abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 juni 2006 @ 21:31:14 #1
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_38761159
ja, ik wist even niet hoe ik dit topic moest noemen, maar goed, hier komt dan de uitleg.

ik woon sinds 1 juni in het catharinahuis in eindhoven. ik woon in principe semi-zelfstandig, dus mijn eigen woonruimte, eigen keuken, alleen de gang, doucheruimte en toilet deel ik met 1 ander persoon. hierdoor is GWE ook gedeeld, maar dat even terzijde.

nou kreeg ik meteen de dag erna van mijn nieuwe huisgenoot, die er overigens al anderhalf jaar zit, een briefje met de mededeling dat hij de vraag had of ik eventueel een gedeelte van de bijkomende kosten wilde betalen. dit kwam neer op het volgende:

toen hij er in ging en 1 andere huisgenoot had, had ie 2 lampen gekocht en opgehangen. ook had hij in de gang een parketje met ondervloer gelegd en in de douche een gordijn gehangen. In die tijd heeft die toenmalige medebewoner er niet aan meebetaald. dus na nog een huisbewoner, die weigerde mee te betalen toen hij dat briefje kreeg, kwam ik in dat appartement.

nou het volgende: die vloer ligt er al een tijd, evenals de lampen, douchegordijn etc. al een hele tijd voordat ik er in kwam. toch vind hij dat ik de helft van dat alles moet betalen, omdat ik er mede van gebruik maak. ik heb hier een naar voorgevoel over, omdat ten eerste die spullen al een hele tijd daar zijn aangebracht zonder dat ik daar invloed op had, ik ben er immers nog maar iets meer dan een week. wie weet wat ik hiermee moet? is hij in zijn recht om mij egdeeltelijk voor die kosten op te laten draaien?

daarbij vroeg hij ook of ik de helft van de kosten van de wasmachine (aanschaf) wilde betalen,t erwijl dat ding daar ook al en hele tijd staat. ik wil dat sowieso niet, aangezien we dan mede-eigenaren zouden zijn en er dan mot komt over de eigendomsrechten en ook om het feit dat ik ook daarbij helemaal geen invloed heb gehad op de keuze....

ik vind dit eerlijk gezegd allemaal merkwaardig en wilde vragen of mensen hier soortgelijke ervaringen mee hebben gehad of dat mensen weten wat ik het beste kan doen, welk recht (qua weigeren betaling) ik hierbij heb etc....
put
your
clothes
on!
pi_38761277
Het is natuurlijk belachelijk dat hij wilt dat je de helft betaald. Dat moet je sowieso niet doen. Ik zelf ben van mening dat als je niet deel hebt uitgemaakt van het beslissingsproces je niks hoeft te betalen.
Het is/was een investering van de oude bewoners dus laten die het maar ophoesten. Als er nu een lamp of een nieuwe vloer nodig is dan lijkt het me helder dat je daar dan aan mee moet betalen. Eerder niet.

En anders had hij ermee moeten komen voordat je het huis inging. Dan had jij er rekening mee kunnen houden.
  zondag 11 juni 2006 @ 21:38:03 #3
107521 Furia
snoopy weer
pi_38761390
Idd, mooi niet betalen. Het zegt toch ook al wat dat de vorige bewoner(s) niet mee wilden doen? Daar had hij het destijds mee moeten overleggen en idd misschien samen moeten betalen. Misschien waren zij het er niet mee eens en wilde hij het wel: dan heeft hij op eigen initiatief gehandeld en moet hij ook maar alleen betalen. Anders kun je voorstellen dat hij dat vloertje met zich meedraagt en er steeds in doet als hij er zelf gebruik van wil maken
pi_38761454
quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:38 schreef Furia het volgende:
Anders kun je voorstellen dat hij dat vloertje met zich meedraagt en er steeds in doet als hij er zelf gebruik van wil maken
  zondag 11 juni 2006 @ 21:46:18 #5
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_38761674
vloertje en lampen niet betalen, en hooguit bijv. maandelijks 2,50 of 5 euro betalen als je gebruik maakt van de wasmachine ofzo? Dat dan alleen als de wasmachine van die huisgenoot is, en niet als de wasmachine gewoon bij t huis hoort..
*snucks*
  zondag 11 juni 2006 @ 21:51:53 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_38761895
precies alleen gefingeerde afschrijving wasmachine.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 11 juni 2006 @ 21:51:56 #7
107521 Furia
snoopy weer
pi_38761897
quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:46 schreef floopzz het volgende:
vloertje en lampen niet betalen, en hooguit bijv. maandelijks 2,50 of 5 euro betalen als je gebruik maakt van de wasmachine ofzo? Dat dan alleen als de wasmachine van die huisgenoot is, en niet als de wasmachine gewoon bij t huis hoort..
Voor hetzelfde geld heeft de ex-bewoner wél meebetaald aan die wasmachine: dan komt het er dus op neer dat die kerel nu geen cent betaald. Dat soort dingen hoort de buurman volgens mij niet voor je te regelen, dus ik zou er niet instinken.
pi_38762019
1 tip: die gast naast je, en dat wisten de vorige bewoners ook.
pi_38762039
Niet betalen, idd...

Jij kunt niet aansprakelijk gesteld worden voor de openstaande rekeningen van de vorige bewoner en je hebt geen inspraak gehad over de aankopen... Staat dus geheel los van jou en daar hoef je dus ook niet aan bij te dragen. (Sterker nog, voor hetzelfde geld is het helemaal niet nieuw en is je huisgenoot gewoon blut )

Het is begrijpelijk dat je huisgenoot zich ietwat genaaid voelt door de vorige bewoner, maar da's niet jouw pakkie an...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_38762086
Dat soort zaken horen in de huur te zitten, niet betalen dus.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 11 juni 2006 @ 21:59:58 #11
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_38762220
quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:55 schreef Jordy-B het volgende:
Niet betalen, idd...

Jij kunt niet aansprakelijk gesteld worden voor de openstaande rekeningen van de vorige bewoner en je hebt geen inspraak gehad over de aankopen... Staat dus geheel los van jou en daar hoef je dus ook niet aan bij te dragen. (Sterker nog, voor hetzelfde geld is het helemaal niet nieuw en is je huisgenoot gewoon blut )

Het is begrijpelijk dat je huisgenoot zich ietwat genaaid voelt door de vorige bewoner, maar da's niet jouw pakkie an...
nou ja, wat mij dus dat nare gevoel is, is dat hij volgens mij dus blut is... hij is werkeloos en kwam gisteren (eergisteren gaf ie me dat lijstje) al vragen of ik eventueel alvast er een voorschotje voor had... ik ben zelf student en heb net al een vermogen gestopt in verf, behang etc, en dan komt ie doodleuk alvast vragen voor een voorschotje van iets waar ik sterk mijnt wijfels bij heb. maar is hier ook een rechtsgrond voor?!

@ ARKON, hoe bedoel je?! is dit een sterke hint om naar mijn buurman (die me voerigens wel erg relaxed lijkt) te stappen? . .
put
your
clothes
on!
pi_38762273
Daar is vast geen rechtsgrond voor... jouw directe voorganger heeft immers ook niet betaald aan de rekeningen die de bewoner daarvoor open heeft laten staan...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 11 juni 2006 @ 22:02:10 #13
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_38762310
quote:
Op zondag 11 juni 2006 22:01 schreef Jordy-B het volgende:
Daar is vast geen rechtsgrond voor... jouw voorganger heeft immers ook niet betaald...
en denk je dat ik er goed aan zou doen om naar informatie te vragen bij de huurcorporatie?
put
your
clothes
on!
pi_38762344
quote:
Op zondag 11 juni 2006 22:02 schreef Jerruh het volgende:

[..]

en denk je dat ik er goed aan zou doen om naar informatie te vragen bij de huurcorporatie?
Ik denk niet dat het nodig is... Aangezien jouw voorganger ook niets heeft hoeven te betalen, zou ik het gewoon laten.

Je kan aangeven dat je best bereid bent om mee te betalen aan aankopen in de toekomst, maar dat je niet wenst op te draaien voor aankopen die gedaan zijn voordat jij daar woonde.
  zondag 11 juni 2006 @ 22:05:05 #15
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_38762420
quote:
Op zondag 11 juni 2006 22:02 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het nodig is... Aangezien jouw voorganger ook niets heeft hoeven te betalen, zou ik het gewoon laten.
okay, ik hoop alleen niet dat er daardoor dan wringing ontstaat. hij kwam al naar mij toe, toen hij dat wilde aankaarten van: j-j-j-a mijn o-o-o-ouders vindein eigenlijk wel d-d-d-dat je mee moet b-b-b-betalen hieraan. straks heb ik boze kampers aan mijn deur...
put
your
clothes
on!
pi_38762423
quote:
Op zondag 11 juni 2006 21:56 schreef longinus het volgende:
Dat soort zaken horen in de huur te zitten, niet betalen dus.
Dat is maar net wat de afspraak is. In ieder geval voor de wasmachine. Het lijkt me niet rëeel om te betalen voor de vloer en lampen, maar als er geen afspraak is gemaakt over de wasmachine lijkt het me netjes als je daar een kleine maandelijkse bijdrage voor levert. Overigens is hij waarschijnlijk ook al blij als je op één ding ja zegt.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_38762624
quote:
Op zondag 11 juni 2006 22:05 schreef Jerruh het volgende:

[..]

okay, ik hoop alleen niet dat er daardoor dan wringing ontstaat. hij kwam al naar mij toe, toen hij dat wilde aankaarten van: j-j-j-a mijn o-o-o-ouders vindein eigenlijk wel d-d-d-dat je mee moet b-b-b-betalen hieraan. straks heb ik boze kampers aan mijn deur...
Jij bent toch niet degene die met zo'n onredelijk verzoek komt?

Het risico van z'n ouders aan de deur zou ik gewoon nemen... Je woont dan wel samen in één huis, maar je bent natuurlijk geen filantropische instelling.
  zondag 11 juni 2006 @ 22:14:33 #18
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_38762760
quote:
Op zondag 11 juni 2006 22:10 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Jij bent toch niet degene die met zo'n onredelijk verzoek komt?

Het risico van z'n ouders aan de deur zou ik gewoon nemen... Je woont dan wel samen in één huis, maar je bent natuurlijk geen filantropische instelling.
nou ja, ik ben altijd vriendelijk en zeer zeker te vertrouwen, maar heb geen zin om onnodig voor dingen te betalen. kijk, an sich is het geen verkeerd persoon, hij is op zich wel vriendelijk enzo, maar als mensen op dag 1 al met dit soort dingen komen, ben ik de eerste die het niet zo enorm vertrouwt.
put
your
clothes
on!
pi_38763060
Onzin inderdaad. Waarom betalen voor iets wat er al jaren ligt en waar jij geen gebruik van maakt (niet vrijwillig).

Met die wasmachine is het anders, die gebruik jij natuurlijk wel (die gast kan ook zeggen dat jij er vanaf moet blijven). Ik zou daarvoor inderdaad 'huur' betalen. Geef iets van 40 euro per jaar. Hij blij dat ie' weer 40 euro heeft en jij blij dat je kan wassen.
pi_38763754
jij hebt toch niets te maken met wat hij in het verleden gedaan heeft, en gaat hij dit briefje ook weer aan de volgende bewoner geven. lijkt me niet dat je daar aan mee moet doen
  maandag 12 juni 2006 @ 00:12:46 #21
144541 zwelgje81
http://forum.fok.nl/topic/8562
pi_38766943
Riekt idd naar snel en makkelijk aan geld komen
pi_38767178
Niet betalen. Wasmachine heb je ook niets mee te maken. Uiteraard wel betalen voor gebruik (naar redelijkheid), mits niet verdisconteerd in huurprijs. Rechtsgrond = afwezig.
pi_38767271
Als je er al op ingaat dan moet de prijs wel in verhouding staan tot de waarde van het goed,een vloerbedekking die daar al jaren ligt is door afschrijving praktisch niet meer waard,die wasmachine wel,zag dat je aan een redelijke prijs wil bijdrage maar dat ook het eigendom dan vast moet worden gelegd zodat hij bij verhuizing niet de wasmachine kan meenemen.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_38771428
quote:
Op zondag 11 juni 2006 22:05 schreef Jerruh het volgende:
[..]
Goh, zitten er toch nog nadelen aan de vrijheid van meningsuiting.
Zijn ouders mogen dat wel vinden, feit is dat:

- vorige huurder dit gewoon geweigerd heeft
- je geen inspraak hebt gehad in de keuze (en kosten) van wasmachine, vloer en lampen. Misschien had jij thuis nog wel een wasmachien staan, en moet je nu meebetalen aan die van hem?
- krijg jij dat geld ook weer terug als je eruit gaat? Don't think so.

Kort gezegd: Begrijpelijk dat hij probeert de helft van zijn kosten terug te krijgen, maar hij heeft geen poot om op te staan. Het spul ligt er. Dat soort dingen overleg je samen met de bewoners voordat je het koopt; niet achteraf met andere huurders.

Jij kunt gewoon stellen dat die spullen er waren toen jij in het huis kwam. Dat betekent dat de vorige huurders dit onderling geregeld hebben. Die spullen liggen er dus gewoon voor jouw gebruikt.
Wat nog wel kan is dat een vertrekkende huurder met jou een afrekening maakt. Maar dat is niet gebeurd. Dan is voor jou de kous af.
Als er nu één huurder is die achteraf nog iets met jou wil regelen: Sorry, zo werkt het echt niet.
  maandag 12 juni 2006 @ 09:40:55 #25
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_38771589
Het is wel zo schappelijk om iets bij te dragen.
Zoek uit hoe oud het spul is, haal de afschrijving van de nieuwprijs (een vloer bv lijkt me na een paar jaar nog maar 20 procent waard, een wasmachine 40 procent schat ik), deel dat door het aantal huidige gebruikers en stel voor om jouw deel te betalen. Is heel redelijk en zal je niet meer dan een paar tientjes kosten.

Hij blij, sfeer goed en jij blij dat het allemaal redelijk is verlopen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')