abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38999433
Ik heb een probleem met mijn brander: het lukt opeens niet meer om cd-rw's goed te branden. Als ik dit probeer met Nero en dan dataverificatie doe, geeft hij allemaal sectoren met leesfouten.

Als ik dan de gebrande cd eruit haal en opnieuw erin doe (in de brander of de gewone cd/dvd drive) en ik de bestanden probeer te kopieren naar de harde schijf, komt er een "gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)". Maar soms geeft hij ook aan dat de cd leeg is.

Dit gebeurt niet alleen met Nero, maar ook met Alcohol 120%, en ook als ik vanuit Verkenner probeer te branden. Met gewone cd-r's zijn er geen problemen.
Ik heb ook al met lagere snelheden geprobeerd, maar dat helpt ook niet.

Wat erg vreemd is, is dat het vroeger met dezelfde cd-rw's (Philips 1-4x) wel gewoon lukte. Het enige dat er is veranderd sinds die tijd is dat ik er een nieuwe versie van Nero op heb gezet, maar daar kan het niet aan liggen omdat het met andere programma's ook niet lukt.

Ik heb Windows XP SP2, mijn brander is een NEC ND-3520AW.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen en wat ik eraan kan doen?
pi_39000009
brander vies of versleten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 19 juni 2006 @ 13:32:18 #3
36138 sjaak-ie
Lekker boeie!
pi_39000172
Probeer de firmware van je brander te upgraden. Vaak verhelpt dat het probleem.
pi_39000706
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:27 schreef Deetch het volgende:
brander vies of versleten.
Vies kan ik me moeilijk voorstellen, want ik doe hem altijd netjes dicht als ik hem heb gebruikt, doe er schone cd's in en verder maak ik mijn computer van binnen regelmatig goed schoon.

Het lijkt me ook erg vreemd dat hij versleten kan zijn, ik heb hem vorig jaar gekocht en heb er hooguit een paar tientallen cd's/dvd's mee gebrand.
pi_39000735
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:32 schreef sjaak-ie het volgende:
Probeer de firmware van je brander te upgraden. Vaak verhelpt dat het probleem.
Ik zal eens kijken of ik dat ergens kan vinden.
pi_39000914
Gewoon een keer heel hard in je brander blazen! Het kleinste stofje kan al voor dit probleem zorgen.
pi_39000921
edit: dubbel
pi_39001251
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:55 schreef Conflict het volgende:
Gewoon een keer heel hard in je brander blazen! Het kleinste stofje kan al voor dit probleem zorgen.
Nooit zelf in gaan blazen! Eventueel een busje met perslucht gebruiken.
pi_39001327
Kun je het stof niet beter uit zuigen in plaats van het er nog verder in te blazen?
pi_39001413
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:06 schreef acceptgiro het volgende:
Kun je het stof niet beter uit zuigen in plaats van het er nog verder in te blazen?
Dat kan ook, maar mijn idee is dat de luchtstroom dan door de kiertjes weer ander stof in de brander zuigt. Ik blaas gewoon ff als ik dit heb met een speler. En busjes perslucht koop ik niet, lucht is gratis verkrijgbaar, zolang je niet spuugt kan dat best.
pi_39001479
Heb je het probleem ook bij een "verse" cd-rw?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_39001668
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:10 schreef Sometimes het volgende:
Heb je het probleem ook bij een "verse" cd-rw?
Ja, zowel met verse cd-rw's (die nog in de plastic verpakking zaten) als met cd-rw's die eerder succesvol gebrand waren.
pi_39001921
Ik heb de nieuwe firmware gevonden, ik zal dat eerst proberen en als dat niet lukt ga ik alles zo veel mogelijk stofvrij maken.
pi_39002208
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:23 schreef acceptgiro het volgende:
Ik heb de nieuwe firmware gevonden, ik zal dat eerst proberen en als dat niet lukt ga ik alles zo veel mogelijk stofvrij maken.
Toch maar andersom bij nader inzien, want dat gedoe met die firmware vind ik toch een beetje eng.
pi_39010049
OK, stofvrij gemaakt zover als het kon, maar het helpt niet. Daarna de nieuwe firmware geinstalleerd, maar het probleem blijft.
pi_39014469
Dat kan maar op een ding komen nl. je zegt hetzelf al , hij is defect.

Een jaar wil niks zeggen zowieso zit er geen garantie meer op.
Ik weet niet met de fabrieksgarantie.

En anders als je de mogelijkheid hebt in een ander pc bouwen en kijken wat er gebeurt dat moet al voldoende zijn voor een oordeel denk ik ....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')