Een klein nieuwsberichtje, 4 regels. Klinkt als iets wat dagelijks gebeurd, hoe erg het ook is.... Maar dan komt het toch ineens erg dichtbij als de "28-jarige man uit Bussum" je eigen broer is. Die na het rechtop zetten van een Smart ontdekt dat de bestuurder eronder ligt, geplet door zijn eigen auto...quote:Dode door ongeval in Almere
ALMERE - Een 23-jarige man is vrijdagmiddag dodelijk verongelukt in Almere. De automobilist reed bij een tankstation weg en botste daar op een auto, bestuurd door een 28-jarige man uit Bussum.
Het 23-jarige slachtoffer overleed ter plekke. De andere man is gewond naar het ziekenhuis gebracht. Dat maakte de politie bekend.
Maat met was hij niet onder die auto terecht gekomen.... De kans dat het een ongeval overleeft als je een gordel draagt is groter dan wanneer je geen gordel draagt , dat is bewezen en daardoor is het natuurlijk niet voor niets zo dat het verplicht is.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
gemiddeld genomen is je overlevingskans beter met gordel om. loop niet suggestief te raaskallen ajbquote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Slecht geslapen ofzo?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:47 schreef Aarde het volgende:
[..]
gemiddeld genomen is je overlevingskans beter met gordel om. loop niet suggestief te raaskallen ajb![]()
maar de kans op overleven ligt met gordel om gewoon stukken hogerquote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Het is moeilijk om mensen te beoordelen op wat ze schrijven, zeker als het zo'n kort stukje is. Maar ik durf wel te stellen dat jij niet erg slim bent.quote:
Als de as breekt dan valt de kar...quote:Op zaterdag 17 juni 2006 09:01 schreef JeroenH het volgende:
[..]
[..]
Het is moeilijk om mensen te beoordelen op wat ze schrijven, zeker als het zo'n kort stukje is. Maar ik durf wel te stellen dat jij niet erg slim bent.
Jij snapt er werkelijk niets van geloof ik. Maar omdat het mijn vrije dag is en ik alle tijd heb zal ik het je uitleggen: als deze man zijn gordel had gedragen had hij gewoon in zijn stoel blijven zitten en mogelijk alleen wat blauwe plekken of botbreuken gehad. Nu werd hij uit de auto geslingerd en kreeg hij de auto bovenop zich. Daar ga je dood aan.
En natuurlijk komen er ook mensen om in het verkeer die hun gordel wel dragen, maar als je een gordel draagt ben je in elk geval beschermd tegen een ongeval waarin je auto heel genoeg blijft om het te overleven. Je vergroot je kans dat je het overleeft. Dat alleen moet voor elk weldenkend mens toch reden genoeg zijn om de gordel om te doen? Het is voor mij een automatisme, en dat zou het voor iedereen moeten zijn die auto rijdt.
Snap je het nu?
Je wil niet weten wat ik nu denkquote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
quote:Waarom zijn autogordels verplicht en andere veiligheidsmaatregelen niet?
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft wetenschappelijk bewezen dat sinds de verplichtstelling van de gordel is het aantal verkeersdoden enorm gedaald. Volgens de SWOV vermindert het gebruik van zowel een gordel als een airbag samen het risico op een dodelijke afloop met 48%, terwijl de gordel alleen, zonder airbag, een effect heeft van 40%. Het effect van alleen een airbag ligt rond de 20%. Airbags zijn dus minder effectief dan autogordels.
Een ABS-systeem zorgt ervoor dat een auto in geval van een glad wegdek niet in de slip raakt. Of ABS ook er voor zorgt dat de remweg op droog wegdek korter is, valt te betwijfelen. 3VO houdt zich niet bezig met technische kwesties; voor meer informatie hierover kunt u beter terecht bij een Bovag-garagebedrijf bij u in de buurt.
3VO houdt zich niet bezig met de handhaving van regels, verdere vragen over dit onderwerp kunnen worden gesteld aan de politie of het KLPD.
bron: 1 2quote:Beveiligingsmiddelen
Goed gedragen gordels en goed gebruikte kinderzitjes zorgen ervoor dat bij een botsing de inzittenden van een auto er niet uit worden geslingerd en niet (hard) in aanraking komen met het interieur. De passieve veiligheid van de auto (bv kreukelzone) kan dan optimaal zijn werk doen.
Als alle inzittenden van personenauto’s de gordel hadden gedragen waren er in 2004 ongeveer 30 doden en 150 ziekenhuisgewonden minder gevallen dan met het huidige draagpercentage van 90.
lees je eigen reactie nog esquote:Op zaterdag 17 juni 2006 09:58 schreef BaraCuda het volgende:
Ik snap niet eens dat mensen zonder gordel kunnen rijden![]()
Het voelt gewoon kut en niet stevig...
Wat denk je dat er gebeurd als in zonder gordel in m'n 850 een ongeluk krijg?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 09:59 schreef Bob-B het volgende:
[..]
lees je eigen reactie nog es
en als je daadwerkelijk in een volvo rijdt...snap ik dat het niet stevig voelt
ik vindt auto rijden zonder gordel juist niet lekker het voelt gewoon niet prettig als ik dat ding niet om hemquote:Op zaterdag 17 juni 2006 09:38 schreef Tatutatu het volgende:
In een SMART rijden en dan geen autogordel, niet zo slim.
Ik draag ook bijna nooit een autogordel moet ik toegeven, vind het gewoon niet fijn zitten.
Gewoon even uit nieuwsgierigheid, niet om je te veroordelen. Wat vind je nou niet lekker zitten aan een autogordel? Ik heb dat ding altijd om, het is een automatisme en merkt niet eens dat ik hem om heb. Is het iets psychologisch of heb je hem misschien niet goed ingesteld?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 09:38 schreef Tatutatu het volgende:
In een SMART rijden en dan geen autogordel, niet zo slim.
Ik draag ook bijna nooit een autogordel moet ik toegeven, vind het gewoon niet fijn zitten.
puberale aandachtshoer dat je er bentquote:
als je zo'n gordel om je nekt draait, zit dat idd niet lekkerquote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:07 schreef dahei het volgende:
[..]
Gewoon even uit nieuwsgierigheid, niet om je te veroordelen. Wat vind je nou niet lekker zitten aan een autogordel? Ik heb dat ding altijd om, het is een automatisme en merkt niet eens dat ik hem om heb. Is het iets psychologisch of heb je hem misschien niet goed ingesteld?
ja wees er maar trots opquote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:23 schreef eer-ik het volgende:
Als ik gewoon rij, doe ik hem ook om.
Maar met men werk niet, maar dan hoeft het ook niet.
Ontzegging
tpgpost pakketservice
quote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:19 schreef SEMTEX het volgende:
Ik doe ALTIJD mijn gordel om, zelfs voor kleine stukjes. Zonder voelt alsof ik in een achtbaan zonder beugeltje zit.
En zo wild rijdt mijn partner niet eens.
jij mist ook een paar steekjes of niet..quote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:24 schreef Aarde het volgende:
[..]
ja wees er maar trots op
vaag dat die regeling nog steeds bestaat overigens![]()
quote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:40 schreef Devilnl het volgende:
[..]
jij mist ook een paar steekjes of niet..
Zie het al voorje? een postbode (buiten de bebouwdekom). die om de 100meter zijn gordel weer moet omdoen?
Goed geregeld van tpg-post
Die regel bestaat volgens mij ook niet. Maar wij rijden ook zonder gordel. Ik heb er ook weleens een boete voor gehad. En nee het is niet veilig maar ik ga echt niet 80 keer op een dag mijn gordel om doen.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:24 schreef Aarde het volgende:
[..]
ja wees er maar trots op
vaag dat die regeling nog steeds bestaat overigens![]()
Als iemand achterop knalt is de kans op whiplash volgends mij met gorder net zo groot.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:51 schreef TheOneAndOnly het volgende:
heb mijn gordel ook altijd om.... mijn moeder heeft em eens niet omgehad, rijd iemand achterop, klabam, meteen whiplash...
heb ook eens iemand in de auto gehad, die deed ook nooit gordel om, ikke: waarom niet?
ach, voor dat kleine stukje? zei ze....
ik heb meteen vol op de rem gestampt
zowat met dr kop tegen het dashboard.... sindsdien doet ze altijd de gordel om.....
welkom bij veiligheidscursus van TheOneAndOnly.....
Ik denk dat dit komt omdat een touringcar zoveel massa heeft dat hij de auto's voor zich langzaam wegdrukt. Hierdoor komt hij relatief langzaam tot stilstand. Als hij een boom ofzo raakt is hij wel het haasje verwacht ik.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:46 schreef zoalshetis het volgende:
wat ik altijd zo vreemd vind is dat (touring)buschauffeurs zonder gordel rijden, maar als er dan weer eens een ongeluk is gebeurd, komt ie vaak goed weg.
weet ik maar als de auto waar ze in zat ook al vol moet remmn en de auto er achter niet remt..... dan is 1 + 1 = 2 he....quote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:53 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Als iemand achterop knalt is de kans op whiplash volgends mij met gorder net zo groot.
Daar gaat het om dat je nek naar achter slaat doordat je hoofdsteun niet goed staat.
Dat is ook de reden bij raceauto's dat er van die zwarte netten voor het raam aan de bestuurderskant zitten.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 11:36 schreef Palomar het volgende:
Best wel erg dit. Ik sta er altijd van versteld dat mensen uit hun auto kunnen worden geslingerd. Ik bedoel, voor een volwassen iemand is het al een vrij lastige opgave om door dat raampje te klauteren (ik ga er maar even vanuit dat zn raam open stond). Laat staan als dit onvrijwillig gebeurt met je benen nog bij de pedalen. Maargoed, geeft wel aan hoe zo'n impact een aanrijding geeft.
Gewoon blijven doen, een rolstoel zit echt veel beter dan een autostoel. Echt nonsense allemaal, dat hele gordel verhaal.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 09:38 schreef Tatutatu het volgende:
Ik draag ook bijna nooit een autogordel moet ik toegeven, vind het gewoon niet fijn zitten.
het incident is triest, en net zoals bij elke overledene, is de oorzaak voor hem/haar niet meer echt van belang.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 11:51 schreef Mickeys het volgende:
Of iemand nu overlijd doordat die nu wel of geen gordel om heeft doet er niet aan af. Achteraf zeggen wat beter zou zijn geweest is o zo makkelijk lullen. Ik denk in dit geval dat het beter was geweest om hem wel om gehad te hebben, maar van een buurmeisje van mij in Spanje op vakantie in een open jeep was het niet zo. de mensen in de jeep zonder gordel hebben het wel kunnen na vertellen alleen mijn buurmeisje niet omdat ze als enige wel haar gordel om had. Maar dit is dan zo'n uitzondering.
Maar als je wegrijdt bij een benzinepomp zou je nog niet zoveel snelheid hebben zou je denken. Ik ben dan ook wel benieuwd wel benzinepomp dat is geweest (ja ik woon ook in het 'pitoreske' almere en zie genoeg benzinestations)
Ik wens de broer van Jeroen veel sterkte, dit zal hem niet in de koude kleren gaan zitten.
Helaas ben ik zelf slachtoffer van een zwaar auto ongeluk en ik had mijn gordel wel om. Wel mijn redding geweest, maar door die gordel lig ik wel in de kreukels, wiplash en doordat die gordel om was is mijn ruggengraat dubbelgevouwen en zijn de wervels nu beschadigd. Maar ik leef en weet er mee om te gaan maar makkelijk is het niet. Neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat je ten alle tijden je gordel om moet hebben... ik kan er dus over mee pratenquote:Op zaterdag 17 juni 2006 11:55 schreef Aarde het volgende:
[..]
het incident is triest, en net zoals bij elke overledene, is de oorzaak voor hem/haar niet meer echt van belang.
wel blijft overeind staan dat een gordel de KANS op ernstig letsel drastisch doet afnemen. de stelling dat een gordel soms juist letsel veroorzaakt is wel juist. het aangeven dat een gordel letsel kan veroorzaken zonder daarbij het feit te vermelden dat een gordel gemiddeld genomen duidelijk te verkiezen is boven geen gordel, is suggestief.
drive safe, fasten your seatbelts![]()
![]()
zoals met alle dingen in het leven is het een kwestie van afwegingen maken. de kans op ernstig letsel / overlijden is gemiddeld duidelijk minder met gordel dan zonder. vandaar dus, met heeft de voorkeur bij mij.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 11:59 schreef Mickeys het volgende:
[..]
Helaas ben ik zelf slachtoffer van een zwaar auto ongeluk en ik had mijn gordel wel om. Wel mijn redding geweest, maar door die gordel lig ik wel in de kreukels, wiplash en doordat die gordel om was is mijn ruggengraat dubbelgevouwen en zijn de wervels nu beschadigd. Maar ik leef en weet er mee om te gaan maar makkelijk is het niet. Neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat je ten alle tijden je gordel om moet hebben... ik kan er dus over mee praten
Ja en?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Bastion Hotel.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 11:51 schreef Mickeys het volgende:
Maar als je wegrijdt bij een benzinepomp zou je nog niet zoveel snelheid hebben zou je denken. Ik ben dan ook wel benieuwd wel benzinepomp dat is geweest (ja ik woon ook in het 'pitoreske' almere en zie genoeg benzinestations)
De Esso dus? Dan kan het mijn inziens echt niet aan de snelheid hebben gelegen maar dat terzijdequote:
een auto zegt wel iets over de bestuurder.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 12:26 schreef D.Rose het volgende:
ik draag sinds een half jaar mijn gordel
Niet omdat ik denk dat het veiliger is (dat verschilt natuurlijk per ongeval) maar ik denk dat je in een opvallende auto extra in de gaten wordt gehouden en ik zie in mijn ogen onterechtte boetes niet zitten.
ow dat valt wel weer mee dan.quote:
Ik heb nog niet alles gehoord (we waren gisteravond niet in de stemming voor een kruisverhoor) maar hij vertelde inderdaad dat hij die Smart weer op zijn wielen heeft gezet omdat hij zag dat de bestuurder er onder lag. Misschien heeft iemand geholpen, dat weet ik nog niet. Maar je hoort nog wel eens dat mensen in noodsituaties sterker zijn dan ze denken, en daarbij wil ik geen armje drukken met mijn broer (zeiler). Wat weegt en Smart eigenlijk, die zijn toch niet zo zwaar? Ook over de toedracht van het ongeluk weet ik nog niet veel, als ik mijn broer geloof (en dat doe ik in eerste instantie) reed de bestuurder van de Smart niet netjes (en dan druk ik het veel voorzichtiger uit dan het mij is verteld) en kon mijn broer het ongeval niet meer vermijden.quote:
Ik weet het niet precies, en ik ken de situatie daar zelf ook helemaal niet, maar als ik het goed begrepen heb kwam de Smart inderdaad bij het tankstation vandaan, dacht te zien dat er niets aankwam en schoot met hoge snelheid de weg op.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 14:05 schreef Robin__ het volgende:
Waar is het preciese gebeurt? Midden op het kruispunt van de hoge ring, of bij de uitrit van het tankstation? Vanaf de pomp richting de weg kan je best een aardige snelheid halen daar (en dan de weg richting het industrie terrein over schieten om vervolgens de hoge ring weer op te gaan)
Idd, geraakt op beide assen en weggestuiterd, precies zoals God het bedoeld hadquote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:15 schreef PNG het volgende:
Inherent aan een Smart, ontzettend harde kooi en energie eruit halen door omhoog te wippen. Bij crashtesten zie je een Smart finaal met zijn achterwielen van de grond komen, bijna voorover kukelen. En eigenlijk is dat ook de 'Smart' bedoeling, energie deruit halen op die manier. Er zijn foto's na aanrijding dat je een BMW ziet voorkant helemaal kort, en een Smart die letterlijk in een boom hangt eigenlijk bijna zonder uiterlijke schade waar de bestuurder nog uit is gestapt.
Eigenlijk zie je het hier ook een beetje, Vrij weinig schade maar wel op zijn dak gegaan. Helaas bestuurder zonder gordel noodlottig geworden.
1 ding snap ik alleen niet, Corsa zit voor en zijkant in elkaar. En zijkant zit flink in elkaar. Neuzen schuin geraakt en Smart achterkant in zijkant Corsa geklapt erna ofzo ? Of zijkant en erna iets anders geraakt nog ? Enig idee ?
Iig erg tragisch. JeroenH wens je broer sterkte, succes, etc, en uiteraard de andere kant.
Ingrijpende gebeurtenis.
Bedankt! Ik had geen idee hoe het er daar uit ziet. Mooie Paint-art trouwensquote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:20 schreef Robin__ het volgende:
Ik heb die situatie even getekent voor je.. Kan je het je ook wat beter inbeelden:
De Corsa heeft in ieder geval nog en lantaarnpaal geraakt, ik vermoed dat dat de schade aan de linkerzijkant (b-stijl) veroorzaakt heeft.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:15 schreef PNG het volgende:
1 ding snap ik alleen niet, Corsa zit voor en zijkant in elkaar. En zijkant zit flink in elkaar. Neuzen schuin geraakt en Smart achterkant in zijkant Corsa geklapt erna ofzo ? Of zijkant en erna iets anders geraakt nog ? Enig idee ?
Dan was het waarschijnlijk niet bij de rode stip, maar aan de andere kant van de middenberm (bij de inrit van het bastion) Gezien de schade op de fotos lijkt dat te klopen (je broer kwam, als ie uit zn werk kwam dus vanaf de rotonde richting de hogering)quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:50 schreef JeroenH het volgende:
[..]
Bedankt! Ik had geen idee hoe het er daar uit ziet. Mooie Paint-art trouwens
Die Smart kwam dus bij het tankstation vandaan, ik weet niet waarheen en ik weet ook niet waar mijn broer heen ging, hij was vanuit zijn werk ergens in Almere onderweg naar Bussum.
quote:
Precies !quote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:35 schreef Estolan het volgende:
wie rijd er dan ook in een Smart LOL
Dan doe jij toch geen gordel om of helm op of whatever..quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Gezien de foto's en wat JeroenH hierboven uitlegt:quote:Op zaterdag 17 juni 2006 17:50 schreef Palomar het volgende:
Het lijkt wel of die corsa meerdere keren gebotst is en de bestuurder er veel erger vanaf is gekomen. Ik ben wel benieuwd hoe ze elkaar nou geraakt hebben...
Een stuiterbal effect dus. Vooral in dit soort constructies is het natuurlijk erg belangrijk om een gordel te dragen.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:15 schreef PNG het volgende:
Inherent aan een Smart, ontzettend harde kooi en energie eruit halen door omhoog te wippen. Bij crashtesten zie je een Smart finaal met zijn achterwielen van de grond komen, bijna voorover kukelen. En eigenlijk is dat ook de 'Smart' bedoeling, energie deruit halen op die manier. Er zijn foto's na aanrijding dat je een BMW ziet voorkant helemaal kort, en een Smart die letterlijk in een boom hangt eigenlijk bijna zonder uiterlijke schade waar de bestuurder nog uit is gestapt.
Ik heb ook een paar weken pakketjes voor TPG rondgebracht, niet voor TPG zelf, maar bij een subcontractor. De eerste dag toen ik werd ingewerkt deed ik automatisch elke keer bij het instappen m'n gordel om. Kreeg er ook elke keer commentaar op. Verder is er echt niet zo iets als ontzegging, waarschijnlijk staat er in je arbeidovereenkomst dat TPG je boete zal betalen.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 10:23 schreef eer-ik het volgende:
Als ik gewoon rij, doe ik hem ook om.
Maar met men werk niet, maar dan hoeft het ook niet.
Ontzegging
tpgpost pakketservice
Is dat zo? Subcontractors van TPG in ieder geval niet, terwijl die toch echt precies hetzelfde werk doen. In mijn arbeidsovereenkomst stond dat ik 2 keer per jaar een boete voor het niet dragen van een gordel mocht krijgen, die zij dan zouden betalen.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 21:37 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Vanwege het vele in- en uitstappen hebben chauffeurs van TPG een ontheffing.
Nog stommer is als je medepassagiers alvast hun gordel gaan losmaken, als je nog niet gestopt bent op plaats van bestemming, soms zelfs al een paar straten vantevoren. Alsof je dan geen ongeval kunt krijgen...quote:Op zaterdag 17 juni 2006 21:36 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Er is te lezen dat 'ie weg reed bij een tankstation. Het gebeurd mij ook vaak zat dat ik ergens weg rij, en er pas na een paar honderd meter aan denk om m'n gordel om te doen. Tsja.
Dat je een boodschap wilt overbrengen, ok.quote:
Waarom maak je het geen onderdeel van je 'instapritueel'? Instappen --> zitten --> gordel om --> starten --> lichten aan --> wegrijden. Zo doe ik het. Je ziet maar dat je ook binnen 50m na wegrijden dood kunt gaan....quote:Op zaterdag 17 juni 2006 21:36 schreef Mikkie het volgende:
Er is te lezen dat 'ie weg reed bij een tankstation. Het gebeurd mij ook vaak zat dat ik ergens weg rij, en er pas na een paar honderd meter aan denk om m'n gordel om te doen. Tsja.
Ik denk dat dat ook een deel van het probleem is, de auto's worden inderdaad steeds veiliger en sterker, alleen als jij daarin zit als een los projectiel, heb je daar weinig aan, dat beseffen velen te slecht.quote:Op zondag 18 juni 2006 07:56 schreef wimwerf het volgende:
Tijdens mijn werk kom ik regelmatig met mensen in aanraking die zonder gordel rijden...
De veel gebruikte smoes om zonder gordel te rijden:
"hij zit niet lekker"
"ik rij nooit zo hard"
"ik vang de klap met mijn armen op"
"ik doe hem net af"
Ik denk dat je een verzekeringskwestie heb als blijkt dat je je gordel niet om had....mag je de kosten gaan betalen aan het ziekenhuis van het operatief uit laten halen van een stuurwiel uit je hoofd...
Mensen wanen zich verschrikkelijk veilig in een auto...
Als je auto te water raakt, levert dat een flinke klap op. Zonder gordel wordt je dan dus aardig door de auto geslingerd. Ook in deze situatie is een gordel dragen dus wel verstandig.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 17:50 schreef Palomar het volgende:
Enige wat ik me kan bedenken is dat de auto te water raakt dat je niet uit je gordel komt. In alle andere gevallen ben je volgens mij altijd veiliger uit als je de gordel om hebt.
Ik vind die foto's trouwens wel bizar. Het lijkt wel of die corsa meerdere keren gebotst is en de bestuurder er veel erger vanaf is gekomen. Ik ben wel benieuwd hoe ze elkaar nou geraakt hebben...
Jawel , volledig officieel. Geldt trouwens ook voor taxichauffeurs op het moment dat er klanten in de auto zitten.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:10 schreef Schuifpui het volgende:
Volgens mij is er niet zo iets als officiele ontzeggingen, maar worden dingen als fout parkeren e.d. gedoogd door de politie. Van ontzeggingen heb ik in ieder geval nooit wat gehoord, het lijkt me dat ze mij dat wel hadden laten weten. Ik heb zelf in een deels auto vrije binnenstad gereden, ook wel eens politie gezien, maar nooit wat van gehoord. Opzich wel logisch, want anders is het geen doen.![]()
www.verkeershandhaving.nlquote:Vraag
Kan ik een ontheffing van de gordelplicht krijgen?
Antwoord
Taxi-chauffeurs hebben vanuit het reglement verkeersregels en verkeerstekens automatisch ontheffing van de gordelplicht op die momenten, als zij betalende klanten in de auto hebben. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft daar destijds toe besloten in verband met de grote hoeveelheid overvallen op taxi-chauffeurs. Met de gordel om heeft een taxi-chauffeur te weinig bewegingsvrijheid om zich tegen opdringerige klanten te kunnen verdedigen.
Het ministerie kan aan gewone bestuurders een ontheffing verlenen, maar doet dit alleen in gevallen van medische noodzaak. Als voorbeeld: een persoon met reuma in de handen die moeite heeft de gordel te (ont)sluiten. Dit kan reden zijn om een ontheffing te verlenen. Hier gaat overigens wel een medisch onderzoek aan vooraf.
Van taxi chauffeurs en mensen die uit medisch oogpunt gezien geen gordel kunnen dragen wist ik het inderdaad wel, maar voor TPG-ers weet ik het niet. Ach ja voor mij doet dat er ook niet meer toe, als ik nu in de auto rijd, draag ik gewoon veilig m'n gordel.quote:Op zondag 18 juni 2006 14:02 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Jawel , volledig officieel. Geldt trouwens ook voor taxichauffeurs op het moment dat er klanten in de auto zitten.
edit:
[..]
www.verkeershandhaving.nl
quote:Op zondag 18 juni 2006 14:24 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ach ja voor mij doet dat er ook niet meer toe, als ik nu in de auto rijd, draag ik gewoon veilig m'n gordel.![]()
Hoe vaak komt het dan voor dat een gordel helemaal niet meer open wil?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 17:50 schreef Palomar het volgende:
Enige wat ik me kan bedenken is dat de auto te water raakt dat je niet uit je gordel komt. In alle andere gevallen ben je volgens mij altijd veiliger uit als je de gordel om hebt.
Ik zeg ook niet dat het dragen van een gordel bij voorbaat al dodelijk is als je te water raakt, maar het is het enige argument wat ik kan bedenken dat iemand kan aandragen tegen het dragen van een gordelquote:Op zondag 18 juni 2006 14:51 schreef Light het volgende:
[..]
Hoe vaak komt het dan voor dat een gordel helemaal niet meer open wil?
Een klap op het water is ook best hard, en als je dan na afloop weet waar je zit heb je wel een voordeel. Een deuk in de voorruit helpt vast niet.
De meeste mensen dragen een gordel, dan is het ook logisch dat er meer mensen verongelukken met een gordel om !quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
In specifieke gevallen is een gordel idd meer last dan nut. Maar over het algemeen zoek je je ongelukken niet uit. Over het geheel genomen heb je mét gordel gewoon veel meer kans dan zónder.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Mee eens. Maar je moet natuurlijk altijd je gordel om, ook achterin indien aanwezig. Als je achterin zit is het meestal nog erger ook als je geen gordel draagt dan voorin zonder gordel. Daarom haat ik ook die kleine kutachterbankjes in die kleine wagentjes, je zit al krap en dan wil je eigenlijk gordel omdoen, maarja dan zit je helemaal klem... Daarom ook stom dat er wegenbelasting naar gewicht wordt geheven, mensen met poen kunnen dan een grote veilige wagen kopen. Kan natuurlijk sowieso al doordat de rijken meer airbags kunnen bekostigen en dergelijk, maar met wegenbelasting per km ipv kg hef je het nadeel van een kleine auto op.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 09:38 schreef Tatutatu het volgende:
In een SMART rijden en dan geen autogordel, niet zo slim.
Dat is het zelfde als een bom meenemen in het vliegtuig en dan claimen dat de kans dat er twéé bommen meegenomen worden zó klein is dat je je actie als zelfbescherming ziet.quote:Op zondag 18 juni 2006 15:27 schreef Palomar het volgende:
Je kunt het beste een paarse gordel nemen met gele stippen, want statistisch gezien vallen daarmee de minste dodelijke slachtoffers.
Sim-pel.
een kleine, lichte auto is juist voordelig, ipv nadelig... (qua wegenbelasting)quote:Op zondag 18 juni 2006 15:33 schreef HPoi het volgende:
[..]
Mee eens. Maar je moet natuurlijk altijd je gordel om, ook achterin indien aanwezig. Als je achterin zit is het meestal nog erger ook als je geen gordel draagt dan voorin zonder gordel. Daarom haat ik ook die kleine kutachterbankjes in die kleine wagentjes, je zit al krap en dan wil je eigenlijk gordel omdoen, maarja dan zit je helemaal klem... Daarom ook stom dat er wegenbelasting naar gewicht wordt geheven, mensen met poen kunnen dan een grote veilige wagen kopen. Kan natuurlijk sowieso al doordat de rijken meer airbags kunnen bekostigen en dergelijk, maar met wegenbelasting per km ipv kg hef je het nadeel van een kleine auto op.
Ja, maar niet qua veiligheid.quote:Op zondag 18 juni 2006 15:59 schreef Repeat het volgende:
[..]
een kleine, lichte auto is juist voordelig, ipv nadelig... (qua wegenbelasting)
"Je kunt niet alles hebben"quote:
Bij een zijdelingse aanrijding wel, maar niet in een kop/staart botsing,quote:Op zondag 18 juni 2006 15:59 schreef Repeat het volgende:
[..]
een kleine, lichte auto is juist voordelig, ipv nadelig... (qua wegenbelasting)
wat de relevantie voor dit topic is ontgaat me trouwens...
Nope, het is omdat er van de zijkant geen kreukelzone zit, en kan zitten.quote:Op zondag 18 juni 2006 23:50 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Bij een zijdelingse aanrijding wel, maar niet in een kop/staart botsing,
Waarom zijn ze steviger aan de zijkant?
Omdat de A, B, en C stijl dichter bij elkaar staan.
Weet je wat? We gaan ze voeren met fluweel, want een beetje vent is allergisch voor gordels.quote:Op zondag 18 juni 2006 07:56 schreef wimwerf het volgende:
Tijdens mijn werk kom ik regelmatig met mensen in aanraking die zonder gordel rijden...
De veel gebruikte smoes om zonder gordel te rijden:
"hij zit niet lekker"
Nee, je komt nooit buiten de bebouwde komquote:"ik rij nooit zo hard"
Een aanrijding met een snelheid 80km/h veroorzaakt een vertwintigvoudiging van je massa, maar dan horizontaal.quote:"ik vang de klap met mijn armen op"
Aha, dus de laatste 200 meter kàn je gewoon geen ongeluk makenquote:"ik doe hem net af"
quote:Ik denk dat je een verzekeringskwestie heb als blijkt dat je je gordel niet om had....mag je de kosten gaan betalen aan het ziekenhuis van het operatief uit laten halen van een stuurwiel uit je hoofd...
Mensen wanen zich verschrikkelijk veilig in een auto...
Ben je politie dan o.i.d.?quote:Op maandag 19 juni 2006 00:59 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Weet je wat? We gaan ze voeren met fluweel, want een beetje vent is allergisch voor gordels.
[..]
Nee, je komt nooit buiten de bebouwde kom
[..]
Een aanrijding met een snelheid 80km/h veroorzaakt een vertwintigvoudiging van je massa, maar dan horizontaal.
Een simpel rekensommetje met mij, 65 kilo, als voorbeeld: 20x65=1300 kilo. En dat op m'n armen, knap als ik mezelf in de stoel weet te houden.
[..]
Aha, dus de laatste 200 meter kàn je gewoon geen ongeluk maken
[..]
Hey...was dat bij de Esso op de audioweg? Daar hield een groepje mensen vanavond een soort wake.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:31 schreef JeroenH het volgende:
Gisteren o.a. op Telegraaf.nl dit korte berichtje:
[..]
Een klein nieuwsberichtje, 4 regels. Klinkt als iets wat dagelijks gebeurd, hoe erg het ook is.... Maar dan komt het toch ineens erg dichtbij als de "28-jarige man uit Bussum" je eigen broer is. Die na het rechtop zetten van een Smart ontdekt dat de bestuurder eronder ligt, geplet door zijn eigen auto...
Dit maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het dragen van autogordels is. Als deze man zijn gordel had gedragen had hij hoogstwaarschijnlijk nog geleefd en 's avonds gewoon het WK kunnen kijken, want de auto op zich had helemaal niet veel schade. (wat ik uit de ooggetuigeverslagen gehoord heb)
De familie van het overleden slachtoffer wens ik veel sterkte toe. En broer: geef het tijd, het komt goed. I'll be there.
Nee, ik ben niet van politie. Ik vervoer af en toe mensen die gordels blijkbaar onzin vinden. Wegens verantwoordelijkheid (je bent immers zelf bestuurder) moet ik elke keer erop wijzen dat ze die dingen aantrekken.quote:Op maandag 19 juni 2006 01:11 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Ben je politie dan o.i.d.?
Dat je zo vaak met mensen zonder gordel te maken hebt?
Zo ja, weet jij dan misschien of het voor de pakketbezorger idd legaal is om zonder gordel te rijden?
Want iemand zei dat ie het raar vond dat die regel nog steeds bestond, ik rij zelf altijd zonder gordel als ik pakketen aan het bezorgen ben, en daarbuiten altijd met, maar dat doet er niet zoveel toe.
Ik vraag me gewoon af of het inderdaad legaal is.
Voor 1971 (toen werden gordels voorin verplicht) waren er ongeveer 3000 verkeersdoden per jaar.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:44 schreef Herr.Flick het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er verongelukken met een gordel om!
Weet ik voor je, heb jarenlang zo'n ontheffing gehad. Ontheffingen voor pakketbezorgers worden alleen afgegeven met de volgende 2 beperkingen: max. 20 km/h en max. (ik dacht) 200meter (kan ook 100 zijn). Dat staat ook op het ding en als je die niet bij je hebt, heb je ook geen ontheffing. Als je de ontheffing dus niet bij je hebt is het sowieso strafbaar om zonder gordel te rijden en anders maar over beperkte afstand en met een lage snelheid. (neemt niet weg dat de kop van oom agent onbetaalbaar is als je het ding onder z'n neus duwt nadat ie je op de bon wil slingeren voor het rijden van 30 meter over een parallelweg zonder gordelquote:Op maandag 19 juni 2006 01:11 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Ben je politie dan o.i.d.?
Dat je zo vaak met mensen zonder gordel te maken hebt?
Zo ja, weet jij dan misschien of het voor de pakketbezorger idd legaal is om zonder gordel te rijden?
Want iemand zei dat ie het raar vond dat die regel nog steeds bestond, ik rij zelf altijd zonder gordel als ik pakketen aan het bezorgen ben, en daarbuiten altijd met, maar dat doet er niet zoveel toe.
Ik vraag me gewoon af of het inderdaad legaal is.
quote:Op maandag 19 juni 2006 07:33 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Weet ik voor je, heb jarenlang zo'n ontheffing gehad. Ontheffingen voor pakketbezorgers worden alleen afgegeven met de volgende 2 beperkingen: max. 20 km/h en max. (ik dacht) 200meter (kan ook 100 zijn). Dat staat ook op het ding en als je die niet bij je hebt, heb je ook geen ontheffing. Als je de ontheffing dus niet bij je hebt is het sowieso strafbaar om zonder gordel te rijden en anders maar over beperkte afstand en met een lage snelheid. (neemt niet weg dat de kop van oom agent onbetaalbaar is als je het ding onder z'n neus duwt nadat ie je op de bon wil slingeren voor het rijden van 30 meter over een parallelweg zonder gordel)
Ok, dan weten we dat ook weer.quote:Op maandag 19 juni 2006 03:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet van politie. Ik vervoer af en toe mensen die gordels blijkbaar onzin vinden. Wegens verantwoordelijkheid (je bent immers zelf bestuurder) moet ik elke keer erop wijzen dat ze die dingen aantrekken.
Over de ontheffingen:
ik heb het wel even uitgezocht, maar volgens mij hebben alleen taxichauffeurs een ontheffing van gordelplicht. Verder zijn er wat kromme dingetjes aan de wet waardoor in sommige gevallen geen gordel gedragen hoeft te worden.
Het is hier en hier na te lezen.
boetes zijn toch voor degene die de gordel niet draagt, niet voor de bestuurder (tenzij dat één en dezelfde persoon is natuurlijkquote:Op maandag 19 juni 2006 03:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet van politie. Ik vervoer af en toe mensen die gordels blijkbaar onzin vinden. Wegens verantwoordelijkheid (je bent immers zelf bestuurder) moet ik elke keer erop wijzen dat ze die dingen aantrekken.
Over de ontheffingen:
ik heb het wel even uitgezocht, maar volgens mij hebben alleen taxichauffeurs een ontheffing van gordelplicht. Verder zijn er wat kromme dingetjes aan de wet waardoor in sommige gevallen geen gordel gedragen hoeft te worden.
Het is hier en hier na te lezen.
Bij volwassenen wel idd. Wat ook maar goed is ook.quote:Op maandag 19 juni 2006 09:52 schreef D.Rose het volgende:
[..]
boetes zijn toch voor degene die de gordel niet draagt, niet voor de bestuurder (tenzij dat één en dezelfde persoon is natuurlijk)
Als bestuurder ben je ook verantwoordelijk voor de minderjarige kinderen die je vervoert.quote:Op maandag 19 juni 2006 09:52 schreef D.Rose het volgende:
[..]
boetes zijn toch voor degene die de gordel niet draagt, niet voor de bestuurder (tenzij dat één en dezelfde persoon is natuurlijk)
maar het ging niet over kinderen.quote:Op maandag 19 juni 2006 10:00 schreef Light het volgende:
[..]
Als bestuurder ben je ook verantwoordelijk voor de minderjarige kinderen die je vervoert.
Dat klopt, maar dat gaat om eigen regels en staat buiten de wetgevingquote:En daarbij bepaal je zelf de regels in je auto. Je hoeft niet te gaan rijden als nog niet iedereen z'n gordel omheeft. Als je het toch doet kan het ook om meteen weer op de rem te gaan staan. Misschien dat mensen pas bedenken dat een gordel nuttig is als ze een keer het dahsboardkastje van dichtbij hebben mogen bekijken
Klopt, maar ik zou het er erg moeilijk mee hebben wanneer er een ongeluk gebeurt en de passagiers door de auto vliegen (met alle gevolgen). Dat heeft te maken met verantwoordelijkheid, niet met wetgeving.quote:Op maandag 19 juni 2006 09:52 schreef D.Rose het volgende:
[..]
boetes zijn toch voor degene die de gordel niet draagt, niet voor de bestuurder (tenzij dat één en dezelfde persoon is natuurlijk)
Dan hebben ze het me in mijn opleiding tot monteur aardig verkeerd uitgelegd!quote:Op maandag 19 juni 2006 00:27 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Nope, het is omdat er van de zijkant geen kreukelzone zit, en kan zitten.
quote:Op maandag 19 juni 2006 12:27 schreef Repeat het volgende:
Sowieso zijn er volgens mij weinig tot geen argumenten tegen het dragen van een gordel (behalve iemand met kreupele vingers ofzo zoals ik hier las, maar dan nog kan je daar wel iets op verzinnen...)
Ik wens je broer veel sterkte toe. Lijkt me erg naar om zo'n beeld steeds op je netvlies te hebben. Autogordels zijn er inderdaad niet voor niets.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:31 schreef JeroenH het volgende:
Een klein nieuwsberichtje, 4 regels. Klinkt als iets wat dagelijks gebeurd, hoe erg het ook is.... Maar dan komt het toch ineens erg dichtbij als de "28-jarige man uit Bussum" je eigen broer is. Die na het rechtop zetten van een Smart ontdekt dat de bestuurder eronder ligt, geplet door zijn eigen auto...
Dit maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het dragen van autogordels is. Als deze man zijn gordel had gedragen had hij hoogstwaarschijnlijk nog geleefd en 's avonds gewoon het WK kunnen kijken, want de auto op zich had helemaal niet veel schade. (wat ik uit de ooggetuigeverslagen gehoord heb)
De familie van het overleden slachtoffer wens ik veel sterkte toe. En broer: geef het tijd, het komt goed. I'll be there.
nouja ik heb liever een paar gebroken ribben dan dat ik ergens in een greppel terecht kom en overreden wordt door een vrachtwagen.quote:Op maandag 19 juni 2006 12:31 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
gebroken/beschadigde ribben hartoperaties pijn in de borst(en) angst rugklachten
en ga zo nog maar even door, alleen kom je er pas achter als je het zelf ondervind.Niet iedereen is gezond.Ook "kleine" kwaaltjes als een slijmbeursontsteking of een zwangerschap kan problemen opleveren.
Het gaat er niet om wat je het liefste hebt, want je kunt nooit van te voren kiezen.quote:Op maandag 19 juni 2006 12:38 schreef Repeat het volgende:
[..]
nouja ik heb liever een paar gebroken ribben dan dat ik ergens in een greppel terecht kom en overreden wordt door een vrachtwagen.
Ditzelfde geldt volgens mij voor die pijn in de borst en dat van angst begrijp ik niet
Verder snap ik ook niet waarom een gordel lastig zou zijn bij rugklachten?
En zo kan ik met mijn rugklachten 20 uur motor rijden achter elkaar, en dat kunnen de meeste andere rugpatienten weer niet.quote:Op maandag 19 juni 2006 13:18 schreef eer-ik het volgende:
Ik heb men hele leven al rugklachten, in de onderrug om precies te zijn.
Toch doe ik altijd die gordel om.
Ik ga inderdaad wel vaak anders zitten, maar echt last heb ik dan niet van die gordel.
Daarnaast krijg ik altijd pas na een uur of 2 echt pijn in mijn rug tijdens het rijden, en op lange afstanden.
Als ik gewoon binnendoor rij enzo, ipv. over de snelweg, heb ik er ook minder last van, waarschijnlijk omdat ik dan minder lang in dezelfde positie zit o.i.d.
Maar goed, ik heb dus eigenlijk nooit last van mijn gordel, ondanks mijn rugklachten.
Je hebt in principe volledig gelijk. Echter: als het niet verplicht was zou een enorm deel van nederland de gordel om de verkeerde redenen -gemakzucht, en dus geen bewuste keuze- hem gewoon niet om doen.quote:
Mee eens, alleen snap ik niet dat de wet voor deze mensen eerst wel een uitzondering maakte en nu niet meer, terwijl in de jaren 80 de auto's minder veilg waren dan dat ze nu zijn.Iemand is nu ook zonder gordel beter beschermd dan in die tijd (denk aan airbag, betere kooiconstructies,terugtrekkende stuurkolommen ect)quote:Op maandag 19 juni 2006 13:24 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Je hebt in principe volledig gelijk. Echter: als het niet verplicht was zou een enorm deel van nederland de gordel om de verkeerde redenen -gemakzucht, en dus geen bewuste keuze- hem gewoon niet om doen.
vertel.quote:Op maandag 19 juni 2006 16:14 schreef Nicol het volgende:
Echter is een aantal jaren terug een kennisje van mij overleden, juist door het dragen van haar gordel.
Kwam ie nou vanaf het tankstation of vanaf het bastion hotel? Reed er net langs.. mijn rijinstructeur dacht dat de smart vanaf het hotel kwam. Idd beste berg bloemen ook ja..quote:Op maandag 19 juni 2006 16:14 schreef Nicol het volgende:
Afgelopen vrijdag was ik ooggetuige van dit ongeval en de gevolgen ervan. Ook ik denk zelf dat het dragen van een gordel door de 23 jarige SMART bestuurder zijn nog jonge leven had kunnen redden, maar dit weet je uiteindelijk nooit zeker.
Blijft natuurlijk nog steeds wel de vraag wat er gebeurt was als ze geen gordel had gedragen. Met het hoofd tegen de voorruit slaan kan ook flink beroerd aflopen. En dat was beste een reële kans geweest als ze geen gordel had gedragen.quote:Op maandag 19 juni 2006 16:38 schreef Nicol het volgende:
Hoi repeat
Zij, een nog jonge meid is in een greppel/sloot terecht gekomen , bewusteloos geraakten kon niet op tijd bevrijd worden omdat ze d'r gordel omhad en de omstander haar niet los konden krijgen/uit de auto konden krijgen. Uiteindelijk is ze dus verdronken. De chauffeuse van de auto was bij bewustzijn en heeft dr eigen gordel nog afgekregen.
Bij dodelijk ongeval wordt wel altijd proces-verbaal opgemaakt. Of er ook nog een rechter bijkomt weet ik niet.quote:Op maandag 19 juni 2006 17:41 schreef JeroenH het volgende:
[..]
Stijf, beetje spierpijn, hij is natuurlijk flink door elkaar gerammeld (check de foto van zijn auto), maar verdder niks ernstigs. Hij is vandaag thuis gebleven van zijn werk, lijkt mij verstandig. Als ik het goed begrepen heb zou er vandaag contact met hem opgenomen worden over hoe de verdere afhandeling gaat, slachtofferhulp etc., ik heb geen idee wat daar allemaal bij komt kijken. Iemand een idee daarover? Zou er nog een rechter o.i.d. aan te pas komen?
Ik heb hem vandaag nog niet gesproken (wil hem ook niet gek bellen), volgens mij gaat het op zich wel goed. Ik kreeg een mailtje dat hij alweer autotrader aan het afstruinen was op zoek naar een nieuwe auto, dat lijkt mij een goed teken
Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt!quote:Op maandag 19 juni 2006 11:43 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Dan hebben ze het me in mijn opleiding tot monteur aardig verkeerd uitgelegd!
Dus een kreukelzone maakt een auto onveiliger...![]()
Die stelling klopt niet helemaal... een "kleine" auto is bij een zijdelingse aanrijding relatief veiliger omdat die door de impact (meestal) verschoven zal worden, waar een "grote" auto op z'n plek blijft en dus bij een zijdelingse aanrijding de tegenpartij binnen krijgt.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:29 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt!![]()
Een kleine auto is helemaal niet veiliger ook niet bij een zijdelingse botsing!![]()
Dat van dat gewicht en die gordels is ook onzin.![]()
20 uur achter elkaar??? Ook lekker verstandig.quote:Op maandag 19 juni 2006 13:20 schreef Herr.Flick het volgende:
En zo kan ik met mijn rugklachten 20 uur motor rijden achter elkaar, en dat kunnen de meeste andere rugpatienten weer niet.
Good point, hopenlijk wel om de 3 uur een pauzentje.... ?quote:Op maandag 19 juni 2006 20:40 schreef leusden het volgende:
[..]
20 uur achter elkaar??? Ook lekker verstandig.
Eerst leg je de schuld bij de broer van de topicstarter en vervolgens ga je het niet dragen van een gordel nog goedpraten?quote:Op maandag 19 juni 2006 20:54 schreef ibib het volgende:
De 28-jarige overlevende kan te hard gereden hebben en jullie praten alleen maar over riem of geen riem om! De politie onderzoekt dit nog.
Ik ken mensen die juist gered zijn door het dragen van geen gordel: te water geraakt en uit de auto geslingerd.(met gordel overleef je dat vaak niet)
Dus:Houd je bezig met andere dingen i.p.v. deze onzin op te schrijven DOMME MENSEN!!!!!!!!!
Met gordel had de 23-jarige waarschijnlijk in zijn auto gebleven en had hij de auto niet op zich gekregen. Dat zou dan ook zijn overlevingskansen hebben vergroot. En voor de 23-jarige is de schuldvraag van de 28-jarige niet relevant. Voor de 28-jarige is die vraag uiteraard wel relevant, evenals voor de families van beide personen.quote:Op maandag 19 juni 2006 20:54 schreef ibib het volgende:
mensen, mensen, mensen:
Waar praten jullie eigenlijk over.Toevallig ken ik deze 23- jarige jongen.
Riem of geen riem, denk aan wat deze familie, vrienden kennissen moeten doormaken. Al dat verdriet!!!
Niemand weet de oorzaak van het ongeval. De 28-jarige overlevende kan te hard gereden hebben en jullie praten alleen maar over riem of geen riem om! De politie onderzoekt dit nog.
Ook als je in het water plonst is de kans op overleven groter met gordel dan zonder gordel. In het water sta je snel stil, en dan kun je beter in je stoel blijven zitten dan tegen de voorruit belanden.quote:Ik ken mensen die juist gered zijn door het dragen van geen gordel: te water geraakt en uit de auto geslingerd.(met gordel overleef je dat vaak niet)
Zullen we ons bij de feiten houden?quote:Dus:Houd je bezig met andere dingen i.p.v. deze onzin op te schrijven DOMME MENSEN!!!!!!!!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |