FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Dodelijk ongeval - geen gordel om...
JeroenHzaterdag 17 juni 2006 @ 08:31
Gisteren o.a. op Telegraaf.nl dit korte berichtje:
quote:
Dode door ongeval in Almere
ALMERE - Een 23-jarige man is vrijdagmiddag dodelijk verongelukt in Almere. De automobilist reed bij een tankstation weg en botste daar op een auto, bestuurd door een 28-jarige man uit Bussum.

Het 23-jarige slachtoffer overleed ter plekke. De andere man is gewond naar het ziekenhuis gebracht. Dat maakte de politie bekend.
Een klein nieuwsberichtje, 4 regels. Klinkt als iets wat dagelijks gebeurd, hoe erg het ook is.... Maar dan komt het toch ineens erg dichtbij als de "28-jarige man uit Bussum" je eigen broer is. Die na het rechtop zetten van een Smart ontdekt dat de bestuurder eronder ligt, geplet door zijn eigen auto...

Dit maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het dragen van autogordels is. Als deze man zijn gordel had gedragen had hij hoogstwaarschijnlijk nog geleefd en 's avonds gewoon het WK kunnen kijken, want de auto op zich had helemaal niet veel schade. (wat ik uit de ooggetuigeverslagen gehoord heb)

De familie van het overleden slachtoffer wens ik veel sterkte toe. En broer: geef het tijd, het komt goed. I'll be there.
Herr.Flickzaterdag 17 juni 2006 @ 08:44
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Xanthezaterdag 17 juni 2006 @ 08:45
Dat wens je als automobilist nooit mee te maken , naast sterkte aan de familie van de jongen die te vroeg heen is gegaan , ook sterkte voor je broer met het verwerken van dit verschrikkelijke beeld dat de rest van zijn leven op zijn netvliezen gebrand zal zijn.
Bad_Moon_Risingzaterdag 17 juni 2006 @ 08:45
Pffff.... dat beeld zal je broer z'n leven lang niet meer vergeten. Heel veel sterkte !
Xanthezaterdag 17 juni 2006 @ 08:47
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Maat met was hij niet onder die auto terecht gekomen.... De kans dat het een ongeval overleeft als je een gordel draagt is groter dan wanneer je geen gordel draagt , dat is bewezen en daardoor is het natuurlijk niet voor niets zo dat het verplicht is.
Als die knul gewoon zijn gordel gedragen had was het in dit geval waarschijnlijk dus ook goed afgelopen en had de broer van TS nu niet in een nachtmerrie geleefd.
Aardezaterdag 17 juni 2006 @ 08:47
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
gemiddeld genomen is je overlevingskans beter met gordel om. loop niet suggestief te raaskallen ajb
zoalshetiszaterdag 17 juni 2006 @ 08:47
heftig nieuws. sterkte voor je broer. in doe altijd gewoon de gordel om, automatisme.
Herr.Flickzaterdag 17 juni 2006 @ 08:55
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:47 schreef Aarde het volgende:

[..]

gemiddeld genomen is je overlevingskans beter met gordel om. loop niet suggestief te raaskallen ajb
Slecht geslapen ofzo?

dolle_hondzaterdag 17 juni 2006 @ 08:57
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
maar de kans op overleven ligt met gordel om gewoon stukken hoger
JeroenHzaterdag 17 juni 2006 @ 09:01
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:55 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Slecht geslapen ofzo?

Het is moeilijk om mensen te beoordelen op wat ze schrijven, zeker als het zo'n kort stukje is. Maar ik durf wel te stellen dat jij niet erg slim bent.

Jij snapt er werkelijk niets van geloof ik. Maar omdat het mijn vrije dag is en ik alle tijd heb zal ik het je uitleggen: als deze man zijn gordel had gedragen had hij gewoon in zijn stoel blijven zitten en mogelijk alleen wat blauwe plekken of botbreuken gehad. Nu werd hij uit de auto geslingerd en kreeg hij de auto bovenop zich. Daar ga je dood aan.

En natuurlijk komen er ook mensen om in het verkeer die hun gordel wel dragen, maar als je een gordel draagt ben je in elk geval beschermd tegen een ongeval waarin je auto heel genoeg blijft om het te overleven. Je vergroot je kans dat je het overleeft. Dat alleen moet voor elk weldenkend mens toch reden genoeg zijn om de gordel om te doen? Het is voor mij een automatisme, en dat zou het voor iedereen moeten zijn die auto rijdt.

Snap je het nu?

[ Bericht 16% gewijzigd door JeroenH op 17-06-2006 09:04:55 (spelfouten) ]
Barcelonazaterdag 17 juni 2006 @ 09:05
Je bent gewoon dom als je geen gordel draagt.
Herr.Flickzaterdag 17 juni 2006 @ 09:19
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:01 schreef JeroenH het volgende:

[..]


[..]

Het is moeilijk om mensen te beoordelen op wat ze schrijven, zeker als het zo'n kort stukje is. Maar ik durf wel te stellen dat jij niet erg slim bent.

Jij snapt er werkelijk niets van geloof ik. Maar omdat het mijn vrije dag is en ik alle tijd heb zal ik het je uitleggen: als deze man zijn gordel had gedragen had hij gewoon in zijn stoel blijven zitten en mogelijk alleen wat blauwe plekken of botbreuken gehad. Nu werd hij uit de auto geslingerd en kreeg hij de auto bovenop zich. Daar ga je dood aan.

En natuurlijk komen er ook mensen om in het verkeer die hun gordel wel dragen, maar als je een gordel draagt ben je in elk geval beschermd tegen een ongeval waarin je auto heel genoeg blijft om het te overleven. Je vergroot je kans dat je het overleeft. Dat alleen moet voor elk weldenkend mens toch reden genoeg zijn om de gordel om te doen? Het is voor mij een automatisme, en dat zou het voor iedereen moeten zijn die auto rijdt.

Snap je het nu?
Als de as breekt dan valt de kar...

Als m'n tante een piemel had gehad, dan was het m'n oom geweest...

Als..als..als

Wat als, wat zou er dan gebeurd zijn, misschien had ie beter een Volvo kunnen kopen, of bij de bp moeten gaan tanken.....

Ik heb beroepsmatig een tijdje bij een berger gewerkt (hulpje), en dan leer je zo'n domme vraagstelling wel af, dingen gebeuren, hoe triest het soms ook is.

Ben je bang voor het echte leven ofzo? als bestaat niet, niets gebeurd of gebeurd niet, mensen nemen beslissingen en hier hangen gevolgen aan vast die gunstig, maar ook minder gunstig uit kunnen pakken.

Er verongelukten afgelopen jaar ruim 800 mensen, wat als ze nou lekker in bed bleven liggen, dan was het vast niet gebeurd...

Welkom in real life son, get a grip.

het heeft niets met intelligentie te maken,maar je moet dingen gewoon reeel zijn, en niet van die domme dingen zeggen van "wat als..."
JeroenHzaterdag 17 juni 2006 @ 09:23
Herrflick, mijn laatste post richting jou (ik heb dan wel een vrije dag maar ik ga hem niet helemaal verkwisten).

Dit is niet een kwestie van 'als' zoals jij bedoelt. Het dragen van een autogordel is een bewuste keuze die je zelf maakt. Het is niet iets wat je zomaar overkomt zonder dat je er iets aan kunt doen.

Maar het is allemaal al erg genoeg zo. Ik hoop dat je nooit een auto-ongeluk krijgt, aan de hand van jouw houding vermoed ik nl. dat je geen gordel draagt. Welkom in real life son, get a grip.
Herr.Flickzaterdag 17 juni 2006 @ 09:26
Tatutatuzaterdag 17 juni 2006 @ 09:38
In een SMART rijden en dan geen autogordel, niet zo slim.

Ik draag ook bijna nooit een autogordel moet ik toegeven, vind het gewoon niet fijn zitten.
Bob-Bzaterdag 17 juni 2006 @ 09:47
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Je wil niet weten wat ik nu denk
quote:
Waarom zijn autogordels verplicht en andere veiligheidsmaatregelen niet?

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft wetenschappelijk bewezen dat sinds de verplichtstelling van de gordel is het aantal verkeersdoden enorm gedaald. Volgens de SWOV vermindert het gebruik van zowel een gordel als een airbag samen het risico op een dodelijke afloop met 48%, terwijl de gordel alleen, zonder airbag, een effect heeft van 40%. Het effect van alleen een airbag ligt rond de 20%. Airbags zijn dus minder effectief dan autogordels.

Een ABS-systeem zorgt ervoor dat een auto in geval van een glad wegdek niet in de slip raakt. Of ABS ook er voor zorgt dat de remweg op droog wegdek korter is, valt te betwijfelen. 3VO houdt zich niet bezig met technische kwesties; voor meer informatie hierover kunt u beter terecht bij een Bovag-garagebedrijf bij u in de buurt.

3VO houdt zich niet bezig met de handhaving van regels, verdere vragen over dit onderwerp kunnen worden gesteld aan de politie of het KLPD.
quote:
Beveiligingsmiddelen

Goed gedragen gordels en goed gebruikte kinderzitjes zorgen ervoor dat bij een botsing de inzittenden van een auto er niet uit worden geslingerd en niet (hard) in aanraking komen met het interieur. De passieve veiligheid van de auto (bv kreukelzone) kan dan optimaal zijn werk doen.

Als alle inzittenden van personenauto’s de gordel hadden gedragen waren er in 2004 ongeveer 30 doden en 150 ziekenhuisgewonden minder gevallen dan met het huidige draagpercentage van 90.
bron: 1 2
en HIER kan je alles lezen.

Zo lijkt me wel genoeg. Game, set, match. Autogordels dragen kan gewoon je leven redden in veel situaties. Dus ophoeren met die domme reacties.

[ Bericht 75% gewijzigd door Bob-B op 17-06-2006 09:54:45 ]
Herr.Flickzaterdag 17 juni 2006 @ 09:51
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:47 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Je wil niet weten wat ik nu denk
Jawel
BaraCudazaterdag 17 juni 2006 @ 09:58
Ik snap niet eens dat mensen zonder gordel kunnen rijden
Het voelt gewoon kut en niet stevig...
Bob-Bzaterdag 17 juni 2006 @ 09:59
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:58 schreef BaraCuda het volgende:
Ik snap niet eens dat mensen zonder gordel kunnen rijden
Het voelt gewoon kut en niet stevig...
lees je eigen reactie nog es
en als je daadwerkelijk in een volvo rijdt...snap ik dat het niet stevig voelt
BadKeukenTegelzaterdag 17 juni 2006 @ 10:00
Zonde van die mooie stad Almere, al die net nieuw aangelegde wegen en zulks.
BaraCudazaterdag 17 juni 2006 @ 10:05
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:59 schreef Bob-B het volgende:

[..]

lees je eigen reactie nog es
en als je daadwerkelijk in een volvo rijdt...snap ik dat het niet stevig voelt
Wat denk je dat er gebeurd als in zonder gordel in m'n 850 een ongeluk krijg?
Precies hetzelde als in een deawoo hoor.
Knal met m'n kanus vol tegen de voorruit en al m'n ribben worden totaal gesloopt door het stuur.

Ik vind het gewoon fijn dat ik door de gordel in de stoel gehouden word.
Als ik geen gordel aan heb merk ik dan meteen en voelt het gewoon niet veilig

Edit: Heb dan wel een airbag, maar dat helpt ook niet echt zonder gordel, in tegendeel zelfs volgens mij.
-chefke-zaterdag 17 juni 2006 @ 10:06
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:38 schreef Tatutatu het volgende:
In een SMART rijden en dan geen autogordel, niet zo slim.

Ik draag ook bijna nooit een autogordel moet ik toegeven, vind het gewoon niet fijn zitten.
ik vindt auto rijden zonder gordel juist niet lekker het voelt gewoon niet prettig als ik dat ding niet om hem maar dat kan ook aan mijn rijstijl liggen dat mijn gordel mij op de plaatst moet houden

maar wat jij oppert is wel het meest slechte excuus wat ik ooit gehoord heb

ik spreek jouw nog wel als je met 50 kmu vol met je ribben je stuur raakt
daheizaterdag 17 juni 2006 @ 10:07
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:38 schreef Tatutatu het volgende:
In een SMART rijden en dan geen autogordel, niet zo slim.

Ik draag ook bijna nooit een autogordel moet ik toegeven, vind het gewoon niet fijn zitten.
Gewoon even uit nieuwsgierigheid, niet om je te veroordelen. Wat vind je nou niet lekker zitten aan een autogordel? Ik heb dat ding altijd om, het is een automatisme en merkt niet eens dat ik hem om heb. Is het iets psychologisch of heb je hem misschien niet goed ingesteld?
Aardezaterdag 17 juni 2006 @ 10:08
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:51 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Jawel
puberale aandachtshoer dat je er bent
SEMTEXzaterdag 17 juni 2006 @ 10:19
Ik doe ALTIJD mijn gordel om, zelfs voor kleine stukjes. Zonder voelt alsof ik in een achtbaan zonder beugeltje zit .
En zo wild rijdt mijn partner niet eens.
dolle_hondzaterdag 17 juni 2006 @ 10:23
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:07 schreef dahei het volgende:

[..]

Gewoon even uit nieuwsgierigheid, niet om je te veroordelen. Wat vind je nou niet lekker zitten aan een autogordel? Ik heb dat ding altijd om, het is een automatisme en merkt niet eens dat ik hem om heb. Is het iets psychologisch of heb je hem misschien niet goed ingesteld?
als je zo'n gordel om je nekt draait, zit dat idd niet lekker
eer-ikzaterdag 17 juni 2006 @ 10:23
Als ik gewoon rij, doe ik hem ook om.
Maar met men werk niet, maar dan hoeft het ook niet.
Ontzegging
tpgpost pakketservice
Aardezaterdag 17 juni 2006 @ 10:24
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:23 schreef eer-ik het volgende:
Als ik gewoon rij, doe ik hem ook om.
Maar met men werk niet, maar dan hoeft het ook niet.
Ontzegging
tpgpost pakketservice
ja wees er maar trots op

vaag dat die regeling nog steeds bestaat overigens
eer-ikzaterdag 17 juni 2006 @ 10:30
niet zozeer trots hoor, maar het is gewoon veel makkelijker.
En verder heb ik, zoals ik al zei, buiten men werk om op de weg áltijd gordel om.
QueenRzaterdag 17 juni 2006 @ 10:30
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:19 schreef SEMTEX het volgende:
Ik doe ALTIJD mijn gordel om, zelfs voor kleine stukjes. Zonder voelt alsof ik in een achtbaan zonder beugeltje zit .
En zo wild rijdt mijn partner niet eens.
en ik ook niet.

Ik draag ook ALTIJD mijn gordel. Kleine moeite en kan veel erger voorkomen. Erger me aan die types die claimen het altijd om te doen, maar het is niet nodig op kleine stukjes nee idd want dat ongeluk had ik iig zeker 40 km van huis "gepland"
zoalshetiszaterdag 17 juni 2006 @ 10:35
taxichauffeurs rijden zonder ivm roof. zullen vast nog wel wat beroepsgroepen zijn. ikzelf denk er eigenlijk nooit over na en met passagiers wordt er gewoon een gordel gedragen, ook achterin, al jaren.
#ANONIEMzaterdag 17 juni 2006 @ 10:35
wie rijd er dan ook in een Smart LOL
Megumizaterdag 17 juni 2006 @ 10:39
Wat we kunnen leren is in elk geval gordel om
Devilnlzaterdag 17 juni 2006 @ 10:40
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:24 schreef Aarde het volgende:

[..]

ja wees er maar trots op

vaag dat die regeling nog steeds bestaat overigens
jij mist ook een paar steekjes of niet..
Zie het al voorje? een postbode (buiten de bebouwdekom). die om de 100meter zijn gordel weer moet omdoen?
Goed geregeld van tpg-post
eer-ikzaterdag 17 juni 2006 @ 10:44
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:40 schreef Devilnl het volgende:

[..]

jij mist ook een paar steekjes of niet..
Zie het al voorje? een postbode (buiten de bebouwdekom). die om de 100meter zijn gordel weer moet omdoen?
Goed geregeld van tpg-post

Precies, het is gewoon heel gemakkelijk.
Vaak zitten er in die bussen niet eens gordels.
In de mijne wel, omdat ik een half uur over de snelweg moet karren om in men wijk te komen
zoalshetiszaterdag 17 juni 2006 @ 10:46
wat ik altijd zo vreemd vind is dat (touring)buschauffeurs zonder gordel rijden, maar als er dan weer eens een ongeluk is gebeurd, komt ie vaak goed weg.
TheOneAndOnlyzaterdag 17 juni 2006 @ 10:51
heb mijn gordel ook altijd om.... mijn moeder heeft em eens niet omgehad, rijd iemand achterop, klabam, meteen whiplash...

heb ook eens iemand in de auto gehad, die deed ook nooit gordel om, ikke: waarom niet?
ach, voor dat kleine stukje? zei ze....
ik heb meteen vol op de rem gestampt
zowat met dr kop tegen het dashboard.... sindsdien doet ze altijd de gordel om.....

welkom bij veiligheidscursus van TheOneAndOnly.....
zoalshetiszaterdag 17 juni 2006 @ 10:51
ik denk dat veel mensen denken dat de airbag voldoende is. maar die gaat helaas alleen open als er een klap is.
dazzle123zaterdag 17 juni 2006 @ 10:53
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:24 schreef Aarde het volgende:

[..]

ja wees er maar trots op

vaag dat die regeling nog steeds bestaat overigens
Die regel bestaat volgens mij ook niet. Maar wij rijden ook zonder gordel. Ik heb er ook weleens een boete voor gehad. En nee het is niet veilig maar ik ga echt niet 80 keer op een dag mijn gordel om doen.

Buiten mijn werk om draag ik hem wel altijd.
BaraCudazaterdag 17 juni 2006 @ 10:53
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:51 schreef TheOneAndOnly het volgende:
heb mijn gordel ook altijd om.... mijn moeder heeft em eens niet omgehad, rijd iemand achterop, klabam, meteen whiplash...

heb ook eens iemand in de auto gehad, die deed ook nooit gordel om, ikke: waarom niet?
ach, voor dat kleine stukje? zei ze....
ik heb meteen vol op de rem gestampt
zowat met dr kop tegen het dashboard.... sindsdien doet ze altijd de gordel om.....

welkom bij veiligheidscursus van TheOneAndOnly.....
Als iemand achterop knalt is de kans op whiplash volgends mij met gorder net zo groot.
Daar gaat het om dat je nek naar achter slaat doordat je hoofdsteun niet goed staat.
longinuszaterdag 17 juni 2006 @ 10:57
Omdat ik 100 meter van mijn huis vandaan ook eens de voorruit heb mogen kussen doe ik altijd mijn gordel aan, Dit deed ik ook voor het voorval maar ik moest(?) iets uit het handschoenenkastje pakken.

Wat betreft je broer, Ik weet niet de geele toedracht maar ik ga er van uit dat hij niet fout was, sterkte.
daheizaterdag 17 juni 2006 @ 10:59
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:46 schreef zoalshetis het volgende:
wat ik altijd zo vreemd vind is dat (touring)buschauffeurs zonder gordel rijden, maar als er dan weer eens een ongeluk is gebeurd, komt ie vaak goed weg.
Ik denk dat dit komt omdat een touringcar zoveel massa heeft dat hij de auto's voor zich langzaam wegdrukt. Hierdoor komt hij relatief langzaam tot stilstand. Als hij een boom ofzo raakt is hij wel het haasje verwacht ik.
TheOneAndOnlyzaterdag 17 juni 2006 @ 11:12
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:53 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Als iemand achterop knalt is de kans op whiplash volgends mij met gorder net zo groot.
Daar gaat het om dat je nek naar achter slaat doordat je hoofdsteun niet goed staat.
weet ik maar als de auto waar ze in zat ook al vol moet remmn en de auto er achter niet remt..... dan is 1 + 1 = 2 he....

maar het had ook kunnen zijn dat ze geluk had... maar dat was dus niet....
Palomarzaterdag 17 juni 2006 @ 11:36
Best wel erg dit. Ik sta er altijd van versteld dat mensen uit hun auto kunnen worden geslingerd. Ik bedoel, voor een volwassen iemand is het al een vrij lastige opgave om door dat raampje te klauteren (ik ga er maar even vanuit dat zn raam open stond). Laat staan als dit onvrijwillig gebeurt met je benen nog bij de pedalen. Maargoed, geeft wel aan hoe zo'n impact een aanrijding geeft.
BaraCudazaterdag 17 juni 2006 @ 11:45
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:36 schreef Palomar het volgende:
Best wel erg dit. Ik sta er altijd van versteld dat mensen uit hun auto kunnen worden geslingerd. Ik bedoel, voor een volwassen iemand is het al een vrij lastige opgave om door dat raampje te klauteren (ik ga er maar even vanuit dat zn raam open stond). Laat staan als dit onvrijwillig gebeurt met je benen nog bij de pedalen. Maargoed, geeft wel aan hoe zo'n impact een aanrijding geeft.
Dat is ook de reden bij raceauto's dat er van die zwarte netten voor het raam aan de bestuurderskant zitten.

Je wil echt niet weten wat voor krachten er vrij komen bij een ongeluk
Mickeyszaterdag 17 juni 2006 @ 11:51
Of iemand nu overlijd doordat die nu wel of geen gordel om heeft doet er niet aan af. Achteraf zeggen wat beter zou zijn geweest is o zo makkelijk lullen. Ik denk in dit geval dat het beter was geweest om hem wel om gehad te hebben, maar van een buurmeisje van mij in Spanje op vakantie in een open jeep was het niet zo. de mensen in de jeep zonder gordel hebben het wel kunnen na vertellen alleen mijn buurmeisje niet omdat ze als enige wel haar gordel om had. Maar dit is dan zo'n uitzondering.

Maar als je wegrijdt bij een benzinepomp zou je nog niet zoveel snelheid hebben zou je denken. Ik ben dan ook wel benieuwd wel benzinepomp dat is geweest (ja ik woon ook in het 'pitoreske' almere en zie genoeg benzinestations)

Ik wens de broer van Jeroen veel sterkte, dit zal hem niet in de koude kleren gaan zitten.
Sakurazaterdag 17 juni 2006 @ 11:54
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:38 schreef Tatutatu het volgende:

Ik draag ook bijna nooit een autogordel moet ik toegeven, vind het gewoon niet fijn zitten.
Gewoon blijven doen, een rolstoel zit echt veel beter dan een autostoel. Echt nonsense allemaal, dat hele gordel verhaal.
Aardezaterdag 17 juni 2006 @ 11:55
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:51 schreef Mickeys het volgende:
Of iemand nu overlijd doordat die nu wel of geen gordel om heeft doet er niet aan af. Achteraf zeggen wat beter zou zijn geweest is o zo makkelijk lullen. Ik denk in dit geval dat het beter was geweest om hem wel om gehad te hebben, maar van een buurmeisje van mij in Spanje op vakantie in een open jeep was het niet zo. de mensen in de jeep zonder gordel hebben het wel kunnen na vertellen alleen mijn buurmeisje niet omdat ze als enige wel haar gordel om had. Maar dit is dan zo'n uitzondering.

Maar als je wegrijdt bij een benzinepomp zou je nog niet zoveel snelheid hebben zou je denken. Ik ben dan ook wel benieuwd wel benzinepomp dat is geweest (ja ik woon ook in het 'pitoreske' almere en zie genoeg benzinestations)

Ik wens de broer van Jeroen veel sterkte, dit zal hem niet in de koude kleren gaan zitten.
het incident is triest, en net zoals bij elke overledene, is de oorzaak voor hem/haar niet meer echt van belang.

wel blijft overeind staan dat een gordel de KANS op ernstig letsel drastisch doet afnemen. de stelling dat een gordel soms juist letsel veroorzaakt is wel juist. het aangeven dat een gordel letsel kan veroorzaken zonder daarbij het feit te vermelden dat een gordel gemiddeld genomen duidelijk te verkiezen is boven geen gordel, is suggestief.

drive safe, fasten your seatbelts
Mickeyszaterdag 17 juni 2006 @ 11:59
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:55 schreef Aarde het volgende:

[..]

het incident is triest, en net zoals bij elke overledene, is de oorzaak voor hem/haar niet meer echt van belang.

wel blijft overeind staan dat een gordel de KANS op ernstig letsel drastisch doet afnemen. de stelling dat een gordel soms juist letsel veroorzaakt is wel juist. het aangeven dat een gordel letsel kan veroorzaken zonder daarbij het feit te vermelden dat een gordel gemiddeld genomen duidelijk te verkiezen is boven geen gordel, is suggestief.

drive safe, fasten your seatbelts
Helaas ben ik zelf slachtoffer van een zwaar auto ongeluk en ik had mijn gordel wel om. Wel mijn redding geweest, maar door die gordel lig ik wel in de kreukels, wiplash en doordat die gordel om was is mijn ruggengraat dubbelgevouwen en zijn de wervels nu beschadigd. Maar ik leef en weet er mee om te gaan maar makkelijk is het niet. Neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat je ten alle tijden je gordel om moet hebben... ik kan er dus over mee praten
Aardezaterdag 17 juni 2006 @ 12:01
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:59 schreef Mickeys het volgende:

[..]

Helaas ben ik zelf slachtoffer van een zwaar auto ongeluk en ik had mijn gordel wel om. Wel mijn redding geweest, maar door die gordel lig ik wel in de kreukels, wiplash en doordat die gordel om was is mijn ruggengraat dubbelgevouwen en zijn de wervels nu beschadigd. Maar ik leef en weet er mee om te gaan maar makkelijk is het niet. Neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat je ten alle tijden je gordel om moet hebben... ik kan er dus over mee praten
zoals met alle dingen in het leven is het een kwestie van afwegingen maken. de kans op ernstig letsel / overlijden is gemiddeld duidelijk minder met gordel dan zonder. vandaar dus, met heeft de voorkeur bij mij.

sorry te horen dat je zoveel scha hebt overgehouden aan een ongeluk. sterkte
BadEend19zaterdag 17 juni 2006 @ 12:03
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Ja en?
Met gordel heb je geloof ik 40% meer overlevingskans dan zonder!
Dagonetzaterdag 17 juni 2006 @ 12:14
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 11:51 schreef Mickeys het volgende:
Maar als je wegrijdt bij een benzinepomp zou je nog niet zoveel snelheid hebben zou je denken. Ik ben dan ook wel benieuwd wel benzinepomp dat is geweest (ja ik woon ook in het 'pitoreske' almere en zie genoeg benzinestations)
Bastion Hotel.
Mickeyszaterdag 17 juni 2006 @ 12:19
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 12:14 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Bastion Hotel.
De Esso dus? Dan kan het mijn inziens echt niet aan de snelheid hebben gelegen maar dat terzijde
D.zaterdag 17 juni 2006 @ 12:26
ik draag sinds een half jaar mijn gordel

Niet omdat ik denk dat het veiliger is (dat verschilt natuurlijk per ongeval) maar ik denk dat je in een opvallende auto extra in de gaten wordt gehouden en ik zie in mijn ogen onterechtte boetes niet zitten.
K33Tzaterdag 17 juni 2006 @ 12:29
Smart rechtop zetten .
Aardezaterdag 17 juni 2006 @ 12:30
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 12:26 schreef D.Rose het volgende:
ik draag sinds een half jaar mijn gordel

Niet omdat ik denk dat het veiliger is (dat verschilt natuurlijk per ongeval) maar ik denk dat je in een opvallende auto extra in de gaten wordt gehouden en ik zie in mijn ogen onterechtte boetes niet zitten.
een auto zegt wel iets over de bestuurder.

je zult vast zo'n sjonnebak hebben. terecht dat ze daar extra controleren; arrogante klootviolen over het algemeen die asociaal weggedrag vertonen. karakterkenmerk - anders koop je meestal ook niet zo'n - in mijn ogen foute - bak.
eer-ikzaterdag 17 juni 2006 @ 12:31
corvette rijdt hij
Aardezaterdag 17 juni 2006 @ 12:32
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 12:31 schreef eer-ik het volgende:
corvette rijdt hij
ow dat valt wel weer mee dan.
eer-ikzaterdag 17 juni 2006 @ 12:33
ja toch
Wel een goeie reden om dan ook maar gordel om te doen
D.zaterdag 17 juni 2006 @ 12:34
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 12:31 schreef eer-ik het volgende:
corvette rijdt hij
klopt

al zullen sommige mensen dat ook een sjonnebak noemen

maar goed, on-topic maar weer
Robin__zaterdag 17 juni 2006 @ 13:06
Was idd bij het kruispunt bij de esso, tpg verzamelpunt, bastion hotel..

Mijn buurmeisje (6) zit daar op de naschoolse opvang naast het bastion.. ik heb zelf de ambulance etc zien langsrijden, maar wist nog niet wat er gebeurt was. Ik vraag me af wat al die kinderen precies hebben gezien, want ze schreewde me over straat toe dat ze vanmiddag een ongeluk had gezien en dat er iemand dood was oid.

Veel sterkte aan je broer toe gewenst iig..

[ Bericht 6% gewijzigd door Robin__ op 17-06-2006 13:15:57 ]
JeroenHzaterdag 17 juni 2006 @ 13:51
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 12:29 schreef K33T het volgende:
Smart rechtop zetten .
Ik heb nog niet alles gehoord (we waren gisteravond niet in de stemming voor een kruisverhoor) maar hij vertelde inderdaad dat hij die Smart weer op zijn wielen heeft gezet omdat hij zag dat de bestuurder er onder lag. Misschien heeft iemand geholpen, dat weet ik nog niet. Maar je hoort nog wel eens dat mensen in noodsituaties sterker zijn dan ze denken, en daarbij wil ik geen armje drukken met mijn broer (zeiler). Wat weegt en Smart eigenlijk, die zijn toch niet zo zwaar? Ook over de toedracht van het ongeluk weet ik nog niet veel, als ik mijn broer geloof (en dat doe ik in eerste instantie) reed de bestuurder van de Smart niet netjes (en dan druk ik het veel voorzichtiger uit dan het mij is verteld) en kon mijn broer het ongeval niet meer vermijden.

Hij heeft, of waarschijnlijker: had, een Opel Corsa.
Robin__zaterdag 17 juni 2006 @ 14:05
Een smart weegt een krappe 700 kilo.. maarja zwaartepunt zit dichtbij de wielen, dus als je aan het dak gaat tillen heb je best een flinke hefboom. Het lijkt me iig niet onmogelijk

Waar is het preciese gebeurt? Midden op het kruispunt van de hoge ring, of bij de uitrit van het tankstation? Vanaf de pomp richting de weg kan je best een aardige snelheid halen daar (en dan de weg richting het industrie terrein over schieten om vervolgens de hoge ring weer op te gaan)
MouseOverzaterdag 17 juni 2006 @ 14:18
Vreselijk

Die dingen moet je ook gewoon omdoen. Een van de weinige dingen waarbij ik het ermee eens ben dat mensen tegen zichzelf beschermd worden.

Het kan best goed aflopen zonder, en slecht aflopen met, maar it's a number's game
JeroenHzaterdag 17 juni 2006 @ 14:53
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 14:05 schreef Robin__ het volgende:
Waar is het preciese gebeurt? Midden op het kruispunt van de hoge ring, of bij de uitrit van het tankstation? Vanaf de pomp richting de weg kan je best een aardige snelheid halen daar (en dan de weg richting het industrie terrein over schieten om vervolgens de hoge ring weer op te gaan)
Ik weet het niet precies, en ik ken de situatie daar zelf ook helemaal niet, maar als ik het goed begrepen heb kwam de Smart inderdaad bij het tankstation vandaan, dacht te zien dat er niets aankwam en schoot met hoge snelheid de weg op.

Mijn broer is vandaag zijn auto gaan bekijken:



Ik ben niet zo'n autokenner maar dit lijkt mij total loss...

De Smart stond er ook:



Dat ding heeft bijna niks! Daar had hij zo uitgestapt, als hij zijn gordel had gedragen
Mickeyszaterdag 17 juni 2006 @ 15:01
Damn.. en ja.. de auto van je broer is totall loss. Ik snap alleen niet zo goed waarom die smart zoveel minder heeft. Het is dus een leaseauto zo te zien en als ik het goed heb zelfs bij mijn baas geleased. Wil je dat ik maandag even op mijn werk check en kijk als het zo is hoe de afwikkeling gaat?

Met je broer alles goed voor zover mogelijk? Sterkte iig!
PNGzaterdag 17 juni 2006 @ 15:15
Inherent aan een Smart, ontzettend harde kooi en energie eruit halen door omhoog te wippen. Bij crashtesten zie je een Smart finaal met zijn achterwielen van de grond komen, bijna voorover kukelen. En eigenlijk is dat ook de 'Smart' bedoeling, energie deruit halen op die manier. Er zijn foto's na aanrijding dat je een BMW ziet voorkant helemaal kort, en een Smart die letterlijk in een boom hangt eigenlijk bijna zonder uiterlijke schade waar de bestuurder nog uit is gestapt.

Eigenlijk zie je het hier ook een beetje, Vrij weinig schade maar wel op zijn dak gegaan. Helaas bestuurder zonder gordel noodlottig geworden.

1 ding snap ik alleen niet, Corsa zit voor en zijkant in elkaar. En zijkant zit flink in elkaar. Neuzen schuin geraakt en Smart achterkant in zijkant Corsa geklapt erna ofzo ? Of zijkant en erna iets anders geraakt nog ? Enig idee ?

Iig erg tragisch. JeroenH wens je broer sterkte, succes, etc, en uiteraard de andere kant.
Ingrijpende gebeurtenis.
Robin__zaterdag 17 juni 2006 @ 15:20
Ja die is wel total loss ja.. Smarts zijn heeeel erg sterk.. helaas zijn de g krachten die vrijkomen bij een botsing vaak hoger dan een mens aankan

Ik heb die situatie even getekent voor je.. Kan je het je ook wat beter inbeelden:

MouseOverzaterdag 17 juni 2006 @ 15:39
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 15:15 schreef PNG het volgende:
Inherent aan een Smart, ontzettend harde kooi en energie eruit halen door omhoog te wippen. Bij crashtesten zie je een Smart finaal met zijn achterwielen van de grond komen, bijna voorover kukelen. En eigenlijk is dat ook de 'Smart' bedoeling, energie deruit halen op die manier. Er zijn foto's na aanrijding dat je een BMW ziet voorkant helemaal kort, en een Smart die letterlijk in een boom hangt eigenlijk bijna zonder uiterlijke schade waar de bestuurder nog uit is gestapt.

Eigenlijk zie je het hier ook een beetje, Vrij weinig schade maar wel op zijn dak gegaan. Helaas bestuurder zonder gordel noodlottig geworden.

1 ding snap ik alleen niet, Corsa zit voor en zijkant in elkaar. En zijkant zit flink in elkaar. Neuzen schuin geraakt en Smart achterkant in zijkant Corsa geklapt erna ofzo ? Of zijkant en erna iets anders geraakt nog ? Enig idee ?

Iig erg tragisch. JeroenH wens je broer sterkte, succes, etc, en uiteraard de andere kant.
Ingrijpende gebeurtenis.
Idd, geraakt op beide assen en weggestuiterd, precies zoals God het bedoeld had
JeroenHzaterdag 17 juni 2006 @ 15:50
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 15:20 schreef Robin__ het volgende:
Ik heb die situatie even getekent voor je.. Kan je het je ook wat beter inbeelden:
Bedankt! Ik had geen idee hoe het er daar uit ziet. Mooie Paint-art trouwens

Die Smart kwam dus bij het tankstation vandaan, ik weet niet waarheen en ik weet ook niet waar mijn broer heen ging, hij was vanuit zijn werk ergens in Almere onderweg naar Bussum.
JeroenHzaterdag 17 juni 2006 @ 15:52
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 15:15 schreef PNG het volgende:
1 ding snap ik alleen niet, Corsa zit voor en zijkant in elkaar. En zijkant zit flink in elkaar. Neuzen schuin geraakt en Smart achterkant in zijkant Corsa geklapt erna ofzo ? Of zijkant en erna iets anders geraakt nog ? Enig idee ?
De Corsa heeft in ieder geval nog en lantaarnpaal geraakt, ik vermoed dat dat de schade aan de linkerzijkant (b-stijl) veroorzaakt heeft.
Herr.Flickzaterdag 17 juni 2006 @ 16:04


[ Bericht 72% gewijzigd door Alexxxxx op 17-06-2006 17:20:34 (niet grappig.....) ]
Robin__zaterdag 17 juni 2006 @ 16:20
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 15:50 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Bedankt! Ik had geen idee hoe het er daar uit ziet. Mooie Paint-art trouwens

Die Smart kwam dus bij het tankstation vandaan, ik weet niet waarheen en ik weet ook niet waar mijn broer heen ging, hij was vanuit zijn werk ergens in Almere onderweg naar Bussum.
Dan was het waarschijnlijk niet bij de rode stip, maar aan de andere kant van de middenberm (bij de inrit van het bastion) Gezien de schade op de fotos lijkt dat te klopen (je broer kwam, als ie uit zn werk kwam dus vanaf de rotonde richting de hogering)
Droopiezaterdag 17 juni 2006 @ 16:50
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 16:04 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]




http://video.google.com/videoplay?docid=-9210740458531367211 (man overleefd dit gelukkig wel,
geen bloed te zien)

Daarom een gordel om.

[ Bericht 4% gewijzigd door Alexxxxx op 17-06-2006 17:21:04 (quote aangepast) ]
Alexxxxxzaterdag 17 juni 2006 @ 17:25
de schade aan die Smart valt idd ontzettend mee
Bauhauszaterdag 17 juni 2006 @ 17:30
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:35 schreef Estolan het volgende:
wie rijd er dan ook in een Smart LOL
Precies !
doppelgängerzaterdag 17 juni 2006 @ 17:43
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Dan doe jij toch geen gordel om of helm op of whatever..
Palomarzaterdag 17 juni 2006 @ 17:50
Enige wat ik me kan bedenken is dat de auto te water raakt dat je niet uit je gordel komt. In alle andere gevallen ben je volgens mij altijd veiliger uit als je de gordel om hebt.

Ik vind die foto's trouwens wel bizar. Het lijkt wel of die corsa meerdere keren gebotst is en de bestuurder er veel erger vanaf is gekomen. Ik ben wel benieuwd hoe ze elkaar nou geraakt hebben...
Robin__zaterdag 17 juni 2006 @ 18:15
http://www.metacafe.com/watch/60538/smart_car_crash/

Crashtest van een smart... 110km/h (70mp/h) tegen een blok beton. Zoals je ziet stuiteren die smartjes alle kanten op (hier zie je dat goed.. eindigt toevallig ook op zn zijkant http://www.autoblog.nl/ar(...)p-mercedes-s-klasse) misschien verklaart dat de schade

De kooi is dus heel erg sterk.. maar er zijn geen kreukelzones om de klap op te vangen. Normaal gesproken worden de g krachten relatief langzaam opgebouwt.. bij een smart is de klap (impuls) heel groot
PNGzaterdag 17 juni 2006 @ 18:42
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 17:50 schreef Palomar het volgende:
Het lijkt wel of die corsa meerdere keren gebotst is en de bestuurder er veel erger vanaf is gekomen. Ik ben wel benieuwd hoe ze elkaar nou geraakt hebben...
Gezien de foto's en wat JeroenH hierboven uitlegt:
Corsa LV/voor tegen Smart RV, Smart omgegaan, Corsa later nog lantaarnpaal links exact op B-stijl geraakt (je ziet hem zelfs zitten).
LV = linksvoor, RV = rechtsvoor. Robin___ goed voorbeeld, met name die 2e.
Palomarzaterdag 17 juni 2006 @ 19:32
aha, over die lantaarnpaal heb ik dnek ik heengelezen. Dat verklaart de schade meteen. Het zal wel net zoals in het filmpje zijn gegaan dat die Smart op zn kant stuiterde. Bestuurder vliegt er met zn hoofd uit en wordt geplet...
HansUzaterdag 17 juni 2006 @ 20:13
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 15:15 schreef PNG het volgende:
Inherent aan een Smart, ontzettend harde kooi en energie eruit halen door omhoog te wippen. Bij crashtesten zie je een Smart finaal met zijn achterwielen van de grond komen, bijna voorover kukelen. En eigenlijk is dat ook de 'Smart' bedoeling, energie deruit halen op die manier. Er zijn foto's na aanrijding dat je een BMW ziet voorkant helemaal kort, en een Smart die letterlijk in een boom hangt eigenlijk bijna zonder uiterlijke schade waar de bestuurder nog uit is gestapt.
Een stuiterbal effect dus. Vooral in dit soort constructies is het natuurlijk erg belangrijk om een gordel te dragen.
Dit slachtoffer was er misschien net mee bezig nadat hij wegreed van het tanken.
Schuifpuizaterdag 17 juni 2006 @ 20:59
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 10:23 schreef eer-ik het volgende:
Als ik gewoon rij, doe ik hem ook om.
Maar met men werk niet, maar dan hoeft het ook niet.
Ontzegging
tpgpost pakketservice
Ik heb ook een paar weken pakketjes voor TPG rondgebracht, niet voor TPG zelf, maar bij een subcontractor. De eerste dag toen ik werd ingewerkt deed ik automatisch elke keer bij het instappen m'n gordel om. Kreeg er ook elke keer commentaar op. Verder is er echt niet zo iets als ontzegging, waarschijnlijk staat er in je arbeidovereenkomst dat TPG je boete zal betalen.
Ben het er overigens niet mee eens, met dit soort regels, gordel moet gewoon om, voor je eigen veiligheid, snap niet dat de overheid dit soort voorwaarden in een arbeidscontract toe staat. Het is bij mij een van de vele redenen geweest dat ik er niet mee ben doorgegaan.

Aan TS, veel sterkte aan je broer!
Mikkiezaterdag 17 juni 2006 @ 21:36
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 11:21:10 ]
Mikkiezaterdag 17 juni 2006 @ 21:37
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 11:21:10 ]
Schuifpuizaterdag 17 juni 2006 @ 21:52
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 21:37 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Vanwege het vele in- en uitstappen hebben chauffeurs van TPG een ontheffing.
Is dat zo? Subcontractors van TPG in ieder geval niet, terwijl die toch echt precies hetzelfde werk doen. In mijn arbeidsovereenkomst stond dat ik 2 keer per jaar een boete voor het niet dragen van een gordel mocht krijgen, die zij dan zouden betalen.
JeroenHzaterdag 17 juni 2006 @ 21:58
Het was ook op de TV:

http://archief.omroepflev(...)04F9683_WFiles_1.wmv
Mikkiezaterdag 17 juni 2006 @ 22:13
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 11:21:10 ]
Schuifpuizaterdag 17 juni 2006 @ 23:10
Volgens mij is er niet zo iets als officiele ontzeggingen, maar worden dingen als fout parkeren e.d. gedoogd door de politie. Van ontzeggingen heb ik in ieder geval nooit wat gehoord, het lijkt me dat ze mij dat wel hadden laten weten. Ik heb zelf in een deels auto vrije binnenstad gereden, ook wel eens politie gezien, maar nooit wat van gehoord. Opzich wel logisch, want anders is het geen doen.
Sakurazaterdag 17 juni 2006 @ 23:22
Heel veel sterkte voor je broer gewenst. Lijkt me een zware last om te dragen

Echt medelijden met die overleden persoon kan ik eigenlijk niet hebben, als je zo stom bent om je gordel niet te dragen........

Wel heel veel sterkte voor zijn nabestaanden, die moeten door zijn stommitiet wel een zoon,broer en/of vader missen
Ridocarzondag 18 juni 2006 @ 00:35
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 21:36 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Er is te lezen dat 'ie weg reed bij een tankstation. Het gebeurd mij ook vaak zat dat ik ergens weg rij, en er pas na een paar honderd meter aan denk om m'n gordel om te doen. Tsja.
Nog stommer is als je medepassagiers alvast hun gordel gaan losmaken, als je nog niet gestopt bent op plaats van bestemming, soms zelfs al een paar straten vantevoren. Alsof je dan geen ongeval kunt krijgen...
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:26 schreef Herr.Flick het volgende:
Dat je een boodschap wilt overbrengen, ok.
Maar om dat op zo'n gefrustreerde manier te doen...

Niet echt de communicatie die ik van jou normaal had verwacht.
JeroenHzondag 18 juni 2006 @ 07:32
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 21:36 schreef Mikkie het volgende:
Er is te lezen dat 'ie weg reed bij een tankstation. Het gebeurd mij ook vaak zat dat ik ergens weg rij, en er pas na een paar honderd meter aan denk om m'n gordel om te doen. Tsja.
Waarom maak je het geen onderdeel van je 'instapritueel'? Instappen --> zitten --> gordel om --> starten --> lichten aan --> wegrijden. Zo doe ik het. Je ziet maar dat je ook binnen 50m na wegrijden dood kunt gaan....
Steijnzondag 18 juni 2006 @ 07:45
Ik rij niet als ik mij gordel niet om heb, het eerste wat ik doe als ik instap is mijn stoel goed zetten en de gordel om doen.
wimwerfzondag 18 juni 2006 @ 07:56
Tijdens mijn werk kom ik regelmatig met mensen in aanraking die zonder gordel rijden...

De veel gebruikte smoes om zonder gordel te rijden:

"hij zit niet lekker"
"ik rij nooit zo hard"
"ik vang de klap met mijn armen op"
"ik doe hem net af"

Ik denk dat je een verzekeringskwestie heb als blijkt dat je je gordel niet om had....mag je de kosten gaan betalen aan het ziekenhuis van het operatief uit laten halen van een stuurwiel uit je hoofd...

Mensen wanen zich verschrikkelijk veilig in een auto...
Sakurazondag 18 juni 2006 @ 08:12
quote:
Op zondag 18 juni 2006 07:56 schreef wimwerf het volgende:
Tijdens mijn werk kom ik regelmatig met mensen in aanraking die zonder gordel rijden...

De veel gebruikte smoes om zonder gordel te rijden:

"hij zit niet lekker"
"ik rij nooit zo hard"
"ik vang de klap met mijn armen op"
"ik doe hem net af"

Ik denk dat je een verzekeringskwestie heb als blijkt dat je je gordel niet om had....mag je de kosten gaan betalen aan het ziekenhuis van het operatief uit laten halen van een stuurwiel uit je hoofd...

Mensen wanen zich verschrikkelijk veilig in een auto...
Ik denk dat dat ook een deel van het probleem is, de auto's worden inderdaad steeds veiliger en sterker, alleen als jij daarin zit als een los projectiel, heb je daar weinig aan, dat beseffen velen te slecht.

Als bij mij een medepassagier geen riem om wil, trap ik gewoon vol op de rem terwijl ik nog op het woonerf rij. Je rijd dan een km of 15 of zo, maar ze schrikken zich altijd lam als ze dan plots tegend e voorruit aangeplakt zitten.
#ANONIEMzondag 18 juni 2006 @ 12:22
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 17:50 schreef Palomar het volgende:
Enige wat ik me kan bedenken is dat de auto te water raakt dat je niet uit je gordel komt. In alle andere gevallen ben je volgens mij altijd veiliger uit als je de gordel om hebt.

Ik vind die foto's trouwens wel bizar. Het lijkt wel of die corsa meerdere keren gebotst is en de bestuurder er veel erger vanaf is gekomen. Ik ben wel benieuwd hoe ze elkaar nou geraakt hebben...
Als je auto te water raakt, levert dat een flinke klap op. Zonder gordel wordt je dan dus aardig door de auto geslingerd. Ook in deze situatie is een gordel dragen dus wel verstandig.
glasbakzondag 18 juni 2006 @ 12:55
Dus daarom, altijd de gordel om

http://www.consumptionjunction.com/downloadsnew/cj_57843.jpg
MouseOverzondag 18 juni 2006 @ 14:02
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 23:10 schreef Schuifpui het volgende:
Volgens mij is er niet zo iets als officiele ontzeggingen, maar worden dingen als fout parkeren e.d. gedoogd door de politie. Van ontzeggingen heb ik in ieder geval nooit wat gehoord, het lijkt me dat ze mij dat wel hadden laten weten. Ik heb zelf in een deels auto vrije binnenstad gereden, ook wel eens politie gezien, maar nooit wat van gehoord. Opzich wel logisch, want anders is het geen doen.
Jawel , volledig officieel. Geldt trouwens ook voor taxichauffeurs op het moment dat er klanten in de auto zitten.

edit:
quote:
Vraag
Kan ik een ontheffing van de gordelplicht krijgen?

Antwoord
Taxi-chauffeurs hebben vanuit het reglement verkeersregels en verkeerstekens automatisch ontheffing van de gordelplicht op die momenten, als zij betalende klanten in de auto hebben. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft daar destijds toe besloten in verband met de grote hoeveelheid overvallen op taxi-chauffeurs. Met de gordel om heeft een taxi-chauffeur te weinig bewegingsvrijheid om zich tegen opdringerige klanten te kunnen verdedigen.

Het ministerie kan aan gewone bestuurders een ontheffing verlenen, maar doet dit alleen in gevallen van medische noodzaak. Als voorbeeld: een persoon met reuma in de handen die moeite heeft de gordel te (ont)sluiten. Dit kan reden zijn om een ontheffing te verlenen. Hier gaat overigens wel een medisch onderzoek aan vooraf.
www.verkeershandhaving.nl
Schuifpuizondag 18 juni 2006 @ 14:24
quote:
Op zondag 18 juni 2006 14:02 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Jawel , volledig officieel. Geldt trouwens ook voor taxichauffeurs op het moment dat er klanten in de auto zitten.

edit:
[..]

www.verkeershandhaving.nl
Van taxi chauffeurs en mensen die uit medisch oogpunt gezien geen gordel kunnen dragen wist ik het inderdaad wel, maar voor TPG-ers weet ik het niet. Ach ja voor mij doet dat er ook niet meer toe, als ik nu in de auto rijd, draag ik gewoon veilig m'n gordel.
MouseOverzondag 18 juni 2006 @ 14:27
quote:
Op zondag 18 juni 2006 14:24 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Ach ja voor mij doet dat er ook niet meer toe, als ik nu in de auto rijd, draag ik gewoon veilig m'n gordel.
Lightzondag 18 juni 2006 @ 14:51
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 17:50 schreef Palomar het volgende:
Enige wat ik me kan bedenken is dat de auto te water raakt dat je niet uit je gordel komt. In alle andere gevallen ben je volgens mij altijd veiliger uit als je de gordel om hebt.
Hoe vaak komt het dan voor dat een gordel helemaal niet meer open wil?
Een klap op het water is ook best hard, en als je dan na afloop weet waar je zit heb je wel een voordeel. Een deuk in de voorruit helpt vast niet.
Palomarzondag 18 juni 2006 @ 15:05
quote:
Op zondag 18 juni 2006 14:51 schreef Light het volgende:

[..]

Hoe vaak komt het dan voor dat een gordel helemaal niet meer open wil?
Een klap op het water is ook best hard, en als je dan na afloop weet waar je zit heb je wel een voordeel. Een deuk in de voorruit helpt vast niet.
Ik zeg ook niet dat het dragen van een gordel bij voorbaat al dodelijk is als je te water raakt, maar het is het enige argument wat ik kan bedenken dat iemand kan aandragen tegen het dragen van een gordel Ik heb zelf altijd mn gordel om, al moet ik bekennen dat ik hem ook wel eens tijdens het rijden (eerste 100 meter) omdoe. En dat is precies wat degene van die Smart misschien ook wel altijd deed.....
IceQbe75zondag 18 juni 2006 @ 15:21
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
De meeste mensen dragen een gordel, dan is het ook logisch dat er meer mensen verongelukken met een gordel om !
NT-T.BartManzondag 18 juni 2006 @ 15:22
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
In specifieke gevallen is een gordel idd meer last dan nut. Maar over het algemeen zoek je je ongelukken niet uit. Over het geheel genomen heb je mét gordel gewoon veel meer kans dan zónder.

En uitzonderingen zullen er altijd blijven!
Palomarzondag 18 juni 2006 @ 15:27
Je kunt het beste een paarse gordel nemen met gele stippen, want statistisch gezien vallen daarmee de minste dodelijke slachtoffers.

Sim-pel.
HPoizondag 18 juni 2006 @ 15:33
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:38 schreef Tatutatu het volgende:
In een SMART rijden en dan geen autogordel, niet zo slim.
Mee eens. Maar je moet natuurlijk altijd je gordel om, ook achterin indien aanwezig. Als je achterin zit is het meestal nog erger ook als je geen gordel draagt dan voorin zonder gordel. Daarom haat ik ook die kleine kutachterbankjes in die kleine wagentjes, je zit al krap en dan wil je eigenlijk gordel omdoen, maarja dan zit je helemaal klem... Daarom ook stom dat er wegenbelasting naar gewicht wordt geheven, mensen met poen kunnen dan een grote veilige wagen kopen. Kan natuurlijk sowieso al doordat de rijken meer airbags kunnen bekostigen en dergelijk, maar met wegenbelasting per km ipv kg hef je het nadeel van een kleine auto op.
NT-T.BartManzondag 18 juni 2006 @ 15:36
quote:
Op zondag 18 juni 2006 15:27 schreef Palomar het volgende:
Je kunt het beste een paarse gordel nemen met gele stippen, want statistisch gezien vallen daarmee de minste dodelijke slachtoffers.

Sim-pel.
Dat is het zelfde als een bom meenemen in het vliegtuig en dan claimen dat de kans dat er twéé bommen meegenomen worden zó klein is dat je je actie als zelfbescherming ziet.

Even serieus: ik heb een aantal aanrijdingen meegemaakt, sommige vielen mee, sommige gingen wat harder en ééntje was ros- en roshard (maar buiten mijn schuld...). In alle gevallen had ik een gordel om.

Als ik dan achteraf de gordel nog een week kan zien op mijn lichaam, dan ben ik níet benieuwd hoe het zónder gordel afgelopen zou zijn.
Repeatzondag 18 juni 2006 @ 15:59
quote:
Op zondag 18 juni 2006 15:33 schreef HPoi het volgende:

[..]

Mee eens. Maar je moet natuurlijk altijd je gordel om, ook achterin indien aanwezig. Als je achterin zit is het meestal nog erger ook als je geen gordel draagt dan voorin zonder gordel. Daarom haat ik ook die kleine kutachterbankjes in die kleine wagentjes, je zit al krap en dan wil je eigenlijk gordel omdoen, maarja dan zit je helemaal klem... Daarom ook stom dat er wegenbelasting naar gewicht wordt geheven, mensen met poen kunnen dan een grote veilige wagen kopen. Kan natuurlijk sowieso al doordat de rijken meer airbags kunnen bekostigen en dergelijk, maar met wegenbelasting per km ipv kg hef je het nadeel van een kleine auto op.
een kleine, lichte auto is juist voordelig, ipv nadelig... (qua wegenbelasting)

wat de relevantie voor dit topic is ontgaat me trouwens...
HPoizondag 18 juni 2006 @ 16:01
quote:
Op zondag 18 juni 2006 15:59 schreef Repeat het volgende:

[..]

een kleine, lichte auto is juist voordelig, ipv nadelig... (qua wegenbelasting)
Ja, maar niet qua veiligheid.
MouseOverzondag 18 juni 2006 @ 23:40
quote:
Op zondag 18 juni 2006 16:01 schreef HPoi het volgende:

[..]

Ja, maar niet qua veiligheid.
"Je kunt niet alles hebben"

Overigens valt het bij nieuwere kleine auto's ook wel mee. het zijn niet meer van die hondehokken zoals alto's van 15 jaar geleden.
Herr.Flickzondag 18 juni 2006 @ 23:50
quote:
Op zondag 18 juni 2006 15:59 schreef Repeat het volgende:

[..]

een kleine, lichte auto is juist voordelig, ipv nadelig... (qua wegenbelasting)

wat de relevantie voor dit topic is ontgaat me trouwens...
Bij een zijdelingse aanrijding wel, maar niet in een kop/staart botsing,

Waarom zijn ze steviger aan de zijkant?

Omdat de A, B, en C stijl dichter bij elkaar staan.

A= raamstijl voor, B = middenstijl achter de deur, C = achterstijl bij achterraam.


Het hele gordelverhaal klopt maar deels, waarom?

Heel simpel: Een gordel moet aan een bepaalde waarde voldoen, deze waarde is dus vastgesteld door de EEG. Deze schrijft dus voor dat een gordel bijv. iemand moet tegen kunnen houden bij een aanrijding van 50 km/u zonder dat het materiaal verbuigt/verwringt/afbreekt.Dit is dus afhankelijk van de snelheid van de auto, maar ook van het "op te vangen" gewicht, maw: de kilo's dat iemand weegt.Dit is (meen ik uit blote hoofd) vast gesteld op 70KG.De gemiddelde nederlander weegt aanzienlijk zwaarder dan 70KG, dus is je veiligheid ook niet gegarandeert met een gordel...

Dit is mij verteld door iemand die bij een bedrijf werkt die wagen ombouwen voor invaliden, B-style in eindhoven.

Een gordel is dus nog geen gordel, en aangezien dat ik zwaarder ben dan 100KG zou ik dus niet voldoende bescherming mogen krijgen van "het systeem".

En nog even terug te komen op het begin van het topic:

Je kunt nooit,nooit zeggen wat er gebeurd zou zijn "als" die jongen wel z'n gordel om had gedaan, misschien had ie dan wel een rib gebroken die z'n long of luchtpijp perforeert, dan was ie wel weer doodgebloed of gestikt...

Voor hetzelfde geld was ie niet uit z'n auto geslingert, en had ie niets gemankeert, maar helaas is het anders uitgepakt.

Al dat gespeculeer heeft dus 0,0 meerwaarde, en geeft ook geen enkele garantie.Iedereen is voor zijn eigen daden verantwoordelijk, en dat moet men gewoon respecteren.



ps. als iemand zin heeft om te google-en, dan mag ie de richtlijnen wel plaatsen hier
Sterke_Yerkemaandag 19 juni 2006 @ 00:27
quote:
Op zondag 18 juni 2006 23:50 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Bij een zijdelingse aanrijding wel, maar niet in een kop/staart botsing,

Waarom zijn ze steviger aan de zijkant?

Omdat de A, B, en C stijl dichter bij elkaar staan.
Nope, het is omdat er van de zijkant geen kreukelzone zit, en kan zitten.
Ridocarmaandag 19 juni 2006 @ 00:59
quote:
Op zondag 18 juni 2006 07:56 schreef wimwerf het volgende:
Tijdens mijn werk kom ik regelmatig met mensen in aanraking die zonder gordel rijden...

De veel gebruikte smoes om zonder gordel te rijden:

"hij zit niet lekker"
Weet je wat? We gaan ze voeren met fluweel, want een beetje vent is allergisch voor gordels.
quote:
"ik rij nooit zo hard"
Nee, je komt nooit buiten de bebouwde kom
quote:
"ik vang de klap met mijn armen op"
Een aanrijding met een snelheid 80km/h veroorzaakt een vertwintigvoudiging van je massa, maar dan horizontaal.

Een simpel rekensommetje met mij, 65 kilo, als voorbeeld: 20x65=1300 kilo. En dat op m'n armen, knap als ik mezelf in de stoel weet te houden.
quote:
"ik doe hem net af"
Aha, dus de laatste 200 meter kàn je gewoon geen ongeluk maken
quote:
Ik denk dat je een verzekeringskwestie heb als blijkt dat je je gordel niet om had....mag je de kosten gaan betalen aan het ziekenhuis van het operatief uit laten halen van een stuurwiel uit je hoofd...

Mensen wanen zich verschrikkelijk veilig in een auto...
eer-ikmaandag 19 juni 2006 @ 01:11
quote:
Op maandag 19 juni 2006 00:59 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Weet je wat? We gaan ze voeren met fluweel, want een beetje vent is allergisch voor gordels.
[..]

Nee, je komt nooit buiten de bebouwde kom
[..]

Een aanrijding met een snelheid 80km/h veroorzaakt een vertwintigvoudiging van je massa, maar dan horizontaal.

Een simpel rekensommetje met mij, 65 kilo, als voorbeeld: 20x65=1300 kilo. En dat op m'n armen, knap als ik mezelf in de stoel weet te houden.
[..]

Aha, dus de laatste 200 meter kàn je gewoon geen ongeluk maken
[..]
Ben je politie dan o.i.d.?
Dat je zo vaak met mensen zonder gordel te maken hebt?
Zo ja, weet jij dan misschien of het voor de pakketbezorger idd legaal is om zonder gordel te rijden?
Want iemand zei dat ie het raar vond dat die regel nog steeds bestond, ik rij zelf altijd zonder gordel als ik pakketen aan het bezorgen ben, en daarbuiten altijd met, maar dat doet er niet zoveel toe.
Ik vraag me gewoon af of het inderdaad legaal is.
wonkomaandag 19 juni 2006 @ 01:17
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:31 schreef JeroenH het volgende:
Gisteren o.a. op Telegraaf.nl dit korte berichtje:
[..]

Een klein nieuwsberichtje, 4 regels. Klinkt als iets wat dagelijks gebeurd, hoe erg het ook is.... Maar dan komt het toch ineens erg dichtbij als de "28-jarige man uit Bussum" je eigen broer is. Die na het rechtop zetten van een Smart ontdekt dat de bestuurder eronder ligt, geplet door zijn eigen auto...

Dit maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het dragen van autogordels is. Als deze man zijn gordel had gedragen had hij hoogstwaarschijnlijk nog geleefd en 's avonds gewoon het WK kunnen kijken, want de auto op zich had helemaal niet veel schade. (wat ik uit de ooggetuigeverslagen gehoord heb)

De familie van het overleden slachtoffer wens ik veel sterkte toe. En broer: geef het tijd, het komt goed. I'll be there.
Hey...was dat bij de Esso op de audioweg? Daar hield een groepje mensen vanavond een soort wake.

Ja dus lees ik.

Lijkt me geen fijne ervaring.

[ Bericht 3% gewijzigd door wonko op 19-06-2006 01:25:56 ]
Ridocarmaandag 19 juni 2006 @ 03:36
quote:
Op maandag 19 juni 2006 01:11 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ben je politie dan o.i.d.?
Dat je zo vaak met mensen zonder gordel te maken hebt?
Zo ja, weet jij dan misschien of het voor de pakketbezorger idd legaal is om zonder gordel te rijden?
Want iemand zei dat ie het raar vond dat die regel nog steeds bestond, ik rij zelf altijd zonder gordel als ik pakketen aan het bezorgen ben, en daarbuiten altijd met, maar dat doet er niet zoveel toe.
Ik vraag me gewoon af of het inderdaad legaal is.
Nee, ik ben niet van politie. Ik vervoer af en toe mensen die gordels blijkbaar onzin vinden. Wegens verantwoordelijkheid (je bent immers zelf bestuurder) moet ik elke keer erop wijzen dat ze die dingen aantrekken.
Over de ontheffingen:
ik heb het wel even uitgezocht, maar volgens mij hebben alleen taxichauffeurs een ontheffing van gordelplicht. Verder zijn er wat kromme dingetjes aan de wet waardoor in sommige gevallen geen gordel gedragen hoeft te worden.

Het is hier en hier na te lezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ridocar op 19-06-2006 03:42:08 ]
Ridocarmaandag 19 juni 2006 @ 03:40
--edit--
Dubbel.

[ Bericht 97% gewijzigd door Ridocar op 19-06-2006 03:41:46 (quote ipv edit.) ]
Slappertjemaandag 19 juni 2006 @ 03:56
Bij m'n rijlessen werd het gordeldragen er al zo hard ingestampt dat ik hem uit automatisme al omheb voordat de motor draait.

Daar ben ik trouwens nog steeds blij mee, want niet al te lang geleden werd ik door een vrachtwagen uit m'n baan gedrukt en belandde ik met 130 in de vangrail. De auto was compleet total-loss, maar het enige dat ik had was een paars/rode streep over m'n schouder/buik/heup van die gordel. Had ik geen gordel omgehad, dan was ik waarschijnlijk drie weghelften verderop getorpedeerd.

Sindsdien dragen mensen die met me meerijden ook een gordel en anders gaan ze maar lopen.
Leandramaandag 19 juni 2006 @ 04:40
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Voor 1971 (toen werden gordels voorin verplicht) waren er ongeveer 3000 verkeersdoden per jaar.
Tegenwoordig zijn het er nog geen 1000....
Het aantal auto's was voor 1971 ook beduidend minder dan tegenwoordig
(1970: 2.405.000 personenauto's en 289.000 bedrijfsauto's; 2005: 7.299.000 personenauto's en 1.095.000 bedrijfsauto's Bron)
Dus: 3 x zoveel voertuigen en 66% minder verkeersdoden. (Ten opzichte van het aantal voertuigen zelfs 88% minder vekeersdoden)
De feiten geven gewoon aan dat het veiliger is om wel een gordel te dragen.

OT: Sterkte aan je broer, het moet ondanks het feit dat hij waarschijnlijk niet schuldig was aan de aanrijding verschrikkelijk zijn om zoiets mee te maken, zeker als je ziet dat die Smart amper schade heeft....
ToMaSZmaandag 19 juni 2006 @ 07:33
quote:
Op maandag 19 juni 2006 01:11 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ben je politie dan o.i.d.?
Dat je zo vaak met mensen zonder gordel te maken hebt?
Zo ja, weet jij dan misschien of het voor de pakketbezorger idd legaal is om zonder gordel te rijden?
Want iemand zei dat ie het raar vond dat die regel nog steeds bestond, ik rij zelf altijd zonder gordel als ik pakketen aan het bezorgen ben, en daarbuiten altijd met, maar dat doet er niet zoveel toe.
Ik vraag me gewoon af of het inderdaad legaal is.
Weet ik voor je, heb jarenlang zo'n ontheffing gehad. Ontheffingen voor pakketbezorgers worden alleen afgegeven met de volgende 2 beperkingen: max. 20 km/h en max. (ik dacht) 200meter (kan ook 100 zijn). Dat staat ook op het ding en als je die niet bij je hebt, heb je ook geen ontheffing. Als je de ontheffing dus niet bij je hebt is het sowieso strafbaar om zonder gordel te rijden en anders maar over beperkte afstand en met een lage snelheid. (neemt niet weg dat de kop van oom agent onbetaalbaar is als je het ding onder z'n neus duwt nadat ie je op de bon wil slingeren voor het rijden van 30 meter over een parallelweg zonder gordel )
eer-ikmaandag 19 juni 2006 @ 09:17
quote:
Op maandag 19 juni 2006 07:33 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Weet ik voor je, heb jarenlang zo'n ontheffing gehad. Ontheffingen voor pakketbezorgers worden alleen afgegeven met de volgende 2 beperkingen: max. 20 km/h en max. (ik dacht) 200meter (kan ook 100 zijn). Dat staat ook op het ding en als je die niet bij je hebt, heb je ook geen ontheffing. Als je de ontheffing dus niet bij je hebt is het sowieso strafbaar om zonder gordel te rijden en anders maar over beperkte afstand en met een lage snelheid. (neemt niet weg dat de kop van oom agent onbetaalbaar is als je het ding onder z'n neus duwt nadat ie je op de bon wil slingeren voor het rijden van 30 meter over een parallelweg zonder gordel )
quote:
Op maandag 19 juni 2006 03:36 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nee, ik ben niet van politie. Ik vervoer af en toe mensen die gordels blijkbaar onzin vinden. Wegens verantwoordelijkheid (je bent immers zelf bestuurder) moet ik elke keer erop wijzen dat ze die dingen aantrekken.
Over de ontheffingen:
ik heb het wel even uitgezocht, maar volgens mij hebben alleen taxichauffeurs een ontheffing van gordelplicht. Verder zijn er wat kromme dingetjes aan de wet waardoor in sommige gevallen geen gordel gedragen hoeft te worden.

Het is hier en hier na te lezen.
Ok, dan weten we dat ook weer.
Ik heb niet zo'n ding voor zover ik weet.
Wel hangt er een bord TPG Pakketservice achterop, en heb ik zo'n TPG pas, maar daar kom je ook niet verder mee denk
Het gaat ook altijd om kleine stukjes, vooral in de winkelstraat, waar ik de 20 nog niet eens haal vanwege de mensen.
D.maandag 19 juni 2006 @ 09:52
quote:
Op maandag 19 juni 2006 03:36 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nee, ik ben niet van politie. Ik vervoer af en toe mensen die gordels blijkbaar onzin vinden. Wegens verantwoordelijkheid (je bent immers zelf bestuurder) moet ik elke keer erop wijzen dat ze die dingen aantrekken.
Over de ontheffingen:
ik heb het wel even uitgezocht, maar volgens mij hebben alleen taxichauffeurs een ontheffing van gordelplicht. Verder zijn er wat kromme dingetjes aan de wet waardoor in sommige gevallen geen gordel gedragen hoeft te worden.

Het is hier en hier na te lezen.
boetes zijn toch voor degene die de gordel niet draagt, niet voor de bestuurder (tenzij dat één en dezelfde persoon is natuurlijk )
MouseOvermaandag 19 juni 2006 @ 09:54
quote:
Op maandag 19 juni 2006 09:52 schreef D.Rose het volgende:

[..]

boetes zijn toch voor degene die de gordel niet draagt, niet voor de bestuurder (tenzij dat één en dezelfde persoon is natuurlijk )
Bij volwassenen wel idd. Wat ook maar goed is ook.
Lightmaandag 19 juni 2006 @ 10:00
quote:
Op maandag 19 juni 2006 09:52 schreef D.Rose het volgende:

[..]

boetes zijn toch voor degene die de gordel niet draagt, niet voor de bestuurder (tenzij dat één en dezelfde persoon is natuurlijk )
Als bestuurder ben je ook verantwoordelijk voor de minderjarige kinderen die je vervoert.

En daarbij bepaal je zelf de regels in je auto. Je hoeft niet te gaan rijden als nog niet iedereen z'n gordel omheeft. Als je het toch doet kan het ook om meteen weer op de rem te gaan staan. Misschien dat mensen pas bedenken dat een gordel nuttig is als ze een keer het dahsboardkastje van dichtbij hebben mogen bekijken
D.maandag 19 juni 2006 @ 10:17
quote:
Op maandag 19 juni 2006 10:00 schreef Light het volgende:

[..]

Als bestuurder ben je ook verantwoordelijk voor de minderjarige kinderen die je vervoert.
maar het ging niet over kinderen.
(nee dat stond er niet, maar er stond ook niet dat het wel het geval was, dus zal het wel niet)
quote:
En daarbij bepaal je zelf de regels in je auto. Je hoeft niet te gaan rijden als nog niet iedereen z'n gordel omheeft. Als je het toch doet kan het ook om meteen weer op de rem te gaan staan. Misschien dat mensen pas bedenken dat een gordel nuttig is als ze een keer het dahsboardkastje van dichtbij hebben mogen bekijken
Dat klopt, maar dat gaat om eigen regels en staat buiten de wetgeving
Ridocarmaandag 19 juni 2006 @ 10:49
quote:
Op maandag 19 juni 2006 09:52 schreef D.Rose het volgende:

[..]

boetes zijn toch voor degene die de gordel niet draagt, niet voor de bestuurder (tenzij dat één en dezelfde persoon is natuurlijk )
Klopt, maar ik zou het er erg moeilijk mee hebben wanneer er een ongeluk gebeurt en de passagiers door de auto vliegen (met alle gevolgen). Dat heeft te maken met verantwoordelijkheid, niet met wetgeving.
Herr.Flickmaandag 19 juni 2006 @ 11:43
quote:
Op maandag 19 juni 2006 00:27 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Nope, het is omdat er van de zijkant geen kreukelzone zit, en kan zitten.
Dan hebben ze het me in mijn opleiding tot monteur aardig verkeerd uitgelegd!

Dus een kreukelzone maakt een auto onveiliger...

[ Bericht 13% gewijzigd door Herr.Flick op 19-06-2006 11:48:37 ]
Dromermaandag 19 juni 2006 @ 12:23
Ik doe de gordel wel om... geen zin om bij zelfs een relatief kleine aanrijding in de voorruit te koppen..

Domste opmerking aller tijden betreffende het wel/niet dragen van de gordel zag ik jaren geleden in Blik op de weg:

Interviewer: Maar wat als je nou met 50 km/u tegen een boom rijdt zonder gordel om?
Petje-figuur: Dan houd ik gewoon het stuur goed vast
Repeatmaandag 19 juni 2006 @ 12:27
Sowieso zijn er volgens mij weinig tot geen argumenten tegen het dragen van een gordel (behalve iemand met kreupele vingers ofzo zoals ik hier las, maar dan nog kan je daar wel iets op verzinnen...)
Herr.Flickmaandag 19 juni 2006 @ 12:31
quote:
Op maandag 19 juni 2006 12:27 schreef Repeat het volgende:
Sowieso zijn er volgens mij weinig tot geen argumenten tegen het dragen van een gordel (behalve iemand met kreupele vingers ofzo zoals ik hier las, maar dan nog kan je daar wel iets op verzinnen...)
  • gebroken/beschadigde ribben
  • hartoperaties
  • pijn in de borst(en)
  • angst
  • rugklachten

    en ga zo nog maar even door, alleen kom je er pas achter als je het zelf ondervind.Niet iedereen is gezond.Ook "kleine" kwaaltjes als een slijmbeursontsteking of een zwangerschap kan problemen opleveren.

  • #ANONIEMmaandag 19 juni 2006 @ 12:34
    quote:
    Op zaterdag 17 juni 2006 08:31 schreef JeroenH het volgende:

    Een klein nieuwsberichtje, 4 regels. Klinkt als iets wat dagelijks gebeurd, hoe erg het ook is.... Maar dan komt het toch ineens erg dichtbij als de "28-jarige man uit Bussum" je eigen broer is. Die na het rechtop zetten van een Smart ontdekt dat de bestuurder eronder ligt, geplet door zijn eigen auto...

    Dit maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het dragen van autogordels is. Als deze man zijn gordel had gedragen had hij hoogstwaarschijnlijk nog geleefd en 's avonds gewoon het WK kunnen kijken, want de auto op zich had helemaal niet veel schade. (wat ik uit de ooggetuigeverslagen gehoord heb)

    De familie van het overleden slachtoffer wens ik veel sterkte toe. En broer: geef het tijd, het komt goed. I'll be there.
    Ik wens je broer veel sterkte toe. Lijkt me erg naar om zo'n beeld steeds op je netvlies te hebben. Autogordels zijn er inderdaad niet voor niets.
    Repeatmaandag 19 juni 2006 @ 12:38
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 12:31 schreef Herr.Flick het volgende:

    [..]

  • gebroken/beschadigde ribben
  • hartoperaties
  • pijn in de borst(en)
  • angst
  • rugklachten

    en ga zo nog maar even door, alleen kom je er pas achter als je het zelf ondervind.Niet iedereen is gezond.Ook "kleine" kwaaltjes als een slijmbeursontsteking of een zwangerschap kan problemen opleveren.

  • nouja ik heb liever een paar gebroken ribben dan dat ik ergens in een greppel terecht kom en overreden wordt door een vrachtwagen.
    Ditzelfde geldt volgens mij voor die pijn in de borst en dat van angst begrijp ik niet
    Verder snap ik ook niet waarom een gordel lastig zou zijn bij rugklachten?
    Robin__maandag 19 juni 2006 @ 13:07
    Sommige mensen voelen zich opgesloten als ze hun gordel omdoen (soort van claustrofobie dus) dat bedoelt ie met angst denk ik. Rugklachten ontgaan me ook een beetje.. als je al pijn krijgt van die gordel zijn drempel helemaal een hel.
    Herr.Flickmaandag 19 juni 2006 @ 13:10
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 12:38 schreef Repeat het volgende:

    [..]

    nouja ik heb liever een paar gebroken ribben dan dat ik ergens in een greppel terecht kom en overreden wordt door een vrachtwagen.
    Ditzelfde geldt volgens mij voor die pijn in de borst en dat van angst begrijp ik niet
    Verder snap ik ook niet waarom een gordel lastig zou zijn bij rugklachten?
    Het gaat er niet om wat je het liefste hebt, want je kunt nooit van te voren kiezen.

    Ik geef alleen maar enkele medische klachten aan waarom je echt moeite kunt hebben met een gordel.
    Dat je bijv. angst niet begrijpt snap ik nou weer niet.Er zijn mensen die bang zijn voor spinnen, hoogtevrees hebben,claustrofobie hebben, faalangst hebben, bang zijn voor 5 negers in een steegje en ga zo maar even door. Ik ben daar niet bang voor, een ander misschien wel, en er zijn dus ook mensen die bang worden/in paniek raken als ze "vast" zitten, het kan dus wel, dat jij of ik er geen last van hebben wil nog niet zeggen dat het "niet bestaat".

    En geloof me, met een gebroken/gekneusde rib wil je absoluut NIETS op je borst hebben, hetzelfde met gevoelige borsten(vrouwen), melkklier ontsteking, borstcorrecties ect.

    Mensen met rugklachten zitten vaak onderuit, of gaan vaak verzitten tijdens het rijden, de gordel helpt hier niet aan mee en zit gewoon in de weg.

    Kleine mensen (<1.50) of kleinere vrouwen met grote borsten hebben vaak het probleem dat de gordel in de nek kruipt, bij een flinke aanrijding breek je dan gewoon je nek, ipv dat de gordel je lijf op z'n plaats houd.Zulke mensen krijgen dan vaak het "advies" om de gordel maar onder de arm door te doen zodat ie niet in de nek zit. Zo'n advies is totaal waardeloos omdat een gordel niet bedoelt/gemaakt is om zo te zitten, en ander lichamelijk letsel toe kan brengen aan de drager/ster.

    Zelf kreeg ik het advies om de gordel slap te laten hangen dmv een wasknijper, dit advies kreeg ik van een agente op de A2/ringweg eindhoven. Ik heb ze maar het advies gegeven dat ze maar terug naar school moest gaan, want zulke huis/tuin en keukenmiddeltjes leveren vaak meer leed op dan je lief is bij een ongeval.

    Zo zie je maar weer dat er toch mensen zijn die van het dragen van een gordel veel hinder kunnen hebben in het dagelijks leven.Als je dit niet (wilt) zien, dan ben je aardig kortzichtig.

    Voor alle duidelijkheid, in het verleden kregen deze mensen op medisch advies vrijstelling voor het dragen van een gordel.Deze vrijstelling krijgen ze nu dus niet meer.

    eer-ikmaandag 19 juni 2006 @ 13:18
    Ik heb men hele leven al rugklachten, in de onderrug om precies te zijn.
    Toch doe ik altijd die gordel om.
    Ik ga inderdaad wel vaak anders zitten, maar echt last heb ik dan niet van die gordel.
    Daarnaast krijg ik altijd pas na een uur of 2 echt pijn in mijn rug tijdens het rijden, en op lange afstanden.
    Als ik gewoon binnendoor rij enzo, ipv. over de snelweg, heb ik er ook minder last van, waarschijnlijk omdat ik dan minder lang in dezelfde positie zit o.i.d.
    Maar goed, ik heb dus eigenlijk nooit last van mijn gordel, ondanks mijn rugklachten.
    Herr.Flickmaandag 19 juni 2006 @ 13:20
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 13:18 schreef eer-ik het volgende:
    Ik heb men hele leven al rugklachten, in de onderrug om precies te zijn.
    Toch doe ik altijd die gordel om.
    Ik ga inderdaad wel vaak anders zitten, maar echt last heb ik dan niet van die gordel.
    Daarnaast krijg ik altijd pas na een uur of 2 echt pijn in mijn rug tijdens het rijden, en op lange afstanden.
    Als ik gewoon binnendoor rij enzo, ipv. over de snelweg, heb ik er ook minder last van, waarschijnlijk omdat ik dan minder lang in dezelfde positie zit o.i.d.
    Maar goed, ik heb dus eigenlijk nooit last van mijn gordel, ondanks mijn rugklachten.
    En zo kan ik met mijn rugklachten 20 uur motor rijden achter elkaar, en dat kunnen de meeste andere rugpatienten weer niet.

    eer-ikmaandag 19 juni 2006 @ 13:21
    nee, dat wilde ik er eigenlijk nog bijzetten maar was het effe vergeten
    MouseOvermaandag 19 juni 2006 @ 13:24
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 13:10 schreef Herr.Flick het volgende:


    knip
    Je hebt in principe volledig gelijk. Echter: als het niet verplicht was zou een enorm deel van nederland de gordel om de verkeerde redenen -gemakzucht, en dus geen bewuste keuze- hem gewoon niet om doen.
    Herr.Flickmaandag 19 juni 2006 @ 13:34
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 13:24 schreef MouseOver het volgende:

    [..]

    Je hebt in principe volledig gelijk. Echter: als het niet verplicht was zou een enorm deel van nederland de gordel om de verkeerde redenen -gemakzucht, en dus geen bewuste keuze- hem gewoon niet om doen.
    Mee eens, alleen snap ik niet dat de wet voor deze mensen eerst wel een uitzondering maakte en nu niet meer, terwijl in de jaren 80 de auto's minder veilg waren dan dat ze nu zijn.Iemand is nu ook zonder gordel beter beschermd dan in die tijd (denk aan airbag, betere kooiconstructies,terugtrekkende stuurkolommen ect)
    Nicolmaandag 19 juni 2006 @ 16:14
    Afgelopen vrijdag was ik ooggetuige van dit ongeval en de gevolgen ervan. Ook ik denk zelf dat het dragen van een gordel door de 23 jarige SMART bestuurder zijn nog jonge leven had kunnen redden, maar dit weet je uiteindelijk nooit zeker.

    Echter is een aantal jaren terug een kennisje van mij overleden, juist door het dragen van haar gordel.

    BEwezen is natuurlijk dat wél dragen van een gordel uiteindelijk het veiligste is, niets voor niets is dit de wet. En daarom draag ik m altijd, helemaal na het gebeuren van vrijdag/

    Jeroen, hoe is het met je broer? Uitwendig letsel bleek hij niet te hebben, maar verder ??
    Repeatmaandag 19 juni 2006 @ 16:16
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 16:14 schreef Nicol het volgende:


    Echter is een aantal jaren terug een kennisje van mij overleden, juist door het dragen van haar gordel.
    vertel.
    Nicolmaandag 19 juni 2006 @ 16:38
    Hoi repeat

    Zij, een nog jonge meid is in een greppel/sloot terecht gekomen , bewusteloos geraakten kon niet op tijd bevrijd worden omdat ze d'r gordel omhad en de omstander haar niet los konden krijgen/uit de auto konden krijgen. Uiteindelijk is ze dus verdronken. De chauffeuse van de auto was bij bewustzijn en heeft dr eigen gordel nog afgekregen.
    Robin__maandag 19 juni 2006 @ 16:57
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 16:14 schreef Nicol het volgende:
    Afgelopen vrijdag was ik ooggetuige van dit ongeval en de gevolgen ervan. Ook ik denk zelf dat het dragen van een gordel door de 23 jarige SMART bestuurder zijn nog jonge leven had kunnen redden, maar dit weet je uiteindelijk nooit zeker.
    Kwam ie nou vanaf het tankstation of vanaf het bastion hotel? Reed er net langs.. mijn rijinstructeur dacht dat de smart vanaf het hotel kwam. Idd beste berg bloemen ook ja..
    JeroenHmaandag 19 juni 2006 @ 17:33


    [ Bericht 100% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2006 21:39:09 (Op verzoek gewist) ]
    #ANONIEMmaandag 19 juni 2006 @ 17:39
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 16:38 schreef Nicol het volgende:
    Hoi repeat

    Zij, een nog jonge meid is in een greppel/sloot terecht gekomen , bewusteloos geraakten kon niet op tijd bevrijd worden omdat ze d'r gordel omhad en de omstander haar niet los konden krijgen/uit de auto konden krijgen. Uiteindelijk is ze dus verdronken. De chauffeuse van de auto was bij bewustzijn en heeft dr eigen gordel nog afgekregen.
    Blijft natuurlijk nog steeds wel de vraag wat er gebeurt was als ze geen gordel had gedragen. Met het hoofd tegen de voorruit slaan kan ook flink beroerd aflopen. En dat was beste een reële kans geweest als ze geen gordel had gedragen.
    JeroenHmaandag 19 juni 2006 @ 17:41


    [ Bericht 100% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2006 21:39:20 (Op verzoek gewist) ]
    #ANONIEMmaandag 19 juni 2006 @ 17:43
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 17:41 schreef JeroenH het volgende:

    [..]

    Stijf, beetje spierpijn, hij is natuurlijk flink door elkaar gerammeld (check de foto van zijn auto), maar verdder niks ernstigs. Hij is vandaag thuis gebleven van zijn werk, lijkt mij verstandig. Als ik het goed begrepen heb zou er vandaag contact met hem opgenomen worden over hoe de verdere afhandeling gaat, slachtofferhulp etc., ik heb geen idee wat daar allemaal bij komt kijken. Iemand een idee daarover? Zou er nog een rechter o.i.d. aan te pas komen?

    Ik heb hem vandaag nog niet gesproken (wil hem ook niet gek bellen), volgens mij gaat het op zich wel goed. Ik kreeg een mailtje dat hij alweer autotrader aan het afstruinen was op zoek naar een nieuwe auto, dat lijkt mij een goed teken
    Bij dodelijk ongeval wordt wel altijd proces-verbaal opgemaakt. Of er ook nog een rechter bijkomt weet ik niet.

    Iig goed te horen dat het goed gaat met je broer en dat 'ie alweer zoekt naar andere auto is wel een goed teken idd.
    JeroenHmaandag 19 juni 2006 @ 17:49


    [ Bericht 100% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2006 21:39:30 (Op verzoek gewist) ]
    BadEend19maandag 19 juni 2006 @ 19:29
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 11:43 schreef Herr.Flick het volgende:

    [..]

    Dan hebben ze het me in mijn opleiding tot monteur aardig verkeerd uitgelegd!

    Dus een kreukelzone maakt een auto onveiliger...
    Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt! (n.a.v. de quote in de oorspronkelijke post)
    Een kleine auto is helemaal niet veiliger ook niet bij een zijdelingse botsing!
    Dat van dat gewicht en die gordels is ook onzin.
    Mickeysmaandag 19 juni 2006 @ 19:37
    Kreukelzone? Het heeft ook met de kooiconstructie te maken... we kennen allemaal wel beelden van de Formule 1 met crashes en die bakjes zijn echt niet groter dan een kleine auto.

    @Jeroen: Ik ben nog 1 en ander op mijn werk aan het uitzoeken, maar voor zover ik het heb gelezen hier en heb gehoord zal er zoals altijd is een onderzoek gehouden worden. De technische recherche zal wel met de nodige informatie komen uiteindelijk.

    Goed van je broer dat hij weer probeert snel een autootje te kopen. Ik heb dat na mijn auto ongeluk niet gedaan en het gevolg was dat ik ruim 5 jaar geen auto meer heb gereden.

    Good luck
    Leandramaandag 19 juni 2006 @ 19:38
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 19:29 schreef BadEend19 het volgende:

    [..]

    Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt!
    Een kleine auto is helemaal niet veiliger ook niet bij een zijdelingse botsing!
    Dat van dat gewicht en die gordels is ook onzin.
    Die stelling klopt niet helemaal... een "kleine" auto is bij een zijdelingse aanrijding relatief veiliger omdat die door de impact (meestal) verschoven zal worden, waar een "grote" auto op z'n plek blijft en dus bij een zijdelingse aanrijding de tegenpartij binnen krijgt.

    Moet ik wel zeggen dat dat risico voor mij geen enkele reden is om me in een kleine auto veilig te voelen...
    Doe mij maar een Volvo XC 70 (* Leandra droomt nog ff verder) ik moet er toch echt niet aan denken dat ik me (regelmatig) per Suzuki Alto zou moeten verplaatsen.
    leusdenmaandag 19 juni 2006 @ 20:40
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 13:20 schreef Herr.Flick het volgende:
    En zo kan ik met mijn rugklachten 20 uur motor rijden achter elkaar, en dat kunnen de meeste andere rugpatienten weer niet.
    20 uur achter elkaar??? Ook lekker verstandig.
    HPoimaandag 19 juni 2006 @ 20:45
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 20:40 schreef leusden het volgende:

    [..]

    20 uur achter elkaar??? Ook lekker verstandig.
    Good point, hopenlijk wel om de 3 uur een pauzentje.... ?
    ibibmaandag 19 juni 2006 @ 20:54
    mensen, mensen, mensen:
    Waar praten jullie eigenlijk over.Toevallig ken ik deze 23- jarige jongen.
    Riem of geen riem, denk aan wat deze familie, vrienden kennissen moeten doormaken. Al dat verdriet!!!
    Niemand weet de oorzaak van het ongeval. De 28-jarige overlevende kan te hard gereden hebben en jullie praten alleen maar over riem of geen riem om! De politie onderzoekt dit nog.
    Ik ken mensen die juist gered zijn door het dragen van geen gordel: te water geraakt en uit de auto geslingerd.(met gordel overleef je dat vaak niet)

    Dus:Houd je bezig met andere dingen i.p.v. deze onzin op te schrijven DOMME MENSEN!!!!!!!!!
    JeroenHmaandag 19 juni 2006 @ 20:56


    [ Bericht 39% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2006 21:38:45 (Op verzoek gewist) ]
    leusdenmaandag 19 juni 2006 @ 20:59
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 20:54 schreef ibib het volgende:
    De 28-jarige overlevende kan te hard gereden hebben en jullie praten alleen maar over riem of geen riem om! De politie onderzoekt dit nog.
    Ik ken mensen die juist gered zijn door het dragen van geen gordel: te water geraakt en uit de auto geslingerd.(met gordel overleef je dat vaak niet)

    Dus:Houd je bezig met andere dingen i.p.v. deze onzin op te schrijven DOMME MENSEN!!!!!!!!!
    Eerst leg je de schuld bij de broer van de topicstarter en vervolgens ga je het niet dragen van een gordel nog goedpraten?

    En waarom post je niet onder je eigen username? Komop zeg. Hiervoor maak je toch geen kloon aan?
    JeroenHmaandag 19 juni 2006 @ 21:03


    [ Bericht 100% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2006 21:38:32 (Op verzoek gewist) ]
    Nicolmaandag 19 juni 2006 @ 21:07
    Hoi Jeroen
    Fijn dat het onderzoek is afgerond. En dat daaruit is gebleken dat je broer niet te hard reed. Ik heb je broer niet zien rijden, alleen maar horen remmen als een gek en toen BOEM. En vervolgens zie ik m bij die Smart om hulp schreeuwen om die jongen te helpen en later weer in soort shock bij de boom zitten. Ik hoorde daar dat de Corsa hard zou hebben gereden, maar blijkbaar is dat dus niet zo. Fijn dat jouw broer geen schuld treft. Maar wie dan ook fout was, het blijft verschrikkelijk , zo'n jonge gozer. Ik hoop dat je broer snel weer 100 % is.
    Lightmaandag 19 juni 2006 @ 21:22
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 20:54 schreef ibib het volgende:
    mensen, mensen, mensen:
    Waar praten jullie eigenlijk over.Toevallig ken ik deze 23- jarige jongen.
    Riem of geen riem, denk aan wat deze familie, vrienden kennissen moeten doormaken. Al dat verdriet!!!
    Niemand weet de oorzaak van het ongeval. De 28-jarige overlevende kan te hard gereden hebben en jullie praten alleen maar over riem of geen riem om! De politie onderzoekt dit nog.
    Met gordel had de 23-jarige waarschijnlijk in zijn auto gebleven en had hij de auto niet op zich gekregen. Dat zou dan ook zijn overlevingskansen hebben vergroot. En voor de 23-jarige is de schuldvraag van de 28-jarige niet relevant. Voor de 28-jarige is die vraag uiteraard wel relevant, evenals voor de families van beide personen.
    quote:
    Ik ken mensen die juist gered zijn door het dragen van geen gordel: te water geraakt en uit de auto geslingerd.(met gordel overleef je dat vaak niet)
    Ook als je in het water plonst is de kans op overleven groter met gordel dan zonder gordel. In het water sta je snel stil, en dan kun je beter in je stoel blijven zitten dan tegen de voorruit belanden.
    quote:
    Dus:Houd je bezig met andere dingen i.p.v. deze onzin op te schrijven DOMME MENSEN!!!!!!!!!
    Zullen we ons bij de feiten houden?
    tinustrekeendmaandag 19 juni 2006 @ 21:25
    misschien handig als dit forum gewist wordt.....het is al erg genoeg voor beiden

    [ Bericht 69% gewijzigd door tinustrekeend op 19-06-2006 21:33:29 ]
    Alexxxxxmaandag 19 juni 2006 @ 21:40
    Slotje op verzoek TS