Oef, dat valt me nog vies tegen zeg dat macrofotografie met DSLR
![]()
ik ben super blij met deze lens, echt zwaar vind ik em ook niet, had em zwaarder verwacht.
Met compact ging het wel makkelijker, maar zat je dan ook met kleine 35mm, en je weet het wel, hoe mee je inzoomd, hoe sneller de lens je trillingen gaat waarnemen, dus 35mm tegenover 150mm, dat scheelt nogal.
Ik ben zonet even wezen schieten, ik dacht in het begin van, dat zal een makkie worden, maar ik weet nu wel dat het behoorlijk pittig is om een goeie scherpe macro foto te nemen. Elke mm die je naar voren of naar achteren maakt pakt die, dus je moet op tijd klikken voor het te laat is, het is dan ook aan te raden om een paar achter elkaar te klikken, op deze manier zal je altijd wel een goeie foto hebben.
Ik las in het begin dat veel mensen handmatig scherp stellen met macrofotografie, ik dacht: Wat een gedoe, wat een onzin
![]()
maar nu ik heb heb geprobeert begrijp ik wel heel goed waarom. Je moet echt constant scherp stellen en zorgen dat je op tijd gaat klikken anders loop je je kans voorbij. Vooral bij bijen is dit erg moeilijk, ze bewegen constant, dus je moet dan ook echt concentratie erbij hebben anders zal het zeker niet gaan lukken.
De lens zelf: Zeer goeie kwaliteit, zowel de foto's als de lens zelf, hij is redelijk zwaar maar lichter dan ik zelf had verwacht. Voor de rest geeft deze lens echt prachtige kleuren die ik met de andere 2 lensen eigelijk nooit eruit heb gekregen, vaag maar waar. Ik denk dan ook dat Sigma lenzen dan ook wel beter zijn dan de Nikon lenzen maar goed dit is een ander verhaal. Het automatisch scherp stellen gaat erg lekker, maar dit is meer voor vogels etc, voor bijen, vlinders en andere kleine dieren is handmatig zeer aanbevolen, ook handmatig scherp stellen gaat erg prettig. Er zit ook een zonnekap bij, maar die heb ik eigelijk niet gebruikt, ik denk zelfs dat die de dieren gaat storen en zelfs in schaduw gaat brengen. Ik zal straks een paar foto's hier posten, misschien dat ik ze ook op mijn website zet, maar echter ben ik bang dat ik dit nog niet zal gaan doen aangezien het echt pittig is om een perfecte foto te maken.
De foto's:
1#
![]()
2#
![]()
3#
![]()
4#
![]()
5#
![]()
6#