abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38643658

De (voorlopige) OP van de [Javascript] voor dummies reeks.
Hier kan je alle vragen stellen over Javascript en alles wat er mee te maken heeft.

Heb je een probleem, post dan ook even de code waar het probleem zit Zo kunnen we je beter proberen te helpen.

Vorige delen:
[Javascript] voor dummies - Deel 1
[Javascript] voor dummies - Deel 2
[Javascript] voor dummies - deel 3
[Javascript] voor dummies - deel 4

Handige links:
Quircksmode Javascript
Javascript Cheat Sheet
Mis je een link? Geef even een gil in het topic

Tutorials:
W3Schools Javascript
W3Schools AJAX

Laatste posts uit het vorige topic:
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 00:35 schreef SuperRembo het volgende:
Ik denk dat het opvragen van de positie niet klopt. Hoe dat beter kan kan je bijvoorbeeld lezen op Quirksmode.org.
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 00:54 schreef fokME2 het volgende:
Ik heb Quirksmode etc al doorgelezen.
Deze manier van opvragen gebruikte ik al, toen ik objecten manipuleerde via getElementById.
http://dev.rnabv.nl/drag_id/drag.html

Maar nu maak ik de objecten aan met javascript, ik heb het gevoel dat het daar aan licht, maar ik weet niet wat ik er aan moet doen.
Deze OP: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Javascript

[ Bericht 22% gewijzigd door fokME2 op 08-06-2006 21:53:35 ]
pi_38644460
ik zou zeggen ga em maken..

en misschien kom ik nog wel meer dingen m.b.t. AJAX (wil ook de upload eens proberen, en dan wanneer hij upload, een loading ding laten zien , of beter een progessbar)
pi_38645498
@fokME2:
Deze http://dev.rnabv.nl/drag_id/drag.html werkt nu toch goed in Firefox en Internet Explorer?
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_38646302
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 01:37 schreef mschol het volgende:
ik zou zeggen ga em maken..

en misschien kom ik nog wel meer dingen m.b.t. AJAX (wil ook de upload eens proberen, en dan wanneer hij upload, een loading ding laten zien , of beter een progessbar)
Dat is zeker interresant
pi_38646335
tvptje!
pi_38649921
tvp, zou zeggen fokme2, maak er zelf 1
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_38661528
Ik zal komende week is wat prutsen voor een OP.

@SuperREmbo:
Ja, dat klopt, maar het enige verschil tussen:
http://dev.rnabv.nl/drag_id/drag.html en http://dev.rnabv.nl/drag.html is als het goed is de declaratie van het object. Bij /drag_id/drag.html staan de divs al in de htmlcode en worden deze mbv van docuemten.getElementById aangeroepen.
Bij /drag.html worden de divs ook gegenereerd met behulp van javascript.

Ik snap echter niet dat dat effect heeft op de werking?
pi_38661861
Waarom geef je jouw divs dan ook niet een id mee?

obj.setAttribute('id',divIdName);
pi_38667742
Vraagje: ik heb een upload-script waarmee bestanden kunnen worden geupload (dûh). Maargoed, als er op Submit wordt geklikt zou ik graag een animated gifje willen tonen, zodat men kan zien dat hij bezig is.

Ik heb een mooi loading gifje voor handen. Maar deze wil ik dus midden in het window tonen op het moment dat er op Submit geklikt wordt. Hij moet dus boven de site zelf 'zweven'.

Heeft iemand een idee of tip hoe ik dit makkelijk kan doen? Ik had wat geprobeerd met een <div> tag die zichtbaar werd op het moment dat je klikte, maar dat schoot niet echt op.
pi_38670205
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 16:47 schreef Darkomen het volgende:
Waarom geef je jouw divs dan ook niet een id mee?

obj.setAttribute('id',divIdName);
Ik vond het juist interessant om het te doen met objecten zonder ze dat id mee te geven. Want het zou toch niet uit moeten maken of je getElementById doet, of het object uit een objectenverzameling haalt?

@HuHu:
Ook geen divje met een position: absolute; en z-index: 1; ? Of zelfs een hogere z-index.
pi_38671265
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 19:51 schreef HuHu het volgende:
Vraagje: ik heb een upload-script waarmee bestanden kunnen worden geupload (dûh). Maargoed, als er op Submit wordt geklikt zou ik graag een animated gifje willen tonen, zodat men kan zien dat hij bezig is.

Ik heb een mooi loading gifje voor handen. Maar deze wil ik dus midden in het window tonen op het moment dat er op Submit geklikt wordt. Hij moet dus boven de site zelf 'zweven'.

Heeft iemand een idee of tip hoe ik dit makkelijk kan doen? Ik had wat geprobeerd met een <div> tag die zichtbaar werd op het moment dat je klikte, maar dat schoot niet echt op.
klinkt erg als iets voor AJAX
pi_38672760
Check de OP, check de OP
  donderdag 8 juni 2006 @ 22:13:16 #13
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_38673704
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 19:51 schreef HuHu het volgende:

Waarom schoot dat niet op?

Wanneer je een div over de pagina legt met hierin die gif en je zet deze met javascript op 'display: block' dan doet het wat je wilt.

Tip: Wil je dat hierbij de onderliggende pagina niet klikbaar is (bijvoorbeeld de links ofzo), geef die div dan als achtergrond een transparante gif.

Hiervoor ajax gebruiken is onnodig, omdat er geen communicatie met de server nodig is (on submit > display div).
pi_38675359
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 22:13 schreef CraZaay het volgende:
Hiervoor ajax gebruiken is onnodig, omdat er geen communicatie met de server nodig is (on submit > display div).
true, maar punt is dat dat me binnenschoot doordat ik rer mee bezig was
pi_38694554
hmmm uploading met JS wordt errug lastig
voor een echte progress bar (die het dus bij houdt) moet ik php patchen met een of andere patch, nou werkt ik met een windows server dus doe ik dat niet
hmm een loading dingetje zou te doen moeten zijn..
eerst eff uitvogelen hoe ik door divje van 100x10 een balkje kan laten heen en weer gaan (zodat je kan zien dattie laad)
  vrijdag 9 juni 2006 @ 19:04:25 #16
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_38702853
Een upload progress indicator werkt volgens mij alleen fatsoenlijk met Flash. Anders moet je inderdaad bijv. met de door jou genoemde patch met de server gaan communiceren om terug te krijgen hoeveel bytes er binnen zijn.
pi_38781402
Niemand antwoord op mijn vraag uit het vorige topique?!
pi_38781545
Wie denkt er even mee, de fout zit in dit stukje javascript/xml:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
function getData(dataSource) 

if(XMLHttpRequestObject) {
     XMLHttpRequestObject.open("GET", dataSource); 
     XMLHttpRequestObject.onreadystatechange = function() { 
      if (XMLHttpRequestObject.readyState == 4 && 
        XMLHttpRequestObject.status == 200) { 
         eval(XMLHttpRequestObject.responseText);            
         } 
      } 
     XMLHttpRequestObject.send(null); 
   }
}

Het probleem treed op waneer er al een XML request open staat, dan krijg je een javascripterror wat uit komt op no data.
Het schijnt af te vangen te zijn maar dat lukt dus niet.
pi_38781982
@Darkomen

Hoe bedoel je als er al een XML request open staat? Je hoeft er toc maar 1 te openen?
pi_38791124
@Darkomen:
Als de vorige request nog niet klaar is, dan kan je dat aan de readyState zien. Je moet dan zelf bepalen hoe je dat oplost. Je kunt de huidige request afbreken. Je kunt de nieuwe request annuleren. Je kunt de nieuwe request in een wachtrij zetten en uitvoeren als de vorige request klaar is. Je kunt ook een nieuw XMLHTTPRequest object maken.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_38792490
Dat dacht ik dus ook, en ik weet ongeveer welke readystates het zijn.
Ik weet alleen niet wat hij daarvoor dus aangeeft.
Dacht ff slim te zijn door het zoals hieronder te doen, maar daarvoor heeft hij de fout dus al.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
function getData(dataSource) 

if(XMLHttpRequestObject) {
     XMLHttpRequestObject.open("GET", dataSource); 
     XMLHttpRequestObject.onreadystatechange = function() { 
      if (XMLHttpRequestObject.readyState == 4 && 
        XMLHttpRequestObject.status == 200) { 
         eval(XMLHttpRequestObject.responseText);            
         } 
      else
        {
         alert(XMLHttpRequestObject.readyState+"\n"+XMLHttpRequestObject.responseText);
        }
      } 
     XMLHttpRequestObject.send(null); 
   }
}
Fout: [Exception... "Component returned failure code: 0xc1f30001 (NS_ERROR_NOT_INITIALIZED) [nsIXMLHttpRequest.send]"  nsresult: "0xc1f30001 (NS_ERROR_NOT_INITIALIZED)"  location: "JS frame :: http://borntobewild.site.nl/Chat/js/chat.js :: getData :: line 22"  data: no]
Bronbestand: http://borntobewild.site.nl/js/chat.js
Regel: 22

[ Bericht 51% gewijzigd door Darkomen op 12-06-2006 21:57:26 ]
  maandag 12 juni 2006 @ 21:56:47 #22
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_38793188
quote:
Op maandag 12 juni 2006 21:41 schreef Darkomen het volgende:
Dat dacht ik dus ook, en ik weet ongeveer welke readystates het zijn.
Ter referentie:

0 Object is not initialized
1 Loading object is loading data
2 Loaded object has loaded data
3 Data from object can be worked with
4 Object completely initialized
pi_38793905
Die had ik dus, maar de fout ontstaat volgens mij voordat ik de readystate krijg, zoals ik hierboven aangeef.
pi_38794402
@Darkomen: leeft je searchfunctie al?
pi_38794702
Yups, maar daar zit ook op een bepaald moment de zelfde fout in

http://muziek.borntobewild.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')