abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 juni 2006 @ 11:45:57 #1
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_38997071
Hallo,

Mijn poes van 9 jaar drinkt en plast bijna niet meer. Normaal drinkt ze haar kattemelk altijd keurig op maar de afgelopen dagen doet ze dat niet meer. Ook plast ze heel erg weinig, kan dit goed bijhouden omdat de kattebak twee dagen geleden is schoongemaakt maar alle korrels zijn zo goed als droog. Normaal plast ze veel meer. Het enige vocht dat ze nu binnenkrijgt is via het natte voer. Dat eet ze wel zoals normaal. Water en droogvoer zijn altijd aanwezig.

Ook mauwt ze meer dan normaal, het klinkt niet als een aandacht mauw maar meer als dat ze ergens pijn heeft. Jullie zullen vast zeggen dat ik naar de dierenarts moet maar dat zie ik eigenlijk niet zitten. Mij poes oppakken is mij nog nooit gelukt. Laat staan ze in haar mandje te krijgen. Ze is nogal schuw zeg maar.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? En wat kan ik het beste doen?
pi_38997132
quote:
Op maandag 19 juni 2006 11:45 schreef Black-Hole het volgende:
Hallo,

Mijn poes van 9 jaar drinkt en plast bijna niet meer. Normaal drinkt ze haar kattemelk altijd keurig op maar de afgelopen dagen doet ze dat niet meer. Ook plast ze heel erg weinig, kan dit goed bijhouden omdat de kattebak twee dagen geleden is schoongemaakt maar alle korrels zijn zo goed als droog. Normaal plast ze veel meer. Het enige vocht dat ze nu binnenkrijgt is via het natte voer. Dat eet ze wel zoals normaal. Water en droogvoer zijn altijd aanwezig.

Ook mauwt ze meer dan normaal, het klinkt niet als een aandacht mauw maar meer als dat ze ergens pijn heeft. Jullie zullen vast zeggen dat ik naar de dierenarts moet maar dat zie ik eigenlijk niet zitten. Mij poes oppakken is mij nog nooit gelukt. Laat staan ze in haar mandje te krijgen. Ze is nogal schuw zeg maar.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? En wat kan ik het beste doen?
Naar de dierenarts lijkt mij echt nodig zoals jij het beschrijft. Kan de dierenarts niet naar jou komen ? Gewoon even bellen kan toch al geen kwaad ?

Misschien iets aan de urinewegen/blaas ? Kan heel pijnlijk zijn, en als haar urineweg verstopt zit, bijvoorbeeld door gruis dan heeft ze echt medische hulp nodig. Een vriendin van mij had een kater die veel blaasontstekingen had, en die stopte ook gewoon met drinken wanneer het plassen hem pijn deed.

Is ze uitgedroogd ? Als je haar nekvel beetpakt moet het direct weer terugvallen op z'n plek, blijft het een beetje omhoog staan dan is ze zeker uitgedroogd . (wel fijn dat ze nog wat natvoer eet)

Bel alsjeblieft echt de dierenarts voordat het verergert, die zal ook een beter idee hebben van wat er aan de hand is dan de gemiddelde Fok!ker.

[ Bericht 10% gewijzigd door pumpkin_Ruby op 19-06-2006 11:54:47 ]
  maandag 19 juni 2006 @ 11:54:24 #3
42466 EdPowers
Professional Pervert
pi_38997311
Klinkt als een blaasontsteking of blaasgruis! Zsm naar de dierenarts! Dan maar wat meer lef tonen bij het pakken van de kat.
  maandag 19 juni 2006 @ 11:58:21 #4
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_38997442
quote:
Op maandag 19 juni 2006 11:45 schreef Black-Hole het volgende:
[...]Jullie zullen vast zeggen dat ik naar de dierenarts moet [...]
je moet naar de dierenarts

En wat kan ik het beste doen?
hup, naar de dierenarts!
tis te flauw voor woorden, maarruh hup naar de dierenarts.
ook tegen poes haar zin in voor haar zorgen (naar de dierenarts sleuren) hoort erbij. trouwens, mijn dierenarts heeft ook om half 2 een inloopspreekuur. jouw dierenarts wellicht ook. hoef je niet zolang in de zorgen te zitten. en kan een eventuele behandeling meteen beginnen.
succes en sterkte.

tipje: tuinhandschoenen aantrekken bij het vangen van deze woeste poes.
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_38997773
Word dr buik ook dikker? In dat geval met spoed naar de dierenarts! (Kan een teken zijn dat de plas niet meer uit dr blaas kan wat kan komen door blaasgruis , als je hier dan niet op tijd bij bent heb je zelfs een kans dat dr blaas scheurt en is de kans erg groot dat je kat het niet overleeft.

Verder idd. even kijken of ze misschien is uitgedroogd.

Verder kun je (om beslagen ten ijs te komen als je de dierenarts belt) nog proberen haar temperatuur op te nemen (ja een thermometer in dr anus duwen , maar doe hier een beetje vaseline oid. op zodat het niet zeer doet).

Verder zeker even bellen met de dierenarts.
pi_38998255
Als ze blaasgruis heeft, kan het ook zijn dat ze voor de kattenbak plasjes doet, ze worden er zeg maar onzindelijk van. Denk ook met de bedoeling om aan te geven dat er iets mis is.
Vaak zie je dan een beetje wat roze in het plasje.
Wat je kunt doen, ter voorbereiding van het dierenarts bezoek, is de kattenbak leeghalen en wat watten erin leggen en dan hopen dat ze erop plast. Zo kan de dierenarts wat makkelijker dr urine testen.
The waves you made will always be
  maandag 19 juni 2006 @ 12:36:55 #7
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_38998496
Net de dierenarts gebeld. Die gaf het advies om het natvoer aan te lengen met wat water. Dit dan twee dagen aan te kijken en dan terugbellen. Ze vroeg ook of de urine een andere kleur had, dit is niet het geval.

Haar nekvel valt nog goed op dr plaats, maar wie weet is dat over een paar dagen anders.
pi_38998661
Hmm lekker met dit weer...

Maar ik zou dat nekvel even regelmatig vastpakken als ik jou was.
Uitgedroogde poes heb je niets aan.. en dat gaat verrassend snel met dit weer.

Oh en kleine tip om poes in te pakken als het echt niet anders lukt...
De mand nu alvast in de kamer zetten zodat ze er aan kan wennen.
(misschien gaat ze er zelfs vanzelf in.. if not.. nouja gewoon laten staan)
Liefst beetje in de buurt van de etensbak zegmaar
Op het moment dat ze er echt in moet.. die koffer zo neerzetten dat hij naast de etensbak staat.
Dan kun je op het Moment Supreme... poes er zo zijwaarts inschuiven.
Als je dat met een beetje tempo doet dan zit ze in de koffer voor ze doorheeft wat er aan de hand is.
En bovendien kunnen ze niet zijwaarts tegenspartelen

Ik weet overigens niet wat voor kattenbakkorrels je gebruikt.. maar ik vind het altijd erg lastig om te zien of dat een andere kleur heeft dan normaal.

(Wel ons even op de hoogte houden he )
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  maandag 19 juni 2006 @ 12:52:22 #9
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_38998859
quote:
Op maandag 19 juni 2006 12:45 schreef Uhmmie het volgende:
Oh en kleine tip om poes in te pakken als het echt niet anders lukt...
De mand nu alvast in de kamer zetten zodat ze er aan kan wennen.
(misschien gaat ze er zelfs vanzelf in.. if not.. nouja gewoon laten staan)
Liefst beetje in de buurt van de etensbak zegmaar
Op het moment dat ze er echt in moet.. die koffer zo neerzetten dat hij naast de etensbak staat.
Dan kun je op het Moment Supreme... poes er zo zijwaarts inschuiven.
Als je dat met een beetje tempo doet dan zit ze in de koffer voor ze doorheeft wat er aan de hand is.
En bovendien kunnen ze niet zijwaarts tegenspartelen
Bedankt voor de tip, doen we gelijk
quote:
Ik weet overigens niet wat voor kattenbakkorrels je gebruikt.. maar ik vind het altijd erg lastig om te zien of dat een andere kleur heeft dan normaal.
Ik heb korrels van Tommy's John, die zijn licht beige van kleur, als de ontlasting rood is moet me dat gelijk opvallen.
quote:
(Wel ons even op de hoogte houden he )
Doen we, net maar gelijk aangelengd eten gegeven en het vocht met water was binnen twee minuten helemaal op. Nu maar weer wat extra aangelengd zodat ze nog wat extra vocht binnen krijgt. Nu maar hopen dat ze ook snel weer gaat plassen.
  maandag 19 juni 2006 @ 12:53:41 #10
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_38998898
quote:
Op maandag 19 juni 2006 12:09 schreef Xanthe het volgende:
Word dr buik ook dikker? In dat geval met spoed naar de dierenarts! (Kan een teken zijn dat de plas niet meer uit dr blaas kan wat kan komen door blaasgruis , als je hier dan niet op tijd bij bent heb je zelfs een kans dat dr blaas scheurt en is de kans erg groot dat je kat het niet overleeft.
Dat is me niet opgevallen al is dat wat lastig te bepalen omdat ze zo'n lekkere hangbuik heeft.
pi_38998911
Hou je dr buik in de gaten?
Heb dit nl. meerdere malen meegemaakt op de dierenambulance en dat was geen pretje.
  maandag 19 juni 2006 @ 12:56:41 #12
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_38998983
quote:
Op maandag 19 juni 2006 12:54 schreef Xanthe het volgende:
Hou je dr buik in de gaten?
Heb dit nl. meerdere malen meegemaakt op de dierenambulance en dat was geen pretje.
Zal ik zeker doen

Als je bij de dierenambulance werkt (zo lijkt het in ieder geval) dat weet je vast antwoord op deze vraag. Stel je voor dat er toch iets echt goed mis is en ik poes echt niet te pakken kan krijgen. Kan ik hier dan de dierenambulance voor bellen?
pi_38999082
Je kan ook af en toe even zachtjes druk uitoefenen op dr buik.. dan voel je in ieder geval of hij strakker gespannen is dan normaal.
Als dat lukt bij poes in ieder geval dan

Vind het wel apart dat de dierenarts het niet zo spannend vind.
Dit is geen weer voor katten om nog minder te drinken dan normaal.
(vooral omdat bijna alle katten eigenlijk structureel te weinig drinken ook)

Is het geen optie om als het echt niet lukt de dierenarts thuis langs te laten komen?
Dat is misschien ook net wat minder stress voor poes.
(wel meer stress voor de portemonnee.. want daar rekenen ze zowieso iets extra voor)
jobensaskia.nl
pi_38999084
quote:
Op maandag 19 juni 2006 12:53 schreef Black-Hole het volgende:

[..]

Dat is me niet opgevallen al is dat wat lastig te bepalen omdat ze zo'n lekkere hangbuik heeft.
Voel dan nu hoe haar buik is metname in de buurt waar de blaas zit en hou die buik in de gaten. Een harde "bal" geeft aan dat ze dr blaas niet leegt. Zeker als ze natvoer wel eet zal er toch ook meer vocht in dr blaas komen en als ze dan nog steeds niet tot zeer weinig plast.... Vaak als de blaas voller word zonder dat ze het kwijt kunnen raken zal de temperatuur ook veranderen (meestal afnemen , soms toenemen). Als je het goed in de gaten houd en er wel iets aan de hand is kun je er nog gewoon op tijd bij zijn zonder dat het al te erge problemen geeft.
pi_38999193
Ligt aan het beleid van de dierenambu bij je in de buurt. Wij reden daar wel voor , het was nl. een manier voor extra inkomsten. Ook het begeleiden van mensen die zelf geen vervoer hadden naar de dierenarts viel onder onze werkzaamheden.
Bel ze dus gewoon vrijblijvend eens om te vragen wat zij wel en niet doen. Maar houd er rekening mee dat er een kostenplaatje aanvast zit en dat het zelfs misschien nog goedkoper kan zijn om de dierenarts bij jou langs te laten komen. Nadeel van dat laatste is dat als er echt iets aan de hand is je alsnog naar de praktijk zult moeten gaan.
  maandag 19 juni 2006 @ 13:03:38 #16
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_38999194
Ze heeft net goed geplast

Zelfs zo erg dat het door het karton van de bak heen ging, kon ook gelijk de urine inspecteren en die zag er 'normaal' uit. Licht van kleur en zonder bloed er in. Misschien was ik toch iets te bezorgd, al houd ik het wel goed in de gaten de komende dagen.
pi_38999246
Misschien een klein beetje blaasgruis dat zich zelf nu heeft opgelost , zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.
Maar dit is in elk geval een goed teken!
pi_38999289
Och en liever te bezorgd dan te gemakkelijk zijn.
Zo kwam ik met mijn kat bij de dierenarts omdat die zo'n rare bult in zijn buik had zitten wat ik vast kon pakken... Was gewoon een vetbult wat kwam door een beetje te veel eten... Westerse ziekte
  maandag 19 juni 2006 @ 13:07:41 #19
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_38999375
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:03 schreef Xanthe het volgende:
Bel ze dus gewoon vrijblijvend eens om te vragen wat zij wel en niet doen.
Net even op hun site gekeken en ze zorgen ook voor het vervoeren van dieren naar dierenarts, asiel, pension of trimsalon. Ik kan daar dus nog altijd op terugvallen in het ergste geval.
pi_38999776
Ach beter te snel bij de dierenarts dan dat je ontdekt dat je te laat bent he.
En jij kent je huisdier het beste.. dus jij ziet als eerste of er wat mis mee is.

Nog even in de gaten houden dan maar.. en wie weet is het nu wel weer over.
Al vraag ik me nog wel af waarom ze juist minder gaat drinken als het warmer word.
Het is toch nog steeds vrij dorstig weer
jobensaskia.nl
pi_39000502
Ergste geval wat we ooit hebben meegemaakt bij een kat met blaasgruis heb ik nu dus echt weer even op mijn netvlies staan. We kregen telefoon van een vrouwtje dat in paniek was haar kat bewoog niet meer en had en opgezette buik of we alsjeblieft konden komen.
Eenmaal daar bleek de kat meer dood dan levend en echt een mega buik te hebben , bij navraag bleek de kat al enkele dagen een steeds dikkere buik te krijgen.
Met spoed naar de dierenarts waar de kat direct narcose kreeg , getemperatuurd werd (was meen ik iets rond de 36C) en via de buikwand met een naald en een dikke spuit het vocht uit de buikholte gehaald werd. Een en al urine en uiteindelijk waren we met zijn 4en bezig om alles eruit te krijgen in de hoop de kat snel te kunnen stabileseren. Toen eindelijk al het vocht uit de buikholte was (ruime 1,5 liter) een echo gemaakt waar dus bleek dat van de blaas weinig meer over was.
Met spoed is de poes geopereerd en helaas heeft zij het niet meer gehaald (op de operatietafel overleden). En ondertussen stonden de baasjes een potjete grienen in de wachtkamer. Ze waren niet naar de dierenarts gegaan omdat ze dachten dat het wel mee viel en ze geen geld hadden....
De dierenarts heeft aangifte gedaan wegens dierenmishandeling tegen het stel....
pi_39000987
Hmm dat vind ik serieus een triest verhaal
Vervelende is dat die mensen het vast goed bedoelden.. en dachten dat het wel meeviel.
Ik ga zelf ook zo min mogelijk naar de dierenarts.. maar ik weet ook wel dat tegen de tijd mijn kat laat merken dat hij pijn heeft.. het dan ook wel goed mis is.

Vorig jaar kreeg ik de halve wereld over me heen odmat ik weigerde met mn kat naar de dierenarts te gaan.
Maarja.. als je kat "overspannen"(dankzij verhuizen, een nieuwe huisgenoot EN een kater die hem steeds in elkaar mept en liefst ook in huis komt) is.. ga je hem dan extra stressen?
Ik niet in ieder geval

Dus op zich ieder voor zich.
Maar als je geen geld hebt voor de dierenarts.. dat vind ik raar.
Dan eet ik wel wat minder de rest van de maand.. Of probeer een afspraak te maken met de dierenarts over gespreide betaling of iets dergelijks.

Als je een huisdier hebt heb je een zekere verantwoording.
Die enigzins op te vangen is met een verzekering voor dieren... en als dat al te veel geld kost.. kan je er beter gewoon niet aan beginnen.
jobensaskia.nl
pi_39001213
Deze mensen bleken leefgeld te krijgen , stonden onder curatele. Maar ik hoop wel dat de dierenbescherming nog een praatje met ze hebben gemaakt in de zin dat ze beter geen huisdieren konden aanschaffen (poesje is natuurlijk zo gehaald , zijn overal gratis in deze periode) omdat ze er niet voor konden zorgen.
pi_39001763
Hm das naar ja.
Op zich is het wel jammer dat je nl mensen geen huisdierverbod kan opleggen.
Al was het maar voor een beperkte periode (met in geval van ernstige herhaling... "for life")
jobensaskia.nl
  Vis een optie? maandag 19 juni 2006 @ 14:50:37 #25
70532 loveli
N
pi_39002747
Ik heb me ooit zorgen gemaakt om mijn kat die een giga dikke buik had en twee dagen niet at. Vlak voordat we naar de dierenarts gingen bleek dat hij de kippen van de buurman op zijn menu had gezet (die waren afgeslacht door een vos).
Beterschap met de kat en ik hoop dat het meevalt!
crap in = crap out
pi_39015133
Mijn kat inmiddels bijna 14 jaar heeft ook blaasgruis gehad; ging op vreemde plekken plassen; sinds bijna 3 jaar krijgt hij alleen maar speciaal voer (tegen blaasgruis) en de klachten zijn niet meer terug gekomen. Het voer is duur, maar naar de dierenarts, medicijnen en telkens urineonderzoek kost ook veel en daarbij het ongemak en de pijn bij de kat.
  maandag 19 juni 2006 @ 21:22:32 #27
151768 Kinderlokker
Ja, ik lok het uit.
pi_39015165
Ik zie een logisch verband. Je poes plast zo weinig, omdat ze zo weinig drinkt. Als ze meer drinkt zal ze ook meer plassen. Het is dus zaak om die poes meer te drinken te geven.

Succes.
Zalig zijn zij die het klein grut van het schoolplein lokken. Aan pleinwachters een broertje dood!
  maandag 19 juni 2006 @ 21:51:38 #28
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_39016544
quote:
Op maandag 19 juni 2006 21:22 schreef Kinderlokker het volgende:
Ik zie een logisch verband. Je poes plast zo weinig, omdat ze zo weinig drinkt. Als ze meer drinkt zal ze ook meer plassen. Het is dus zaak om die poes meer te drinken te geven.

Succes.
  donderdag 22 juni 2006 @ 17:52:10 #29
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_39118714
*update*

Het gaat weer helemaal goed met Poes

Wat er nu precies aan de hand geweest is weet ik niet precies. Nu drinkt en plast ze weer zoals normaal. Wel raar dat een kat dan ineens van een 'vast' patroon kan afwijken voor een aantal dagen.
pi_39120841
Had ze misschien last van de warmte? Ik merk dat mijn dieren zich dan wel anders gedragen qua voedingspatroon. (Evenals ik zelf en mijn kleine meid).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')