abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38693830
Wie heeft er ervaring met 't NIMA Communicatie A-(examen)?

Ik ben van plan dit examen in december a.s. af te leggen. Aangezien ik geen tijd en geld heb voor het volgen van een cursus, wil ik op basis van zelfstudie een poging gaan wagen.

Heeft iemand dat ook gedaan & is dat gelukt? Welke boeken of cursusmateriaal heb je gebruikt? Hoe lang heb je moeten studeren? Is zo'n examen heel pittig of juist een eitje?

En, als er iemand ook van plan is in december dat examen te maken:
studeer gezellig met me mee !
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_38858916
Niemand ?
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Eddy - 'Madonna, darling
  donderdag 15 juni 2006 @ 19:33:04 #3
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_38893733
Ik heb bijna m'n MBO marketing & communicatie afgerond.
Kan ik dan Nima Communicatie A gaan doen?
pi_38918888
Als richtlijn wordt een havo, vwo of mbo-diploma geadviseerd, maar dat is geen vereiste. Dat examen mag je dus sowieso maken.
Eddy - 'Madonna, darling
  vrijdag 16 juni 2006 @ 18:26:50 #5
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_38925977
Bij welke instelling/bedrijf kun je die cursus volgen/examen doen?
pi_38927499
Ik heb toevallig gisteren NIMA Marketingcommunicatie-B gemaakt.
Vorig jaar heb ik NIMA Marketing A en Nima Communicatie A gedaan.

Alle drie de examens heb ik gedaan via het LOI, zelfstudie dus. Enige verschil met jou is dat ik het materiaal in ordners aangeleverd heb gekregen en dat ik af en toe het huiswerk toe heb kunnen sturen.

Op de website van het NIMA kan je vinden wat de exameneisen zijn voor elk examen. Daar is dus ook een PDFje opgenomen met de exameneisen voor Communicatie A. Hier is ook aanbevolen literatuur opgenomen. De meeste van deze boeken zijn op internet wel goedkoop op de kop te tikken en anders kan je ze bij mijn bieb (Rotterdam) ook allemaal wel huren, maar weet natuurlijk niet of dat in de kleine biebs ook zo is, maar misschien kunnen ze het wel bestellen.

Van alle boeken is volgens mij de belangrijkste Marketingcommunicatiestrategie van Floor en van Raaij. Ook Grondslagen van de Marketing van Verhage is echt een belangrijk werk, maar dan vooral voor de marketingtheorie.

Ik weet niet wat voor opleidingsniveau je hebt, maar heel veel zaken worden binnen het havo ecoomie al wel eens behandeld. Wat je dan ook het beste kan doen is oude tentamens downloaden op de site van het NIMA, dan krijg je een beetje een indruk van de vraagstelling en jouw niveau op dit gebied.

Oja, leer goed want slagingspercentages van NIMA examens zijn vaak erg laag. Voor communicatie A staat het er niet bij, maar voor marketing A waren de slagingspercentages in januari respectievelijk 72% (onderdeel A1: meerkeuze) en 46% (onderdeel A2: cases).
pi_38949258
Geprobeert via LOI, na 3 hoofdstukken afgehaakt want het was mijn economieles uit de derde. En nu ga ik eten!
pi_39001909
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 18:26 schreef Gluckskafer het volgende:
Bij welke instelling/bedrijf kun je die cursus volgen/examen doen?
Het examen kun je alleen bij het NIMA zelf doen.
Een cursus kun je volgen via zelf/thuisstudie (LOI bv) maar ook bij allerlei hogescholen. Dit is allemaal te vinden op de NIMA-site.
Eddy - 'Madonna, darling
pi_39002049
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 19:26 schreef Rian1982v het volgende:
Op de website van het NIMA kan je vinden wat de exameneisen zijn voor elk examen. Daar is dus ook een PDFje opgenomen met de exameneisen voor Communicatie A. Hier is ook aanbevolen literatuur opgenomen. De meeste van deze boeken zijn op internet wel goedkoop op de kop te tikken en anders kan je ze bij mijn bieb (Rotterdam) ook allemaal wel huren, maar weet natuurlijk niet of dat in de kleine biebs ook zo is, maar misschien kunnen ze het wel bestellen.

Ik weet niet wat voor opleidingsniveau je hebt, maar heel veel zaken worden binnen het havo ecoomie al wel eens behandeld. Wat je dan ook het beste kan doen is oude tentamens downloaden op de site van het NIMA, dan krijg je een beetje een indruk van de vraagstelling en jouw niveau op dit gebied.
Bedankt voor je reactie!

Mijn opleidingsniveau is voldoende (vwo + universitaire bachelor op zak), maar ik heb op de middelbare school maar 1 jaartje economie gehad in de 2e en mijn studierichting is ook iets totaal anders.

De examenlijst van het NIMA is behoorlijk lang (angst-inboezemend ). Ik wil ook een LOI-achtige cursus gaan doen, maar die bestaat slechts uit een paar mappen. Staat daar dan wel voldoende informatie in? Hoe lang heb jij moeten studeren voor communicatie A?

Is je NIMA Marketingcommunicatie-B examen trouwens goed gegaan?
Eddy - 'Madonna, darling
pi_39004058
De stof van het LOI is echt voldoende, deze paar mappen bevatten heel veel informatie hoor. Het zijn volgens mij twee mappen voor communicatie A.
Bij de A-examens gaat het vooral om het opdoen van de kennis, je hoeft het nog niet echt te kunnen toepassen. Pas B-examens gaan echt in op het toepassen.

Of NIMA Marketingcomm B goed is gegaan? Ik weet het serieus echt niet. Het bestaat uit twee delen. Het eerste gedeelte ging nog wel goed, maar over het tweede gedeelte kan ik niet zoveel zinnigs zeggen. Helaas nog wel een paar weekjes wachten op de uitslag.
pi_39031614
Ik kreeg toen van LOI een gigantisch dikke map. Er stond echt wel heel veel in hoor!
pi_39041744
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 12:32 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik kreeg toen van LOI een gigantisch dikke map. Er stond echt wel heel veel in hoor!
Aha oke! Ik kan me wat moeilijk voorstellen dat die thuisstudie-lesmateriaal-makers alle stof van de literatuurlijst in die mappen gepropt krijgen. (En als je met een dikke map klaar kunt zijn, zouden er dan mensen serieus die ca. 20 boeken van voor tot achter lezen?)

Ik kan van iemand 2e hands een cursuspakket van de NHA overnemen, ben benieuwd...
Eddy - 'Madonna, darling
pi_39042100
Volgens mij gebruiken ze gewoon de officiele NIMA lesstof.
  woensdag 21 juni 2006 @ 23:48:21 #14
139629 jstylo
Betweter...
pi_39096968
Ik doe nu HBO Commerciele Economie. Ik begrijp dat ik na het afronden van deze studie daarbij ook NIMA A en NIMA B heb afgerond. Ik lees dus wel al die boeken van voor tot achter Patsy_Stone:).Verhage en Floor en van Raaij klinken dus ook inderdaad bekend
Ik heb altijd gelijk...
pi_39102213
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 23:48 schreef jstylo het volgende:
Ik doe nu HBO Commerciele Economie. Ik begrijp dat ik na het afronden van deze studie daarbij ook NIMA A en NIMA B heb afgerond. Ik lees dus wel al die boeken van voor tot achter Patsy_Stone:).Verhage en Floor en van Raaij klinken dus ook inderdaad bekend
Ah gossie
Ga je die NIMA-examens dan nog een keer maken? Of krijg je bij je HBO CE-diploma meteen de NIMA-papiertjes kado? Dat zou wel handig zijn!
Eddy - 'Madonna, darling
  donderdag 22 juni 2006 @ 12:01:31 #16
139629 jstylo
Betweter...
pi_39106929
Wanneer je je HBO CE diploma kunt tonen staat dit gelijk aan NIMA A en NIMA B. Als vervolg kan ik dan bijvoorbeeld ook nog NIMA C halen. Iets wat ik wel ga doen denk ik
Ik heb altijd gelijk...
pi_39107965
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 12:01 schreef jstylo het volgende:
Wanneer je je HBO CE diploma kunt tonen staat dit gelijk aan NIMA A en NIMA B. Als vervolg kan ik dan bijvoorbeeld ook nog NIMA C halen. Iets wat ik wel ga doen denk ik
Dit is niet helemaal juist hoor jstylo.
Je hebt met HBO CE een vrijstelling voor NIMA B1, maar niet voor NIMA B2.

Vrijstellingen
Een HEAO-CE diploma of een bul Bedrijsfeconomie of Bedrijfskunde met afstudeerrichting Marketing levert een vrijstelling op voor de B1 module. Dit betekent concreet dat alleen het behalen van de NIMA Marketing-B2 module recht geeft op een compleet NIMA Marketing-B diploma. Studenten die nog bezig zijn met een van bovenstaande studies kunnen alvast de NIMA Marketing-B2 module behalen (mét extra studentenkorting). Wordt dit met een voldoende afgesloten dan dient, zodra het HEAO-diploma of de bul is behaald, een kopie daarvan opgestuurd te worden naar het NIMA. Het felbegeerde diploma wordt dan automatisch thuisgestuurd.
Bron: http://www.nima.nl

Overigens gelden voor NIMA C behoorlijke heftige eisen om deel te nemen:

Toelatingsrichtlijnen
Diploma NIMA Marketing-B
Diploma HEO-CE
Diploma Wetenschappelijk Onderwijs (universiteit); richtingen Bedrijfseconomie en Bedrijfskunde beide met afstudeerrichting Marketing

Toelatingseis werkervaring
Vier jaar relevante werkervaring waarvan twee jaar in een marketingfunctie op beleidsbepalend niveau

Je kan dus niet zomaar na het HBO beginnen aan NIMA C, eerst werkervaring verkrijgen.
pi_39118961
Rian1982v: Werk of studeer je? In geval 1: Heb je nou echt iets aan die NIMA-diploma's bij een sollicitatie of bij je werkzaamheden?

En NIMA A is dat NIMA Marketing A? Of NIMA Communicatie A, NIMA Marketing A én NIMA Sales A? Er wordt vaak gesproken over "NIMA A", maar hoe zit het precies met die onderverdelingen?
Eddy - 'Madonna, darling
pi_39119257
@Patsy_Stone
Op het moment studeer ik. Ik heb hiervoor echter twee jaar fulltime gewerkt, bij een marketingbureau en bij een uitgeverij. Ik weet wel dat bij sommige bedrijven het NIMA echt heilig verklaart wordt.
Niet zo lang geleden was ik bij een uitzendbureau voor een oriënterend gesprek (voor na mijn studie etc) en toen vonden ze mijn NIMA diplomatjes ook wel heel super. Maar ik denk dat het vooral afhangt met wie je te maken hebt, bij een sollicitatie.

NIMA A staat overigens voor Marketing A, NIMA B voor Marketing B en vanzelfsprekend NIMA C voor Marketing C.
  donderdag 22 juni 2006 @ 23:12:30 #20
139629 jstylo
Betweter...
pi_39132349
Rian1982v, bedankt voor de nog nadere toelichting. Moet ook eerlijk bekennen dat ik me er nog niet zó erg in verdiept had. Wat betreft de strenge toelatingseisen bij Nima C, daar was ik van op de hoogte.

Weet jij ook misch nog wat meer informatie over de master opleidingen die na deze studie mogelijk zijn? Of weet je anders een goede informatieve website waar ik eens kan rondsnuffelen?
Ik heb altijd gelijk...
pi_39132787
Volgens mij geven ze aan de EUR een master marketing; mijn nichtje doet die volgens mij.
Simpele google levert het volgende resultaat op que websites: http://www.theofficialmasterguide.nl/nl/
Hoop dat je er wat aan hebt.

Ik zou trouwens als ik jou was wel je B helemaal compleet maken. Zoveel kost het niet (zolang je student bent, krijg je korting) en omdat je toch al in de stof zit, moet het voor jou goed te doen zijn.
  donderdag 22 juni 2006 @ 23:25:56 #22
139629 jstylo
Betweter...
pi_39132935
Dat lijkt me inderdaad ook wel handig. Gewoon voor het complete plaatje. Zo is het net alsof je maar een halve module afsluit. Er is dus nog meer erna

Erg snelle reactie trouwens

Ik ben nog niet echt over uit of ik gelijk een Master erachteraan wil doen, of eerst gaan werken. Ik ben bang dat wanneer ik daar voor kies je nooit meer stopt om de master daadwerkelijk te gaan doen, en deeltijd is echt niet te doen denk ik, aangeziein je ook nog een prive leven hebt
Ik heb altijd gelijk...
pi_39133225
Ja het is waar je prioriteiten legt. Als ik kijk naar mijn eigen situatie dan ben ik behoorlijk blij dat ik twee jaar geleden de stap heb genomen om weer te gaan studeren. Die stap was inderdaad niet makkelijk: ik werkte inmiddels 2 en half jaar fulltime, had een behoorlijk goede functie weten te vinden en verdiende ook nog eens lekker. Daarbij had ik een auto van de zaak, behoorlijk relaxed!
Toch vond ik het altijd doodzonde dat ik wegens (psychische) problemen mijn studie niet had weten af te ronden. Ik wist dat ik goed kon leren, was daarbij nog eens hardstikke jong (21 jaar) en zag mezelf echt niet altijd in dezelfde salesfuncties blijven hangen.
Die stap om weer te gaan studeren is voor mij echt perfect geweest. Ik studeer nu fulltime Communicatie. Doe een studie die ik echt leuk vind. Daarnaast maak ik mijn studie af waar ik tijdens mijn werk mee begonnen was (HBO Marketing via het LOI). Bij die laatste studie zitten dus de modules NIMA Marketing A en B, NIMA Communicatie A en NIMA Marketingcommunicatie B.
Tuurlijk zijn dit voor mij vier behoorlijk zware jaren: twee studies, een bijbaantje en daarnaast ook een huishouden (woon samen), maar ik onthoud maar dat ik dalijk twee diploma's heb en dat ik met mijn nima-pakketje dat ik dan ook heb zeker een waanzinnige baan moet kunnen vinden.
Zoals je ziet: het is een kwesties van keuzes maken. Maar wanneer je veel waarde hecht aan je privéleven qua vrienden etc dan lijkt deeltijd studeren me inderdaad behoorlijk zwaar. Ik heb op het moment de sociale contacten ook een klein beetje op een laag pitje staan, omdat het gewoon simpelweg niet anders gaat.

Zat achter de computer, vandaar zo snel
  donderdag 22 juni 2006 @ 23:39:42 #24
139629 jstylo
Betweter...
pi_39133432
Wat betreft het priveleven.Het is vooral zo dat wanneer jij 40 uur per week werkt en je komt 'savonds thuis, je echt over enorm veel discipline en wilskracht moet beschikken om dan ook nog eens verder te gaan met studie. Je houdt echt geen tijd over meer. Niet dat dat onmogelijk is en dat ik het niet zou kunnen, maar denk dat het niets voor mij is. Ik kan denk ik beter alles achter elkaar doorlopen .

Ik begrijp in ieder geval dat aan het NIMA-A en NIMA-B (compleet) pakket erg veel waarde wordt gehecht in het bedrijfsleven. Dus daarna werkervaring opdoen en eventueel nog NIMA-C halen is wel aan te raden? Of in ieder geval A+B(compleet)?
Hoe lang duurt het tweede deel van NIMA B dan?

Naja gelukkig heb ik nog even de tijd om hier allemaal over na te denken, maar als je al goed weet wat je voor ogen hebt werkt dat wel makkelijker en gerichter:)

Knap dat je de twee studies combineert. Het zijn niet de lastigste opleidingen maar qua hoeveelheid wel enorm veel. Doe je goed dus.
Ik heb altijd gelijk...
  donderdag 22 juni 2006 @ 23:41:17 #25
139629 jstylo
Betweter...
pi_39133475
En nog een vraag terzijde. Wat als je na je studie een Master of marketing afrond. Heeft dit ook nog enige waarde qua NIMA papieren en richtlijnen?
Ik heb altijd gelijk...
pi_39133620
Ik denk dat je qua NIMA B gewoon de studiestof eens moet downloaden van NIMA-site. De meeste boeken zal je wel kennen van je opleiding. Of probeer via marktplaats ofzo een map van het LOI op de kop te tikken. Kan niet precies aangeven hoe lang je bezig zal zijn; met CE heb je natuurlijk al een ondergrond. LOI zet er 12 maanden voor, maar denk dat je dat met een CE ondergrond toch veel sneller moet kunnen.

Voor wat betreft NIMA C. Tuurlijk is dit mega geweldig als je het haalt hoor, maar ik zou die plannen voorlopig nog maar beetje naar achter schuiven. Je kan hier toch pas aan beginnen als je over de benodigde werkervaring beschikt.
  donderdag 22 juni 2006 @ 23:47:55 #27
139629 jstylo
Betweter...
pi_39133688
De studie van NIMA B(2) is dus eigenlijk een soort van zelfstudie die je eigenlijk in je eigen tempo af rondt?

NIMA C is inderdaad voor in een verre toekomst:).

Als ik er zo nu over nadenk zou een logische stap zijn:

Nima B(2) tijdens de opleiding CE nog proberen te behalen, en na de opleiding en NIMA B2, een master te volgen?
Ik heb altijd gelijk...
  donderdag 22 juni 2006 @ 23:50:49 #28
139629 jstylo
Betweter...
pi_39133777
Ikzie hier trouwens (http://www.ncoi-business-school.com/cms2006/opleidingen.php?var_content=850) dat de opleiding NIMA B hier slechts 8 maanden duurt , en dat is dus zowel deel 1 als 2?
Ik heb altijd gelijk...
pi_39141310
NIMA B is inderdaad goed te doen via zelfstudie, maar je kan er ook een cursus met les voor volgen bij SRM bijvoorbeeld, maar zelfstudie is goed te doen.
Je doet het natuurlijk in je eigen tempo. Die 8 maanden van NCOI zijn voor zowel deel 1 en deel 2. Je doet bij het NIMA s'ochtends examen voor deel 1 en s'middags voor deel 2. Jij kan dus vrijstelling aanvragen voor deel 2 (zie daarvoor www.nima.nl).

Ik zou inderdaad NIMA B2 tijdens je opleiding proberen te behalen, want dan krijg je korting op het examengeld.
  vrijdag 23 juni 2006 @ 13:40:30 #30
139629 jstylo
Betweter...
pi_39147207
Ik denk indd dat ik B2 ga halen en daarna gewoon werken. Dan heb ik NIMA A + B Compleet. Dat lijken me ook wel leuke papiertjes toch
Ik heb altijd gelijk...
pi_39718109
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 23:22 schreef Rian1982v het volgende:
Zoveel kost het niet (zolang je student bent, krijg je korting)
Ik wil me inschrijven voor het Communicatie-A examen, maar ik kan niks vinden over studentenkorting... Weet jij hoe dat zit?
Eddy - 'Madonna, darling
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')