abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38938418
Mijn vriend woont in Haarlem, ik in Utrecht. Op dit moment hebben we 4 jaar een relatie en tot nu toe is het altijd goed gegaan. In het weekend ga ik met de trein naar hem toe en aan het eind van het weekend brengt hij me naar huis (luxe!)

Al vrij snel in onze relatie kwamen we op het onderwerp samenwonen. Dit werd dan niet al te serieus besproken. Maar in deze gesprekken werd veel duidelijk: mijn vriend wil niet weg uit Haarlem. Hij heeft namelijk een eigen bedrijf en zijn klantenkring bevindt zich voornamelijk in Noord- en Zuid-Holland (en dan voornamelijk de grote steden) Naar Utrecht verhuizen zou voor hem betekenen dat hij altijd vroeg op moet staan, langer wegblijft en niet meer 's avonds klanten kan bezoeken voor verkoop of spoedgevallen.

Ik studeer deze maand af en ik ben dan ook al druk op zoek naar een baan. Niet alleen in Utrecht, maar ook in Amsterdam en Haarlem. Op deze manier is het in de toekomst makkelijker om naar Haarlem te verhuizen.

Probleem is alleen dat ik eigenlijk niet naar Haarlem wil verhuizen. Ik wil gewoon veilig in Utrecht blijven wonen. Ik ben heel erg gehecht aan mijn familie en mijn hele sociale leven speelt zich in Utrecht af. Dit is natuurlijk ook het geval bij mijn vriend in Haarlem. Tussen Haarlem en Utrecht in wonen is ook geen optie. Voor geen goud ga ik in een kleine stad of een dorpje wonen. Liever één van de twee in een bekende omgeving, dan allebei ongelukkig(?) in een nieuwe omgeving. Niet samenwonen is ook geen optie, want dat heen- en weer reizen gaat mij op den duur ook tegenstaan.

Herkent iemand zich in deze situatie? Hoe ben jij van plan het op te lossen of hoe heb jij dit opgelost?
pi_38938456
Ik ben voor mijn vriend uit de achterhoek weggegaan. Alle schepen achter me verbrand zeg maar. Ik merk na een paar maanden al dat vrienden uit de achterhoek niet op mijn verjaardag komen omdat het een uur rijden is. Ik heb daar 2 goede vriendinnen (ik ben niet zo van bergen vrienden enzo). Ik vier het vanavond en ik moet wel zeggen dat het een beetje tegenvalt dat ze het af laten weten maar ik heb me er bij neergelegt en ik accepteer dat ik hier nieuwe vrienden moet vinden.

Aan de andere kant krijg ik er wel veel voor terug. Ik moet wel een beetje knokken om hier een leuk leven te hebben maar ik heb het ontzettend getroffen met mijn baan omdat ik daar veel leeftijdsgenoten heb. Wonen in een andere plaats heeft me veel energie gegeven en ik kan met recht zeggen dat ik hier ontzettend gelukkig ben, veel gelukkiger dan in de achterhoek.
pi_38938475
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik buiten de werksfeer om geen enkel vriendschappelijk contact heb. Ik zit erover te denken om een teamsport te gaan beoefenen of naar de sportschool te gaan maar ik weet niet hoe makkelijk je daar vrienden maakt. Bovendien kun je hier alleen kiezen uit korfbal of hockey, aangezien ik helemaal niet balgevoelig ben zijn dat dus niet mijn sporten..
pi_38938684
Maar hoe gaat het dan met jouw vriend? heeft hij zijn leven er (tijdelijk) op aangepast?
pi_38938772
als je een uitgebreid sociaal leven hebt, en gehecht bent aan je plaats, lijkt het me heel lastig om daar mee om te gaan. je zult toch een hoop mensen verliezen. maar als je samen wilt zijn, dan zul je toch de keuze moeten maken. als je beiden niet weg wilt, en dit gaat ook niet veranderen, kun je het net zo goed uit maken. uiteindelijk heeft het dan toch geen zin meer om 'samen' te zijn.

overigens lijkt haarlem mij een verschrikkelijke kutstad om in te wonen, maar dat ter zijde.
pi_38938901
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:19 schreef 7th_wave het volgende:
als je een uitgebreid sociaal leven hebt, en gehecht bent aan je plaats, lijkt het me heel lastig om daar mee om te gaan. je zult toch een hoop mensen verliezen. maar als je samen wilt zijn, dan zul je toch de keuze moeten maken. als je beiden niet weg wilt, en dit gaat ook niet veranderen, kun je het net zo goed uit maken. uiteindelijk heeft het dan toch geen zin meer om 'samen' te zijn.

overigens lijkt haarlem mij een verschrikkelijke kutstad om in te wonen, maar dat ter zijde.
Het is niet zo dat we allebei stug volhouden en niet willen afwijken van ons standpunt. Maar we worden er allebei niet echt vrolijk van. En aangezien ik nog geen baan heb en mobieler ben dan hij, word ik waarschijnlijk degene die moet gaan verhuizen.

Op zich heb ik niets tegen Haarlem. Ik vind de stad heel leuk. Maar ik heb meer een 'probleem' met de mensen die er wonen. In Utrecht is iedereen wat meer open en vriendelijk, terwijl in Haarlem iedereen vrij gesloten en kortaf is. Ikzelf ben een echte Utrechtse en voel me nooit zo op mijn gemak tussen de Haarlemse muggen.
pi_38939194
Ik ben bijna 11 jaar geleden van Brabant naar ZuidHolland verhuisd om te gaan samenwonen met mijn (ex)vriend.
De eerste jaren zag ik de vriendinnen uit Brabant toch nog wel met enige regelmaat, later is dat eigenlijk verwaterd.
Maar ik had hier ondertussen wel een eigen sociaal leven opgebouwd. Eerst met de vriendinnen van de mannen van de voetbal, en van daaruit toch ook zelf mensen leren kennen door uitgaan, darten en later ook door mijn dochter.

Toen het 4 jaar geleden met mijn ex uitging viel ik ook niet in één of ander diep gat omdat ik gewoon mijn eigen vrienden/vriendinnen had en mijn andere dingen hier.

Ik moet wel zeggen dat al mijn familie (op mijn vader na dan, die woont dus in Brabant) in dezelfde stad wonen of omliggende dorpen. Dat is wel heel prettig.
pi_38939358
Toen ik samen ging wonen met mijn lief ben ik naar zijn woonplaats (Leeuwarden) verhuist (ik woonde vlakbij Zwolle). Hij had een baan en een woning en ik niet. Dus het was een vrij logische stap.
Er zijn wel mensen die ik minder ben gaan zien, omdat Leeuwarden "zo ver weg" was. Maar als ik dan naar hen kwam vergaten ze dat het voor mij net zo ver reizen was. Gelukkig bestaat er ook nog post en tegenwoordig met het internet kan je toch vrij makkelijk contact houden.

Afgelopen jaar zijn we samen verhuist naar een voor ons onbekende omgeving, ivm het werk van mn lief. We wonen nu in een dorp (12.000 inwoners) en het is prima hier.
Ik heb hier een baan, manlief zit in Arnhem en dat is prima te doen.
Nou kwam ik sowieso al uit een kleine plaats en dat spreekt me sowieso veel meer aan dan de grote stad. Als ik naar de stad wil ben ik er evengoed in een half uur.

Haarlem - Utrecht is toch nog best te bereizen voor bezoekjes aan familie/vrienden enzovoort?
Je schrijft zelf al dat je vriend een eigen bedrijf heeft en daardoor beter in Haarlem zit, als jij nog geen baan hebt lijkt het de meest logische stap om zijn kant op te gaan... Maar het moet voor jou wel ok zijn. Als je je er doodongelukkig gaat voelen dan lijkt het mij niet de oplossing.
Succes met het maken van een beslissing.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_38940588
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:11 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Maar hoe gaat het dan met jouw vriend? heeft hij zijn leven er (tijdelijk) op aangepast?
Hij is voor zijn studie uit het noorden naar het midden van het land verhuist dus zijn vrienden zijn al verspreid over het hele land. We doen van alles samen, ik moet wel zeggen dat ik min of meer op hem aangewezen ben maar omdat we goed bij elkaar passen levert dat vrijwel nooit problemen op.
pi_38940831
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:42 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Tussen Haarlem en Utrecht in wonen is ook geen optie. Voor geen goud ga ik in een kleine stad of een dorpje wonen.
Ga beide in Amsterdam wonen.
pi_38941589
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 12:01 schreef smvs het volgende:

[..]

Ga beide in Amsterdam wonen.
Dat zou een prima compromis kunnen zijn, ware het niet dat het dat je dan in een buitenwijk van A'dam terecht komt. De woningen in A'dam zelf zijn zeer schaars, krap en onbetaalbaar.

Maar een compromis is misschien wel het beste.
pi_38942628
Ik denk dat je je er niet al te gauw bij neer moet leggen dat jij naar Haarlem zult moeten vertrekken. OK, hij heeft er al werk en zakelijke contacten en jij moet nog werk zoeken, maar dat is geen doorslaggevend argument. Als jij echt zo gehecht bent aan de mensen in Utrecht, dan moet jouw vriend daar ook rekening mee houden. Haarlem-Utrecht is geen dramatische afstand, maar je leven verandert absoluut als je uit de stad vertrekt. Als je vriend maar op z'n minst in overweging neemt naar Utrecht te vertrekken, dan komen jullie vast wel tot een bevredigende keuze.

Ik heb er zelf nooit zoveel moeite mee gehad, om te verhuizen. Ik ben zojuist naar Amsterdam verhuisd voor mijn vriend. Nieuw leven, nieuwe kansen. En vergeet niet dat je leventje toch niet bij het oude blijft. Ook je vrienden gaan verhuizen voor een nieuwe baan of geliefde. Je hebt evenmin garantie dat je familie altijd dichtbij je blijft. En ookal blijven ze fysiek in de buurt, dan nog veranderen ook hun levens. Niemand staat stil.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_38944361
Anders blijf lekker latten. Ook niets mis mee. Jij blijft zo in utrecht wonen en je houdt de relatie spannend en fris!
  zaterdag 17 juni 2006 @ 18:38:05 #14
103012 Nies
Die hekse
pi_38949392
Waarom 'moet' jij persé naar Haarlem?
Wat net ook al is gezegd, blijf lekker nog een tijd latten. Er komt vanzelf een moment dat één van jullie beiden uit volle overuitging de kant van de ander op komt. Tot die tijd geen overhaaste beslissingen maken waar je niet achter staat, kijkt het nog lekker een tijd an.
Wie heeft er ooit gezegd dat je na je afstuderen met je vriend moet gaan samenwonen?
Gewoon je eigen ding doen en kijken hoe het balletje rolt, komt heus wel goed.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  Moderator zaterdag 17 juni 2006 @ 20:15:11 #15
5428 crew  miss_sly
pi_38952202
Ik ga ook verhuizen naar Amsterdam, omdat mijn vriend daar woont. Ik moet zeggen dat ik er weinig moeite mee heb, omdat ik niet zo nodig in het kleine dorp hoef te wonen waar ik vandaan kom. Mijn vriendinnen wonen ook niet in de buurt van dat dorp waar ik woon en ook nu spreken we speciaal af om lekker bij te kletsen. Bovendien ben ik gek op Amsterdam, dus voor ons is het een uitgemaakte zaak.

Ik kan me wel voorstellen dat in jullie anders ligt. Jij vindt het prima in Utrecht, maar hij heeft nu eenmaal al een binding met Haarlem. Als het echt zo moeilijk ligt is blijven latten of een compromis de eerlijkste oplossing.

Ovigens zijn er in Amsterdamn ook best betaalbare dingen te koop, dus Amsterdam zou ik zeker als optie meenemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_38952993
Ik verhuis zeer binnenkort van Breda naar een klein dorpje in drenthe
ook samen wonen
ondanks dat ik er veel zin in heb zie ik er ook best tegenop
heb hier toch best een vaste hechte vriendengroep
en ook mijn ouders, zusje zal ik toch best wel missen

ach...het komt allemaal vast goed!
And then I find you here
Through your eyes
Everything's clear
And I'm home
pi_38953056
Ik kan me er weinig bij voorstellen dat mensen krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen woonplaats. ik bedoel: Nederland is niet zo groot, je bent zo'n beetje overal in pakweg twee uur! Mijn vrienden en familie wonen verspreid door heel Nederland, vooral nu mijn studententijd op z'n eind loopt verspreidt de hele bups zich. Het maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit moet ik zeggen.
Het is wel heel lachwekkend dat mensen niet op je verjaardag komen omdat het een uurtje rijden is
En de aversie tegen 'stugge' Haarlemmers van TS slaat natuurlijk helemaal nergens op. Net alsof er alleen inheems volk woont, en alsof alle Utrechters vreselijk aardig zijn. Een compromis lijkt me wel op de plaats bij mensen die vastgeroest zijn, ga lekker naar Amsterdam of Den Haag
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_38953424
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 20:46 schreef Thisbe het volgende:
Ik kan me er weinig bij voorstellen dat mensen krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen woonplaats. ik bedoel: Nederland is niet zo groot, je bent zo'n beetje overal in pakweg twee uur!
En toch wordt het anders als je niet even op de fiets kunt springen om bij je vrienden en familie langs te gaan. Dat valt niet te bagatelliseren als je sterk hecht aan je sociale omgeving. Toen ik nog in een dorp woonde, kon ik gewoon even naar mijn opa en oma lopen of naar mijn ooms en tantes, neefjes en nichtjes. Ik had een tweede huis (en een derde, en een vierde...), hoefde geen afspraken te maken, kon aanschuiven bij het eten wanneer ik wilde. Dat komt niet meer terug, en het is niet voor iedereen makkelijk om daar afscheid van te nemen. Veel mensen ervaren zulk 'dorps' contact als beklemmend, maar voor sommigen is het een warm, geborgen nest.
quote:
En de aversie tegen 'stugge' Haarlemmers van TS slaat natuurlijk helemaal nergens op. Net alsof er alleen inheems volk woont, en alsof alle Utrechters vreselijk aardig zijn. Een compromis lijkt me wel op de plaats bij mensen die vastgeroest zijn, ga lekker naar Amsterdam of Den Haag
Utrecht is een studentenstad, Haarlem niet. Dat is een groot verschil. Ede en Wageningen liggen bijvoorbeeld vlakbij elkaar, maar doordat Wageningen een universiteit heeft, is het een volstrekt ander dorp. En als je niet meer studeert, wordt het misschien ook minder makkelijk om in een nieuwe stad nog echte vrienden te maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 22:58:05 #19
103012 Nies
Die hekse
pi_38957758
quote:
Ik kan me er weinig bij voorstellen dat mensen krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen woonplaats. ik bedoel: Nederland is niet zo groot, je bent zo'n beetje overal in pakweg twee uur! Mijn vrienden en familie wonen verspreid door heel Nederland, vooral nu mijn studententijd op z'n eind loopt verspreidt de hele bups zich. Het maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit moet ik zeggen.
Het is wel heel lachwekkend dat mensen niet op je verjaardag komen omdat het een uurtje rijden is
Nah, zolang TS er niet, net als jij, zo relativerend tegen an kan kijken, lijkt het mij dat ze daar maar even geen knopen over door gaat hakken.
Daarbij is het geen sprake van blijven vasthouden aan een eigen woonplaats. Het is meer, er nog niet over uit zijn of ze wel zeker weet dat ze naar Haarlem wil.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_38966762
quote:

Ik kon d'r anders niet om lachen dat mijn beste vriendin het af liet weten gisteren. Verder ben ik het helemaal met je eens maar er zijn nu eenmaal mensen die geen 20 euro kunnen missen om een uurtje te rijden voor een verjaardag en dan zijn er nog de mensen die hun geboortestad nooit verlaten. Ik was wel teleurgestelt hoor, ik heb al 4 weken geleden laten weten dat ik mijn verjaardag vierde gisteren en dan stuurt je beste vriendin een SMS'je. Mijn vriend kan dan niet dus ik weet niet of ik wel kan komen. Dat is gewoon ontzettend zuur en dan ga je je toch wel afvragen of de vriendschap bestand is tegen deze afstand. In dit geval niet dus en de afstand stelt niet eens wat voor. Ik woon hier nu sinds maart maar zij is nog steeds niet langsgekomen. Ik weet wel dat ik me er niet kwaad om moet maken en dat die dingen zo gaan, maar het blijft wel even zuur. En ik denk dat het zuur blijft tot ik hier vriendinnen heb die wel op verjaardagen komen, en die komen kijken naar je nieuwe huis enzo.

Nu scheelt het bij mij dat ik maar 3 vriendinnen heb. Maar ze laten het alledrie afweten, en da's gewoon jammer omdat ik de laatste maanden wel moeite gedaan heb om de vriendschappen warm te houden.

Ik vind Nederland ook een klein land en alles wat in een uurtje te rijden is, is wat mij betreft dichtbij. Maar voor mijn vriendinnen uit de achterhoek ligt dat dus toch anders.
pi_38972095
quote:
Op zondag 18 juni 2006 12:16 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Ik vind Nederland ook een klein land en alles wat in een uurtje te rijden is, is wat mij betreft dichtbij. Maar voor mijn vriendinnen uit de achterhoek ligt dat dus toch anders.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je gewend bent, ik moet zelf voor mijn werk door heel Nederland rijden, dan is een vriendin die op een uurtje afstand woont geen probleem daar rij ik gewoon even heen.

Maar als je in een dorpje woont waar je voor de rest nooit uitkomt, tja dan snap ik best dat je een uurtje rijden lang en ver vindt.....

Maar ik ben het met je eens dat het wel jammer is, dat ze niet voor een goede vriendin even willen reizen.

Aan TS, mijn vriendenkring is na de studie overal en nergens komen te wonen, van Groningen naar Rotterdam en Maastricht, en door je werk kom je natuurlijk ook allemaal andere mensen tegen. Ik snap dat je erg gehecht bent aan Utrecht, maar alles veranderd straks na de studie.
  zondag 18 juni 2006 @ 18:15:16 #22
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_38976532
ik ben verhuisd voor mijn man vanuit brabant naar rotterdam.
ook hij heeft zijn eigen bedrijf en gebonden aan de regio. hij kon dus niet naar brabant verhuizen.

qua vrienden heb ik alleen diegeen nog over die ik het langste ken, we weten wat me aan elkaar hebben, rest ben ik kwijt en wil ik ook niet meer mee omgaan. ik ben een andere weg ingeslagen nu. ik woon hier nu heel fijn met mijn inmiddels gezinnetje met 2 kids. enige nadeel vind ik in r'dam dat de mensen zo stug zijn, niet zo warm en vriendelijk als waar ik vandaan kom. en mijn familie woont ook niet om de hoek. maar ach tis geven en nemen.
pi_38976685
Uhm, tja, hij heeft wel hele valide redenen waarom hij liever in H'lem wil blijven.
Ik zou denk ik dan, was ik alleen geweest, gewoon bij hem gaan wonen, omdat er geen sprake is van een baan die ik dan achterlaat.
Familie, ach, zover is het niet, en verandering van omgeving is ook wel eens goed, toch?

De enige reden die ik kan bedenken, was ik alleen geweest, om me niet in die situatie, ik geen baan, hij wel, bij hem te voegen, is dat ik dan ergens diep van binnen ws voel dat hij het ergens gewoon niet (meer) is voor me, en het verhuizen, het achterlaten van alles wat me bekend is, een excuus.

Nu heb ik kids om rekening mee te houden, dus zou ik daarom niet zomaar overal naar toe willen of kunnen verhuizen, heb ook rekening te houden met hen en hun vader, maar anders, als ik gek ben op iemand boeit het me niet waar ik woon, en de familie, tja , ik deel mijn leven met hem, niet met mijn ouders, broer etc.
Langsgaan is binnen Nederland, met de relatief kleine afstanden niet echt een probleem lijkt me.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zondag 18 juni 2006 @ 18:48:36 #24
142371 Noisekick
Kitty coke
pi_38977420
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:42 schreef goddess-in-heaven het volgende:

Herkent iemand zich in deze situatie? Hoe ben jij van plan het op te lossen of hoe heb jij dit opgelost?
Ik ben jaren geleden gaan samenwonen en de kant van m'n (destijds) vriend opgekomen.
Wel in een stad gaan wonen, waar hij ook nog nooit gewoond had. Dus ergens was het voor ons allebei nieuw; voor mij de provincie (ook al kwam ik er voor veel vrienden, hobbies en uitgaan erg vaak), voor hem de regio en woonplaats.
Eerst zou hij mijn kant opkomen, omdat we daar beide graag wilde wonen, maar na allerlei huizen te hebben bekeken draaide het steeds op niks uit. Toen zijn we het in zijn provincie gaan proberen en daar konden we vrij snel wat vinden.
Ik zag het als een uitdaging om in een hele nieuwe stad en provincie te beginnen en had er helemaal geen moeite mee, zag het onwijs zitten. Maar ik ben ook niet zo gehecht aan vrienden of een bepaalde woonplaats, kan prima alleen zijn of ergens opnieuw beginnen.
Un'altra te,
Dove la trovo io...
pi_38977913
Ik denk dat het inderdaad wel makkelijker is als je het niet als een opgave maar als een uitdaging ziet. Als het een opgave word, is de kans dat je er snel je draai vind ook niet zo groot. Ik heb misschien nog geen vrienden hier maar ik heb mijn draai wel 100% gevonden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')