik een fout maak, verbeter me

Amphitryon was getrouwd met de wonderschone Alcmene. Ze werd zwanger van hem, net voordat hij op oorlogspad gaat en hij vertrekt. Zeus kijkt toe vanuit zijn hemelse troon en ziet dat Alcmene inderdaad hartstikke mooi is en hij besluit dat hij ook maar met haar naar bed moet gaan. Hij komt naar beneden, vermomd als Amphitryon zodat Alcmene denkt dat Amphitryon weer terug is van de oorlog en ze verwelkomt hem met open armen en ze gaan samen naar bed.

Tijdens de daad bedenkt Zeus dat hij zo'n ontzettend fijne tijd heegt met Alcmene, dat hij beveelt dat de sterrenbeelden stoppen met draaien zodat de nacht zo lang duurt als hij wil, totdat Zeus weer vertrekt. De volgende dag komt de échte Amphitryon terug van oorlog en er komt een vreemde situatie, maar ze komen er uit. Wat dan blijkt, is dat Alcmene zwanger is van twee kinderen:
- Iphicles van Amphitryon, een gewone mens
- Herakles van Zeus, een halfgod

Veel toffer dan over water lopen .
pi_39847963
dacht gelijk aan de edda maar daar was de TS me al voor
pi_39885213
Ik krijg allemaal visioenen van maffe sektes enzo...
En de scientology-kerk moest ik ook meteen aan denken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')