abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 juni 2006 @ 11:37:21 #1
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_38965849
Naar aanleiding van een post van Hubertje in dit topic Fotografen en modellen ontmoetingsplaats (deel VII) dat zijn vriendin op de foto was geweest bij een proffesioneel fotograaf, en daarbij een post van 1 van de foto's, had ik een grote mond en zei ik dat ik het beter kon.

Gisteren heb ik een poging gedaan. Het was erg leuk om te doen met een model wat erg leuk meewerkte.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Er staan er nog een paar meer op mijn site.

Eigen commentaar: foto 1 vingers wat overbelicht, soms zit haar truitje wat erg gekreukeld, klein beetje jammer van de rode gloed op foto 4 en op foto 5 is de witte plek in de achtergrond een beetje afleidend...

Waar liggen volgens jullie de verbeterplekken?
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  zondag 18 juni 2006 @ 11:41:18 #2
55929 Caipirinhia
lekkerrrrrrrrr....
pi_38965920
nummer 8 had je beter op haar scherp kunnen stellen, de rest is mooi, je eigen commentaar klopt.
  zondag 18 juni 2006 @ 11:46:58 #3
52657 pea4fun
pi_38966046
quote:
Op zondag 18 juni 2006 11:41 schreef Caipirinhia het volgende:
nummer 8 had je beter op haar scherp kunnen stellen, de rest is mooi, je eigen commentaar klopt.
Die heb ik ook

Maar ik vond het andersom leuker, vond dan meer uitkomen dat de pose van het beeldje is nagedaan.
  zondag 18 juni 2006 @ 12:30:46 #4
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_38967182
Leuk serie Pea
quote:
Op zondag 18 juni 2006 11:37 schreef pea4fun het volgende:
Waar liggen volgens jullie de verbeterplekken?
Misschien dat je nummer 5 iets minder krap had kunnen nemen, zodat je nog een stukje van haar kin en nek kan zien. Maar naast de dingen die je zelf al noemde zie ik zo verder geen verbeterpuntjes. Ik vind die rode gloed op nummer 4 eigenlijk helemaal niet zo storend, het geeft de foto wel iets warms mee.

Ik heb de foto's op je site ook even bekeken en daar vind ik foto 7 en 18 ook erg leuk
quote:
Het was erg leuk om te doen met een model wat erg leuk meewerkte.
Dat zie je wel terug in de foto's
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_38969843
Leuke gevarieerde serie Pea! Foto 8 vind ik erg origineel. Foto 4 is mijn favoriet, ietwat fletsig alleen. Ziet er uit alsof het inderdaad naar jullie zin hadden die middag
Ik heb net als Offy ook ff op je site gekeken en de foto's waarbij je had ingeflitst vond ik ook wel leuk, 15dacht ik uit mijn hoofd.
  zondag 18 juni 2006 @ 14:28:05 #6
52657 pea4fun
pi_38970470
Dank jullie voor het commentaar

@Offy, dat iets meer ruimte op nr 5 zal ik een volgende keer uitproberen, dan let ik meteen een beetje meer op de achtergrond.
7 en 18, tja...je moet kiezen he

@Aapstok, ietwat fletsig...hm...ga ff kijken of ik dat nog kan verbeteren met de nabewerking.
Wat betreft de ingeflitste foto. Ik had meer foto's ingeflitst, maar niet altijd gaven ze het resultaat wat ik wilde...moet ik nog mee oefenen
pi_38975271
hmm.. ja ik ben zelf ook aan het experimenteren met mn flitser sinds kort. Is lastig he. wat je kunt doen is flash-bracketing, dan neem je drie foto's achter elkaar waarin de flitser zijn sterkte varieert. Ik weet natuurlijk niet of je flits het ondersteunt. Een reflector vind ik overigens gemakkelijker in gebruik en natuurlijker aandoen qua licht.
  zondag 18 juni 2006 @ 17:26:50 #8
52657 pea4fun
pi_38975411
quote:
Op zondag 18 juni 2006 17:21 schreef aapstok het volgende:
hmm.. ja ik ben zelf ook aan het experimenteren met mn flitser sinds kort. Is lastig he. wat je kunt doen is flash-bracketing, dan neem je drie foto's achter elkaar waarin de flitser zijn sterkte varieert. Ik weet natuurlijk niet of je flits het ondersteunt. Een reflector vind ik overigens gemakkelijker in gebruik en natuurlijker aandoen qua licht.
Ik had ook een reflector bij me, maar dan krijgt het model zo'n sterk licht in haar gezicht dat ze meteen gaat knijpen, ik heb hem dus niet gebruikt.

Flash bracketing...hm...nog niet gevonden, goede tip
  zondag 18 juni 2006 @ 21:46:35 #9
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_38983455
Dit is toch dat meisje dat door een beroeps op de plaat was gekieperd, een paar weken geleden? Als ik haar was liep ik even naar die fotograaf morgen, om hem even een linkje naar jouw fotohoekje te geven. De man moet zich de ogen uit zijn kop schamen als hij ziet waarmee jij (de "amateur") hem om de oren slaat.

Goeie serie!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_38993526
quote:
Op zondag 18 juni 2006 11:46 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Die heb ik ook

[afbeelding]

Maar ik vond het andersom leuker, vond dan meer uitkomen dat de pose van het beeldje is nagedaan.
Ben ik het mee eens, focus op het beeld is sterker imho. Ik vind het hoe dan ook een erg goed idee.

Prima serie hoor. Patricia heeft een leuke lach en dat heb je prima vastgelegd. Op 1 storen de overbelichte handen mij niet, evenmin als de lichte plek op 5. Je schiet een model op een zonnige dag onder een boom. Dat geeft een bepaalde sfeer en daar horen dit soort highlights bij.

In het algemeen zie ik vrij weinig oog in de serie, dat vind ik wel jammer. Bij full-body shots is dat logisch, maar ik zie het ook de bij portretten. Bij 1 en 6 komt dat door slagschaduwen, bij 3 moet ze denk ik iets te veel met haar ogen knijpen. Op 4 en 5 komen haar ogen beter tot haar recht.

Paar kleine dingetjes.

Compo op 1 vind ik leuk, met die natuurlijke kadering door die boom, versterkt (nou ja, eigenlijk dus juist verzacht) door een kleine DOF.

4 vind ik net te krap aan de onderkant. Bij porttretten kan je ver gaan wat dat betreft, maar hier valt ook de mondhoek weg, en daarmee onderbreek je een kijklijn. De blijk van de kijker hapert daar als het ware. De blik op deze foto is dan wel weer erg pakkend, dat maakt een hoop goed.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_38993737
Leuke serie pea Over het algemeen goed gelukt zou ik zo zeggen Ik vind alleen dat je #4 vrij krap gekaderd hebt evenals 5 waarbij de compo wat te recht is. Foto #7 vind ik te wijds. Het model komt er niet goed uit.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_38999342
Je zou er nog ietwat USM over mogen gooien, worden ze wat sterker van.
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
[Simon de la Court Photography]
  maandag 19 juni 2006 @ 14:16:39 #13
52657 pea4fun
pi_39001700
@Ronald, ja dat is dit meisje. We hebben natuurlijk maar 1 foto van die prof gezien...misschien was de rest wel veel mooier

@VV Heb je nog tips hoe ik die slagschaduwen bij de ogen kan voorkomen zonder het model te verblinden met mijn reflectiescherm? Ik heb een aantal foto's ook ingeflitst, dat werkte wel, maar gaf toch ook neveneffecten aan de achtergrond die ik dan weer minder vind. Woensdag krijg ik weer een model, wil het daar graag beter proberen
4 te krap aan de onderkant ben ik het mee eens, maar vond de blik zo mooi dat ik hem er toch bij heb gedaan. Ik zag het al tijdens het maken van de foto, en heb het dus ook ter plekke over gedaan. Ik had em eerst wat ruimer, maar daar was de blik niet helemaal zoals ik hem wilde, en de hand stoorde me.

Toen ik dacht dat ik hem had, bleek bij thuiskomst dat het oog wat ik scherp wilde niet helemaal scherp was

@PdeHoog, Ik vond 7 er wel leuk tussen, ben met je eens dat het op die foto niet helemaal alleen om het model gaat.

@chatchewbacca, Ik heb expres geen USM gebruikt omdat het zonlicht op haar haar rare effecten geeft als je er USM over gooit, je krijgt dan van die witte strepen.
  maandag 19 juni 2006 @ 14:22:29 #14
52657 pea4fun
pi_39001895
Ow en ik wil trouwens VV nog even complimenteren met de manier waarop je altijd goed en bruikbaar commentaar weet te geven, niet alleen hier, maar ik erg veel showcases
pi_39002135
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:16 schreef pea4fun het volgende:

@VV Heb je nog tips hoe ik die slagschaduwen bij de ogen kan voorkomen zonder het model te verblinden met mijn reflectiescherm? Ik heb een aantal foto's ook ingeflitst, dat werkte wel, maar gaf toch ook neveneffecten aan de achtergrond die ik dan weer minder vind. Woensdag krijg ik weer een model, wil het daar graag beter proberen
Ik vind dat zelf ook erg moeilijk. Buitenfoto's met mooi weer zijn altijd lastig. Ik heb 4 oplossingen, die allemaal een beetje helpen.

1: fotografeer volledig in de schaduw. Dan heb je geen slagschaduwen, bijna te simpel om waar te zijn. Het vermindert het knijpen met de ogen vaak ook behoorlijk. Nadeel: als er ergens anders op de foto wel zon te zien is, wordt dat een hele lichte plek op je foto die veel aandacht wegtrekt. En het beperkt je natuurlijk behoorlijk in keuze voor locatie en thema.

2: Plan 's avonds of 's ochtends. Dan is het licht minder hard én komt minder recht van boven

3: Inflitsen. Werkt prima, maar het is vaak lastig om de maatvoering goed te krijgen. Ik gebruik zelf het liefst een (gouden) bouncecard, maar dat was bijvoorbeeld bij mijn shoot met Kleintje -schel licht die dag- toch weer te weinig.

4: Gebruik een diffusiescherm boven het model. Heb ik tot nu toe alleen met voorwerpen gedaan, en daar werkte het bij. Omdat je het zonlicht verstrooit, wordt het minder hard, en de schaduwen dus ook.

Ik heb binnenkort een shoot gepland waar ik 2 en 3 wil gaan combineren. De avondzon als haarlicht (later op de avond als tegenlicht) en dan inflitsen (met een studioflitser). Ben zelf wel benieuwd of dat een beetje wil lukken.
quote:
4 te krap aan de onderkant ben ik het mee eens, maar vond de blik zo mooi dat ik hem er toch bij heb gedaan. Ik zag het al tijdens het maken van de foto, en heb het dus ook ter plekke over gedaan. Ik had em eerst wat ruimer, maar daar was de blik niet helemaal zoals ik hem wilde, en de hand stoorde me.
[afbeelding]

Toen ik dacht dat ik hem had, bleek bij thuiskomst dat het oog wat ik scherp wilde niet helemaal scherp was
[afbeelding]
Ik zie je punt, ik denk dat ik dezelfde keuze gemaakt zou hebben
Mijn DeviantART gallery
,
pi_39002164
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:22 schreef pea4fun het volgende:
Ow en ik wil trouwens VV nog even complimenteren met de manier waarop je altijd goed en bruikbaar commentaar weet te geven, niet alleen hier, maar ik erg veel showcases
Ik leer er zelf ook van, het dwingt me op een bepaalde manier naar foto's te kijken.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_39002467
Die witte strepen komen er als je teveel USM overgooit. Minder = beter
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
  maandag 19 juni 2006 @ 20:35:01 #18
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_39012965
vind ze mooi en erg natuurlijk overkomen, daar hou ik van.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 19 juni 2006 @ 21:50:49 #19
52657 pea4fun
pi_39016506
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:41 schreef ChatChewbacca het volgende:
Die witte strepen komen er als je teveel USM overgooit. Minder = beter
Ik vond het erg snel, meestal pas ik wel iets USM toe hoor.
  maandag 19 juni 2006 @ 21:51:28 #20
52657 pea4fun
pi_39016536
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:35 schreef snakelady het volgende:
vind ze mooi en erg natuurlijk overkomen, daar hou ik van.
Dank je voor het compliment
  maandag 19 juni 2006 @ 22:07:58 #21
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_39017334
Leuke foto's alleen mag het de volgende keer wel wat spannender. Ik vind het een beetje saai. Sorry P.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_39018596
quote:
Op maandag 19 juni 2006 21:50 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Ik vond het erg snel, meestal pas ik wel iets USM toe hoor.
moet je de radius verkleinen, de fotos nu vind ik erg soft, ze zouden veel sterker worden met ietwat contrast extra en een beetje usm.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 15:49:24 #23
52657 pea4fun
pi_39038483
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef Robertje het volgende:
Leuke foto's alleen mag het de volgende keer wel wat spannender. Ik vind het een beetje saai. Sorry P.
Spannender hoe? doe eens wat tips?
  dinsdag 20 juni 2006 @ 15:53:18 #24
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_39038655
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:49 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Spannender hoe? doe eens wat tips?
Ze zijn te lief... Ik mis iets. Kom ik op terug.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 16:05:07 #25
52657 pea4fun
pi_39039087
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:53 schreef Robertje het volgende:

[..]

Ze zijn te lief... Ik mis iets. Kom ik op terug.
Ja maar ze IS lief, Ik kreeg vandaag een heel mooi bloemstuk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')