Ik heb de laatste tijd veel aan mijn hoofd gehad en het heel druk gehad met veel dingen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 18:11 schreef DeSiever het volgende:
Jammer hoor, dat het zo moet.
Hai.. goed om van je te horen. Ik hoop dat je weer in rustiger vaarwater bent..quote:Op zondag 8 oktober 2006 15:14 schreef Marjonijntje het volgende:
[..]
Ik heb de laatste tijd veel aan mijn hoofd gehad en het heel druk gehad met veel dingen.
Hierdoor had ik nog niet de tijd gehad om er even rustig voor te gaan zitten.
Maar ik heb de dvd nu bekeken, best leuk om te zien
Heb net drie stukjes van het nieuwe album op de site gehoord, ben erg benieuwd naar het album. De hoes is inderdaad erg mooi.
Dat is het punt niet... Ik ben ook liefhebber van Boeijen en genoot van zijn theaterconcerten. Maar met 30 nieuwe nummers werk je overkill in de hand. Geen luisteraar kan 2 CD's en 1 DVD goed in zich opnemen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 07:45 schreef DeSiever het volgende:
Ik ben nergens bang voor, hij heeft ook al vrij lang geen album meer uitgebracht en de nummers tijdens de tour waren stuk voor stuk prachtig.
quote:Uiteindelijk is As een dubbelcd geworden plus aanvullende dvd. Op de 2-cd staan 20 nieuwe liedjes, waaronder samenwerkingen met de originele Frank Boeijen Groep, 2 liedjes met Stef Bos, 1 met Daniël Lohues en 1 met Henk Hofstede
quote:Frank Boeijen heeft een nieuw album. Een dubbel-cd met 20 nieuwe liedjes en een DVD met nog meer nieuwe liedjes. De componist, tekstschrijver, dichter en popster loopt het restaurant van concertzaal de Vereeniging in Nijmegen binnen. Na zijn grote zwarte Christian Dior zonnebril te hebben afgezet, gaat hij zitten voor een gesprek over As. Het is het eerste interview naar aanleiding van het nieuwe album en hij verontschuldigt zich alvast voor zijn onwennigheid.
We zitten hier in De Vereeniging. Is dit een speciale plek voor je?
"Ja, we hebben hier natuurlijk veel gespeeld. Nijmegen is een gehavende stad. Het is volledig verwoest in de Tweede Wereldoorlog. Een foutje van de Amerikanen dat de Duitsers hebben afgemaakt. Als je naar buiten kijkt, zie je wat ze er nu van gemaakt hebben. Verschrikkelijk."
Je hebt je hele leven in Nijmegen gewoond toch?
"Ja. Ik wilde vroeger natuurlijk graag in Amsterdam gaan wonen. In de jaren '80 is het er bijna van gekomen. Ik had een huis gekocht in de Vossiusstraat. Aan het Kronenburg-, ik bedoel natuurlijk Vondelpark (lacht). Toen werd er direct ingebroken in mijn auto. De agent op het politiebureau zei 'Meneer Boeijen, komt u hier niet wonen want bekende mensen worden hier ontvoerd'. Dit was niet de belangrijkste reden dat het niet door ging hoor. Ik heb wel heel lang woonruimte gehad in België en Frankrijk, maar de basis blijft Nijmegen."
Vanaf 13 november is je nieuwe album verkrijgbaar. Ik hoorde dat het de bedoeling was een 3cd uit te brengen. Het is uiteindelijk een 2cd plus DVD geworden. Is de DVD meer dan een bonus-DVD?
"Een vriend van me, die mij vaker gefilmd heeft, was er steeds bij. We hadden dus veel beeldmateriaal. Op de DVD staan ook de nummers die niet op de cd zijn terug te vinden."
Je hebt de nummers de afgelopen 3 jaar geschreven. Je had waarschijnlijk gigantisch veel materiaal. Is het dan lastig om te bepalen welke liedjes af gaan vallen?
"Ja. Nou ja, het is eigenlijk allemaal gekomen omdat mijn vorige platenmaatschappij een driedubbel-cd (Toen en Nu red.) uitbracht. Ik zat in het café en toen zei ik 'er komt nog een 3cd uit, maar dan met nieuwe liedjes'.
En toen moest je je daar wel aan houden?
"Ja (lacht), er is de laatste 3 jaar natuurlijk heel veel gebeurd. Er waren heel veel liedjes en ik heb met heel veel verschillende mensen gewerkt. Uiteindelijk leek een 3cd me toch wat veel voor de luisteraar. Het is wel grappig, ik ga het nu in alle interviews hebben over wat het niet geworden is."
Ik hoorde ook dat er liedjes gepland stonden met Mathilde Santing. Hebben die het niet gehaald?
"Dat is een ander verhaal. We hebben samen een tournee gedaan. Dat hele optreden is gefilmd dus misschien komt daar nog wel een DVD van.
Maar we moeten het dus NIET hebben over wat het uiteindelijk niet geworden is."
Okay, je hebt WEL samengewerkt met de Frank Boeijen Groep. Was het lang geleden dat jullie samen iets gedaan hebben?
"Ja, een oude liefde hè? Mijn idee was een verzamelplaat te maken van nieuwe liedjes met mensen waarmee ik in de afgelopen 20 jaar heb samengewerkt. Maar dat met de Frank Boeijen Groep was een ander verhaal. Toen Nijmegen 2000 jaar bestond deden we mee aan een Nina Simone project. Nina Simone heeft in Nijmegen gewoond, wist je dat? We hebben I Shall Be Released, een nummer dat ooit door Bob Dylan is gedaan, opgenomen. Daar waren we eigenlijk heel snel mee klaar en toen hadden we zoiets van 'laten we dan maar iets nieuws doen'. Zo is het gekomen."
Het eerste nummer op het album, Aan De Bezitters Van Een Ziel, is een van de nummers die je met de Frank Boeijen Groep hebt opgenomen. Een sterke opening van het album.
"Ja, dat nummer heb ik geschreven naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh. Voor het 'verbroederingsconcert'. Dat was op een heel koude novembermiddag op het Museumplein in Amsterdam. Het was een van de merkwaardigste middagen die ik heb meegemaakt. Ik had die morgen een tekst geschreven om daar voor te lezen. Toen ik daar aan kwam zei de organisator 'een ding, er wordt niks voorgelezen of gezegd'. Ik moest en zou komen om Zwart Wit te spelen. Ik heb het dus toen maar niet voorgelezen maar wel in de tournee daarna. Er is in dit land natuurlijk heel veel gebeurd de laatste jaren. Een politieke moord en daarna een moord op een regisseur."
Met dat nummer wilde je aangeven dat je je niet meer thuis voelde in Nederland?
"Ja, absoluut. Ik vond dat er echt een hele merkwaardige sfeer was ontstaan. Ik denk dat dat voor heel westerse landen geldt na de aanslagen in New York. Het dreigde helemaal verkeerd te gaan. Ik heb wel het idee dat het nu beter gaat. Je hoort er niet zoveel mensen meer over. Moet je net mij hebben."
quote:Frank Boeijen
As (V2)
Dat Frank Boeijen op As bepaald niet kiest voor pakkende melodieën, is op zich niet erg. Wel dat de maar liefst twintig nummers vrijwel zonder uitzondering te lang duren en maar voort blijven kabbelen. De aandacht gaat zo vooral uit naar Boeijens teksten en zijn stem, maar zingt voor zijn doen vlak. En zijn engagement is terug, in de vorm van afkeer van een in zichzelf gekeerd land, maar mooie zinnen levert het nauwelijks op. Wel soms ronduit lelijke ('Hij volgt dat wat onzichtbaar is'). As, kortom, verdient het lot van de vergeten plaat.
(Leon Verdonschot)
Ik ben juist geneigd tot een tegenovergestelde mening.quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:58 schreef Wepeel2 het volgende:
Ik luister hem nu. Ik heb hem eerst maar even gedownload, ook omdat ik gewoon nieuwsgierig was welke richting hij is opgegaan. Maar het lig gewoon t in het verlengde van z'n laatste werk. Ik heb nog niet alles gehoord, maar tot nu toe vind ik het wel ok klinken. Ik vind er ook wel goede melodien in zitten. Het zijn geen standaard popliedjes nee, maar daarom vind ik Frank solo ook leuker dan met de Frank Boeijen groep.
Dat zal ik doen als ik het album beter gehoord hebquote:Op vrijdag 10 november 2006 21:17 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Marjonijntje, zou je nog iets uitgebreider kunnen 'recenseren'?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |