abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38938418
Mijn vriend woont in Haarlem, ik in Utrecht. Op dit moment hebben we 4 jaar een relatie en tot nu toe is het altijd goed gegaan. In het weekend ga ik met de trein naar hem toe en aan het eind van het weekend brengt hij me naar huis (luxe!)

Al vrij snel in onze relatie kwamen we op het onderwerp samenwonen. Dit werd dan niet al te serieus besproken. Maar in deze gesprekken werd veel duidelijk: mijn vriend wil niet weg uit Haarlem. Hij heeft namelijk een eigen bedrijf en zijn klantenkring bevindt zich voornamelijk in Noord- en Zuid-Holland (en dan voornamelijk de grote steden) Naar Utrecht verhuizen zou voor hem betekenen dat hij altijd vroeg op moet staan, langer wegblijft en niet meer 's avonds klanten kan bezoeken voor verkoop of spoedgevallen.

Ik studeer deze maand af en ik ben dan ook al druk op zoek naar een baan. Niet alleen in Utrecht, maar ook in Amsterdam en Haarlem. Op deze manier is het in de toekomst makkelijker om naar Haarlem te verhuizen.

Probleem is alleen dat ik eigenlijk niet naar Haarlem wil verhuizen. Ik wil gewoon veilig in Utrecht blijven wonen. Ik ben heel erg gehecht aan mijn familie en mijn hele sociale leven speelt zich in Utrecht af. Dit is natuurlijk ook het geval bij mijn vriend in Haarlem. Tussen Haarlem en Utrecht in wonen is ook geen optie. Voor geen goud ga ik in een kleine stad of een dorpje wonen. Liever één van de twee in een bekende omgeving, dan allebei ongelukkig(?) in een nieuwe omgeving. Niet samenwonen is ook geen optie, want dat heen- en weer reizen gaat mij op den duur ook tegenstaan.

Herkent iemand zich in deze situatie? Hoe ben jij van plan het op te lossen of hoe heb jij dit opgelost?
pi_38938456
Ik ben voor mijn vriend uit de achterhoek weggegaan. Alle schepen achter me verbrand zeg maar. Ik merk na een paar maanden al dat vrienden uit de achterhoek niet op mijn verjaardag komen omdat het een uur rijden is. Ik heb daar 2 goede vriendinnen (ik ben niet zo van bergen vrienden enzo). Ik vier het vanavond en ik moet wel zeggen dat het een beetje tegenvalt dat ze het af laten weten maar ik heb me er bij neergelegt en ik accepteer dat ik hier nieuwe vrienden moet vinden.

Aan de andere kant krijg ik er wel veel voor terug. Ik moet wel een beetje knokken om hier een leuk leven te hebben maar ik heb het ontzettend getroffen met mijn baan omdat ik daar veel leeftijdsgenoten heb. Wonen in een andere plaats heeft me veel energie gegeven en ik kan met recht zeggen dat ik hier ontzettend gelukkig ben, veel gelukkiger dan in de achterhoek.
pi_38938475
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik buiten de werksfeer om geen enkel vriendschappelijk contact heb. Ik zit erover te denken om een teamsport te gaan beoefenen of naar de sportschool te gaan maar ik weet niet hoe makkelijk je daar vrienden maakt. Bovendien kun je hier alleen kiezen uit korfbal of hockey, aangezien ik helemaal niet balgevoelig ben zijn dat dus niet mijn sporten..
pi_38938684
Maar hoe gaat het dan met jouw vriend? heeft hij zijn leven er (tijdelijk) op aangepast?
pi_38938772
als je een uitgebreid sociaal leven hebt, en gehecht bent aan je plaats, lijkt het me heel lastig om daar mee om te gaan. je zult toch een hoop mensen verliezen. maar als je samen wilt zijn, dan zul je toch de keuze moeten maken. als je beiden niet weg wilt, en dit gaat ook niet veranderen, kun je het net zo goed uit maken. uiteindelijk heeft het dan toch geen zin meer om 'samen' te zijn.

overigens lijkt haarlem mij een verschrikkelijke kutstad om in te wonen, maar dat ter zijde.
pi_38938901
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:19 schreef 7th_wave het volgende:
als je een uitgebreid sociaal leven hebt, en gehecht bent aan je plaats, lijkt het me heel lastig om daar mee om te gaan. je zult toch een hoop mensen verliezen. maar als je samen wilt zijn, dan zul je toch de keuze moeten maken. als je beiden niet weg wilt, en dit gaat ook niet veranderen, kun je het net zo goed uit maken. uiteindelijk heeft het dan toch geen zin meer om 'samen' te zijn.

overigens lijkt haarlem mij een verschrikkelijke kutstad om in te wonen, maar dat ter zijde.
Het is niet zo dat we allebei stug volhouden en niet willen afwijken van ons standpunt. Maar we worden er allebei niet echt vrolijk van. En aangezien ik nog geen baan heb en mobieler ben dan hij, word ik waarschijnlijk degene die moet gaan verhuizen.

Op zich heb ik niets tegen Haarlem. Ik vind de stad heel leuk. Maar ik heb meer een 'probleem' met de mensen die er wonen. In Utrecht is iedereen wat meer open en vriendelijk, terwijl in Haarlem iedereen vrij gesloten en kortaf is. Ikzelf ben een echte Utrechtse en voel me nooit zo op mijn gemak tussen de Haarlemse muggen.
pi_38939194
Ik ben bijna 11 jaar geleden van Brabant naar ZuidHolland verhuisd om te gaan samenwonen met mijn (ex)vriend.
De eerste jaren zag ik de vriendinnen uit Brabant toch nog wel met enige regelmaat, later is dat eigenlijk verwaterd.
Maar ik had hier ondertussen wel een eigen sociaal leven opgebouwd. Eerst met de vriendinnen van de mannen van de voetbal, en van daaruit toch ook zelf mensen leren kennen door uitgaan, darten en later ook door mijn dochter.

Toen het 4 jaar geleden met mijn ex uitging viel ik ook niet in één of ander diep gat omdat ik gewoon mijn eigen vrienden/vriendinnen had en mijn andere dingen hier.

Ik moet wel zeggen dat al mijn familie (op mijn vader na dan, die woont dus in Brabant) in dezelfde stad wonen of omliggende dorpen. Dat is wel heel prettig.
pi_38939358
Toen ik samen ging wonen met mijn lief ben ik naar zijn woonplaats (Leeuwarden) verhuist (ik woonde vlakbij Zwolle). Hij had een baan en een woning en ik niet. Dus het was een vrij logische stap.
Er zijn wel mensen die ik minder ben gaan zien, omdat Leeuwarden "zo ver weg" was. Maar als ik dan naar hen kwam vergaten ze dat het voor mij net zo ver reizen was. Gelukkig bestaat er ook nog post en tegenwoordig met het internet kan je toch vrij makkelijk contact houden.

Afgelopen jaar zijn we samen verhuist naar een voor ons onbekende omgeving, ivm het werk van mn lief. We wonen nu in een dorp (12.000 inwoners) en het is prima hier.
Ik heb hier een baan, manlief zit in Arnhem en dat is prima te doen.
Nou kwam ik sowieso al uit een kleine plaats en dat spreekt me sowieso veel meer aan dan de grote stad. Als ik naar de stad wil ben ik er evengoed in een half uur.

Haarlem - Utrecht is toch nog best te bereizen voor bezoekjes aan familie/vrienden enzovoort?
Je schrijft zelf al dat je vriend een eigen bedrijf heeft en daardoor beter in Haarlem zit, als jij nog geen baan hebt lijkt het de meest logische stap om zijn kant op te gaan... Maar het moet voor jou wel ok zijn. Als je je er doodongelukkig gaat voelen dan lijkt het mij niet de oplossing.
Succes met het maken van een beslissing.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_38940588
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:11 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Maar hoe gaat het dan met jouw vriend? heeft hij zijn leven er (tijdelijk) op aangepast?
Hij is voor zijn studie uit het noorden naar het midden van het land verhuist dus zijn vrienden zijn al verspreid over het hele land. We doen van alles samen, ik moet wel zeggen dat ik min of meer op hem aangewezen ben maar omdat we goed bij elkaar passen levert dat vrijwel nooit problemen op.
pi_38940831
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:42 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Tussen Haarlem en Utrecht in wonen is ook geen optie. Voor geen goud ga ik in een kleine stad of een dorpje wonen.
Ga beide in Amsterdam wonen.
pi_38941589
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 12:01 schreef smvs het volgende:

[..]

Dat zou een prima compromis kunnen zijn, ware het niet dat het dat je dan in een buitenwijk van A'dam terecht komt. De woningen in A'dam zelf zijn zeer schaars, krap en onbetaalbaar.

Maar een compromis is misschien wel het beste.
pi_38942628
Ik denk dat je je er niet al te gauw bij neer moet leggen dat jij naar Haarlem zult moeten vertrekken. OK, hij heeft er al werk en zakelijke contacten en jij moet nog werk zoeken, maar dat is geen doorslaggevend argument. Als jij echt zo gehecht bent aan de mensen in Utrecht, dan moet jouw vriend daar ook rekening mee houden. Haarlem-Utrecht is geen dramatische afstand, maar je leven verandert absoluut als je uit de stad vertrekt. Als je vriend maar op z'n minst in overweging neemt naar Utrecht te vertrekken, dan komen jullie vast wel tot een bevredigende keuze.

Ik heb er zelf nooit zoveel moeite mee gehad, om te verhuizen. Ik ben zojuist naar Amsterdam verhuisd voor mijn vriend. Nieuw leven, nieuwe kansen. En vergeet niet dat je leventje toch niet bij het oude blijft. Ook je vrienden gaan verhuizen voor een nieuwe baan of geliefde. Je hebt evenmin garantie dat je familie altijd dichtbij je blijft. En ookal blijven ze fysiek in de buurt, dan nog veranderen ook hun levens. Niemand staat stil.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_38944361
Anders blijf lekker latten. Ook niets mis mee. Jij blijft zo in utrecht wonen en je houdt de relatie spannend en fris!
  zaterdag 17 juni 2006 @ 18:38:05 #14
103012 Nies
Die hekse
pi_38949392
Waarom 'moet' jij persé naar Haarlem?
Wat net ook al is gezegd, blijf lekker nog een tijd latten. Er komt vanzelf een moment dat één van jullie beiden uit volle overuitging de kant van de ander op komt. Tot die tijd geen overhaaste beslissingen maken waar je niet achter staat, kijkt het nog lekker een tijd an.
Wie heeft er ooit gezegd dat je na je afstuderen met je vriend moet gaan samenwonen?
Gewoon je eigen ding doen en kijken hoe het balletje rolt, komt heus wel goed.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  Moderator zaterdag 17 juni 2006 @ 20:15:11 #15
5428 crew  miss_sly
pi_38952202
Ik ga ook verhuizen naar Amsterdam, omdat mijn vriend daar woont. Ik moet zeggen dat ik er weinig moeite mee heb, omdat ik niet zo nodig in het kleine dorp hoef te wonen waar ik vandaan kom. Mijn vriendinnen wonen ook niet in de buurt van dat dorp waar ik woon en ook nu spreken we speciaal af om lekker bij te kletsen. Bovendien ben ik gek op Amsterdam, dus voor ons is het een uitgemaakte zaak.

Ik kan me wel voorstellen dat in jullie anders ligt. Jij vindt het prima in Utrecht, maar hij heeft nu eenmaal al een binding met Haarlem. Als het echt zo moeilijk ligt is blijven latten of een compromis de eerlijkste oplossing.

Ovigens zijn er in Amsterdamn ook best betaalbare dingen te koop, dus Amsterdam zou ik zeker als optie meenemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_38952993
Ik verhuis zeer binnenkort van Breda naar een klein dorpje in drenthe
ook samen wonen
ondanks dat ik er veel zin in heb zie ik er ook best tegenop
heb hier toch best een vaste hechte vriendengroep
en ook mijn ouders, zusje zal ik toch best wel missen

ach...het komt allemaal vast goed!
And then I find you here
Through your eyes
Everything's clear
And I'm home
pi_38953056
Ik kan me er weinig bij voorstellen dat mensen krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen woonplaats. ik bedoel: Nederland is niet zo groot, je bent zo'n beetje overal in pakweg twee uur! Mijn vrienden en familie wonen verspreid door heel Nederland, vooral nu mijn studententijd op z'n eind loopt verspreidt de hele bups zich. Het maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit moet ik zeggen.
Het is wel heel lachwekkend dat mensen niet op je verjaardag komen omdat het een uurtje rijden is
En de aversie tegen 'stugge' Haarlemmers van TS slaat natuurlijk helemaal nergens op. Net alsof er alleen inheems volk woont, en alsof alle Utrechters vreselijk aardig zijn. Een compromis lijkt me wel op de plaats bij mensen die vastgeroest zijn, ga lekker naar Amsterdam of Den Haag
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_38953424
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 20:46 schreef Thisbe het volgende:
Ik kan me er weinig bij voorstellen dat mensen krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen woonplaats. ik bedoel: Nederland is niet zo groot, je bent zo'n beetje overal in pakweg twee uur!
En toch wordt het anders als je niet even op de fiets kunt springen om bij je vrienden en familie langs te gaan. Dat valt niet te bagatelliseren als je sterk hecht aan je sociale omgeving. Toen ik nog in een dorp woonde, kon ik gewoon even naar mijn opa en oma lopen of naar mijn ooms en tantes, neefjes en nichtjes. Ik had een tweede huis (en een derde, en een vierde...), hoefde geen afspraken te maken, kon aanschuiven bij het eten wanneer ik wilde. Dat komt niet meer terug, en het is niet voor iedereen makkelijk om daar afscheid van te nemen. Veel mensen ervaren zulk 'dorps' contact als beklemmend, maar voor sommigen is het een warm, geborgen nest.
quote:
En de aversie tegen 'stugge' Haarlemmers van TS slaat natuurlijk helemaal nergens op. Net alsof er alleen inheems volk woont, en alsof alle Utrechters vreselijk aardig zijn. Een compromis lijkt me wel op de plaats bij mensen die vastgeroest zijn, ga lekker naar Amsterdam of Den Haag
Utrecht is een studentenstad, Haarlem niet. Dat is een groot verschil. Ede en Wageningen liggen bijvoorbeeld vlakbij elkaar, maar doordat Wageningen een universiteit heeft, is het een volstrekt ander dorp. En als je niet meer studeert, wordt het misschien ook minder makkelijk om in een nieuwe stad nog echte vrienden te maken.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 22:58:05 #19
103012 Nies
Die hekse
pi_38957758
quote:
Ik kan me er weinig bij voorstellen dat mensen krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen woonplaats. ik bedoel: Nederland is niet zo groot, je bent zo'n beetje overal in pakweg twee uur! Mijn vrienden en familie wonen verspreid door heel Nederland, vooral nu mijn studententijd op z'n eind loopt verspreidt de hele bups zich. Het maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit moet ik zeggen.
Het is wel heel lachwekkend dat mensen niet op je verjaardag komen omdat het een uurtje rijden is
Nah, zolang TS er niet, net als jij, zo relativerend tegen an kan kijken, lijkt het mij dat ze daar maar even geen knopen over door gaat hakken.
Daarbij is het geen sprake van blijven vasthouden aan een eigen woonplaats. Het is meer, er nog niet over uit zijn of ze wel zeker weet dat ze naar Haarlem wil.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_38966762
quote:

Ik kon d'r anders niet om lachen dat mijn beste vriendin het af liet weten gisteren. Verder ben ik het helemaal met je eens maar er zijn nu eenmaal mensen die geen 20 euro kunnen missen om een uurtje te rijden voor een verjaardag en dan zijn er nog de mensen die hun geboortestad nooit verlaten. Ik was wel teleurgestelt hoor, ik heb al 4 weken geleden laten weten dat ik mijn verjaardag vierde gisteren en dan stuurt je beste vriendin een SMS'je. Mijn vriend kan dan niet dus ik weet niet of ik wel kan komen. Dat is gewoon ontzettend zuur en dan ga je je toch wel afvragen of de vriendschap bestand is tegen deze afstand. In dit geval niet dus en de afstand stelt niet eens wat voor. Ik woon hier nu sinds maart maar zij is nog steeds niet langsgekomen. Ik weet wel dat ik me er niet kwaad om moet maken en dat die dingen zo gaan, maar het blijft wel even zuur. En ik denk dat het zuur blijft tot ik hier vriendinnen heb die wel op verjaardagen komen, en die komen kijken naar je nieuwe huis enzo.

Nu scheelt het bij mij dat ik maar 3 vriendinnen heb. Maar ze laten het alledrie afweten, en da's gewoon jammer omdat ik de laatste maanden wel moeite gedaan heb om de vriendschappen warm te houden.

Ik vind Nederland ook een klein land en alles wat in een uurtje te rijden is, is wat mij betreft dichtbij. Maar voor mijn vriendinnen uit de achterhoek ligt dat dus toch anders.
pi_38972095
quote:
Op zondag 18 juni 2006 12:16 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Ik vind Nederland ook een klein land en alles wat in een uurtje te rijden is, is wat mij betreft dichtbij. Maar voor mijn vriendinnen uit de achterhoek ligt dat dus toch anders.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je gewend bent, ik moet zelf voor mijn werk door heel Nederland rijden, dan is een vriendin die op een uurtje afstand woont geen probleem daar rij ik gewoon even heen.

Maar als je in een dorpje woont waar je voor de rest nooit uitkomt, tja dan snap ik best dat je een uurtje rijden lang en ver vindt.....

Maar ik ben het met je eens dat het wel jammer is, dat ze niet voor een goede vriendin even willen reizen.

Aan TS, mijn vriendenkring is na de studie overal en nergens komen te wonen, van Groningen naar Rotterdam en Maastricht, en door je werk kom je natuurlijk ook allemaal andere mensen tegen. Ik snap dat je erg gehecht bent aan Utrecht, maar alles veranderd straks na de studie.
  zondag 18 juni 2006 @ 18:15:16 #22
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_38976532
ik ben verhuisd voor mijn man vanuit brabant naar rotterdam.
ook hij heeft zijn eigen bedrijf en gebonden aan de regio. hij kon dus niet naar brabant verhuizen.

qua vrienden heb ik alleen diegeen nog over die ik het langste ken, we weten wat me aan elkaar hebben, rest ben ik kwijt en wil ik ook niet meer mee omgaan. ik ben een andere weg ingeslagen nu. ik woon hier nu heel fijn met mijn inmiddels gezinnetje met 2 kids. enige nadeel vind ik in r'dam dat de mensen zo stug zijn, niet zo warm en vriendelijk als waar ik vandaan kom. en mijn familie woont ook niet om de hoek. maar ach tis geven en nemen.
pi_38976685
Uhm, tja, hij heeft wel hele valide redenen waarom hij liever in H'lem wil blijven.
Ik zou denk ik dan, was ik alleen geweest, gewoon bij hem gaan wonen, omdat er geen sprake is van een baan die ik dan achterlaat.
Familie, ach, zover is het niet, en verandering van omgeving is ook wel eens goed, toch?

De enige reden die ik kan bedenken, was ik alleen geweest, om me niet in die situatie, ik geen baan, hij wel, bij hem te voegen, is dat ik dan ergens diep van binnen ws voel dat hij het ergens gewoon niet (meer) is voor me, en het verhuizen, het achterlaten van alles wat me bekend is, een excuus.

Nu heb ik kids om rekening mee te houden, dus zou ik daarom niet zomaar overal naar toe willen of kunnen verhuizen, heb ook rekening te houden met hen en hun vader, maar anders, als ik gek ben op iemand boeit het me niet waar ik woon, en de familie, tja , ik deel mijn leven met hem, niet met mijn ouders, broer etc.
Langsgaan is binnen Nederland, met de relatief kleine afstanden niet echt een probleem lijkt me.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zondag 18 juni 2006 @ 18:48:36 #24
142371 Noisekick
Kitty coke
pi_38977420
quote:

Herkent iemand zich in deze situatie? Hoe ben jij van plan het op te lossen of hoe heb jij dit opgelost?
Ik ben jaren geleden gaan samenwonen en de kant van m'n (destijds) vriend opgekomen.
Wel in een stad gaan wonen, waar hij ook nog nooit gewoond had. Dus ergens was het voor ons allebei nieuw; voor mij de provincie (ook al kwam ik er voor veel vrienden, hobbies en uitgaan erg vaak), voor hem de regio en woonplaats.
Eerst zou hij mijn kant opkomen, omdat we daar beide graag wilde wonen, maar na allerlei huizen te hebben bekeken draaide het steeds op niks uit. Toen zijn we het in zijn provincie gaan proberen en daar konden we vrij snel wat vinden.
Ik zag het als een uitdaging om in een hele nieuwe stad en provincie te beginnen en had er helemaal geen moeite mee, zag het onwijs zitten. Maar ik ben ook niet zo gehecht aan vrienden of een bepaalde woonplaats, kan prima alleen zijn of ergens opnieuw beginnen.
Un'altra te,
Dove la trovo io...
pi_38977913
Ik denk dat het inderdaad wel makkelijker is als je het niet als een opgave maar als een uitdaging ziet. Als het een opgave word, is de kans dat je er snel je draai vind ook niet zo groot. Ik heb misschien nog geen vrienden hier maar ik heb mijn draai wel 100% gevonden.
  zondag 18 juni 2006 @ 19:16:22 #26
142371 Noisekick
Kitty coke
pi_38978287
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:46 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik moet wel een beetje knokken om hier een leuk leven te hebben maar ik heb het ontzettend getroffen met mijn baan omdat ik daar veel leeftijdsgenoten heb.
Misschien maak je daar straks echt goeie vrienden
Un'altra te,
Dove la trovo io...
  zondag 18 juni 2006 @ 19:20:25 #27
142371 Noisekick
Kitty coke
pi_38978430
quote:
Op zondag 18 juni 2006 19:04 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik denk dat het inderdaad wel makkelijker is als je het niet als een opgave maar als een uitdaging ziet. Als het een opgave word, is de kans dat je er snel je draai vind ook niet zo groot.
Idd, dan wordt het net een zware berg waar je tegen op moet klimmen.
Ik zag allemaal uitdagingen; stad leren kennen, werk zoeken, alles is bijna nieuw dus ook zoveel uitdagingen en dingen om naar uit te kijken.
Ik maak makkelijk contact met mensen en trok er gewoon in m'n eentje op uit als m'n vriend aan het werk was. Maar sommige mensen zijn heel teruggetrokken en niet spontaan en doen dingen niet zo gauw in hun eentje. Ik ben echt zo, dat al drop je me in Peking, dan nog raak ik vanzelf aan de praat met mensen en hou ik mezelf wel bezig met wat er gewoon op m'n pad komt Ga zelf op onderzoek uit; nieuwsgierig beestje
Un'altra te,
Dove la trovo io...
pi_38978498
quote:
Op zich heb ik niets tegen Haarlem. Ik vind de stad heel leuk. Maar ik heb meer een 'probleem' met de mensen die er wonen. In Utrecht is iedereen wat meer open en vriendelijk, terwijl in Haarlem iedereen vrij gesloten en kortaf is. Ikzelf ben een echte Utrechtse en voel me nooit zo op mijn gemak tussen de Haarlemse muggen.
Nigga whut? Serieus, waar heb je 't over? Alsof mensen in Friesland andere persoonlijkheden hebben dan in Brabant. Dit vind ik echt een ongeldige reden.
quote:
Ik kon d'r anders niet om lachen dat mijn beste vriendin het af liet weten gisteren. Verder ben ik het helemaal met je eens maar er zijn nu eenmaal mensen die geen 20 euro kunnen missen om een uurtje te rijden voor een verjaardag en dan zijn er nog de mensen die hun geboortestad nooit verlaten. Ik was wel teleurgestelt hoor, ik heb al 4 weken geleden laten weten dat ik mijn verjaardag vierde gisteren en dan stuurt je beste vriendin een SMS'je. Mijn vriend kan dan niet dus ik weet niet of ik wel kan komen. Dat is gewoon ontzettend zuur en dan ga je je toch wel afvragen of de vriendschap bestand is tegen deze afstand.
Nee, dat zijn vriendschappen niet, bereid je maar voor dat je vrienden dicht bij huis moet hebben wil je ze vaker kunnen zien. Denk je werkelijk dat mensen het voor je over hebben om zoveel te betalen om je alleen maar te zien? Uiteindelijk is het zoeken naar zwakke smoesjes waarom je niet kon komen, terwijl als je zei dat ze 1000 euro kregen per bezoek, ze er elke week zouden zijn.
pi_39000950
Jep maar als het goed is krijg je er nieuwe vrienden voor terug! Dus al is het even zuur, uiteindelijk komt het helemaal goed. Het excuus dat je Haarlem niet zo vind, vind ik wel een beetje flauw. Als het om je sociale leven gaat, dan kun je dat gewoon zeggen. Misschien is het wel goed, zo'n nieuwe omgeving. Tenslotte kun je je dan misschien wel verder ontwikkelen en je weet nooit hoe het zal lopen. Als je er vast vanuit gaat dat het een geweldig avontuur word, kan er niks misgaan, toch?

Dat je vrienden zult verliezen staat vast, of je er vrienden bij krijgt ligt aan jezelf.
pi_39036163
Ik ben ook verhuisd voor mijn vriend. Ik zit nu veel verder van mijn sociale leven af, maar ik heb er er zeker voor over. Voor geen goud ga ik weer OV'en om naar mijn vriend te gaan. En alles went, ook de Haarlemmers.

Maar inderdaad, als je het écht niet zitten, en je vriend andersom ook niet, dan kun je dus blijven LAT'ten, of je sluit een compromis. Amsterdam of Den Haag/Leiden lijkt mij ook een prima alternatief.
The more I see, the less I know / The more I like to let it go
pi_39036479
Doe het niet. Als het nu prima is, dan is er toch niet directe noodzaak om te verhuizen? Werk eerst een jaartje in Utrecht. Als de tijd rijp is, komt het vanzelf wel dat samenwonen idee.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 15:02:12 #32
5428 crew  miss_sly
pi_39036634
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 14:58 schreef WeirdMicky het volgende:
Doe het niet. Als het nu prima is, dan is er toch niet directe noodzaak om te verhuizen? Werk eerst een jaartje in Utrecht. Als de tijd rijp is, komt het vanzelf wel dat samenwonen idee.
Het reizen staat haar al tegen, volgens mij, en dus is het nu niet prima.
pi_39036698
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het reizen staat haar al tegen, volgens mij, en dus is het nu niet prima.
Als je bij je vriend woont moet je ook reizen naar familie en vrienden. Heb je dan daadwerkelijk tijdswinst?
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 15:08:34 #34
5428 crew  miss_sly
pi_39036866
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:04 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Als je bij je vriend woont moet je ook reizen naar familie en vrienden. Heb je dan daadwerkelijk tijdswinst?
sorry, maar als je zelf het rare van deze omdraaiing van de zaken niet ziet, ga ik je dat niet uitleggen
pi_39036910
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:04 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Daar gaat het niet over. Ze willen samen wonen, maar de afstand is groot ( te groot misschien wel).
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_39037000
@ whoopsy:

Ik herken mezelf wel in jouw verhaal. Toen ik vanuit Deventer naar Den Haag ging om te studeren, bleven er een aantal Deventernaren weg bij verjaardagen en feestjes, want het is zo lang rijden en het is te duur. En dat is inderdaad heel zuur. Vriendschappen worden op die manier wel op de proef gesteld.
burgerweeshuis
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_39037049
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]

sorry, maar als je zelf het rare van deze omdraaiing van de zaken niet ziet, ga ik je dat niet uitleggen
Leg mij maar eerst even uit waarom je moet gaan samenwonen als ze van Utrecht en haar omgeving en vrienden houdt. Ze zal ook in haar nieuwe situatie regelmatig moeten gaan reizen, dat vind ik dus een drogredenatie.
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 15:15:52 #38
5428 crew  miss_sly
pi_39037115
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:14 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Leg mij maar eerst even uit waarom je moet gaan samenwonen als ze van Utrecht en haar omgeving en vrienden houdt. Ze zal ook in haar nieuwe situatie regelmatig moeten gaan reizen, dat vind ik dus een drogredenatie.
je moet helemaal nooit samenwonen, maar kennelijk is dat wat ze wil, dat geeft ze namelijk ook aan. Het gaat helemaal niet om het samenwonen an sich, maar om de plek waar, omdat ze haar familie en vrienden niet graag achterlaat.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 15:16:32 #39
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_39037136
quote:

[..]

Dat lijkt me dus ook.
Vooral als je beiden werkt kun je in een normale buurt best een leuk huis vinden.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_39037212
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]

je moet helemaal nooit samenwonen, maar kennelijk is dat wat ze wil, dat geeft ze namelijk ook aan. Het gaat helemaal niet om het samenwonen an sich, maar om de plek waar, omdat ze haar familie en vrienden niet graag achterlaat.
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 20:15 schreef miss_sly het volgende:
Ik ga ook verhuizen naar Amsterdam, omdat mijn vriend daar woont. Ik moet zeggen dat ik er weinig moeite mee heb, omdat ik niet zo nodig in het kleine dorp hoef te wonen waar ik vandaan kom. Mijn vriendinnen wonen ook niet in de buurt van dat dorp waar ik woon en ook nu spreken we speciaal af om lekker bij te kletsen. Bovendien ben ik gek op Amsterdam, dus voor ons is het een uitgemaakte zaak.
burgerweeshuis
pi_39037238
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar je eigen advies is ook niet reeel aangezien ze aangeeft dat haar vriend niét weg wilt uit Haarlem. Ik zei enkel dat ze het misschien beter nog even kan uitstellen, voordat ze straks spijt krijgt van haar beslissing.

Vrouwen zijn over het algemeen veel minder loyaal naar vriendinnen toe, dus ik neem aan dat ze gewoon de man gaat volgen. Lekker wonen in het prachtige Haarlem.
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 15:25:19 #42
5428 crew  miss_sly
pi_39037471
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:18 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

[..]

Wat is het probleem?
pi_39037583
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat is het probleem?
hij neemt het "je moet helemaal nooit samenwonen" iets te letterlijk denk ik, je bedoelt ws enkel "je moet niets, je mag, je kan"
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_39037681
quote:
Mijn vriend woont in Haarlem, ik in Utrecht. Op dit moment hebben we 4 jaar een relatie en tot nu toe is het altijd goed gegaan. In het weekend ga ik met de trein naar hem toe en aan het eind van het weekend brengt hij me naar huis (luxe!)
(..knip..)
Niet samenwonen is ook geen optie, want dat heen- en weer reizen gaat mij op den duur ook tegenstaan.

quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:14 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ze WIL nu eenmaal samenwonen, na 4 jaar is dat niet zo gek.
Leef je in in de vraag van TS, en niet in je eigen ideeën over samenwonen.
twee violen en een trommel en een fluit
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 15:33:51 #45
5428 crew  miss_sly
pi_39037867
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:19 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Maar je eigen advies is ook niet reeel aangezien ze aangeeft dat haar vriend niét weg wilt uit Haarlem. Ik zei enkel dat ze het misschien beter nog even kan uitstellen, voordat ze straks spijt krijgt van haar beslissing.
Ik geef geen advies, maar mijn mening. Als haar vriend en zij niet weg willen, is latten of een compromis de enige oplossing nog.
quote:
Vrouwen zijn over het algemeen veel minder loyaal naar vriendinnen toe, dus ik neem aan dat ze gewoon de man gaat volgen. Lekker wonen in het prachtige Haarlem.
wat een bs
pi_39037936
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:29 schreef Roquefort het volgende:

[..]

[..]

Ze WIL nu eenmaal samenwonen, na 4 jaar is dat niet zo gek.
Leef je in in de vraag van TS, en niet in je eigen ideeën over samenwonen.
Please tell us Dr. Science...hoe ga je dit dilemma oplossen? Ze heeft immers maar 1 keuze, samenwonen in Haarlem, want dat wil haar vriend.

Ze moet zelf de keuze maken of ze haar eigen leven daarvoor wilt opgeven of niet. Wat zouden we als advies kunnen geven?

Ja, ze zal vrienden verliezen, ja, ze zal dr familie minder zien. Maar wel 'minder' reistijd en ze ziet dr vriend vaker. De keuze is nu aan haar.
pi_39038089
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:33 schreef miss_sly het volgende:
wat een bs
Nee hoor, vrouwen zijn veel meer geneigd alles op te geven voor een relatie dan een man. Dat komt mooi tot zn recht als ze huisvrouw worden voor de kids, terwijl ze jaren hebben gestudeerd. Ze zijn zelfs minder loyaal naar zichzelf toe.
pi_39038101
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat is het probleem?
je verhuist naar je vriend in Amsterdam, maar je moet nooit samenwonen?
burgerweeshuis
pi_39038127
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:39 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

Vrouwen nooit te letterlijk nemen.
pi_39038135
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:39 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Nee hoor, vrouwen zijn veel meer geneigd alles op te geven voor een relatie dan een man. Dat komt mooi tot zn recht als ze huisvrouw worden voor de kids, terwijl ze jaren hebben gestudeerd. Ze zijn zelfs minder loyaal naar zichzelf toe.
ik moest lachen.
burgerweeshuis
  dinsdag 20 juni 2006 @ 15:43:58 #51
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_39038263
Tjongejonge, je kunt je vrienden en familie toch zo opzoeken in Utrecht, we praten over een uurtje rijden notabene. !

Sorry, ik vind dit echt een non-argument die zogenaamde afstand tussen Utrecht en Haarlem.

Gewoon gaan en dan zien hoe het bevalt, je staat er niet echt open voor. Dat leidt vaak weer tot een negatief effect met als gevolg dat je het niet leuk wilt vinden.

Open your mind.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 15:44:11 #52
5428 crew  miss_sly
pi_39038269
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:39 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

Wat milagro zegt bedoelde ik: je moet helemaal niets, maaar als het is wat je wilt, kun je dat doen.
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 15:46:04 #53
5428 crew  miss_sly
pi_39038342
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:39 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Jij hebt je ideeen gebaseerd op een bepaald type vrouw dat jij kent, vermoed ik. Prima hoor, hou je daar maar aan vast
pi_39038490
Ik ben anderhalf jaar geleden van het 'veilige' Utrecht naar Bloemendaal verhuisd.
Wij hebben 7 jaar gelat, en dat ging steeds meer tegenstaan, dat 'leven uit tassen'.
Golfer wilde wel dat ik bij hem introk (kleine flat) maar het leek mij beter om een nieuwe start dan te maken in een voor ons allebei nieuw huis. Zo gezegd zo gedaan.
Op het moment dat mijn kids volwassen waren heb ik de stap gemaakt.

Ik zat niet meer naar mijn zin in mijn kleine huisje, en onze vrienden en familie wonen sowieso al verspreid door het hele land.

Het enige wat mij bind met Utrecht is mijn zoon (woont bij zijn pa) en mijn werk. Ik reis dus 3X per week van Haarlem station naar Utrecht waar ik werk... dat heb ik er wel voor over, ben wel op zoek naar een baan in de regio, maar dan moet het wel een hele leuke baan zijn

Golfer wil absoluut niet in Utrecht wonen, is verknocht geraakt aan dit dorp, en wat jij hebt met Haarlem dat voel ik niet zo (Haarlem ligt tegen B'daal aangeplakt) ik ben voor het 'dorpse, rustige, landelijke' gevallen hier.

Ben jij van plan om bij hem in te trekken, of willen jullie ook in een nieuw huis?
pi_39038536
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jij hebt je ideeen gebaseerd op een bepaald type vrouw dat jij kent, vermoed ik. Prima hoor, hou je daar maar aan vast
Jij ziet hier geen kern van waarheid in?
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 15:52:57 #56
5428 crew  miss_sly
pi_39038633
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:50 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Nee, niet echt. Vrouwen geven echt niet alles op om huisvrouw te kunnen spelen, en als jij zo denkt, zegt dat meer over jou dan over vrouwen in het algemeen, denk ik.

Kleine toevoeging: ik zie in deze iig wel een goed argument van hem om in Haarlem te willen blijven, ivm zijn bedrijf.
In mijn eigen geval is het simpel: ik ben gek op Amsterdam en woon liever daar dan in het kleine dorp in Brabant waar ik vandaan kom. Mijn vriend wil ook liever niet weg, maar als ik per se niet in Amsterdam zou willen wonen, zouden we samen wel een oplossing vinden en zou ik echt niet alles opgeven om hem zijn zin te geven en hij zou daar niet op staan. Maar dan zou het wellicht wel wat langer duren voor we zouden gaan samenwonen.
pi_39038800
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee, niet echt. Vrouwen geven echt niet alles op om huisvrouw te kunnen spelen, en als jij zo denkt, zegt dat meer over jou dan over vrouwen in het algemeen, denk ik.
Dat jij hier geen kern van waarheid in ziet, betekent niet dat ik ongelijk heb. Je voelt je echter aangesproken en hebt het gevoel: 'dit klopt voor mij niet'. Ik zeg ook niet dat álle vrouwen zo zijn, maar het is nou eenmaal een feit dat er veel meer vrouwen studeren, dan er uiteindelijk gaan werken.

Ik weet niet van welke partij dat voorstel kwam dat vrouwen verplicht een aantal jaar moest werken, of anders hun studie terug moesten betalen. Zoveel vrouwen met studie die voor de kids zorgen was namelijk verspilling van geld.

Mannen lopen hun pik achterna, vrouwen zijn een biologische tijdbom. Liever het eerste dan maar.
  Moderator dinsdag 20 juni 2006 @ 16:01:14 #58
5428 crew  miss_sly
pi_39038945
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:56 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Dat jij hier geen kern van waarheid in ziet, betekent niet dat ik ongelijk heb. Je voelt je echter aangesproken en hebt het gevoel: 'dit klopt voor mij niet'. Ik zeg ook niet dat álle vrouwen zo zijn, maar het is nou eenmaal een feit dat er veel meer vrouwen studeren, dan er uiteindelijk gaan werken.
Dat is wel waar, maar dat is niet wat je zei. Je zei dat vrouwen gemakkelijk alles opgeven, en dat zie ik niet. Dat nog steeds vrouwen veelal de zorgtaken op zich nemen, heeft verschillende oorzaken, maar het gemakkelijk opgeven van alles om huisvrouw te spelen is er daar niet direct eentje van, volgens mij.
quote:
Ik weet niet van welke partij dat voorstel kwam dat vrouwen verplicht een aantal jaar moest werken, of anders hun studie terug moesten betalen. Zoveel vrouwen met studie die voor de kids zorgen was namelijk verspilling van geld.
En niet eens zo'n heel gek idee, imho, maar da tis een andere discussie.
quote:
Mannen lopen hun pik achterna, vrouwen zijn een biologische tijdbom. Liever het eerste dan maar.
Het eerste vind ik ook niet echt een goed iets, en er zijn ook steeds meer vrouwen die er zo over denken. Dat vrouwen een biologische tijdbom zijn, vind ik ook zwaar overdreven, maar feit blijft dat ze nou eenmaal sneller tegen een biologische grens aan lopen dan mannen en dat ze daar op tijd over na moeten denken.
pi_39039027
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:12 schreef zwaaibaai het volgende:
@ whoopsy:

Ik herken mezelf wel in jouw verhaal. Toen ik vanuit Deventer naar Den Haag ging om te studeren, bleven er een aantal Deventernaren weg bij verjaardagen en feestjes, want het is zo lang rijden en het is te duur. En dat is inderdaad heel zuur. Vriendschappen worden op die manier wel op de proef gesteld.
De Zutphenezen laten het ook afweten helaas. Maar goed, ik krijg echt wel nieuwe vrienden!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 16:06:02 #60
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_39039112
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:56 schreef WeirdMicky het volgende:

Je stelt het wel heel simpel.

En dit heeft niks met man of vrouw zijn te maken, TS wil (nog) geen consessies maken, daar lijkt 't tenminste op.

Ik vind het nog steeds een probleem van niks hoor, zeker zoals TS het naar voren brengt. Ik heb een verhuizing van meer dan 6500km achter de rug, kijk, dan begint het ergens op te lijken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_39039165
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:03 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

De Zutphenezen laten het ook afweten helaas. Maar goed, ik krijg echt wel nieuwe vrienden!
Tja, Zutphen......

Inmiddels woon ik in Deventer, die vriendschap is niet meer wat het geweest was. Maar je krijgt er vanzelf anderen voor terug.
burgerweeshuis
pi_39039236
Oh, het zijn ECHT wel meestal de vrouwen die het meeste toegeven, niet alleen als het gaat om 'waar gaan we wonen?' maar gewoon bij alle kwesties. Of de vrouw de relatie nou zoveel meer offers waard vindt betwijfel ik, misschien is het gewoon zo dat de meeste vrouwen veel meer tot inbinden geneigd zijn dan de meeste mannen.
pi_39039251
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:50 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik zie er wel een kern van waarheid in. Ik denk dat vrouwen wel eerder geneigt zijn om naar hun vriend te verhuizen in plaats van andersom. Maar ik denk wel dat het met een alterior motive kan zijn. Ik kon geen leuke baan vinden in de achterhoek, vervolgens ben ik gaan zoeken in de randstad waar mijn vriend al woonde. Binnen 4 maanden woonden we samen omdat ik al vrij snel een baan vond. Ik ben er dus beter van geworden want het stelt mij in staat om hier te werken. Voor mij was het ook echt een buitenkans.
pi_39039287
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:07 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

Tja, Zutphen......

Inmiddels woon ik in Deventer, die vriendschap is niet meer wat het geweest was. Maar je krijgt er vanzelf anderen voor terug.
I know, Zutphen sucks. Achteraf besef ik me pas hoe ongelukkig ik daar eigenlijk geweest ben, het pretendeert een stad te zijn en de inwoners ook maar ondertussen is het een heel klein dorpje wat betreft mentaliteit.
pi_39039406
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:09 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Ik zie er wel een kern van waarheid in. Ik denk dat vrouwen wel eerder geneigt zijn om naar hun vriend te verhuizen in plaats van andersom. Maar ik denk wel dat het met aan alterior motive kan zijn. Ik kon geen leuke baan vinden in de achterhoek, vervolgens ben ik gaan zoeken in de randstad waar mijn vriend al woonde. Binnen 4 maanden woonden we samen omdat ik al vrij snel een baan vond. Ik ben er dus beter van geworden want het stelt mij in staat om hier te werken. Voor mij was het ook echt een buitenkans.
Ik wou je al bijna als voorbeeld gaan gebruiken.

Ik ga ook binnenkort samenwonen in Amsterdam. Niet met een relatie, maar met een goede vriend. Maar bijna al mijn vrienden wonen toch in de Randstad.

Ik vind een uurtje reizen naar vrienden dan ook echt niet lang, helemaal met de auto is Haarlem - Utrecht echt wel goed te doen. Laatst ging ik nog met wat vrienden uit Utrecht naar Bloemendaal aan Zee, echt goed te doen.
pi_39040361
Het is net wat Popolon zegt, een klein afstandje. Nog niet eens een uur met de trein
pi_39040481
Maar het maakt wel een wereld van verschil voor je sociale leven. Weg zijn de spontane "hee, mee naar een terras?"-telefoontjes en het contact zal toch verwateren. M.a.w: alleen doen als je bereid bent dat op te geven voor je partner, en in de nieuwe woonplaats een nieuw sociaal leven op te bouwen.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 16:53:12 #68
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_39040781
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:45 schreef thaleia het volgende:
Maar het maakt wel een wereld van verschil voor je sociale leven. Weg zijn de spontane "hee, mee naar een terras?"-telefoontjes en het contact zal toch verwateren. M.a.w: alleen doen als je bereid bent dat op te geven voor je partner, en in de nieuwe woonplaats een nieuw sociaal leven op te bouwen.
Ach die verwateren in de loop van de tijd toch altijd wel wat, alleen de echte vrienden blijven over.

Maar inderdaad, een uurtje rijden is wel heel erg veel. Je hebt 't helemaal zelf in de hand of en hoe jij je contacten wilt behouden.

En moet je eens zien wat er gebeurt als de meute om je heen kinderen krijgt etc. Precies hetzelfde scenario ook al woon je bovenop elkaars lip: Dan zijn de spontane dingen niet zo spontaan meer.
pi_39040843
Kinderen zijn nog dodelijker voor een vriendschap dan aan de andere kant van de wereld gaan wonen. De saaiste mensen zijn toch wel stelletjes die net kinderen hebben.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 17:05:53 #70
81237 releaze
best of both worlds
pi_39041218
Tsja, moeilijk. ik vind niet echt dat je vriend of jij voorrang krijgt boven iets. een eigen bedrijf en klantenkring, kan ie zich niet orienteren op de utrechtse markt? voldoende grote steden in de buurt hoor, en amsterdam/haarlem zijn niet ver weg, kijk, als je klanten in den helder hebt, dan wel.

het is allemaal wel een stuk makkelijker voor hem, dat jij naar haarlem gaat. en andersom natuurlijk ook. een iemand die moet z'n leven opgeven terwijl de ander het lekker makkelijk behoud onder het mom van "samenwonen". Lekker vooruitzicht.

Ik heb verleden jaar een half jaar in lelystad gewoond. het duurde ook wel een half jaar totdat ik zo iets had van "hier is nog wel een toekomst", maar ondertussen miste ik mn familie en mn staadsie verschrikkelijk (ook utrecht). Op het moment dat lelystad "goed" aan begon te voelen stonden we opeens op eerste positie voor een huis in Utrecht... je kan wel raden waar ik nu zit.

Afscheid nemen van "m'n stad", verschillende keren gedaan overigens, heb ik nooit makkelijk gevonden. Ik ben er zelfs meer aan gehecht geraakt, en dat kan ik me ook goed voorstellen. Utrecht is echt mijn thuis, niet alleen omdat m'n huis er staat en m'n ouders er wonen, maar omdat ik me ook verbonden voel met de stad, de historie, de toekomst, de mensen hierin, de ontwikkeling, etc etc. Weggaan is jezelf echt lossnijden van je roots en dan proberen jezelf ergens anders te wortelen, moeilijk hoor. Been there, done that. Is niet voor iedereen weggelegd.
pi_39041303
Ik ben 1x bijna naar de andere kant van het land verhuisd voor m'n vriend omdat we zouden gaan samenwonen. Niet lang daarna ging het uit. Man wat was ik blij dat ik niet al m'n woning e.d. had opgezegd

Ik kan me heel goed voorstellen dat ik nog wel eens voor iemand zou verhuizen. Als je echt stapelgek op iemand bent en de relatie zit al lange tijd goed.....Ik zou er echter wel direct werk van maken in de nieuwe stad meteen ook 'n eigen vriendenkring op te bouwen en me niet alleen maar te voegen in het vriendenkringetje van hem.
pi_39041374
quote:

[..]

Voor een echte Utrechtse is dat natuurlijk nooit een optie!

Haarlem heeft me altijd wel leuk geleken, nooit geweten dat de mensen daar zo gesloten waren. Toch lijkt me dat de beste optie, of niet samenwonen....
pi_39041470
Ik zie het niet als 'je leven opgeven' als je 60 km verderop gaat wonen hoor
Als je soc. kontakten mist ga op een koor, sport, club of zo.
En als je kinderen krijgt en die naar school gaan kom je om in de kontakten!

En ik vind Haarlemmers niet 'gesloten' trouwens.
Dat kan je zo niet zeggen. Ik ken genoeg Utrechters die ook geen vreemden zomaar aanspreken
pi_39041537
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:15 schreef Bluezz het volgende:
Ik zie het niet als 'je leven opgeven' als je 60 km verderop gaat wonen hoor
Als je soc. kontakten mist ga op een koor, sport, club of zo.
Dit bedoel ik dus, wat is dat voor makkelijke vervangbaarheid van vrienden?
pi_39041565
Ik wou net zeggen, natuurlijk is je leven niet ten einde, maar het leven dat je had geef je wel degelijk op
pi_39041748
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:17 schreef WeirdMicky het volgende:

Dit bedoel ik dus, wat is dat voor makkelijke vervangbaarheid van vrienden?
Ik bedoel als je die mist in je direkte omgeving.
Je vrienden die je hebt kan je toch gewoon mee bellen, msn/mailen, afspreken voor een borrel halverwege
pi_39042124
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:23 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik bedoel als je die mist in je direkte omgeving.
Je vrienden die je hebt kan je toch gewoon mee bellen, msn/mailen, afspreken voor een borrel halverwege
Nee ok, als ik dus over enkele maandjes in Amsterdam woon, dan ga ik ook bij een politieke jongerenverening. Maar goed, ik begin daar ook een nieuwe studie, dus vrienden moeten wel te maken zijn. Toch kan ik me niet voorstellen dat ik mn oude vrienden laat zitten of dat ze dat bij mij doen.

Vrienden kunnen toch makkelijk een uurtje reizen?
pi_39042241
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:33 schreef WeirdMicky het volgende:

Vrienden kunnen toch makkelijk een uurtje reizen?
Dat kan, maar het is een behoorlijke verandering als je gewend bent vrij spontaan af te kunnen spreken. Je kunt niet meer zomaar even bij elkaar langs, voortaan moet je een datum prikken en een route plannen. En wat ongetwijfeld ook een rol speelt, is dat TS al haar oude leventje verliest door haar afstuderen. Ik kan me voorstellen dat je je op zo'n moment het liefst vastklampt aan het bekende.
pi_39042380
Je leven veranderd.
In mijn geval is het er alleen maar beter op geworden

Maar... als je twijfelt, zou ik het voorlopig nog even niet doen TS.

[ Bericht 5% gewijzigd door Blues op 20-06-2006 17:47:43 ]
pi_39042408
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat kan, maar het is een behoorlijke verandering als je gewend bent vrij spontaan af te kunnen spreken. Je kunt niet meer zomaar even bij elkaar langs, voortaan moet je een datum prikken en een route plannen. En wat ongetwijfeld ook een rol speelt, is dat TS al haar oude leventje verliest door haar afstuderen. Ik kan me voorstellen dat je je op zo'n moment het liefst vastklampt aan het bekende.
Juist, dan zou ik eerst maar eens gaan werken, daaraan wennen en misschien na een paar maandjes gaan samenwonen.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 18:12:29 #81
81237 releaze
best of both worlds
pi_39043327
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

aan de andere kant is het zo'n transitieperiode waarin het ook makkelijker moet zijn om "los te laten", want daar ben je al mee bezig.. Als je eerst gaat werken, heb je toch weer een beetje zekerheid opgebouwd die je toch wel zal verliezen wanneer je verderop verhuist. Misschien is gaan met die banaan in dat geval wel een goede optie, maar wel een ernstige verandering die ook wel wat nazorg verdient
pi_39051453
Wat voor bedrijf heeft je vriend?
pi_39139054
Mijn opmerking over verschil tussen Haarlemmers en Utrechters valt blijkbaar toch anders dan ik hem bedoelde. Zoals eerder al werd gezegd: Utrecht is een studentenstad en er heerst een andere sfeer dan in Haarlem. Mensen uit Haarlem (en Noord-Holland in het algemeen) zijn anders dan Utrechters. De ene helft van mijn familie komt uit Utrecht, de andere uit Noord-Holland en er is wel degelijk een verschil in mentaliteit. Ik wil niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Ik voel me in Utrecht gewoon meer op mijn gemak tussen de mensen.

En Haarlem vind ik echt een heel leuke stad. Leuke winkels, leuke restaurantjes, strand dichtbij. Allemaal voordelen. Maar Utrecht heeft ook zoveel leuke dingen en is gewoon mijn thuis.

Mijn hele leven blijven latten zou kunnen, maar dat is toch ook niet wat ik voor ogen heb met mijn leven. Op den duur wil ik natuurlijk gaan samenwonen. En in één van de twee steden. Want zoals ik al eerder zei: allebei naar een onbekende stad en opnieuw beginnen, lijkt me niet fijn.

Ik moet wel zeggen dat ik nu serieuzer aan het kijken ben naar een baan in de buurt van Haarlem. Misschien niet om er dan ook meteen te gaan wonen, maar dan is één 'hindernis' al genomen.
pi_39167453
quote:
Zelfde verhaal. Beiden een sociaal leven, beiden gebonden aan de stad. En als je niet kunt/wilt blijven reizen moet toch íemand die opoffering maken.
pi_39171928
TS, ik zag een opmerking over eerst daar gaan werken en na een paar maanden echt verhuizen. Ik heb dat ook gedaan en dat is mij prima bevallen eigenlijk, de overgang was niet zo groot toen ik hier echt naartoe verhuist ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')