abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38676657
Ik heb van die standaard grijzig/wittige deuren binnen in mijn huis (van die echte huurhuisdeuren van een soort kunststof, met karton aan de binnenkant enzo). Nou zijn er twee die het niet meer 'doen'. Ze klikken niet meer dicht. Het dingetje (hoe heet dat in vedesnaam? ) dat normaal gezien in het 'slot' zou moeten vallen, zit vast in de positie waar hij normaal in zit als je de klink naar beneden doet. Het lijkt er echter op dat je die sloten niet uit de deur kunt verwijderen. Er zitten wel schroeven in, maar als je die er allemaal uitdraait, kun je het slot er niet uithalen, zo lijkt het. Grafiet heeft ook weinig of geen effect. Moet ik nou nieuwe deuren kopen of kun je die sloten er wel degelijk uit verwijderen om ze te smeren o.i.d.?

Zo'n soort deur dus:

pi_38676777
Als je dat 'ding' eruit trekt, gaat dat dan stroef of juist makkelijk?
Gaat de klink ook vanzelf weer omhoog?
pi_38676850
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 23:21 schreef SuperBosch het volgende:
Als je dat 'ding' eruit trekt, gaat dat dan stroef of juist makkelijk?
Gaat de klink ook vanzelf weer omhoog?
De klink gaat vanzelf weer terug, maar dat dingetje blijft hangen. Ik kan het er wel terug uit trekken, maar het gaat heel stroef.
pi_38676967
Kan zijn dat het veertje gaar is, maar wat ook kan, is dat hij een tijdje moeilijk heeft gedaan (geklemd) en dat er elke keer wat verf/lak/metaalschaafsel mee terug kwam bij het open doen, en dat dat nu tussen de pen (dat driehoekige ding dat klikt) en de huls zit.
Ik zou ff een stofzuiger op de pen zetten (zo min mogelijk lucht erlangs laten gaan), en daarna wat kruipolie erin laten lopen. Die pen dan heen en weer bewegen tot hij weer wat soepeler gaat.
Als de deur open is, gaat hij dan wel wat gemakkelijker?

Groeten, Joris
Da gao nie nou!
pi_38677074
Wat is de 'pen'? Is dat dat dingetje?

Kruipolie valt te proberen inderdaad.

Ik heb mijn huis te koop staan en ik vind het niet netjes om ze zo achter te laten. Maar om nou nieuwe deuren te gaan kopen... Die dingen kosten minimaal 150 euro ofzo...
pi_38677264
Oh, en hij gaat niet gemakkelijker als de deur open is. Hij zit gewoon 'klem', ergens aan de binnenkant.
pi_38677441
Is de klink 'lam' of kan je die normaal bewegen? Is de deur wel recht? Verder kan ik me niet voorstellen dat zo'n deur 150 euro kost. Ik denk dat je bij een beetje bouwmarkt voor 35 euro een kunstof opdekdeur hebt.
pi_38678172
Misschien moet je ook de veer erin vervangen. Als hij al een tijdje erg moeilijk gaat, dan zal alleen kruipolie niet helpen denk ik, en zou ik ook ff daarna de sterkte van de veer checken.
Da gao nie nou!
pi_38681600
.
en éen pufje grafiet dan ? ipv . kruipolie ?

Doet hier altijd wonderen...
pi_38681944
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 23:18 schreef Isegrim het volgende:
...Grafiet heeft ook weinig of geen effect...
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 04:26 schreef AnneX het volgende:
en éen pufje grafiet dan ?
En het is Martijn77 niet eens
pi_38683274
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 00:02 schreef vigier het volgende:
Misschien moet je ook de veer erin vervangen. Als hij al een tijdje erg moeilijk gaat, dan zal alleen kruipolie niet helpen denk ik, en zou ik ook ff daarna de sterkte van de veer checken.
Die veer kan ik naar ik aanneem alleen vervangen als ik het slot eruit kan krijgen? Dat lukt dus niet...

De klink kan ik wel normaal bewegen.
pi_38683581
Het mechanisme in je deur heet een loopslot. Het ziet er zo uit:

De dagschoot bij jouw zit dus vast. Als je het slot er uit wilt halen zul je de 2 schroeven aan de voorkant (de sluitzijde) er uit moeten draaien. Onder in je deurkruk zit ook een schroefje of een klein soort spijkertje als je dit er uit hebt komt je deurkruk los te zitten. Deze kun je dan er af trekken. Dan zie je de stift. Deze moet er ook uit. Deze steekt door je deur en je slot heen. Als je deze er uit hebt kan het slot pas uit de deur. Soms zit het door verf nog een beetje vast.
pi_38683634
Ha, nu weet ik hoe dat ding heet, stoer.

Ik heb al die zooi er al eens uitgehaald, inclusief te stift, maar ik kreeg er geen beweging in... Ga het nog wel eens proberen...
pi_38683987
Waarom een hele deur vervangen je kan toch ook alleen het loopslot vervangen?
Bram! Boterham!
pi_38684037
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 09:40 schreef lj_lightning het volgende:
Waarom een hele deur vervangen je kan toch ook alleen het loopslot vervangen?
Als ik dat eruit krijg wel ja.
pi_38684090
zo'n slot koop je voor nog geen tien euro bij de bouwmarkt. Neem wel de oude mee want je hebt veel verschillende soorten.
pi_38684211
Vergeet het dus maar. Dat slot zit zo stijf in die deur vast, daar krijg ik geen enkele beweging in.
pi_38684309
Fotootje:

Dat ding zit echt muurvast tussen dat pershout. Zit geen enkele beweging in en het gat is zo klein dat ik ook niet de ruimte heb om fatsoenlijk kracht te zetten.
pi_38684410
Slotplaat is volgens mij verlijmd, want ook daar zit geen beweging in...
pi_38685211
Post eens een foto van de slotplaat?
pi_38685325
Schroevendraaier door het stiftgat steken, aan weerskanten beetpakken en het slot eruit trekken.
pi_38685342
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:28 schreef Ron321 het volgende:
Schroevendraaier door het stiftgat steken, aan weerskanten beetpakken en het slot eruit trekken.
Dacht je dat ik dat niet geprobeerd had?
pi_38685430
pi_38685518
Nee, want dan was dat slot er wel uit geweest
pi_38685533
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:35 schreef Ron321 het volgende:
Nee, want dan was dat slot er wel uit geweest
Niet dus. Er is geen millimeter beweging in te krijgen.
pi_38685929
Ga ff bij de Praxis kijken voor een nieuwe deur. Ze houden nu "De nationale deurenweken"
pi_38685947
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:50 schreef Conflict het volgende:
Ga ff bij de Praxis kijken voor een nieuwe deur. Ze houden nu "De nationale deurenweken"
Serieus?
pi_38686130
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:51 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Serieus?
Ja, ik ging ff voor je kijken wat een deur zou kosten en toen zag ik dat op de site van de Praxis. Maar er stond niet zo'n deur in het krantje.
pi_38686656
Wat zit er voor klein vierkant gaatje in de slotplaat? Wat gebeurt er als je daar iets insteekt, duw je dan het slot eruit?
pi_38686658
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:57 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ja, ik ging ff voor je kijken wat een deur zou kosten en toen zag ik dat op de site van de Praxis. Maar er stond niet zo'n deur in het krantje.
Het hoeft niet per se dezelfde te zijn natuurlijk.

Iemand nog info over hoe je zo'n deur opmeet? Ik zag op deurensites allemaal onbekende termen als 'stomp' en nog wat dingen.
pi_38686727
Neem je deur mee en vergelijk.
pi_38686743
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:13 schreef Marsepein het volgende:
Wat zit er voor klein vierkant gaatje in de slotplaat? Wat gebeurt er als je daar iets insteekt, duw je dan het slot eruit?
Als ik daar een schroevendraaiertje in steek, dan zit er een soort veermechanisme. Iets wat ik in kan duwen. Maar er gebeurt verder niks.
pi_38686752
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:15 schreef Marsepein het volgende:
Neem je deur mee en vergelijk.
Ik heb alleen een fiets.
pi_38686766
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:29 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dacht je dat ik dat niet geprobeerd had?
Maar niet je duimen op de slotplaat gehouden he?
pi_38686791
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:15 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Als ik daar een schroevendraaiertje in steek, dan zit er een soort veermechanisme. Iets wat ik in kan duwen. Maar er gebeurt verder niks.
Dus dat induwen en dan met de schroevendraaier door het slotgat en trekken, is dat een optie?
pi_38686810
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:15 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Maar niet je duimen op de slotplaat gehouden he?
Ik mag een vrouw zijn, ik ben niet achterlijk.
pi_38686837
Het is niet toevallig een 3 puntsslot? Dus boven en onder ook een schoot of haak?
pi_38686843
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:16 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dus dat induwen en dan met de schroevendraaier door het slotgat en trekken, is dat een optie?
Ik betwijfel het. Die slotplaat zit gewoon vastgelijmd, dus zolang die er niet af is, wil het slot er ook niet uit.
pi_38686854
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:17 schreef Marsepein het volgende:
Het is niet toevallig een 3 puntsslot? Dus boven en onder ook een schoot of haak?
Niet dat ik weet / kan zien.
pi_38686890
Goed, dat kun je het slot nog laten schrikken.

Schroevendraaier door het slotgat, aan 1 kant trekken, en de andere kant met de hamer er uit tikken. Geen ferme rotklap, maar kleine tikjes met beleid.
pi_38686926
Heb je 2 lijmklemmen?
pi_38687365
Dat vierkant gaatje in het midden is of voor het omdraaien van de dagschoot (als je deur de andere kant opscharniert) Of een gaatje naar de veer om er olie in te kunnen spuiten..

Maar idd schroevedraaier door het stift gat heen en met een hamer wat klopjes geven. Als het dan nog niet gaat geef een een paar kloppen op de voorkant waar de dagschoot zit zelf.

Helpt dat nog niet: het gat waar de stift in gaat is erg groot. Geef via dat gat eens een klp op de slotkast aan beide kanten. Moet er uit kunnen.

Voor een andere deur. Jij hebt een opdek deur geen stompedeur. Meet de hoogte en de breedte van je deur en ga daarmee naarn de winkel. Het meten doe je zonder de opdekrand.
pi_38700527
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:32 schreef tnimble het volgende:
Dat vierkant gaatje in het midden is of voor het omdraaien van de dagschoot (als je deur de andere kant opscharniert) Of een gaatje naar de veer om er olie in te kunnen spuiten..

Maar idd schroevedraaier door het stift gat heen en met een hamer wat klopjes geven. Als het dan nog niet gaat geef een een paar kloppen op de voorkant waar de dagschoot zit zelf.

Helpt dat nog niet: het gat waar de stift in gaat is erg groot. Geef via dat gat eens een klp op de slotkast aan beide kanten. Moet er uit kunnen.

Voor een andere deur. Jij hebt een opdek deur geen stompedeur. Meet de hoogte en de breedte van je deur en ga daarmee naarn de winkel. Het meten doe je zonder de opdekrand.
Wow, jij bent een echte deurenexpert. De hamertechniek ga ik nog proberen.

De opdekrand is dat randje dat over de deurstijl heenvalt?
pi_38703164
Inderdaad.
pi_38703211
Dan ga ik even gebruik maken van de Nationale Deurenweken denk ik.
pi_38703370
Opdekrand is inderdaad de rand die over het kozijn/deurstijl heen valt. En de afmetingen daarvan zijn niet belangrijk, maar het stuk dat BINNEN de deurstijl moet vallen natuur wel... vandaar dat de afmetingen van de deur daarop bepaald worden
Da gao nie nou!
pi_38703415
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 19:21 schreef vigier het volgende:
Opdekrand is inderdaad de rand die over het kozijn/deurstijl heen valt. En de afmetingen daarvan zijn niet belangrijk, maar het stuk dat BINNEN de deurstijl moet vallen natuur wel... vandaar dat de afmetingen van de deur daarop bepaald worden
Okee dan. En een stompe deur is zo'n deur die geen opdekrand heeft en helemaal binnen de deurstijl valt?
pi_38706364
Inderdaad.
pi_38706579
Je snapt em helemaal!
Let er daarnaast op dat je een opdekdeur niet zelf smaller kunt maken, hij moet dus in een keer passen.
Ook niet onbelangrijk: koop een deur met de juiste draairichting. (niet van belang bij een stompe binnendeur) De deur die je zelf als eerste postte is een RECHTS-draaiende opdek deur.
pi_38706960
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 20:59 schreef HandigeHenk het volgende:
Je snapt em helemaal!
Let er daarnaast op dat je een opdekdeur niet zelf smaller kunt maken, hij moet dus in een keer passen.
Ook niet onbelangrijk: koop een deur met de juiste draairichting. (niet van belang bij een stompe binnendeur) De deur die je zelf als eerste postte is een RECHTS-draaiende opdek deur.
Zo snugger ben ik dan ook wel weer hoor.

Ik heb zelf een linksdraaiende opdekdeur.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 23:34:28 #51
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38711166
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:20 schreef Marsepein het volgende:
Heb je 2 lijmklemmen?
Wat wil je daarmee gaan doen? Dat met die schroevendraaier zou ik ook doen maar met lijmklemmen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38711642
pen door het stiftgat, een pijp/stuk hout parallel aan die pen maar dan tegen de kant van de dagschoot. Aan beide kanten een lijmklem (en dan niet van die prut dingen nemen die je met 1 hand kunt spannen, maar fatsoenlijke met schroefdraad) over de pen en pijp. Als je het een beetje parallel houdt, dan blijft het stabiel.
Door de lijmklemmen aan te draaien "pers" je het binnenwerk eruit.

Topidee van Marsepein!
Da gao nie nou!
pi_38711699
Da's niet eens zo'n slecht idee.
pi_38712096
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 23:54 schreef vigier het volgende:
pen door het stiftgat, een pijp/stuk hout parallel aan die pen maar dan tegen de kant van de dagschoot. Aan beide kanten een lijmklem (en dan niet van die prut dingen nemen die je met 1 hand kunt spannen, maar fatsoenlijke met schroefdraad) over de pen en pijp. Als je het een beetje parallel houdt, dan blijft het stabiel.
Door de lijmklemmen aan te draaien "pers" je het binnenwerk eruit.

Topidee van Marsepein!
Exactomundo, dat was ik van plan. Let alleen goed op dat je de opdekrand niet beschadigd. Dus goed in de gaten houden wat er gebeurd!
pi_38715533
Ik heb besloten om maar voor de nieuwe deur te gaan. De prijzen vallen me nogal mee en de huidige deur heeft ook enkele andere beschadigingen.

Wel bedankt allemaal, ik heb veel geleerd over deuren.
pi_38715580
Nog één vraagje... Hoe zit het met de scharnieren? Zitten die al op een deur die je koopt? Ik heb namelijk een metalen deurstijl, dus ik kan niet zomaar nieuwe scharnieren plaatsen. Of zitten er geen scharnieren op en kan ik die van de oude deur erop zetten?
pi_38759786
De nieuwe deur heeft nog geen scharnieren. De scahnieren van de oude deur zul je moeten overzetten of vervangen door type scharnier wat op je kozijn aansluit kwa type / model / afmetingen.
pi_38759848
Dat zei mijn pa ook al. Ik neem de scharnier wel mee naar de winkel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')