Goed, kort dan, heb nu gegeten en dus iets helderderderder van geest:
Ik werk bij bedrijf Kaas. Die afdeling gaat weg in juli, dat wist ik van tevoren.
Het uzb belt en zegt, joh, wil jij ander werk, want Kaas kapt ermee.
Ja, dat wil ik wel, maar alsjeblieft parttime.
Uzb belt en zegt, joh, jij kunt parttime bij Worst werken. Eerst doe je administratoviabella, de hele zomerperiode, daarna doe je voor een langere periode administratokatos.
Nou, dat is goed. CV opgestuurd en ik op gesprek.
Voor dat administratokatos zoeken ze iemand met een passende opleiding of brede ervaring. Maar dat heb ik niet.
Dus ze zeggen, reken erop dat je alleen de eerste periode hier werkt. We kunnen kijken hoe het gaat en dan nog een besluit nemen.
Die eerste periode blijkt drie weken te duren.
Mijn werk bij Kaas duurt nog twéé weken.
Ik ga naar het Uzb. ,,Waxxer, joh, wat raar! Nou, jij kunt dat echt wel aan hoor", zegt de intercedente. ,,Ik kan wel overleggen met Worst over het vervolg na die eerste periode."
Het wordt avond en ik ga denken. Het is ochtend en ik denk nog méér. Ik realiseer mij dat ik met mijn niet-zakelijke persoonlijkheid en grote naiviteit ben gebruikt door een intercedente die haar targets moet halen: bedrijven contracteren en mensen aan het werk zetten.
Waarom zou ik hals over kop bij Kaas weg moeten? Immers, dat duurt nog twee weken. Ik heb nu drie maanden fulltime gewerkt, dan maken die laatste twee weken ook niet meer uit. Ik heb bovendien maar één week extra werk. Oftewel: nadat Kaas gestopt is één week.
Ik bel naar het Uzb en mij wordt gezegd dat ik het niet kan maken het af te zeggen op de dag zelf. Ik weet dat het mijn eigen schuld is: ik had tijdens het gesprek met Worst al "nee" moeten zeggen. Ik had zakelijk moeten zijn op mijn 27e en zo ondertussen wel moeten weten hoe dergelijke dingen gaan.
Enfin, ik begin vandaag met werken. Ik blijk de stagiair van een jaar of 16/17/18 te gaan ondersteunen. Hij moet mij dingen uitleggen en hij levert mij het werk en leert mij de dingen. Iemand die stage loopt en lager is opgeleid en bijna tien jaar jonger is dan ik, staat boven mij.
Het werk op zich is niet zo heeeelll erg en de sfeer op kantoor is veel losser en opener bij Worst dan bij Kaas.
De punten die mij vooral boos maken, afgezien dat ik mijzelf wel voor mijn kop kan slaan door het gebrek aan zakelijk en realistisch inzicht:
* Het Uzb zegt dat Kaas meteen per direct van praktisch alle uitzendkrachten af wil en het bureau zegt tegen mij, dat ze parttime werk voor mij hebben. Mijn teamleiders waren afwezig, maar toen bleek dat de weken tot aan juni gewoon werk is;
* Het Uzb biedt werk aan dat voor een langere periode is, en dat blijkt voor maar drie weken te zijn;
* Ze zouden kúnnen dit, ze zouden kúnnen dat. Ik zei het gisteren zó tegen XMN8R: ik zou ook motorrijlessen kúnnen nemen (maar ik doe het niet), ik zou ook een wilde neukdate via internet kúnnen regelen (maar ik doe het niet). Ik zou ook morgen een reis naar India kúnnen boeken (maar ik doe het niet). Snap je...?
* Het werk dát ik doe, is overduidelijk een taak voor een echte vakantiekracht, iemand die even drie weken wil bijklussen om vervolgens leuke dingen van het geld te doen.
* De jongen met wie ik werk is gewoon aardig, het zijn leuke mensen op de afdeling. Maar hij is hartstikke jong. Misschien is jullie indruk van mij anders, maar ik ben echt niet iemand die zich voor alles alles alles en iedereen te goed voelt. Maar ik vind het wél vernederend om iemand van mijn leeftijd een positie binnen een bedrijf te geven, zoals ik die nu heb;
* Ook ben ik kwaad om de gebrekkige en onjuiste informatie over het werk. De taken die mij door de intercedente zijn uitgelegd waren veel breder en uitgebreider, dan het daadwerkelijk is. Natuurlijk, k ben mij er echt van bewust dat je als diplomaloze flexwerker vooral de kutklusjes mag doen, maar zég dat dan ook. De opdrachtgever Worst geeft een gezocht profiel op en kan ervan uitgaan dat het Uzb aan de uitzendkracht UITLEGT wat de inhoud is. De mevrouw van Worst vroeg mij of ik wist wat de taken zijn, en ik heb dat dus bevestigend beantwoord. Maar die info blijkt dus onjuist te zijn.
Kortom: kut, klote, w-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-r-d-e-l-o-o-o-o-o-o-s-s-s-s-s-s-s!!!!!!!!!!!!!!!!!!